Regeldagen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mielenl, 25 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Ik begin zo langzamerhand gek te worden hierzo. Tot en met de laatste dag van de kraamhulp ging het hartstikke goed.....en precies op de dag dat ze er niet meer is krijgt Mika een regeldag (vandaag de 2e alweer). Voeden duurt vrij lang (nu drinkt hij 15-20 minuten aan beide borsten, eerst ong. 20 minuten aan de een en dan nog 5 minuten aan de ander) en daarna wil hij niet slapen, blijft hij huilen/smakken/happen. Ik weet dat het normaal is hoor, een of meer van dat soort dagen in deze periode.....maar ik trek het echt niet om Mika continu aan de borst te hebben. Mijn tepels doen inmiddels best zeer! Ik wilde vandaag proberen om hem elke 2 uur te voeden in plaats van elke 3 uur maar zelfs dan komt hij al eerder :confused:

Zonet heb ik hem huilend in zijn bedje gelegd (ik MOEST even wat eten), maar uiteindelijk toch in slaap gevallen.....zo af en toe nog even een uithaal maar daarna is het weer stil. Maar ik vind dat zo zielig.....ben echt in staat om direct naar boven te rennen als mijn ventje zo hard huilt!

mijn vraag is eigenlijk of je tips hebt voor mij om ons door die regeldagen heen te helpen?
    is het echt de bedoeling om Mika aan te leggen zodra hij zuigbehoefte heeft, ookal is dat bijna direct na de vorige voeding?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Allereerst gefeliciteerd met Mika!
    en inderdaad wat jij beschrijft zijn regeldagen.

Bijna alle moeders overkomt het: een paar dagen lang is de baby huilerig en wil heel vaak drinken. Je hebt het gevoel droog te staan, omdat je borsten zo slap aanvoelen. Maar die melk is er wel. Je borsten krijgen gewoon niet de tijd om vol te lopen! Als je hem zo vaak laat drinken als hij wil, duurt het een paar dagen. En zo plotseling als het opkwam zo plotseling houdt het dan weer op. Zijn kleertjes zijn te klein geworden, en je kunt zien dat hij gegroeid is.

Regeldagen komen voor rond de leeftijd van tien dagen, drie weken, drie maanden en zes maanden. Maar ook op andere momenten kunnen regeldagen voorkomen. Bijvoorbeeld als het kind een virus onder de leden heeft. Door vaak om de borst te vragen, krijgt het extra veel antistoffen binnen waardoor de ziekte bestreden wordt. Vaak merk je als ouder niet eens dat het virus er is, behalve dan aan het vele drinken.

Ook op andere momenten waarop de melk wat is teruggelopen kan Mika om de borst vragen. Als je daar aan toe geeft, komt de melkproductie weer heel snel op peil!

In jou geval is het het beste er even aan toe te geven. Zorg dat hij wel goed blijft aanhappen. Het feit dat je aangeeft dat je tepels pijn doen doet mij vermoeden dat het aanleggen niet alle keren perfect is gegaan.

Voeden mag geen pijn doen, is dat wel zo, loskoppelen en opnieuw starten. Grote hap en een heel stuk tepel/tepelhof in zijn mondje.

Als hij vaker dan elke 3 uur wil, gewoon aan toegeven. Kruip desnoods lekker samen in bed om het voor jullie beide makkelijk te maken.

Succes,

Ilse

3. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ja we hebben inderdaad wat problemen gehad met aanhappen, nu gaat het goed (meestal in 1 of 2 keer). Dat aanhappen zelf doet pijn (rechts heel erg, links wat minder) maar als hij eenmaal drinkt doet het geen pijn meer.

Vanwege de problemen met aanhappen heb ik wel wat last van kloofjes maar die zijn volgens mij nagenoeg genezen. Ik hoop in elk geval dat die pijn bij het aanhappen na verloop van tijd wat minder wordt want dat is wel vervelend.

Qua regeldag lijkt het iets rustiger te worden. Hij komt nog wel heel vaak, maar is direct na de voeding wel wat langer voldaan/rustig. In principe leg ik hem direct aan als hij daarom vraagt, dus ik hoop dat er morgen of overmorgen weer wat meer tijd tussen de voedingen komt......

