Thanks! Ben ook heel blij dat alles is meegevallen, heb me van tevoren aardig lopen opfokken. @ Soeki; Ik krijg vanaf 16 weken progesteron ja.
@ babyloutattoo, wat fijn dat het goed is gegaan!! Hou vol en blijf positief en geniet van je zwangerschap!! Ik heb een stresvolle zwangerschap gehad en toch 36 weken ,,,Rustig aan doen !!! Geen sex, in bad en zwemmen!!! @ all,, morgen precies 36 weken!! so happy!!! Ik heb ontzettend pijn van mijn bekken en ook de cerclage doet pijn pfff.. echt niet fijn... As dinsdag weer een controlene op 16 dec halen ze cerclage dan ben ik 37 wk en 1 dag.. kan niet meet wachten/// Morgen hebben mijn familie showerparty thuis bij me georganiseerd!! Ik hoef niks te doen maar heb toch een en ander voorbereid!! Manlief heeft mij gehopen!! Oki dames .. volhouden fijn weekend allemaal. @ soeki en sunnysiri nog even dan zijn onze bandjes eraf!!!@ Sunnysiri, laat ons weten hoe je ervaring was van het verwijderen van je cerclage maandag ? Heel veel succes !!! Be strong!! xxx
Wandena, ik vind het spijtig dat jij ook pijn hebt aan de cerclage, maar dan voel ik me niet alleen... Ik heb echt soms steken erin, ik schrik er dan ook echt van. Alsof er een naald steekt vanbinnen... Niet heel de tijd maar af en toe, vooral als ik stap of als de baby heel wakker is en beweegt met z'n hoofdje (op de echo zag ik echt zijn hoofdje tegen de cerclage liggen). Hij ligt dus wel ingedaald, wat op zich de bevalling makkelijker zal maken. Ik vrees dat het verwijderen van het bandje wel pijn gaat doen bij mij... ah en Wandena, zo leuk van de babyshower morgen!! Geniet er maar van he meid!! Sunnysiri, bij jou zal het verwijderen waarschijnlijk niet zo pijnlijk zijn, omdat die nog niet zo onder druk staat, he? Veel succes maandag! spannend! Babyloutattoo, heb je nog bloedverlies of is dat helemaal over? Voel je de cerclage zitten? Ik voelde het de eerste weken af en toe, maar dat gaat voorbij! Letloa, hoe gaat het met jou?
Hoi meiden. Ik ben madelein. Afgelopen zondag zijn wij onze zoon Sam verloren, hoogstwaarschijnlijk door cervixinsufficientie... Ons verhaal: http://www.zwangerschapspagina.nl/vlindertjes-17-t-m-24-weken/482789-vechter-sam.html Mag ik met jullie mee lezen? Ik zal hier nog niet heel actief mee kletsen, maar vind het wel fijn om vast wat dingen en ervaringen te kunnen lezen van jullie. Dit staat ons ook te wachten in het nieuwe jaar... Ook zie ik letloa hier terug! Mijn mede mei mama. Hou vol meis!!
