Rapley Methode

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door poppy14, 12 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poppy14

poppy14 Actief lid

3 feb 2014
    283
    0
    16
    NULL
    NULL
    een berichtje voor ouders die hun kindje voeden volgens rapley ,

Mijn dochter 7 maanden , wil niks weten van het eten van een lepeltje ,
    verschillende malen geprobeerd , maar het mondje gaat stijf dicht.

toch kijkt ze ons eten van het bord , en geven we haar dus stukjes , komkommer , aardbeien , peer , banaan ( vind ze heeel vies ) brocoli , boontjes ...

gaat opzich heel goed , maar het lijkt me toch dat ze veel minder binnen krijgt dan wanneer je een kind voed met een fruithap of groente hap .

dus hierbij rapley voedende ouders , hebben jullie tips ? en wat geven jullie je kids allemaal ?

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Met 7 maanden gaat het nog helemaal niet om de hoeveelheden. Tot een jaar is het bijvoeding en groeien ze nog op de melk. Geef het dus rustig de tijd, de hoeveelheden komen vanzelf wel. Het is nu nog een periode van ontdekken en leren eten. Laat haar dus maar lekker aanrommelen, kont vanzelf goed;)

3. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ze hoeven op deze leeftijd nog niet veel binnen te krijgen. Het gaat om het proeven en ontdekken, ze gaan vanzelf meer eten.
    Op deze leeftijd is de melkvoeding nog het belangrijkst, daar halen ze alles uit wat ze nodig hebben.

Lekker laten ontdekken dus!
    Ik geef van alles: brood (eerst alleen korstje), banaan, peer, appel, meloen (favoriet hier!), brocoli, bloemkool, aardappel, komkommer, paprika enz. Kleine rijstwafeltjes is hier ook favoriet.

4. poppy14

poppy14 Actief lid

3 feb 2014
    283
    0
    16
    NULL
    NULL
    top! dank voor de reacties !

jullie voeden ala rapley ? of proberen jullie ook wel eens een fruit/groente hap ?

5. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik heb inderdaad rapley gedaan. Mijn moeder en schoonmoeder die oppasten durfden dat echter niet en hebben toen geprakt gegeven, dat was 3 dagen per week. De rest van de dagen thuis gaven wij rapley. Ging prima.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.156
    23.237
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind het zelfs gek dat deze methode een naam krijgt. Is toch veel natuurlijker dan alles maar pureren? Ik ga het over een paar maanden ook ala Rapley doen in elk geval. Mits ze zich natuurlijk niet continu versikt ofzo. :)

7. Rosa1981

Rosa1981 Actief lid

22 feb 2013
    331
    0
    16
    We hebben hier een combi gedaan. Dl kreeg al fruit/groentehapjes toen een vriendin vertelde over deze methode. Vanaf 6 maanden kreeg ze dan wat van een lepeltje en daarnaast wat stukken fruit/groente.
    Maar als ze niks wil weten van het lepeltje zou ik het niet forceren. Eten met een vork of lepel krijgen ze vanzelf interesse in. Dl heeft hier een periode gehad dat ze ineend alles van een vork wilde😂 dus werden de stukjes kleiner zodat t wat beter in dr mond paste, anders propte ze er zoveel in dat ze daarvan ging kokhalzen

8. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier doe ik ook rapley inderdaad, de opvang wil het gelukkig ook dus ze krijgt alles via rapley.
    Vorige week voor het eerst gepureerd (ze is nu 8 maanden), omdat we appelmoes hadden. Maar ook dat doet ze lievervzelf, haha. We laten haar gewoon lekker kliederen.

Maar verder dus nog nooit groente of fruit pap.

9. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    #9 samarinde01, 12 mei 2015
    Laatst bewerkt: 12 mei 2015
    Haha, ja het klinkt alternatief, maar eigenlijk is het veel natuurlijker idd. Hier rapley-en wij ook met plezier.
    Een belangrijk onderdeel van de filosofie is dan ook loslaten. Kinderen krijgen binnen wat ze zelf naar binnen kunnen krijgen, om het maar zo te zeggen. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze eten, omdat ze motorisch ook meer kunnen. Ik raad je aan om het boek "Eten voorde kleintjes" van Stefan Kleintjes te lezen. Een beetje een houvast en leuk om te lezen. Ook staat er in wat je vanaf welke leeftijd kunt geven. Handig! Een kindje groeit tot een jaar nog het meeste van melk. Ook als je flesvoeding geeft kan het prima samen, dat hebben wij ondervonden.
    Voeding heet niet voor niets BIJvoeding. Hoewel je daar helaas een ander beeld van krijgt door de media (olvarit) en de schema's van het cb.

Ik hielp door grote eetlust van zl wel eens aangeven van stukjes, omdat hij anders erg gefrustreerd werd. Maar nu graait hij het gewoon van mijn bord als ik niet snel genoeg eten op zijn bordje schep :D

Ach en rapley hoèft natuurlijk niet altijd. Ik gaf en geef af en toe wel eens een potje als we weg gaan of zo. En oma geeft ook prakjes. Wel vind ik belangrijk om te weten wat je moet doen mocht je kindje zich verslikken, maar dat geld eigenlijk voor alle ouders, rapley aanhangers of niet.
    Zorg dat je kindje goed rechtop in de kinderstoel of op schoot zit en rapleyen maaarrrr.....het is zó leuk. Veel plezier!

10. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een combi gedaan. Soms wat geprakt soms stukjes.

Eigenlijk ging dat prima!
    Ze eet nu vanalles:)

11. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
  12. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wat Samarinde zegt: loslaten hoort er bij, dat is voor ons ook helemaal waar. Er wordt geknoeid en het is onduidelijk hoeveel ze precies binnen krijgen! Dat moet je kunnen laten gaan, ze eten wat ze nodig hebben.

Onze jongste zoon moet sowieso niks van potjes/prakjes hebben... Voor het gemak hebben we af en toe wel een potje geprobeerd, maar als hij niet zelf mag eten en als hij niet hetzelfde krijgt als wij dan wil hij het niet.

En ach, een aardappeltje en een handvol groente zijn zo gekookt.

13. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij gaan dit ook proberen. Het lijkt mij een hele leuke en natuurlijke manier van leren eten.

Deel Deze Pagina