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik denk dat je dan al best goed bezig bent.
    Probeer of je het aanleggen nog wat kan verbeteren want pijn en kloofjes horen er niet bij en worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door verkeerd aanleggen. een heel enkele keer is er een andere reden (kort tongriempje bijvoorbeeld)

Ik zal even knippen en plakken uit een eerder antwoordt over hoe je misschien het aanleggen niet iets kunt verbeteren.

k zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel hem door de bovenlip te strelen met je tepel
    Als reflex zal hij gaan zoeken en zijn mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Mika naar de borst. Laat eerst zijn kin contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat hij een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen wanneer hij niet te hongerig is.

Wanneer hij beter hapt dan zal de voeding efficienter verlopen.

Hopelijk kan je hier wat mee,

Succes

5. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

bedankt voor de tips, ik denk dat ik er wel iets mee kan. Probleempje bij aanleggen is ook dat mijn rechter tepel een beetje aan de onderkant zit, dus daar heb ik geen zicht op...

Ook heb ik wat teruggetrokken tepels (vooral links), kan het zijn dat dat ook een oorzaak is dat het aanhappen wat pijnlijker is? Want het meest pijnlijk is als hij de borst goed te pakken heeft en die eerste paar zuigjes doet. En de tepel is na de voeding wel mooi rond, maar echt veel groter dan voor de voeding.

Mocht ik hier nu last van blijven houden, hoe kan ik eventueel de hulp van een lactatiekundige inschakelen? Via de verloskundige of consultatiebureau o.i.d.?

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Je bechrijft da ttepel naar onder wijst. Geen probleem. Probeer de rugby houdng eens. Leg mika zo neer alsof je gewoon (madonna houding) de borst wilt geven. Schuif hem nu door met zijn beentjes verder achter je rug. Hij komt dan met zijn hoofdje bij de andere borst uit. en ligt met zijn lijfje onder je arm (als een rugby bal zeg maar)

Als je wat probeert te zoeken met de houding, dus niet zoals beschreven met zijn lijfje tegen jou zij aan maar meer half naast je zitten (wel goed gesteund met kussens) dan kan hij zo de tepel van onderaf aanhappen. Jij hebt zo ook meer zicht op wat hij doet. Probeer het maar eens.

Misschien kan de gewone houding ook wel als je de standaard regels vergeet. Dus niet Mika met zijn buik tegen jou buik maar (goed gesteund) op je bovenbeen leggen zodat hij als het ware op zijn rug onder je borsten ligt.

Snap jehet een beetje, valt niet mee om dat op te schrijven.

Het kan zeker dat een ingstrokken tepel bij het aanzuigen wat pijnlijker is.
    Je kan evt met een kolf even een paar keer zuigen zodat de tepel al wat naar voren komt.

Als je ene LK wilt inschakelen moet je even kijken wie er bij jou in debuurt zitten. Werken ze via een instelling dan zal je via de instelling een afspraak moeten maken. Bij een vrijgevestigde kan je zelf een afspraak maken. Het kan handig zijn een verwijsbriefje van de HA of VK te vragen omdat voor sommige verzekeraars een voorwaarde is om te vergoeden. Voor vergoeding moet de LK ook bij de NVL zijn aangesloten.

7. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

De rugby houding doe ik al vanaf het begin, ik heb de normale (madonna?) houding een paar keer uitgeprobeerd omdat die me praktischer leek als ik een keer buiten de deur ben (dan heb ik niet zoveel kussens nodig :D )

Ik heb nog even wat rondgeneusd op internet, want ik zag het vanmiddag even helemaal niet zitten, even flink uitgehuild bij mijn man (lucht wel op, moet ik zeggen). Mijn tepels zijn zo verschrikkelijk gevoelig, zelfs nu nog (laatste voeding om 19.00u), en ook steken in mijn beide borsten. Ik baal er zo van, ik zie gewoon op tegen het moment dat Mika weer begint te huilen en aangelegd moet worden. Zou het spruw kunnen zijn? Mika heeft alleen een blaasje op zijn bovenlip, verder merk ik aan hem niets vreemds.

Ik ga morgen sowieso even de huisarts bellen, die is nog niet langs geweest.

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Wat goed dat je de rugbyhouding al deed. Jammer dat dat niet het gewenste effect heeft.
    Zou dan zeker de huisarts even laten kijken.
    Als je daktarin of iets anders krijgt moet je binnen enkele dagen geen pijn meer hebben.

Intussen mag je best een pijnstiller nemen.