lieve madelein, Zo spijtig dat er weer iemand in ons droevige clubje moet bijkomen... ik heb je verhaal met tranen in de ogen gelezen, het is erg herkenbaar. Heel veel sterkte met het verlies van jullie zoon, maar ook wel proficiat, want jullie zijn mama en papa geworden van een prachtig kindje. Het is echt herkenbaar, heb ook nog even een paar dagen in het ziekenhuis gelegen maar ook bij mij was het niet meer tegen te houden... Na een paar maandjes was ik weer zwanger (de eerste keer had het 1,5 jaar geduurd dus ik had het niet zo snel weer verwacht!). Nu zelfs al 36 weken ver geraakt dankzij de cerclage! Je mag hier uiteraard komen meelezen en mee babbelen! Nog veel sterkte, neem rustig tijd om alles te verwerken... knuffel
Hoi Madelein, natuurlijk mag je mee lezen en schrijven. Helaas welkom hier. Nogmaals gefeliciteerd met de geboorte van Sam*, verschrikkelijk dat jullie hem hebben moeten laten gaan. Het is nog zo kort geleden voor jullie, ik wilde dat ik iets kon schrijven wat je iets beter, ook al is het maar een heel klein beetje, door deze verschrikkelijk zwarte periode heen zou helpen. Jouw verhaal lijkt heel erg op dat van mij. Ik had geen klachten en ging in 2010 vol goede moed naar de 20 weken echo, daar is onze dochter* helemaal goed gekeurd en bleek ik uit het niets ontsluiting en uitpuilende vliezen te hebben. De volgende dag is het aanleggen van de noodcerclage mislukt en zijn mijn vliezen door al dat werk bij de operatie gebroken. Na een paar dagen waren mijn infectiewaarden zo hoog dat het gevaarlijk werd voor mij en is onze dochter* geboren. Mijn daarop volgende zwangerschap was gruwelijk spannend, maar onze zoon is toen met 39,1 geboren en inmiddels ben ik alweer 30 weken zwanger van onze tweede zoon. Wat mij destijds erg geholpen heeft voordat ik zwanger werd van onze zoon, is om een behandelplan klaar te hebben liggen bij het ziekenhuis. Ik wist precies wat er ging gebeuren en wanneer ik de cerclage en hormonen zou krijgen. Ik lees dat je weer zwanger wil worden en ik hoop dat wanneer je hier aan toe bent, je snel een doorgaande zwangerschap mag hebben en een (bijna) voldragen baby mag krijgen.
Dank jullie wel voor de warme woorden.. Gefeliciteerd met jullie zwangerschappen! Stelt me wel een beetje gerust dat jullie verhalen zo op die van mij lijken. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik meer had moeten aandringen op verder onderzoek. Maar omdat ik alleen harde buiken en af en toe buikpijn had, en geen bloedverlies of zo, is dat niet gedaan. De vk had gewoonweg nooit verwacht dat dit speelde. Ikzelf wel. Ik heb ook meerdere keren gevraagd of ik geen ontsluiting aan het ontwikkelen was. Het feit dat ik er zelf mee bezig was maakt dat ik me nog steeds enorm schuldig voel dat ik niet meer heb aangedrongen... Maar dat zal ook wel slijten met de tijd.
@Wandena; Dat deed ik toch allemaal al niet meer, dus een heel groot offer is het niet. Zijn er nog meer dingen die jij (en de anderen hier) anders hebben gedaan na het plaatsen van de cerclage? @Soeki; Bloedverlies is al bijna helemaal over, zo fijn! Had daar een hoop stress door verwacht omdat bloedverlies tijdens de zwangerschap toch altijd wel een beetje eng is. Voel hem af en toe wel zitten, maar niet op een vervelende manier. @Madelein; Heel, heel veel sterkte met dit enorm grote verlies, maar toch ook gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon. Voor jullie nog zo recent.. Mijn verhaal is hier te lezen; http://www.zwangerschapspagina.nl/vlindertjes-17-t-m-24-weken/425197-dag-lieve-neva-foto.html . Je schuldgevoel is heel herkenbaar. Ik wist zeker dat het niet goed zat maar toen de verloskundige me geruststelde ging ik toch, met tegenzin, mee in haar beslissing. Ben ook heel lang ontzettend boos geweest! Maar het slijt inderdaad met de tijd. Heel veel sterkte.
@babyloutattoo: Pff heftig verhaal... Bijzonder hoe al deze verhalen op elkaar lijken... Allemaal zo goed als zonder klachten ( ik had wel harde buiken vanaf heel vroeg) en ineens ontsluiting... Het lijkt zo alsof het heel vaak voorkomt, terwijl het zelden gebeurd volgens mijn gyn. Fijn om hier meiden te kunnen spreken die hetzelfde hebben ondergaan.
