Omdat ons meisje veel aankomt in een relatief korte tijd vraag ik me af of ze niet TE GOED groeit! (ben er echt superonzeker over) Ik zal hier even een aantal data neerzetten met daarbij haar gewicht op die datum... 13-09-2009 3775 gram (geboorte ziekenhuis) 02-10-2009 4020 gram 12-10-2009 4435 gram 23-10-2009 4805 gram 06-11-2009 5295 gram 13-11-2009 5720 gram 27-11-2009 6130 gram 03-12-2009 6300 gram 15-12-2009 6870 gram Bovenstaand is allemaal op het CB gewogen Nu heb ik net een digitale personenweegschaal gekocht (wij hadden een analoge maar die is van de week overleden, dus ik dacht dan koop ik meteen een digitale, dan kan ik Dimara ook makkelijker wegen) nu is het zo dat mijn gewicht en dat van vriendlief heel goed klopt, en bij Dimara kom ik uit op 7,5 kilo naakt! (eerst ik alleen, en daarna met Dimara in mijn armen gewogen) ik geloof ook wel dat dat gewicht klopt. ze krijgt 4 flesjes van 180 cc water + 6 schepjes Pepti vanwege KMA Als we laat thuis zijn krijgt ze soms nog een 5e flesje (180/6, met minder neemt ze geen genoegen) maar dat is 1x in de 2 weken oid... Bij haar laatste fles krijgt ze sinds 16 November een flinke schep rijstebloem (schepje van de pepti(nutrilon) met een kopje erop) omdat ze steeds honger leek te houden na de laatste fles en ik van het CB geen extra voeding mag geven... voeding voor hongerige baby's kan niet ivm KMA en met de rijstebloem lijkt ze verzadigd! ook krijgt ze bij elke fles 4 schepjes nutriton (jbpm) op advies van de huisarts tegen het spugen. vanaf dat ze 3 maanden is krijgt ze af en toe (lees 1x in de week 2 dagen achter elkaar 10 hapjes ofzo) wat happies fruit- of groentehapje om te proeven (maar aan haar gewicht is dat niet te zien, het is niet van de laatste tijd dat ze zo hard groeit) Ze drinkt dus over het algemeen zo'n 840cc (180/6 wordt 210cc) per dag, terwijl ze met 7,5 kilo 1125cc mag hebben Nu vraag ik me dus af of Dimara niet te zwaar is, als ik de uitgerekende datum aanhou is ze nu net 4 maanden oud, en dan lijkt me 7,5 kilo toch best zwaar voor een meisje? of maak ik me te druk... ik begin nu te denken dat de rijstebloem zo erg aanzet bij Dimara maar aan de andere kant zie ik dan ook weer dat ze vóór ze de rijstebloem kreeg ook zo snel aankwam (in onze vakantie van 6 t/m 13 November 425 gram in precies 1 week tijd) Ik weet het niet meer.... en wordt best verdrietig als ik weer eens hoor: "wat een lekker dikkertje zeg", "zo, zo ze is wel hollands welvaren hé" en dat soort opmerkingen te horen krijg... Op het CB heb ik nooit verteld dat ik haar rijstebloem geef, want dan krijg ik op mijn donder denk ik, dus ik durf daar ook niet echt om raad te vragen... kan iemand mij helpen of me alleen maar geruststellen? Hier nog even een foto van gisteren van ons meisje toegevoegd voor het beeld...
Hmm ik vind het wel meevallen hoor. Bij een digitale personenweegschaal voor volwassen kun je ook niet echt heel nauwkeurig een baby wegen want een paar ons verschil is dan al veel. Vind ook niet ze veel drinkt. En wat de rijstebloem betreft, mijn zoon kreeg dat ook rond 3,5 maand, en het CB heeft daar niks over gezegd. En al doen ze dat, JIJ bent haar moeder! Je moet echt zelf weten wat je haar geeft, zij zien haar eens in de maand en kijken niet verder dan algemene richtlijnen en wat statistiekjes.
Wat een mooi meisje zeg!! Ziet er goed uit, zeker niet te dik vind ik. Ze was ook al flink bij de geboorte...dus niet zo gek hoor haar groei. Ons 1e zoontje was op 4 maanden ook 7,8 kilo. Onze 2e zoontje 6,8 kilo...maar alles valt binnen de normaal waarden. Hoelang is jou dochtertje? Mijn zoontjes op 4 maanden allebei 68 cm. Jou dochtertje zou ook nog 5 flessen mogen hebben van 180+6. pas rond de 4 a 5 a 6 maanden gaan ze over naar 4 voedingen. Onze zoon zit nu ook al op de 4 voedingen, maar ik geef bij 3 flessen 210+7...dat drinkt hij op. 180+6 = 200 cc voeding / 210+7 = 233 cc voeding. ze mogen maximaal 30 schepjes op een dag hebben. Dus 4 voedingen met 6 schepjes = 24 schepjes. Kan je dus best ophogen. Desnoods doe je eerst 195 water + 6,5 schepje... die 150 ml per kg geld voor jonge baby's als richtlijn...zijn ze boven een bepaald gewicht houdt dit op, want het max ligt rond de 1000 ml. Jou dochtertje heeft kma....heeft ze ook eczeem? hoe ging het bijvoeden??? (zie mijn topic wat ik uurtje geleden gestart heb...ben op zoek naar tips..)
