Hallo Ik gebruik nu iets meer dan een maandje foliumzuur. Moet ik daarbij nog andere dingen nemen? Ik zie ik de winkels wel eens vitaal zwanger enz staan maar is dat nodig of? Ik had nog een vraagje over tonijnsalade die kant en klare wat je op brood kan smeren of toastjes. Mag dat of? groetjess
Ik heb ik het begin ook alleen foliumzuur en (gewone) multi-vitamines geslikt. Mijn gyn vertelde me toen dat het toch beter is om over te stappen op multi-vitamines speciaal voor zwangeren (voor de ontwikkeling van je baby). Dus die heb ik nu. Ja volgens mij mag je gewoon tonijn eten, ook kant en klare. Ik doe vaak tonijn uit blik in salades.
Met tonijn moet je wel oppassen. Het is een roofvis die daardoor veel schadelijke stoffen binnen krijgen (zware metalen en zo). Maar een keer een blikje door de salade of de boterham moet gewoon kunnen hoor. Er zijn al zo veel dingen die niet mogen. Krijg trouwens spontaan zin in tonijn.
Ja ik bedoel eigenlijk niet die uit blik, Ik bedoel die kant en klaar met saus enz al waar je ook kip kerrie en bijv eiersalade van hebt. Zou die ook mogen? groetjes
Blijft tonijn he. Zoek maar even op tonijn en zwangerschap. D'r zit natuurlijk dan minder tonijn in, dus het zal allemaal wel meevallen.
Ik gebruik dat femnatal ofzo iets van Davitamon. zit alles in, ook foliumzuur. HEb alleen nog niet gemerkt dat ik er zelf meer energie van krijg
Als je niet constant ligt te kotsen van de misselijkheid en daarbij lekker groenten, fruit, volkorendingen, zuivel enzo eet heb je een multivitamine in principe niet nodig. Het is verder nog altijd beter om de vitaminen en mineralen uit voeding te halen, dan uit een supplement dat gemaakt in een fabriek. Je moet dus niets. Als je alleen maar patat kan binnenhouden zou het handig zijn, als je gezond eet, voegt het niet veel meer toe maar kwaad kan het niet als je je aan de voorgeschreven doses houdt. Tonijn (en andere roofvis) wordt afgeraden meer dan 2 x per week vanaf de 7 maand omdat dan de hersengroei van je kindje wordt gedaan; de zware metalen die die vissen binnenkrijgen (top van de voedselketen) zijn niet goed voor je. Maar verder zitten er wel weer heel veel gezonde vetten in, dus zo lang je geen hele tonijn naar binnen werkt is zo nu en dan een broodje of een salade geen enkel bezwaar.
Ja. Beter is nog er voor de zwangerschap mee te beginnen! Foliumzuur verlaagt de kans op een open ruggetje. Roofvissen eten zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Het advies is maximaal 1 portie per week van 100 g.Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn. Tot maximaal 2 porties tonijn uit blik per week is daarom geen probleem. Roofvissen kunnen relatief veel kwik en dioxines bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor zijn. Aldus de site van het voedingscentrum. Maar de hoeveelheid tonijnsalade uit een bakje is nog lang geen portie he! Dus lekker smullen ervan!