Ik heb ook aangedrongen op cervix controles destijds. Gewoon, omdat ik het gevoel had dat er iets niet klopte. De verloskundige liet me vervolgens extra lang naar het hartje luisteren ter geruststelling. Tja. Cervix controles werden geweigerd. Sinds dat mijn zoon geboren is voel ik me een stuk minder schuldig. Ik had met 39 weken een controle met nog een baarmoederhalslengte van meer dan 3 cm. De volgende dag ben ik bevallen. Om even aan te geven hoe snel het kan gaan, minder dan een dag in dit geval.
@ Madelein: je... ik was daar toen alles gebeurt... Lieve meid, ik kan niks meer zeggen. Het zal beter zijn maar je zal forever je klein,mooi ,perfect Sam missen. @babyloutattoo: Fijn dat alles goed ging!!! ik wist het al @wandena: ik heb mijn 20 weken echo op 16 dec, spannend dag voor ons dus! Hoop het pijn is niet zo erg Hier: Nog rugpijn, een klein beetje bloedverlies op vrijdag. Mijn gyno heeft mij gebeld, vorige week dinsdag, en zij wou mij meteen zien. Ik hebde mangyn (ik ben onder begeleiden van 2, meestal mijn vrouwn gyno maar soms de man gyno) gezien en mijn bmh was 3,8cm! Ze zei dat mijn bmh verandert heel snel en we moeten het dus zuper goed in de gaten houden. Als ik pijn, harde buiken of iets die niet normaal is heb, moet ik meteen bellen. Ik heb a.s. vrijdag een afspraak met mijn gyno en we zullen het zien. Oh, ik had géén blaasontstekening! heb zuur ingenomen voor niks!!!! Ik probeer rustig te doen, soms is het niet zo makkelijk met 2 kinderen. Oh, en ik kan bijna niet ademhalen. Ik voel me als ik 40 weken zwanger ben! Wat een droom
@Wandena hoe was de showerparty? Wat vervelend dat je last hebt van je bekken.. Ik begin er ook wat last van te krijgen.. Nog even volhouden maar! @Madelein Welkom hier meid! Van harte gefeliciteerd met jullie zoontje Sam hij heeft jullie papa en mama gemaakt! Maar wat ontzettend verdrietig dat jullie ook een kleintje zo onterecht hebben moeten verliezen. Heel veel sterkte de komende periode! Ook bij mij had het verlies van ons zoontje wellicht voorkomen kunnen worden als ik meer had aangedrongen.. Bij mij wilde ze bijvoorbeeld bij de 20 weken geen cervixmeting doen.. Terwijl mijn gevoel sterk aangaf dat ze ernaar moesten kijken, maar ook ik heb me laten afwimpelen. Hadden ze het wel gedaan, dan had het misschien voorkomen kunnen worden. Maar ja dat is allemaal achteraf. Je weet allemaal dat je naar je gevoel moet luisteren, maar we luisteren nou eenmaal ook naar de professional waar wij ervan uitgaan dat zij het wel juist zullen hebben. Het schuldgevoel slijt gelukkig wel. Daarnaast liep ik achteraf gezien de hele zwangerschap met een blinde darmontsteking die ook niet werd ontdekt en ik dacht dat darmklachten bij de zwangerschap hoorde.. @babyloutattoo geen sex, geen orgasme, niet zwemmen of in bad. Daarnaast al vanaf 20 weken niet meer stofzuigen (al doe ik het sinds 30 weken stiekem toch weer) en ander zwaar huishoudelijk werk. Ik deed eigenlijk alleen de vaatwasser in- en uitruimen (zware borden en pannen deed m'n lief), de was, koken en stoffen. Fietsen vond ik zelf niet fijn, voelde dan de cerclage goed zitten, maar dat mag in principe wel gewoon. En verder gewoon heel rustig aan doen. @Letloa laat je maar goed in de gate houden! Sterkte! En bijna je 20 weken echo, leuk! En toch geen blaasontsteking? @Hier