Ik zou zeker een consult bij een LK aanraden. Gewoon om je verhaal te doen. iemand die mee kan kijken en net de puntjes op die kan zetten.
    Je zit er even helemaal doorheen. Ik kan het me goed voorstellen. Hoemachteloos jeje dan voelt en hoe schuldig dat je zelfs opziet tegen de voedingen.

Dan is het soms goed iemand erbij te nemen die samen met jou een goed beleid opstelt, je ter hand neemt en in kleine stapjes weer op de goede weg aan gaat. Mogelijk is het spruw, maar misschien speelt de wat ingetrokken tepel ook nog mee.
    Via de mail niet zo te beoordelen. Beide kunnen maken dat het niet fijn is.
    Als je me prive je woonplaats mailt dan kan ik voor je kijken of er een zelfstandige praktijk bij jou in de buurt zit.

Sterkte,

Je bent goed bezig!
    Probeer ook een beetje van je mannetje te genieten.

Ilse

9. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    bedankt voor je bemoedigende woorden.
    ik heb vanmorgen de huisarts gebeld en die zou deze week langskomen (ik hoop vandaag of morgen :D) dus dan kan hij even kijken.

Vanmorgen ging het heel slecht met aanleggen, Mika deed zijn mond nauwelijks open. Uiteindelijk lukte het aan de andere borst wel, en heb ik de ene leeggekolfd. Ik dacht erover om die afgelolfde melk vanavond te geven met een spuitje zodat mijn borsten/tepels wat rust krijgen als hij net zoals gisteravond zo'n beetje ieder uur komt voor een voeding. Of is dat niet aan te raden?

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Prima als je het zo wilt doen!

Ik begrijp dat je de huisarts hebt gesproken. Waarom komt hij dan pas ergens deze week......zie je anders geen kans zelf vandaag even langs te gaan. Dan kan je tenminste beginnen met behandelen en als het spruw is dan kan je met 2 dagen wellicht zonder pijn aanleggen. Met een beetje pech wacht de huisarts tot na koninginnendag of hemelvaart en zit je al op vrijdag.

Succes,

Ilse

11. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    tsja ik heb de klachten aangegeven dus ik hoop dat hij vandaag of morgen komt. Ik had overigens de assistente aan de telefoon en die kon er - uiteraard - niets over zeggen.
    Heel toevallig belde net ook de wijkverpleegkundige (die was ook nog niet geweest) en zij ging proberen om morgen nog iemand langs te sturen.
    En ik was sowieso al van plan om morgenochtend gelijk de huisarts weer te bellen mocht hij vandaag nog niet geweest zijn. Dan ga ik eventueel wel even naar het spreekuur.

In elk geval, bedankt voor alle tips en adviezen, ik laat nog wel even weten hoe het afloopt :)

12. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoop dat er snel wat af te spreken is,

Succes,
    Ilse

13. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    vanmorgen bij de huisarts geweest en het was geen spruw, gelukkig. ik blijk een paar flinke kloven te hebben op beide tepels (ik wist niet eens hoe die dingen eruit zagen :oops: ) en daar heb ik nu vitamine AD druppels voor en een zalfje. Daarmee zouden de klachten binnen een paar dagen moeten verminderen.

Het zal mij benieuwen :)

14. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Fijn dat het geen spruw is. Dat scheelt een hoop gedoe! Aan de andere kant jammer want dan had je wel een oorzaak van de pijn die je kon gaan behandelen.

Wat goed dat hij ook iets tegen de kloven heeft gegeven.
    Belangrijk om tepelkloven te laten genezen is dat je de oorzaak wegneemt.

9 van de 10 keer komt een kloof door niet perfect aanleggen. In jou geval kan de wat ingetrokken tepel daar zeker mee te maken hebben.

Blijven oefenen met goed aanleggen. Drinken mag geen pijn doen, voel je het wel, opnieuw!

Let op de vorm van de tepel. Die moet mooi rond uit zijn mondje komen na de voeding.

Kan Mika zijn tongetje mooi uitsteken, over zijn lippen heen zeg maar?

Succes verder!

Ilse

Succes met de

15. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

De eerste paar dagen na Mika's geboorte ging het aanleggen problematisch. Een tepelhoedje spuugde meneer gelijk uit, dus we moesten het echt met de borst zelf doen. Het drinken ging heel langzaam, soms lag Mika 30-40 minuten aan één borst te drinken. Ik had toen ook echt kleine wondjes op mijn tepels, ik dacht dat dat kloven werden genoemd, en dat ik daar de pijnklachten van had.

