Ik had even een vraag.. Zit nu namelijk met best wat pijn waarvan ik nu niet kan slapen en vroeg me af of iemand dit misschien ook heeft..? Ik heb bij de bevalling dus een knip gehad en ben ook nog uitgescheurd. Inwendig heb ik flink wat hechtingen (weet niet precies hoeveel) en uitwendig had ik er 6. Hiervan was er 1 uit zichzelf losgelaten afgelopen donderdag. Gisteren kwam de VK langs en ging even kijken en vond dat er best 2 hechtingen al uit konden. Ik was hier erg onzeker over en heb ook zeker 3x gevraagd of het wel echt kon en of de wond dan niet open zou gaan.. 'nee hoor, de wond kan niet open gaan' Nouja, uiteindelijk heeft ze er dus 2 uitgehaald en nu heb ik er nog 3. Maar nu blijkt, 2 hechtingen zijn losgekomen en nu ligt de wond dus toch open We hebben de VK al gebeld, maar die zegt dat we er niks aan kunnen doen meer.. Opnieuw hechten kan niet, dat zou echt operatief moeten gebeuren want dan moeten ze t weer opnieuw open maken.. Het enige wat ik volgens haar kan doen is t goed schoonhouden en weken in de badedas.. Maar nu lees ik op internet verschillende dingen over zalfjes en speciaal spul om in te weken en weet ik veel wat nog meer Nu vroeg ik me af of iemand hier dit ook meegemaakt heeft en of iemand mij misschien meer kan vertellen over wat ik zou kunnen doen? Via de huisarts verder iets regelen? Of via de gynaecoloog? (want die zou t dan opereren ofzoiets) En als ik niks zou doen eraan, hoe lang zou t dan wel niet kunnen duren voordat t een keer genezen is? En blijf ik dan altijd last houden ervan aangezien er dan meer littekenweefsel zal zijn dan als het wel goed genezen zou zijn met hechtingen...?
Allereerst, gefeliciteerd!! Eindelijk ben je bevallen van je mooie wonder Tijden terug hebben we in hetzelfde NOD topic geschreven Verder was ook bij mij de hechting na een week opengesprongen (van de knip). Dit is eigenlijk vanzelf weer keurig dichtgegroeid en ik heb er nu geen last meer van. Er zit ook maar een klein littekentje. Ik heb er trouwens niets mee gedaan en het was volgens mij binnen een week (als het niet sneller was) weer dicht.
Allereerst inderdaad gefeliciteerd met jullie meisje! Maar wat vervelend te lezen dat je last hebt van je knip. Bij mij was er ook 1 of 2 hechtingen losgeschoten, helaas heeft het bij mij wel iets langer geduurd dan een week en was het behoorlijk pijnlijk. Eigenlijk een beetje mijn eigen schuld, want ik had het zogenaamd te druk om er naar laten te kijken [vloog van de kraamafdeling naar de couveuseafdeling].. of stiekem toch een beetje een schaamtegevoel . Ik heb het geprobeerd goed schoon te houden en uiteindelijk is het wel goed genezen. Ik weet niet meer precies hoe lang het heeft geduurd, wel weet ik dat wij na 6 weken weer voor het eerst sex hadden... dus waarschijnlijk viel het al met al wel mee... Geen ervaring met middeltjes of zalfjes. In ieder geval goed schoonhouden [hoe pijnlijk dit ook is!!!], als het gaat ontsteken, ben je nog verder van huis. Als je het niet vertrouwd, kun je het ook nog aan je huisarts voorleggen. Sterkte!
Ik had bij de eerste ook (ivm vacuum) een flinke knip en een scheurtje. Ook heel wat hechtingen. De vk heeft na een paar dagen er een paar losgeknipt omdat het heel strak was gehecht en niet prettig zat. Bij mij is ook het wondje open gegaan. Ik heb 2x per dag gebaden in soda. Het heeft echt heel lang (bijna 3 maanden) geduurd voordat ik een beetje normaal kon gaan zitten zonder pijn. Het is wel mooi geheeld. Je ziet het wel, maar goed wie kijkt daar nu naar? Bij de tweede bevalling helemaal geen last van gehad...heb zelfs geen knip of scheur gehad. Een beetje oppervlakkige schaafwondjes. Oja en natuurlijk gefeliciteerd met jullie kindje!
Van harte met de geboorte van jullie dochter! Ik heb een kniop gehad waarvan de hechtingen niet wilden oplossen (dat is weer de andere kant van het verhaal), maar hetgeen je kan doen om het goed schoon te maken (voorkomen dat het gaat ontsteken) is in badje met soda of groene zeep te gaan zitten. Hier wordt het lekker zacht van en ontsmet de boel lekker! Verder zou ik het niet weten.
Huh, groene zeep? Wat voor de was wordt gebruikt? Of heb ik hier de verkeerde groene zeep ingedachten...
Zo te lezen kan het dus best snel genezen! Dat stelt me wel gerust De kraamzorg heeft er net nog even naar gekeken en t is blijkbaar al een beetje ontstoken.. Ik moet van haar vandaag 3x in de badedas weken en dan morgenochtend nog een keertje en dan even kijken of t beter wordt of niet. Zoniet dan zou ik antibiotica moeten krijgen.. Nu met die ontsteking kan t namelijk niet goed dichtgroeien, maar als t weg zou zijn zou t volgens haar dus ook vrij snel moeten gaan.. Laten we t hopen!