vandaag was een spannend dagje voor ons, mijn cerclage is doorgeknipt.. Vanaf nu is de weg vrij voor de kleine! Ik had om 10.00 uur een afspraak in het zkh, ik was eigenlijk de hele tijd ontzettend relaxt. Maar de gyn werd weggeroepen naar de verloskamers, dus uiteindelijk pas om 11.15 uur aan de beurt,, Werd toch een beetje zenuwachtig van het wachten.. Gelukkig een super aardige (mannelijke) gyn die zich vooraf goed had ingelezen in het dossier. Scheelt al zoveel als ze weten wat je hebt meegemaakt. Doorknippen is even onprettig maar duurt gelukkig niet lang. De eendenbek is eigenlijk nog het vervelendst. Hij haalde met een pincet de cerclage naar voren (trekt eraan) en knipt dan door.. Net toen ik dacht dit is echt onprettig was het al gebeurt. We hebben het bandje ook kunnen zien en meteen uitleg gehad hoe het bevestigd was, best interessant. Daarna ging hij voelen of ik ontsluiting had.. Niks! Daarna nog een uurtje aan de CTG gelegen om te kijken of mijn buik rustig bleef, dit was het geval. Ik voelde wel een kleine irritatie daar beneden van het geknip en gewroet. Daarna heeft hij nog een keertje gevoeld of ik ontsluiting had, maar nog niks dus mocht ik weer naar huis. Kleintje ligt trouwens al wel met het hoofdje ingedaald en vast. Bloedverlies viel reuze mee en is alweer gestopt. Nu best raar dat de 'stop' eraf is. Maar ik voel me nog lekker relaxt, we verwachten niet dat de kleine snel zal komen al weet je het natuurlijk nooit. De gyn zei dat het nog wel dagen of weken kon duren.. We wachten dus maar af! @Soeki en @Wandena ik zou me er ook maar niet te druk om maken, al weet ik natuurlijk niet hoe het zal zijn als je baarmoeder al open staat en er spanning op de cerclage staat. Maar ik dacht maar zo - al doet het pijn - ik ben het bandje eeuwig dankbaar Denken jullie na het doorknippen dat de bevalling gestart zal worden?
Wat maf dat alle meiden hier hetzelfde gevoel hadden. Geeft toch te denken dat ze dat serieuzer zouden moeten nemen... . Spannend van het verwijderen van de cerclage sunnysiri! Hopelijk blijft je uk nog even zitten, ach en anders maar iets te vroeg toch? @hier: blijkt toch nog een stukje placenta achtergebleven te zijn. Zit helemaal in de top van de bm. Vandaar de weeen achtige pijn die ik kreeg het weekend. Ze willen het even aankijken, ivm grote kans op complicaties als ze nu weer in m'n bm gaan rommelen. Hopelijk komt het vanzelf eruit! Ik lees hierboven al wat, maar wat mogen jullie wel en niet tijdens jullie zwangerschap met cervix insufficiëntie? Mogen jullie bijvoorbeeld werken? Hangt misschien ook weer van je baan af ( ik ben zelf verpleegkundige). Sporten, zwemmen en seks is dus uitgesloten begrijp ik? Wanneer mochten jullie weer zwanger worden na de vroeggeboorte? Ik dit soort vragen ook al opgeschreven voor bij de Gyn, maar wat voorkennis kan geen kwaad .
Hai dames Even een vraagje, wanneer kregen jullie een preventieve cerlage? Heb al 4 weken harde buiken, en worden ook pijnlijker helaas. Bmm is nu 3/3,5 cm terwijl die 2 weken terug nog 4cm was. Moet nu maximaal rust houden en anders krijg ik opname. Maar, zou ik ook een cerclage kunnen krijgen? Bij hoeveel baarmoedermond lengte doen ze dat? Mn 1e was prematuur (33 weken ) en 2e zwangerschap ook vanaf 14 / 15 weken harde buiken gehad maar deden toen niks gelukkig.
