Foliumzuur

Discussion in 'Zwanger worden' started by Bahar, Dec 17, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bahar

Bahar Actief lid

May 21, 2007
    404
    0
    0
    HoiHoi,

Ik slik sinds 6 weken foliumzuur omdat ik zwanger wil worden. Maar de laatste 3 weken voelde ik me niet goed. Het begon met pijn in mijn rechterarm daarna linkerarm en toen mijn benen. Dus heb ik vrijdag bloed laten prikken. De dokter dacht dat het mij schildklier kon zijn. Vandaag heb ik gebeld voor de uitslag. Ik had een hele hoge foliumzuur in mijn bloed waardoor mijn vitamine b12 was gezakt. Ik moest gelijk stoppen met foliumzuur. Als het niet over gaat moet ik terug. Ik zeg niet dat foliumzuur niet goed is maar bij mij is het dus niet goed gegaan.

liefs bahar

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Normaal gesproken plas je een teveel van Foliumzuur gewoon uit. De gewone tabletjes kunnen normaal gesproken geen kwaad. Ik denk echt dat jij een uitzondering bent hoor.

Wat heeft je ha je nu aangeraden?

Elmo

3. Natas1

Natas1 VIP lid

Aug 4, 2007
    7,903
    0
    0
    Almere
    Naar mijn weten plas je een teveel aan foliumzuur inderdaad uit en kun je geen overdosis opbouwen.
    Maar wat ik ook weet is dat een hoog gehalte aan foliumzuur een tekort aan B12 kan verbergen. Misschien dat dat bedoeld werd?

4. Bahar

Bahar Actief lid

May 21, 2007
    404
    0
    0
    Hoi Elmo en Natas,

Ik heb in Jan.2007 ook foliumzuur geslikt voordat ik zwanger werd. Toen ook zelfde probleem. Hoge foliumzuur en te lage vitamine b12. Maar toen had ik niet verteld dat ik extra foliumzuur slikte, en ben toen zelf gestopt met foliumzuur slikken omdat ik teveel had. Nu weer zelfde probleem dus ik vertelde dat tegen de HA. Als ik foliumzuur slik dan zakt mijn vitamine b12 kan dat? Ze zei ja dat kan, want vitamine b12 en foliumzuur gaan samen. En als je een vitamine b12 tekort hebt is het niet goed om foliumzuur te slikken. En bij mij is het zeker niet geod omdat ik teveel foliumzuur in mijn bloed heb. Normale waarde is 6>25 bij mij is het 62. Ze zei dat ik er mee moest stoppen en dat ik over 2 weken weer bloed moet laten prikken. Net wat je zegt Elmo ik denk ook dat ik een uitzondering ben. Maar het is me echt 2 keer overkomen

5. Natas1

Natas1 VIP lid

Aug 4, 2007
    7,903
    0
    0
    Almere
    Wat naar voor je joh...... wil je iets goeds doen voor je toekomstig kindje blijkt het helemaal niet goed te zijn voor jezelf. Niet leuk om zo'n uitzondering te zijn.
    Ik hoop dat je je snel weer beter gaat voelen!

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Als je eigen gehalte zo hoog is....dan hoef je toch ook niet extra te slikken...lijkt mij?

7. Bahar

Bahar Actief lid

May 21, 2007
    404
    0
    0
    Ja, dank je wel Natas. Gelukkig deed ze er niet zo ernstig over. Want ik in paniek natuurlijk, van o jee en nu, wat moet ik nu doen. Maar ze zei gelijk stoppen met foliumzuur en over 2 weken weer controleren. Dus ik denk (hoop) wel dat het goed komt.

liefs bahar

8. Bahar

Bahar Actief lid

May 21, 2007
    404
    0
    0
    Hoi Elmo,

Voordat ik met foliumzuur ben begonnen had ik ook geen klachten hoor. Toen was mijn foliumzuur ook niet hoog. Maar doordat ik dus foliumzuur ben gaan slikken na mijn curretage (omdat ik zwanger wilde worden) is het gestegen. En omdat mijn foliumzuur is gestegen is mijn vitamine b12 gezakt. Zo vertelde de dokter het. Bij mij is het dus zo dat ik geen extra foliumzuur moet gaan slikken.

9. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Er zijn wel meer mensen die niet tegen foliumzuur kunnen hoor, mijn schoonzusje ook niet. En als je zelf voldoende foliumzuur hebt, waarom dan extra slikken.
    En ook zonder foliumzuur worden er veel gezonde kindjes geboren hoor. Ik hoef alleen maar naar mijn moeder en schoonmoeder te kijken ;). Niet in paniek raken hoor, dat helpt echt niet...

Hopelijk is alles over een paar weekjes weer goed.

10. Bahar

Bahar Actief lid

May 21, 2007
    404
    0
    0
    Hoi Freewilly,

Volgens mij laten mensen die zwanger willen worden niet eerst hun foliumzuur controleren om te kijken of je voldoende hebt. Net als andere dames ben ik ook begonnen omdat het beter is als je zwanger wilt worden. Maar nooit geweten dat je foliumzuur in je bloed kon stijgen en daardoor de vitamine b12 zou dalen. Maar nu weet ik dus dat ik dat niet moet doen want dan krijg ik andere vitamines te kort, en een hele hoge foliumzuurgehalte. Ik hoop ook dat ik over een paar week weer normale waardes heb. bedankt!

liefs bahar

11. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Bahar ..ik denk echt dat je een uitzondering bent hoor. En foliumzuur is bij veel mensen erg belangrijk.

Me schoonzus is er pas mee gestart nadat ze net wist dat ze zwanger was...maar heeft na 42 weken zwangerschap wel haar kindje verloren aan Hernia Diafragmatica (net als bij een hazelip is de sluiting niet goed gegaan...maar dan in het middenrif...)

Hoop dat jij je snel weer beter voelt. Maar ik denk dat er meer dames zijn die geen probleem hebben dan we. Wel goed van je dat je het op de kaart zet! ;)

Maar hoop wel dat er niet te veel mensen laks gaan doen met foliumzuur of roepen dat het niet zo nodig is , het is in de meeste gevallen erg belangrijk!

12. Bahar

Bahar Actief lid

May 21, 2007
    404
    0
    0
    Hoi Beastie,

Tuurlijk is het heel goed om foliumzuur te slikken. Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar ik vond het zo raar, en ik had het ook nooit geweten als dit me niet was overkomen. vandaar dat ik het heb willen delen met jullie. Kijken of er ook dames zijn die zoiets hebben meegemaakt. Trouwens ik vind het nog steeds raar hoor. Maar goh wat erg zeg voor je schoonzus. Maar dames nogmaals Foliumzuur is idd heel erg goed. Begrijp me niet verkeerd aub.

13. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Vind het wel super dat je verteld over hoe en wat bij jou want da's ook belangrijk!

Sterkte meiss hoop dat je snel zwanger bent en alles uitstekend gaat! ;)

14. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Hey,

IK heb het ook gehad, een paar keer een foliumzuur deficientie en een paar een keer B12 deficientie. Wat ik tegenwoordig doe is tabletten slikken met foliumzuur en B12 in hoge dosering. Ik bestel ze altijd bij mijn apotheek en ze zijn van het merk orthica. Dit werkte voor mij prima, mijn foliumzuur was nu altijd hoog en mijn B12 prima stabiel!

Succes ermee!

15. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Oh ja: Waarschijnlijk was je B12 dan al wat aan de lage kant, en omdat Foliumzuur (B11) en B12 erg op elkaar lijken maskeer je de symptomen van je B12 tekort.

Weet je ook hoe laag je B12 was?

16. Bahar

Bahar Actief lid

May 21, 2007
    404
    0
    0
    Mijn vitb12 was 96.

17. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    das idd best wel te laag
    Krijg je geen injecties met B12 nu?

Die van mij was toen een keer 50 en moest gelijk prikken komen halen!

18. Bahar

Bahar Actief lid

May 21, 2007
    404
    0
    0
    nee, de dokter zei alleen dat ik over 2 weken weer bloed moest laten prikken.b(nu nog 1 week)
    Ik heb op internet gelezen dat als je een lage vitb12 hebt, dat je dan beter geen foliumzuur moet slikken. Ik weet niet of het klopt hoor.

19. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ja klopt wel, maar dat is omdat de symptomen dan gemaskeerd worden door de foliumzuur. Je moet ze dan altijd samen slikken dus en B12 en foliumzuur!

Share This Page