Houden jullie schermtijd voor jezelf aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door ColaLight1, 17 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ColaLight1

ColaLight1 Niet meer actief

De laatste tijd heb ik al weleens voorbij zien komen dat jullie schermtijd voor de kinderen aanhouden.

Nu vraag ik me af; houden jullie jezelf ook aan een bepaalde schermtijd?
    Ik merk zelf dat je toch redelijk makkelijk opgeslokt wordt door fora, social media, email etc. Je bent dan al snel heel wat tijd kwijt.

Overal waar je komt zie je ouders met de telefoon in de hand. (Bijv speeltuin, schoolplein) Zo erg vind ik dat.
    Moet dan altijd aan die reclame denken in de trant van "mama zou je je telefoon een keer weg kunnen leggen?"

Hoe zien jullie dit? En houden jullie er bewust rekening mee?

2. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Ik hou geen scherm tijd aan. Hou gewoon erg veel van scherm tijd xD. Maar leg hem wel bewust weg tijdens de momenten samen met mijn kindje. Dat moet echt met de volle aandacht vind ik. Tijdens het eten en samen spelen gaat de telefoon weg.

Lexie74, Jackie87, Manana en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb geen scherm tijd, zou het haast wel moeten hebben (niet alleen voor de Kids, ook voor partner).
    Maar ik probeer wel op te letten en pas mijn telefoon te pakken als zij bijvoorbeeld lekker aan het spelen zijn.

DQueen en ColaLight1 vinden dit leuk.
  4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Ik zit teveel op m'n telefoon vindt ik zelf. Ik wordt er erg door afgeleid,met ADHD is dat niet handig.
    Soms is het ook een soort van vluchten als ik niet zo lekker in m'n vel zit.

Ik probeer hem soms echt op de kast te leggen en niet op elk piepje te reageren.

Als dat lukt ben ik productiever.

ColaLight1 vindt dit leuk.
  5. mamamilou

mamamilou Niet meer actief

Uhm, nee. Dan komt ik nooit aan mijn Zwangerschapspagina-tax! :roflmao:
    Maar ik heb een goed excuus, ik studeer. Ik leer hier vanálles over de zwangerschap.

Athina, Marsepein, ColaLight1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Mijn telefoon ligt aan de kant als ik met mijn vriend ben, avondje weg, tijdens het eten en dat soort sociale momenten.

Maar ik zit er wel veel op. Ook voor werk. Maar kijk geregeld nog een filmpje in bed voor het slapen gaan. Tikt best aan dan.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Nee zeg, dat zou wat zijn... Ben ik eindelijk volwassen moet ik me nog aan allerlei zelfopgelegde regeltjes gaan houden :roflmao: Dus nee, geen ingeperkte schermtijd voor mij.

Shawarma, LaLaS, Athina en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Niet heel consequent maar ik ben er wel mee bezig. Zeker door die reclame, die heeft me bewust gemaakt van de hoeveelheid schermtijd.

Smorgens in het weekend heb ik samen met zoon 15 minuten schermtijd, ik met een kopje koffie erbij. Daarna schermen weg en spelen / praten. Voor de rest geen duidelijke schermtijd maar wel vaker bewust in de tas laten zitten.

9. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Nee.
    Mijn telefoon gebruik ik vrij weinig eigenlijk - ik ben dan ook heel ongezellig op WhatsApp ;) - maar ik game bijvoorbeeld wel graag (PC). Maar ja, dat is iets waar ik dan echt de tijd voor wil nemen (aan een half uur/uur gamen heb je m.i. niet zoveel ;)) dus dat doe ik veelal 's avonds als de kinderen op bed liggen.

Edit: Ik kijk trouwens wel regelmatig documentaires e.d. via mijn telefoon, maar dat is dan vooral omdat de tv dan al in gebruik is (radiozender of de kinderen kijken even wat).
    Wat dat betreft hebben we ook als regel voor de kinderen dat ze zoveel uur mogen besteden aan "nutteloze" dingen als spelletjes spelen, stomme YouTube-filmpjes kijken, etc. Maar als het gaat om nuttige dingen zoals een documentaire of een instructievideo om bijv. iets te leren tekenen, dan mag dat altijd :)

Sylva en ColaLight1 vinden dit leuk.
  10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde haha

Ella1988 en ColaLight1 vinden dit leuk.
  11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Nee ik heb geen schermtijd voor mezelf. Of ik nou tv kijk, een boek lees of op een forum zit maakt in mijn ogen niks uit.
    Want waarom zou een boek lezen bijv beter zijn dan dingen op mijn telefoon bekijken?
    Vind dat net zoiets als mensen die melden dat ze geen fb of andere sociale media gebruiken. Alsof het een bijzondere prestatie is.
    Alleen in gezelschap dan zit ik niet op mijn telefoon.

