Ik had een vraag aan de mensen die hier allemaal bewust bezig zijn met eten. En dan heb ik het over de producten die je uitzoekt. Ik wil dit ook gaan doen. Het idee hoe de dieren leven om mij een stukje vlees te geven maakt me ziek. Nu wil ik dus minder vlees gaan eten. En het vlees/ groeten/ fruit wat ik dan eet wil ik graag biologisch kopen. Wie heeft er voor mij tips. Mag van alles zijn. Waar kun je het best je biologisch spullen kopen? Meteen bij een boer, of zijn er ook andere winkels?
Wat goed dat je hier bewust mee bezig wilt zijn! Biologische producten kun je bij speciale winkels kopen, vlees ook bij biologische slagers. Maar tegenwoordig kun je gelukkig ook veel in supermarkten kopen!
Het goedkoopst en betrouwbaarst is om het rechtstreeks van de boer te kopen. Maar lang niet iedereen heeft dit in de buurt zitten, dus dan is de supermarkt of een biologische slager/winkel ook prima.
Hebben ze ook Biologische groente en fruit in de super markt? Had pas ook eens wat gelezen hier op het forum over een groene/ fruit zak. Welke je dan 1 keer in de week ergens kon op halen.
mja je kunt alvast heel makkelijk beginnen door produkten te kopen die gewoon in NL zijn gemaakt/gegroeid etc bijv. hollandse appels ipv fuji appels dat is al behoorlijk stuk verantwoorder dan meeste mensen doen. en de groentezak kun je vinden op odin.nl en er is er nog eentje.. maar daar weet ik de naam even niet van. Op te halen bij de lokale groentenboer zijn beiden. ikzelf koop graag gewoon bij de groentenboer goed voor de lokale middenstand (in hartje rotterdam is dat vast een ander verhaal dan wanneer je in een dorpje woont) en dan bij voorkeur dus seizoensgroenten.. en als er keuze is tussen binnenlandse- en buitenlandse groentes/fruit.. kies ik vaak voor de binnenlandse. dat is milieutechnisch beter omdat ze niet zo ver vervoerd hoeven te worden.. en persoonlijk heb ik het idee dat het vaak wat rijper is omdat het nou eenmaal sneller op de plek van bestemming is. en ik hou van lekker zoet fruit.. dus rijp is fijn
Ja dat kan. Bij de meeste supermarkten dan. En op biologisch vlees vind je vaak een keurmerk van de dierenbescherming. Hoe meer sterren het vlees krijgt, hoe beter. En zo'n groentezak kan idd ook. Vaak brengen ze die dan ook thuis. Maar dan kan je zelf niet kiezen. Je krijgt dan vaak seizoensgeboden producten.
Hoi! Wat leuk dat je er meer over na gaat denken. Er ging voor mij wel een wereld open. Niet zo zeer qua complottheorieen ofzo, maar wel aan de verscheidenheid van groenten en fruit, wat wanneer in het seizoen is, smaak, etc. Ik ben er lekkerder van gaan eten. Ik hoop dat dat ook jouw ervaring wordt Zoals Kickk al zegt, er zijn speciale natuurvoedings-/biologische winkels. Er zijn idd ook supermarkten die hun best doen, al kan ik daar vaak niet alles bio krijgen. De natuur/bio winkels zijn wel iets duurder dan andere winkels, maar als je seizoensproducten koopt (en niet de aardbeien in december voor 9 euro per bakje ) scheelt dat best veel geld. Ik ben zelf vegetarier, al 15 jaar, dus qua vlees kan ik je niet erg helpen. Biologisch is wel een stuk vriendelijker qua leefomstandigheden. Dat geldt voor alle dierlijke producten, dus ook zuivel, eieren en honing. Ik heb een paar kookboeken die ik heel vaak gebruik. Zij helpen me echt om goed en gezond te koken. bol.com | Plenty, Yotam Ottolenghi | Nederlandse boeken gebruik ik de laatste maanden heel vaak en er staan echt heerlijke gerechten in. Ze kosten wel even tijd (half uurtje - uurtje) maar ze zijn het waard. En bol.com | Ecofabulous koken in alle seizoenen, Lisette Kreischer | Nederlandse boeken... is ook heel fijn. Er staan wel wat minder avondmaaltijden in dan in de eerste. Dit boek is gericht op wat er in welk seizoen rijp is en past de recepten er op aan. Het is wel veganistisch, dus zonder zuivel, eieren of honing. De recepten zijn heel goed te doen, niet moeilijk of lang. Ze heeft ook nog een boekje dat visgrechten zonder vis uitlegt bol.com | Non*Fish*A*Li*Cious, Lisette Kreischer & D. Winkel | Nederlandse boeken... (voor een vega die haar vis mist een nieuwe bijbel ). Als je van buitenlands houdt is bol.com | World food Café Classics, Chris Caldicott & Carolyn Caldicott | Nederlandse... een hele fijne (wel een investering voor je kruidenlaatje). ah.nl heeft veel makkelijke recepten en je kan de vegetarische optie bij de recepten aanzetten. Heel veel succes, en laat je niet meeslepen in de wereld van slechte tofuburgers of smakelijkloze prutjes, hoor!! We leven echt niet allemaal op koolsapjes en drapperige ratatouille
tja als je dus bewust wil eten.. dan is seizoensgebonden groenten juist goed @zilvervosje: en die aardbeien in december smaken ook nog eens een stuk minder goed wij wonen nogal multiculti dus echte natuurvoedingswinkels heb je bij ons niet in de buurt... dat verkoopt gewoon niet goed genoeg. daarentegen wel allerhande turkse winkeltjes waar je prima kunt winkelen tegen schappelijke prijzen met redelijk verantwoord voedsel. maar wat ik eigenlijk wilde zeggen.. dat laatste kookboek klinkt wel erg leuk (al heb ik bergen kookboeken en haal ik recepten vaak alsnog van internet... *shame on me*
Ik koop mijn vlees veelal bij de AH, die heeft veel biologisch. En zeker niet elke dag. Ik denk 3x id week. Bij een boer lukt hier in de omgeving niet, weleens naar gekeken. Heb ik trouwens ook geen ruimte voor in de vriezer,die ligt al vol met hondenvoer En dan heb ik al 2 vriezers.