hoi ik had even gekeken in dinand's boekje, want dat was ook een echt hollands welvaren, maar die was met 3,5 maand ook ruim 7,5 kilo en met 4,5 maand ruim 8, ik vind zelf dat damira niet overdreven veel krijgt hoor, zit al netjes op 4 voedingen(over het algemeen) ja en als ze goed groeien en zijn tevreden is het goed toch? als ze straks kruipt en loopt, komt het helemaal goed! danique zit nog steeds op 5 voedingen van 200cc, kan het echt nog niet op 4 voedingen doen per 24u. ik vind het juist wel wat hebben die stevige baby's! ik zou me maar geen zorgen maken als ik jou was en die opmerkingen aan je laars lappen, ik heb ze bij alle 3 moeten aanhoren, ik vind het wel best allemaal!! groetjes susanne
Meid, de ene baby groeit gewoon sneller dan de andere, je hoeft je echt niet druk te maken hoor Elk kindje zoekt zn eigen lijn op de groeicurve en die curves zijn gewoon gemiddeld, de ene zit op t midden, de ander zit eronder en weer een ander zit erboven. Niks mis mee! Dimara loopt ongeveer gelijk op met Yentle en met Yentle is ook niks mis Dimara is alleen iets groter en zwaarder dan Yentle was op dezelfde leeftijd, maar leeftijd zegt niet zoveel hoor, t gaat om de verhouding lengte/gewicht en daar is NIKS mis mee Zolang die verhouding een beetje goed blijft is t prima toch? Liever zo dan dat ze broodmager is! En laat je niet gek maken door wat anderen zeggen. Ik krijg ook vaak te horen dat Yentle dik is, nou en? Gaat er wel weer af als ze gaat lopen! Ik was ook ontzettend dik als baby (paste bijna geen luiers, zo'n dikke reet had ik En mn moeder kreeg ook altijd commentaar van t CB dat ze me geen koekjes mocht geven - Wat ze helemaal niet deed!!) Met mij is t ook goed gekomen hoor Ik had tot 2 jaar geleden zelfs zwaar ondergewicht
Ons meisje is met 4 mnd 5,5 kg Maillotjes en shirtjes slobberen vaak omdat Puck zo tenger is, dus Dimara mag zo wat onsjes deze kant op sturen . Zonder gekheid, ik denk dat Dimara het prima doet, zou alleen wel voorzichtig zijn met bijvoeding zeker ivm KMA.
Wat een heerlijk meisje! En vind het wel meevallen met het gewicht hoor! Hier mijn lijstje: geboorte: 3670 g en 53 cm 1 maand : 4260 g en 55 cm 2 maand : 5725 g en 60 cm 3 maand : 6770 g en 62 cm 4 maand : 7335 g en 64,5 cm daarna ging het iets minder snel.
Mijn dochter was met 4 maanden 7 kilo en 65 cm. Met 11 maande was ze 77 cm en 10 kilo! Ze was en is helemaal geen dikkertje! Je dochter ziet er goed uit hoor! Straks gaat ze meer bewegen (lees: kruipen/lopen) en dan gaat het niet meer zo hard!
Hier ook eentje die zo hard groeide, met 6 maanden 9 kilo. Maar het groeien gaat nu iets rustiger en ze is de lengte in geschoten (72 cm) waardoor ze niet meer zo papperig is. Komt vanzelf goed
@ Puppy: thnx voor je antwoord! het is wel zo dat je met een personenweegschaal niet goed kunt wegen, maar ik denk wel dat het niet heel veel zal schelen! @ Petra: Dankje *glunderd van trots* een 5e voeding krijgen we er al een hele tijd niet in omdat ze normaal slaapt van 21.00 uur tot 08.00 uur, ik zou dus niet weten waar ik die 5e voeding moet laten... wakker maken voor een 5e voeding is geen succes, die drinkt ze niet op! alleen als we ergens op visite zijn geweest oid dan wordt ze goed genoeg wakker voor een extra flesje, maar ik denk dat als we die ook dan niet geven ze ook gewoon lekker gaat slapen! Aha ik wist niet dat die richtlijn (150cc per kg lichaamsgewicht) alleen voor hele jonge baby's gold)... Dimara heeft net nadat we overgestapt waren op de Pepti haar hele gezichtje onder de uitslag gehad, ik ben toen naar de HA geweest en die zei dat het exceem was, heb hormoonzalf meegekregen en na een paar daagjes smeren was het weg en het is nooit meer teruggekomen (gelukkig) dus ik betwijfel of het exceem was, het was ook echt alleen haar gezichtje en nekje! het bijvoeden gaat nog niet zoals ik wil, ze vind het heerlijk en is er echt aan toe maar een paar daagjes naderhand begint ze ineens flinke mondjes melk terug te geven, terwijl ze dat anders niet doet, ik wijt het aan de hapjes, dus we kijken het nu even aan zonder hapjes en dan ga ik het over een paar weekjes opnieuw proberen met zelfgemaakte hapjes ipv olvarit/bon bebe potjes... Dimara was op 15 december trouwens pas 61,5 cm @ Suze en Kristel: thnx meiden! @ Elke: Ja we doen het voorzichtig aan, het is nu alleen nog maar proeven en uittesten hoe ze erop reageerd, op t moment niet zo lekker (zie antw. aan Petra) dus we stoppen er voorlopig weer even mee! @ Umm: Thnx.. Dimara gaat idd ongeveer gelijk op met jouw dochter toendertijd! @ Lola en Mama1987: Bedankt voor t delen van jullie verhalen wat betreft het gewicht van jullie beebs!