DQueen en ColaLight1 vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Precies, doeiii schermtijd:roflmao:

Ik probeer wel het goede voorbeeld te geven tijdens het eten en andere sociale situaties. Lukt meestal:oops:

Adje en ColaLight1 vinden dit leuk.
  13. ColaLight1

Hahaha ja daar heb je een punt.
    Ik ben dus wel zo iemand die zichzelf allerlei dingen oplegt o_O soms best vermoeiend hoor.
    Maar betrap je jezelf dan nooit dat je veel op je telefoon zit? Of maakt dat je niet uit?

14. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Mijn schermtijd is meestal terwijl ik (thuis) werk, ik heb werk op de PC en moet vaak een proces starten en dan wachten op het resultaat. Nee, ik beperk mijn schermtijd niet. Maar het is ook niet in die mate dat ik andere dingen puur daardoor verwaarloos.

15. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik heb een app op mijn tel die een maximum stelt aan mijn smartphonegebruik. Ik "mag" van mijzelf 150 min p dag op internet en sociale media, dit is incl de ochtend (waarbij peuter tv kijkt of speelt en ik m kop koffie langzaam wakker word, ik ben niet zo'n speel- en voorleesmoeder om 6.15 u s morgens). Als peuter slaapt "mag" ik ongelimiteerd surfen, dit doe ik vaak nog een tijdje en dan ga ik zelf ook slapen.

Lelie137 vindt dit leuk.
  16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    #16 Adje, 17 sep 2019
    Laatst bewerkt: 17 sep 2019
    Tuurlijk wel, maar dan kan ik hem ook gerust weer wegleggen. Beetje hetzelfde als dat ik mezelf ook op tijd naar bed kan 'sturen' of er juist bewust voor kies om wel die zak chips leeg te eten.
    Ik ben me er van bewust, en soms betekent dat dat ik het ook gewoon lekker even zo laat en soms leeg ik hem weg en ga ik wat doen met mijn leven :roflmao:

En wat @tuc zegt, geldt hier ook: tijdens sociale situaties zijn alle schermen hier uit.

NiVa0230 en ColaLight1 vinden dit leuk.
  17. ColaLight1

Ja ik snap jullie punt. Maar ik persoonlijk heb af en toe gewoon een soort van "schuldgevoel" als ik dan meer op mijn telefoon zit. Bijv nu laatste dagen op dit forum. Schuldgevoel is misschien niet het juiste woord, maar ik ben me er dan wel bewust van. Dan denk ik van "ik zit weer op mn telefoon, dat moet ik eigenlijk niet doen".
    Het slokt ook wel heel veel tijd op.
    Zoals @chrystel73 zei.. ik ben een stuk productiever zonder telefoon :roflmao:

Maar ja o_O het past ook wel bij mij om daar over na te denken. Ik ben ook zo'n type dat zich verplicht voelt te gaan schoonmaken, ook al heb ik daar geen zin in en zou dat moment zich uitstekend lenen om lekker lui op de bank te kunnen ploffen met netflix :rolleyes:

18. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.634
    5.661
    113
    Nee geen schermtijd. Soms baal ik wel eens van de verslaving maar aan de andere kant is het de tijd. Voorheen las ik een boekje nu lees ik dingen op mijn mobiel. Als we een dagje uit zijn dan maak ik alleen foto's of een Snelle watsapp beantwoorden maar ga niet steeds op mijn mobiel dan.

Voor dochter overigs geen schermtijd, kan ik mij toch niet aan houden. Ik zoek gewoon de ballans daarin.

Marsepein en DQueen vinden dit leuk.
  19. ColaLight1

Dat is inderdaad zo. Het is ook gewoon de tijd van nu. En door jullie berichten kan ik het ook wel beter relativeren. Er zijn ook nog heel veel momenten dat ik mijn telefoon bewust weg leg.
    Vandaag zijn ze alle 3 ziek, dus dan wordt er ook veel meer tv gekeken bijv. Maar normaal gesproken zijn ze de hele dag door actief en kijken ze op het laatst van de dag even tv/tablet. Dus wat dat betreft is er over het algemeen wel balans denk ik :rolleyes:

Marsepein vindt dit leuk.
  20. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Geen beperkte schermtijd. Op mijn werk zit ik zoals nu veel op de pc. Tijdens eten, sociale dingen enz niet. In de trein soms. Maar als ik met de kinderen bezig ben ook niet.

Deel Deze Pagina