Als je echt bewust wilt gaan eten zijn biologische producten inderdaad aan te raden. Supermarkt heeft het maar een scharrelslager ook. Verder zou ik het boek de voedselzandloper aanraden om te lezen. Daar staan heel veel goede tips in. ( geschreven door een arts) Over fruit, noten et cetera... DE VOEDSELZANDLOPER - Over afvallen en langer jong blijven - Voedselzandloper
@bosi: mja maar wel eentje van 19 ofzo? nahja.. goede ideeen zijn niet voorbehouden aan mensen op leeftijd gelukkig
Ook ik ben al een geruime tijd stees biologischer aan het eten, zowel vlees als groenten en fruit en ook eten wij steeds vaker vleesvervangers. Het is allemaal iets duurder, maar het zo waard qua smaken, milieuvriendelijker en de leefomstandigheden van de dieren zijn zoveel beter. Naar mijn idee een win win situatie en daar betaal ik graag iets extra's voor. .
Ik ben een soort van vegetarier (mijn vriend is al ruim 20 jaar vegeatier en ik eet daardoor vegetarisch, maar als ik ergens anders ben eet ik wel eens vlees) Bij de albert heijn kan je veel (lekkere) vleesvervangers kopen. Veel beter dan de meeste supermarkten waar het bij een groenteburger wel op houdt. Vooral de vleesvervangers obv groente zijn erg lekker. (Tivall) Spinazie-kaas rondo is mijn favoriet. Daarnaast kan je ook met tofu (bijv. gekruide tofu blokjes van de AH) veel lekkere gerechten maken. Zoals bami of gebakken groente met tofu blokjes en rijst.
Ik wil dit dus ook, maar heb ook geen idee waar te beginnen... Nu kunnen wij bijvoorbeeld al wel biologisch lamsvlees krijgen via de fysiotherapeut van mijn moeder (woont op boerderij en "fokken" hun eigen biologische vlees), maar verder heb ik geen idee. We eten sowieso al minder vlees dan voorheen; voorheen elke dag, nu vaak nog maar 3-4 x per week, maar het is gewoon goedkoop vlees vanuit de supermarkt. Wel kijk ik altijd bij het biologische vlees en koop ik het als er een sticker op zit, dan gaat het thuis direct de vriezer in. Ook koop ik regelmatig kipfilet en rundvleesproducten van de halal-afdeling bij de AH, maar het is nog steeds niet helemaal wat de bedoeling is. Graag zou ik ook biologisch vlees bij een boer kopen, maar hoe weet je zeker dat het echt biologisch is? En is het niet ontzettend duur? Groente en fruit koop ik met name op de markt elke week; praktisch allemaal uit Nederland ook gewoon, maar niet alles is biologisch. Tips?
Hmm mja heel zelden gaan wij naar de vleesboerderij (zit bij zierikzee) daar koop je niet alleen superlekker vlees maar je mag ook in de stallen kijken en dergelijke.. dan kun je dus letterlijk zien wat je koopt. en zo zijn er wel meer bio-boeren... plus je hebt dat bio-keurmerk... maar je zou even op moeten zoeken wat de eisen zijn om dat keurmerk te krijgen want het is natuurlijk wel een beetje "wij van wc-eend... " zo'n keurmerk meest van de tijd.
kijk eens op www.proef.nu hier kan je iedere week een tas met biologische groenten en fruit bestellen. staan ook recepten op de site.
Ik heb het kookboek (nog in de oude versie, in twee delen) al zo'n uhmm.... 12 jaar ofzo. Het is echt heel erg lekker. Er staan ook recepten in uit de Carriben, uit het Midden Oosten en India.... oh, zo lekker. Met paneer of haloumi..... ik krijg gewoon zin op een boodschappenlijstje op te stellen. Mocht je twijfelen, ik kan het je boek je van harte aanraden (als je tenminste wel een beetje koken houdt).
Ik koop al al jaren mijn vleesvervangers bij de AH.....ze hebben een enorme keuze en zijn echt marktleider op dat gebied Valess is mijn favoriet, die gevuld met kaas....mmmmm heerlijk