Oja Yakult bij mij ondersteunt het wel. Ik ken mensen die dat ook vonden maar ken ook mensen waarbij dat inderdaad niet zo is. Mijn moeder zweert dan weer bij Activia terwijl ik daar juist krampen van kreeg... Oftewel... Tis weer eens een kwestie van uitproberen en onzeker enzo
ja soms probeer ik dingen uit, wil niet dat mijn darmen lui worden... denk dat ik gewoon de medicijnen die ik heb (metamucil) hou en aanvul met lijnzaad opgelost in sap ofzo, is neit echt lekker maar goed.. ik heb ook als ik last van mijn darmen heb een opgeblazen gevoel.. dan zie je mijn buik ook dikker, altijd op dezelfde plek zie je dan een bolling..
Hier nog iemand met een spastische darm alleen zei mijn huisarts dat er geen medicijnen voor zijn :S Dus ik slik ook niks en loop regelmatig met enorme buikklachten... Soms zo erg en ook zo opgeblazen dat het lijkt dat ik 4 maanden zwanger ben ofzo (i wish ) Iemand zei dat Yakult of activia etc helpt? bij mij wel maar voor even want na 3 weken kreeg ik enorme buikklachten daardoor!
Ik heb al sinds m'n 5e last van pds. Het is niet altijd even hevig, maar er zijn periodes dat ik elke dag last heb. Medicijnen heb ik er echter al heel lang niet meer voor geslikt omdat dat bij mij absoluut niet hielp. Wat bij mij veel beter helpt is erg goed op mijn eten letten (zo min mogelijk vet, suiker, pittig eten etc. Verschilt per persoon). Het kost heel veel tijd/moeite om uit te zoeken waar jouw darmen op reageren, maar uiteindelijk werkt het veel beter dan medicijnen. En nu ik zwanger ben heb ik er minder last van dan normaal!
Ook hier iemand met spastisch dikke darmsyndroom. En ook hier zei de arts dat er neits tegen is. Ja eten aanpassen en metamucil. Vooralsnog gaat dat redelijk. NOu ja als er iets van stress is, al is het maar een beetje, dan is het hier feest idd, blijft mn zwakke punt. IK houd rekening met wat ik eet en dat scheelt al een heeleind. Verder was het bij mij zo dat ik amper klachten had tijdens mn zwangerschap, dat was wel fijn. Toen ik eenmaal bevallen was, kreeg ik weer last.
ik heb het ook en heb natuurlijke kruiden capsules gekregen die kan je via zo natuur-apotheek op internet bestellen ze werken erg goed! niets werkte bij mij!
iedereen bedankt voor het reageren! ik heb besloten dat ik bij de metamucil blijf en we de volgende ronde 'in gaan'!
Liano, Heel veel plezier en succes in de volgende ronde! Ik hoop natuurlijk ook dat die darmen er niet zo spastisch over blijven doen!
Hoi, hier ook zo'n schijterd Ik heb ook pds. Tegen mij was altijd gezegd: vervelend voor je dat je het hebt, maar niets aan te doen. Totdat ik van de zomer bijna uitgedroogd ben. Alles wat binnen kwam (vocht of eten) kwam via de achterkant binnen 10 minuten er weer uit, met zoveel pijn dat ik niets meer durfde in te nemen (Overigs sorry voor vies praat). Toen dus bij een co-assistent huisarts geweest en wat bleek: er is wel degelijk een medicijn tegen Ik heb duspatalin gekregen. Eerst moest ik 's ochtends en 's avonds eentje nemen, maar al na een maand ben ik zelf overgestapt op elke ochtend 1 en dus niet meer 's avonds. En sindsdien is mijn ontlasting perfect! Oke, heel soms nog eens te dun, maar dat is te overzien. Dat mijn darmen lui zouden worden? Nou, dat heb ik er wel voor over, zolang ik deze medicijnen kan blijven nemen. Ik hoef niet meer zooo bang te zijn voor dat ik onderweg zou moeten gaan poepen, heb nog maar weinig buikpijn! Bovendien kan ik nu dus tegen veeeeeel meer voedingsoorten dan eerst. Ik durf zelfs zo nu en dan een wijntje te nemen! Dit middel mag je volgens de bijsluiter niet nemen tijdens de zwangerschap omdat er te weinig over bekend is. Volgens mijn artsen mag ik het wel tijdens een zwangerschap gebruiken, alleen de fabrikanten van medicijnen bouwen voor henzelf zoveel veiligheid in qua eventuele schadevergoedingen.... Dit middel schijnt dus wel veilig te zijn... Wat ik zelf van plan ben... Ik ben van plan dat als ik straks hopelijk zwanger ben, wel te stoppen met dit medicijn... ik wil dan in igg de eerste maandne proberen geen 'rommel' in mn lijf te krijgen. Maar mocht het zo zijn dat ik dan weer uitdroog, dan ren ik weer snel naar mn pillendoosje. Volgens mij is dat idd nog altijd gevaarlijker voor je beeb dan een middel als Duspatalin. Groetjes en succes met zwanger worden
nou ik heb het dubbel op ik heb een extreme prikkelbare darm en ik heb ook nog eens de ziekte van crohn! ik ben pas geleden weer begonnen met de pilletjes voor de prikkelbare darm want ik bezocht te wc weer een 30 keer per dag gelukkig zijn ze weer aangeslagen en gaat het weer een stuk beter ! ik weet dat het bij nog wel ff duurd voordat ik zwanger ben maar ik wil binnenkort wel weer stoppen met de pillen !