Nu zijn die wondjes genezen, en gaat het aanleggen stukken beter. Mika drinkt nu nog maar 15-20 minuten aan één borst en dan nog maximaal 5 minuten (of helemaal niet) aan de andere borst. De kloven die de huisarts aanwees lijken meer vouwen, die zichtbaar worden als Mika de tepel naar buiten zuigt, en die heb ik aan beide kanten.

De druppels en het zalfje werken absoluut, bij het aanhappen en tussen de voedingen door heb ik duidelijk minder pijn. Het voeden zelf is niet pijnlijk maar gewoon een onprettig gevoel, ik denk zelf dat dat komt doordat mijn tepels nog steeds wat gevoelig zijn. Ik let ook iedere keer op de vorm van de tepel als Mika hem loslaat, en die ziet er dan mooi rond uit, een teken dat hij goed was aangelegd, toch?

Volgens mij kan Mika zijn tong goed uitsteken, daar ligt het denk ik niet aan. Ik ben in elk geval blij dat de pijn een stuk minder is op de momenten dat ik er het meeste last van had. :)

Tot slot nog een klein vraagje. Zo af en toe is Mika erg huilerig en blijft hij zuigbehoefte hebben, ook vlak na een voeding. Meestal proberen we hem dan te kalmeren door met hem te knuffelen, of hem even op een pink te laten sabbelen en soms toch nog maar een keer aanleggen. Maar heel vaak moet hij dan op een gegeven moment spugen, een behoorlijke hoeveelheid en dat spuit er dan best hard uit. Kan het zijn dat hem een boertje dwars zat, en dat we daar gewoon iets meer tijd voor hadden moeten nemen vlak na de voeding?

16. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi hoi,

Je schrijft dat je tepel mooi rond is na de voeding, dat is prima!

Wat jij als eerste beschrijft als wondjes, dat klinken mij als kolven. Die zijn open en pijnlijk.

Wat jij beschrijft wat je nu hebt klinkt mij niet direct als kloofje. Meer als een huidplooitje. De tepel is niet vlak maar hobbelig op de top(weet net hoe ik het omschrijven moet maar als een framboosje of zo.) Als daar hard aan wordt gezogen dan komen de bolletjes van de framboos meer los van elkaar te staan zeg maar. (belabberde vergelijking maar beter kon ik even niet bedenken)

Soms is het wel spruw wat het geirriteerd maakt, kan ook zonder duidelijk zichtbare symptomen zijn...
    Maar goed. Als deze middeltje helpen is het goed.

Het huilerige van Mika kan heel goed door een boertje komen. Probeer hem na de voeding goed te ondersteunen met zijn slokdarm recht. dan komt vaak het boertje vanzelf.

Succes weer

Ilse

17. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    hmmm nou een framboosje daar zou ik het niet mee vergelijken. Het is geloof ik meer dat de tepel in "ruststand" bijna helemaal naar binnen zit, en als Mika hem aanzuigt, de tepel als een soort harmonica naar buiten vouwt. En ik dacht dat mijn huisarts die "vouwen" aanwees als kloven.

In elk geval, vanmorgen hebben we Mika nog even gewogen op het cb en, jawel, 4070 grammen zwaar! Ruim boven zijn geboortegewicht van 3810 gram dus :)

18. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Anyway, laat het framboosje maar voor wat het is.......

Wat jij beschrijft kan heel goed, een iets ingetrokken tepel.

Die vouw, zoals jij het bechrijft kan inderdaad gevoelig worden. Het is niet een kloof zoals wij dingen een kloof noemen. dat zijn meer de open plekjes die jij eerder beschreef.

Zo kan je met dezelfde woorden lekker langs elkaar heen praten. Maar goed, hoe het ook heet. Het is fijn dat de druppeltjes helpen.

Normaal (bij de kloven die wij kloof noemen zeg maar) daar is verkeerd aanleggen vaak de reden van de pijn.
    Bij jouw laatste omschrijving zal het aanleggen op zich weinig afdoen aan de pijn. Bij jou wordt de tepel als het ware uitgevouwen....dat kan pijn doen omdat dat niet de normale stand van de tepel is zeg maar.

Nou goed, ik denk dat we nu erg langs elkaar heen kunnen praten.

In elk geval is Mika super aangekomen. dat wil zeggen dat jullie erg goed bezig zijn! dat heb je toch maar mooi allemaal zelf gedaan! Pluim daarvoor!

Ga zo door.

Succes
    Ilse

Deel Deze Pagina