Hoi hoi, Ik heb ook een knip gehad die "wijkt" (zeg maar een groot gapend gat nu ) De kraamhulp adviseerde mij om 1x per dag in een badje met groene biotex te weken voor ongeveer 0 minuten, dat voorkomt ontstekingen en zorgt ervoor dat de pijn minder wordt. Ik gebruik het nu 3 dagen en bij mij gaat het al een stuk beter. de pijn is nog niet helemaal weg maar wel een heel stuk minder. In het ziekenhuis gebruiken ze ook biotex om te weken dus kwaad kan het zeker niet. Let wel op dat je groene biotex koopt en niet de blauwe groetjes Ilse
Groene biotex is mij aangeraden, dat gebruik je voor de was...ik stond heel gek te kijken maar het werkt erg goed!
Whaaa ik heb het ook gehad!(mijn hechtingen waren eerder opgelost dan dat de wond genezen was:s) Wat is dat vervelend. Ik Ging 2x per dag in een soda badje zitten(prikken, en alsnog ging het een beetje onsteken), en verder als ik moest plassen ging ik onder de douche staan. de vlk zei mij dat het 6 weken ging duren voordat het een beetje genezen was. Heb er de eerste 2 weken ontzettend veel last van gehad,daarna werd het steeds minder. Nu na bijna 3 maanden is het zo goed als genezen. Als ik er nog last van zou blijven houden zouden ze het weer openknippen en opnieuw hechten. Maar nu mogen ze het met de volgende bevalling mooi hechten (als ik tenminste weer een knip krijg) Sterkte!
wij mogen geen soda of biotex meer gebruiken omdat de wond er te week van wordt. Wij moeten een zoutoplossing adviseren, maar dan zou ik echt ff moeten nakijken hoeveel zout in hoeveel water het moet zijn. Al een tijd niet meer meegemaakt dat de wond ontstoken was.
Ik krijg echt de kriebels als ik eraan denk dat ze bij een volgende bevalling mogelijk een knip zetten in die hechting. Brrrr.
Oke dan... haha... daar zou ik zelf dus nooit op gekomen zijn om dat te gebruiken. Ik heb het maar bij alcohol gehouden
badedas works like a charm geneest zacht en zorgt voor minder last ervan, ik zou gewoon heel goed schoon houden en badedas gebruiken (soda enzo is meer van de oudere generatie) veel succes meissie, in elk geval van harte met jullie dochter !!!
Hier precies hetzelfde meegemaakt! ook een wondje ontstaan door het wijken nadat de hechting eruit was gehaald. Inderdaad: niks meer aan te doen. Ik heb echt 3 weken in de groene badedas gezeten 2x per dag (die ouderwetse met kastanje extract)op aantraden van de VK, daardoor voelde het wel zachter aan. Ik had namelijk echt een hard randje aan de binnenkant zitten. (Binnenste litteken was echt ver-bindweefseld (hoe-zeg-je-dat?)) Ik ben daarna verder gecontroleerd door de huisarts en het bleek dat ik inderdaad wat meer littekenweefsel had gekregen en dat deed pijn bij vrijen en met tampons. Ik heb hydrocortisoncreme meegekregen en nu is het littekenweefsel zo goed als soepel geworden! Denk dat dat tot ca 3/4 maanden na de bevalling was.
3-4 maanden lijkt me een hele normale (nog korte) periode. Dan kan je nog geeneens spreken over echt littekenweefsel het is heel normaal dat vrijen / tampons nog zeer doen in het eerste half jaar (soms zelfs langer bij meer beschadiging)
Bij mij waren mijn hechtingen allemaal vanzelf losgelaten. Ik had een flinke open wond, wat daarna is gaan ontsteken. Ik heb van VSM druppeltjes geslikt Arnica vit B6. Na 8 weken was mijn wond eindelijk dicht! Ik smeer nu dagelijks mijn litteken met vaseline om het soepel te houden. Succes ermee, hopelijk groeit het snel dicht!
Hier na 5 dgn de hechtingen eruit gegaan, en een wond die open is en naar elkaar toe moet groeien.... ziet er griezelig uit! Doet niet erg veel zeer maar het is het idee..... Veel luchten en goed schoonhouden maar. Machtelt, hoe herken je het als het gaat ontsteken? Krijg je koorts? Gaat het kloppen? Ik zie er geen troep uitkomen ofzo gelukkig.
Ik had veel hechtingen inwendig en uitwendig en die waren allemaal gesprongen, waardoor ik een grote open wond had. Ik kreeg koorts en mijn wond stonk. Je ruikt "het" meteen. Verder was het wondvocht troebel. Je hebt het echt meteen door. Ik heb toen flinke antibiotica gekregen. Toen de ontsteking weg was, was ik erg bang dat de wond weer zou gaan ontsteken en toen ben ik arnica gaan slikken. Dit helpt een wond te herstellen. Daarna nog 6 weken een open wond gehad. Tja, het duurde lang maar het is wel "mooi" genezen, zonder verdere klachten. Verder heb ik veel gespoeld met water. Volgens de gyneacoloog moet het niet opdrogen omdat er anders korstvorming ontstaat en dat wil je daar niet!