Ik ga trouwens beginnen met het sc diet.. www.scdiet.nl schijnt heel goed te zijn voor mensen met darmproblemen. Het is gebaseerd op het verbannen van complexe koolhydraten, wat onze darmen niet goed kunnen verteren. Het wordt aangeraden voor mensen met het prikkelbare darmsyndroom en crohn, colitis ulcerosa etc. Ik ben echt benieuwd of het gaat helpen, vooral omdat ik nu thuis zit wegens te erge misselijkheid en de weegschaal inmiddels onder de 50 kg zit . Heb ook pillen gekregen tegen de misselijkheid, omeprazol ofzo.. maagzuurremmer staat er.. ik zie wel of het gaat werken.. @ maartje, duspatalin is idd speciaal voor het prikkelbare darmsyndroom.. fijn dat het bij jou ook helpt.. en wel stom dat ze hebben gezegd dat er niks tegen is! Zeker zo'n iemand die weigerde zich erin te verdiepen.
Mijn collega heeft ook een spastische darm en die gebruikt ook geen medicatie. Zij let erg op haar eten en dat helpt ook. Soms heeft ze nog wel erg veel pijn, maar het gaat steeds beter. Zij wil ook echt geen medicatie omdat ze zwanger wilde worden en dat nu ook is!
toch is het dan apart dat ene arts zegt niet zwanger worden met duspatal en de ander zegt dat het geen kwaad kan. ik ben overgestapt op metamucil, af en toe ging het dus niet goed maar je weet waarom jehet doet. nu was het van de week weer zo mis dat ik wilde overleggen met mijn huisarts en als hij dan zegt ga maar over op duspatal en dan maar niet zwanger worden, tja dat is moeilijk! maar goed hebben er nu voor gekozen om metamucil te nemen en daarbij lijnzaad.. en regelmaat en rustig aan met eten.. het is nou eenmaal voor goed doel denk ik dan maar...
Van mijn HA mag ik ook zwanger worden met de duspatal.. en metamucil hielp helemaal niet dus is ook geen optie eigenlijk. Vreemd
nog even over duspatal want dat gebruik ik ook.. ik moest van me mdl (maag,darm en lever) arts er oven navragen bij de gyn! maar volgens de gyn : als je het echt nodig heb dan moet je het gebruiken want in de ene medice boek sta er dat het wel mag met een zwangerschap en in de andere sta dat er niks over bekent is ! maar een opvlamming tijdens de zwangerschap kan nog schadelijker zijn dan de medicijnen!
Bij mij werkte geen enkel medicijn... Ik ben heel erg gaan letten op mn voeding en heb eigenlijk bijna geen last meer ervan Zo af en toe nog eens dat het heel erg opspeelt, maar het wordt steeds minder. Waar je eventueel allemaal op kan letten: - Heel veel drinken - Niet al te veel vet - Niet (té) pittig eten - Liever 6 kleinere maaltijden op een dag dan 3 grote maaltijden. Wat mij ook héél goed helpt is elke dag zo'n probiotisch drankje drinken, bijv. yakult. En probeer stress zoveel mogelijk te vermijden als het kan, want dat is vaak een van de grootste boosdoeners...
Pff hier nog zo'n poeperd Ik had de laatste maanden echt zo weinig last van mijn darmen, dat ik zelfs vaak vergat dat ik toch soms vrij zware PDS klachten heb. Maar: ik verkeer in de zeer gelukkige omstandigheid dat ik zwanger ben en sinds een paar dagen dansen mijn darmen de polka! Ik kan geen broek meer dichthouden, alles is vreselijk opgezet en ik heb de hele dag een heel pijnlijke, zware en opgeblazen buik en diarree. Het schijnt puur door de veranderingen in je hormonen te komen..want ik eet al heel gezond. Het vervelende is, dat je nu geen spasmodica mag slikken..en ik hoop, dat de klachten snel minder worden ik las dat et rond de 12e - 16e week weer minder wordt), anders kan ik niet naar mijn werk :s
@hellen gefeliciteerd dat je zwanger bent! wat vervelend dat je er zoveel last van hebt! dat is bij een ieder dus ook verschillend want ken ook mensen die er tijdens hun zwangerschap geen last van hebben! hopelijk verdwijnen de klachten snel en kun je van je zwangerschap gaan genieten!