@ Mamachantal: jij bent ook hier meid! niet goed voor de mei mama's! Ik heb hetzelfde situatie als jou. Mijn bmh was 4,8cm en ik heb af en toe pijn en harde buiken en het was vorige week zaterdag 3 cm e 2 dagen later 3,8 cm! Mijn gyn zei dat ze een cerclage aan mij wil geven als het < 3cm is. Ook zei ze dat de cervix verandert altijd en als het > 3 cm is, heb je niks om over te zorgen. Weet jij waarom jou eerste prematuur was? @ Madelein: Ik mag tot nu gewoon werken maar ik werk 4 dagen per week en ik mag naar huis als ik me niet top voel en ik ben een onderzoeker bij het universiteit, dus ik kan mijn werken anpassen, en heb het sinds week 10 gedaan, en nu zit ik de gehele dag achter de computer (best saai!). Sinds 10 weken ook geen seks of orgasme, sommige vrouwen denken dat het alleen maar geen seks mag maar als je een orgasme heb, kan je wel weeen krijgen. Ook geen bad, zwemmen en niks... Ik doe gewoon niks. Ik loop niet meer dan 10 minuten, ik fiets niet, ik probeer de trappen op 1 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds. Ik doet het heel rustig aan, heel anders dan bij mijn vorige zwangerschappen.
@MamaChantal, is je bmh door dezelfde persoon gemeten? Dat kan rustig het verschil in lengte verklaren als het niet zo is. Een cerclage geven ze heel zelden, als je geen geboorte van voor de 30 weken in de voorgeschiedenis hebt, maar het is altijd goed om met je gynaecoloog hierover te overleggen. Je zou ook om progesteron kunnen vragen, dat kalmeert de baarmoeder. En daar zijn voor zo ver bekent geen risico's aan verbonden na de 16 weken grens. Je zwangerschap is voor jou al extra zenuwslopend met jouw voorgeschiedenis, dus als ze je op deze manier gedeeltelijk van je harde buiken kunnen afhelpen, kan ik me voorstellen dat een gynaecoloog hiervoor open staat.
@letloa: o dat is zelfs nog meer als dat ik nu kon door de harde buiken... Ben wel benieuwd wat ze daar over gaan zeggen, want heb gelezen dat een cerclage niet gezet wordt bij vrouwen die harde buiken hebben. Maar dat zal de gyn wel weten. @hier: weer een tegenslag... Blijkt nog een stukje placenta achtergebleven te zijn... Ze willen nu nog geen curettage doen omdat er na de bevalling zo veel is gerommeld. Dus nu 2x daags tempen en mezelf goed in de gaten houden. Hopelijk komt het er vanzelf uit...! @ mamachantal: hopelijk blijft het daarbij! Sterkte!
@hier een goede controle gehad vandaag. Ergens in week 36 wordt bij mij de cerclage verwijderd. De gynaecoloog vertelde dat vorige week een vrouw een noodcerclage heeft gekregen in het ziekenhuis, maar dat na 2 dagen de vliezen alsnog gebroken waren , het kind zat ver onder de behandelgrens. Ook vertelde ze dat tegenwoordig de behandelgrens al van 24 weken terug gebracht is naar 23,5, dat was nieuws voor mij. @Madelein, dat je die pech er ook nog eens bij moet hebben .
Hoi sunnysiri, mijn showerparty was super leuk!!! Veel spullen voor de babyboy gekregen.. Gelukkig is het verwijderen goed gegaan.. Ik kan niet meer wachten!! @all,, ik hb vandaag een controle gehad.. bloeddruk was goed. Ik heb de dokter aangeven dat ik hem nu weinig voel, meer schuiven etc.. Hij zei dat het normaal is en wil mij as vrijdag weer zien , dan zal een ctg gemaakt worden.. Volgende week maandag zal mijn cerclage verwijderd worden..Spannend!! De dames ndie hier nieuw zijn wil ik zeggen, hou hoop en blijf positief.. We hebben allemaal onze wondertjes verloren die nu in de hemel zijn !!! Het zal een keer zeker goed komen.. Dames hebben jullie ook last van je ribben? pff tydens het liggen doet mijn linker helft zeer!!! gr