Als ik het lijstje zo zie, groeit ze over het algemeen zo'n 200-250 gram per week en een gezonde groei is ergens tussen de 100-250 gram per week. Lijkt me prima dus
Hier een meisje dat de eerste 7 maanden erg hard gegroeid is: van 2790 gram naar 7410 gram. Nu is ze 14 maanden en weegt ze 8030 gram. In 7 maanden nog geen kilo gegroeid, word er ook wel onzeker van maar ze doet het gewoon goed verder!
Meid staar je niet blind op het gewicht, het gaat om de verhouding gewicht+ lengte Kinley is ongeveer even oud en die is op dit moment 67 cm en 7.2 kilo. Kan heel goed dat je kleine aan het bunkeren is en daarna een groeispurt (in de lengte) maakt. Dat doen die van mij in ieder geval wel die groeien eerst in de breedte om vervolgens weer een stuk de lucht in te groeien. Groetjes Anita
Ik denk dat het wel mee valt hoor. Mijn zoontje was bij zijn geboorte; 20-8-2009 2550 gram 47 cm 21-9-2009 3740 gram 52 cm 22-10-2009 5250 gram 56 cm 19-11-2009 6360 gram 60 cm 22-12-2009 7350 gram en 70 cm. De laatste periode is hij heel veel gegroeid, hij heeft ook veel geslapen die tijd en was heel moe. Hij zat bij zijn geboorte onder het gemiddelde, en zit er nu boven. Ze zeggen ook, als ze straks gaan lopen vallen ze toch weer wat af of anders gezegd dan groeien ze wat minder snel in gewicht.
@ Loesje: Is jouw meisje gaan lopen in de tussentijd? misschien dat ze daarom nu niet meer zo snel aankomt! @ Pluk: thanx, Dimara is idd nog niet zo lang 61,5 cm op 15 Dec dus misschien gaat ze idd straks ineens de lengte in! @ Lucia: Dankje hihi ben zo trots op ons meissie! @ Wesdaan: Wow jij hebt een lang ventje zeg! Dimara is echt nog maar klein dan hihi... Dimara slaapt nu ook heel veel en is snel moe idd!
Ik vind haar er niet dik uitzien, in die zin niet in de zin van overgewicht. Baby's zijn nou eenmaal vaak wat molliger met plooitjes. Staat goed bij een baby vind ik. Daarbij is het gewicht niet zo gek als wat steviger is. Ze bewegen immers niet zoveel. Zou me zoals andere zeggen, niet druk om maken, ze is nog jong, beweegt nog weinig, straks als ze gaat kruipen/lopen enz dan gaat het gewicht een heel stuk minder omhoog. Geniet van dat leuke volle toetje Leuke meid! En mooie dag 13-09 Ben ik ook jarig haha.
Het valt wel mee hoor! Mijn dochtertje is ook van 13-09 en weegt nu 8 kilo en is zo'n 67 cm lang. (mijn dochtertje was ook zwaar bij geboorte, 4990 gram) Je zou de rijstebloem weg kunnen laten, want dat heeft ze op zich niet nodig, maar die paar schepjes zullen haar niet zoveel laten groeien hoor.
Mooi kindje heb je! Lijkt me niks te dik hoor, ze groeit gewoon goed. Mijn zoontje is ook altijd een flinkerd geweest, bij 4 mnd was ie 8 kilo en hij is nu nog steeds flink aan de maat.
@ CaatjeMo: Thanx, genieten doen we zeker hoor!! hihi toevallig dat je ook op de 13e jarig bent! @ Suus1983: De rijstebloem heeft ze nodig om een verzadigd gevoel te krijgen, als ze dat niet krijgt krijg ik alsnog een 5e voeding er niet in, maar blijft ze gewoon direct na de laatste fles honger hebben! @ Mg2009: Dankje jouw mannetje groeit dus zo goed op BV, super hoor!