Misschien wel wat ukkelige vraag..... Maar we zijn in verwachting van ons 1e kindje en naar verwachting wordt het een geplande keizersnede ivm dwarsligging.... Wat moet ik me in vredesnaam hierbij voorstellen?? Hoe lang in ziekenhuis? Ruggenprik? Manlief erbij en kind opvangen etc.....?? Iemand tips/trucs of adviezen hoe hier naar toe te leven of juist niet?? Dinsdag afspraak gynaecoloog... maar zou graag al wat info willen.... (behalve alle google pagina's zo ongeveer....) Thnxxx
Vraag aan de gynaecoloog of je voorlichting kunt krijgen. Hier in het ziekenhuis krijg je standaard een-op-een voorlichting en wordt alles omtrent de keizersnede uitgelegd en krijg je een rondleiding. Meestal plannen ze de keizersnede in week 38 of 39 (afhankelijk van beleid ziekenhuis). Van tevoren wordt je bij de anesthesist langs gestuurd voor een intake. In principe geven ze de voorkeur aan een ruggeprik en ben je gewoon bij zodat je de geboorte mee krijgt. Als er verder geen complicaties zijn mag je man er meestal ook gewoon bij zijn. Als het kindje wordt geboren houden ze het boven het doek zodat je het kan zien en vervolgens onderzoeken ze het kindje op een speciale onderzoektafel op de OK. Mijn man mocht meekijken. Kindje werd in doeken gewikkeld en mijn man mocht even samen met het kindje bij mij komen zitten. Vervolgens ging hij met het kindje naar de kraamsuite en werd ik ondertussen gehecht. Moest eerst nog naar de uitslaapkamer en daarna mocht ik ook (eindelijk) naar de kraamsuite. Meestal lig je 3 à 4 dagen in het ziekenhuis. Informeer even of je man mag blijven slapen! Tips: Het beleid verschilt per ziekenhuis dus laat je goed informeren mbt de mogelijkheden. Soms mag het kindje nl in de OK blijven terwijl je wordt gehecht! Neem een fototoestel mee, hier maakte de kinderarts foto's van de keizersnede Stel een bevallingsplan op en zorg dat het ziekenhuis dit plan heeft en neem zelf een reserve-versie mee! In dat plan kun je je wensen zetten: wel of niet aankleden voordat jij terug bent, wil je het kindje bloot bij jou op je borst hebben zodra je op de kamer bent, etc. Herstel: neem de tijd om te herstellen en pak ook echt je rust! Hoe beter je conditie hoe sneller het herstel. Dus heb je nu slechte conditie verwacht dan geen wonderen Loop zo recht mogelijk als je weer uit bed moet, lijkt pijnlijker maar is het niet! Onthoud: elke dag gaat het iets beter en heb je minder pijn (erg fijn om te weten ) Check bij je verzekering of je verzekerd bent als je achter het stuur stapt, sommige verzekeringen hanteren termijn van 6 weken onverzekerd! Kijk nu alvast kritisch naar je meubels Zorg dat je een stoel hebt waar je makkelijk uit op kunt staan zonder je buikspieren te gebruiken. Was er nl. een tegenvaller (lees hangbank en te lage stoelen ). Laatste tip: maak je niet druk en laat alles over je heen komen, succes!
Deze dingen zijn heel erg afhankelijk van het ziekenhuis, daar zullen ze je ook echt voorlichting gaan geven. Zo niet, vraag erom. De site van het ziekenhuis heeft vaak ook wel informatie op hun site staan. Je kan ook even hier de zoekfunctie gebruiken, er zijn best veel topics met tips voor keizersnedes. http://www.zwangerschapspagina.nl/de-bevalling/334186-tips-geplande-keizersnede.html Mits er geen bijzonderheden zijn zul je een ruggeprik krijgen. Alle verdere informatie verschilt per ziekenhuis.
Of je kindje vlak bij zijn hoofd trommelen, nieuwsgierig maken en dan langzaam naar beneden gaan. Kijken of hij je hand na komt om contact te maken. Wat wij ook hebben gedaan is dat mijn man met zijn handpalm tegen mijn vagina behoorlijke druk gaf. Net zoals je kleine dan contact maakt als je je hand op je buik legt (ik heb dat altijd bewust heel laag gedaan), ging ze bij ons echt het bekken in. Ik voelde haar dan echt door mijn bekkenbodem heen 'dreunen' om contact te maken.
Thnx voor de,tips. Gaan nog wat proberen. Homeopathie al geprobeerd, mocht niet baten..... Hopelijk draait het alsnog..... Op naar,dinsdag