Roken en zwanger

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Cherrylein, 22 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Als je hele familie in de sloot springt, spring jij er dus ook gewoon dom achteraan?

2. verena87

verena87 Bekend lid

9 dec 2006
    605
    0
    0
    dat vind ik ook een lam excuus, wel goed dat je in iedergeva lben t geminderd...

en ikke ben een beetje trots opmezelf!

Ik heb in 3dagen tijd 6peukies gerookt! en mijn bedoeling is om te stoppen in korte termijn... dan hoef ik ook niet opeens te stoppen als ik misschien over een tijd zwanger ben...

3. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik heb niet helemaal alles gelezen, maar ik wilde toch even reageren..

Ik lees hier heel veel verhalen over stress ed. en dat dat voor veel dames een reden is om niet helemaal te stoppen, maar gewoon te minderen.

Kan ik me voorstellen hoor!
    Ik ben om die reden ook niet meteen na de positieve test gestopt met roken.
    De eerste paar keer dat ik zwanger was wel, maar dat zijn alledrie misrkamen geworden, daarom had ik nu zoiets van; ik kijk heel eventjes aan hoe de zwangerschap gaat, ik ben al gestresst genoeg om ook meteen te stoppen met roken.

Nu ben ik wel meteen heel erg geminderd en bij 6 weken ben ik helemaal gestopt met roken. (Dat is nu een maand geleden) Daar heb ik hulp bij gekregen met acupunctuur.
    En ik moet zeggen; de eerste paar dagen had ik veel stress om t niet meer roken ja, maar daarna werd het met de dag minder!

Dus heel eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat er echt meiden zijn die de hele zwangerschap doorroken om stress.
    Tuurlijk zal je stress hebben als je stopt, maar dat is maar even. Misschien hooguit een week of 2, 3 misschien.
    Dat is toch echt wel te overzien of niet dan? :(
    Liever 2 weken dikke stress (Die je nu toch ook hebt, anders rook je niet) dan je hele zwangerschap doorroken toch?!

En mocht het onverhoopt toch niet lukken uit jezelf, misschien is het een tip om ook eens acupunctuur te proberen?
    Het kost helemaal niet zoveel (doorroken kost echt wel meer geld) en veel verzekeringen vergoeden het ook nog.

Het is het proberen waard toch?

4. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

We weten nu wel dat het slecht is. Sommige meiden hebben er inderdaad niets voor over. Dat heb ik nu wel gezien...
    Ik was net zo, op mijn 23e dan, het is me niet gelukt helemaal te stoppen heb er zeker wel drie per dag gerookt.
    Heel erg.. ik weet het!
    Bij de tweede direct gestopt. Het is echt een knop omzetten, en dat stress verhaal kan er bij mij niet in.
    Er is namelijk geen stress bijna, als je maar wil! (en je weet waar je het voor doet)

IK kan het weten want ik was een zware rookster. Ik wil die STRESS van na de geboorte van de eerste niet meer voelen.
    Want bij alles in de ontwikkeling zal ik me blijven afvragen of het niet door het roken komt!
    ik mag blij zijn met een gezonde dochter van vier en eentje van twee maanden.
    Als er wat is met je kindje (misschien niet nu) maar over een aantal maanden vergeef je jezelf nooit.

5. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Het lijkt me dat je juist stress krijgt door het roken. Aangezien je bang bent dat t je kind iets doet. Zou ik hebben denk ik.

6. Niet meer actief

Sorry hoor maar een arts gaat jouw niet zeggen dat je een peuk moet nemen of prednison. Dat is gewoon klinklare bullshit! Waarschijnlijk heb je zelf zo'n drama lopen schoppen daar en zeggen dat je alleen rustig wordt van een sigaret!

En meid... het leven is hard.. Iedereen maakt vreselijke dingen mee.
    Wat jij mee hebt gemaakt heb ik 10 x erger mee gemaakt. Maar voor mij geen excuus om de gezondheid van mijn kind maar op de loop te nemen.
    Ga desnoods in therapie ofzo..
    Ik vind dat als je dit als excuus gebruikt om maar te roken tijdens de zwangerschap dat je heeeeeeel zwak bent.
    Want dan heb je niet het lef om gewoon toe te geven dat je niet wilt stoppen.

Want IEDEREEN die ECHT wilt stoppen.... die kan het!

Sorry hoor, maar kan hier zo ziek van worden...

Jij vind blijkbaar je verslaving belangrijker dan je kind.
    En dat snap ik niet..

En denk je nou echt dat als jij rookt je zomaar vergeet dat je kind een grote kans op handicap heeft? Sorry hoor, maar in mijn ogen maak je die kans zo alleen maar groter!

En heeeeeeel veeeeel mensen maken dit soort dingen mee zonder medicijnen of sigaretten..

Pff... topics 'roken en zwanger' moeten echt verboden worden hoor.

Al die zwangere die roken die maar excusses blijven verzinnen...

7. Niet meer actief

Trouwens, op het CU heb ik niet gereageerd in mijn vorige bericht..
    Want jij wilt zeggen dat als je daar last van hebt je nooit meer kan stoppen met roken..

Maar het is een tijd weg geweest.. Waarshcijnlijk wist je dat je nog een kind wou ooit.. Waarom stop je dan niet op het moment dat je er geen last van hebt?

Sorry hoor... maar is meer een kwestie van nadenken..

Je weet dat de kans er is dat je er last van krijgt tijdens je zwangerschap en dat je dan niet meer kan stoppen.

Is roken echt zoooo belangrijk voor je?

8. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

dat je voor of tegen bent... heel goed.. iedereen mag die mening hebben..!
    Maar ga niet iemand de grond in boren, omdat jij vind dat je gelijk hebt! of dat jij vind dat wat de ander zegt klinkklare onzin is!

help de mensen liever, geef ze hints, hoe ze misschien wel kunnen stoppen!

@ts. bij mij hielp het om gewoon op 1 dag (zonder er bij na tedenken) mijn pakje weg te gooien..en niks meer in huis te hebben..
    het zal ontzettend moeilijk zijn.., maar op de momenten dat je eerst rookte ga je nu stofzuigen, zorg dat je hoofd ergens anders aandenkt!
    sterkte meid

9. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    ts=topicstarter?

10. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

hahah sorry Cherrylein :oops:

naja dan geen topicstarter.., maar voor iedereen die rookt ;)

nogmaals sorry

11. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Hier precies hetzelfde, ik heb een crohnse colitus en mocht ook niet stoppen. Ik rookte maar een paar per dag, en heel vaak halve, moest alleen wel goed in de gaten houden dat het er niet langzaam aan meer werden. Helaas werd mijn kleine meid toch met een flinke groeiachterstand geboren maar dat had meer te maken met de vele littekens in mijn buik waardoor ze niet verder meer kon groeien.
    Ze is dan ook ondanks de keizersnede ook met de vacuumpomp gehaald omdat ze vast lag. Of het roken ook mee heeft gewerkt dat ze dismatuur geboren is? Ik weet het niet en de artsen ook niet, niemand kon mij daar antwoord op geven omdat ook al niet meer verder kon groeien in mijn buik.

12. errisjuh

errisjuh Lid

6 jan 2009
    52
    0
    0
    sint michielsgestel
    hoi ik rookte voor mijn zwangerschap ik heb toen een test gedaan en had nog bijna een volle shagbeul en die heb ik gelijk aan me vriend gegeven aan gezien ik veel rookte ik ben zelf heel trots op me zelf dat ik acute kon stoppen met roken ik vind het ook niet gezond voor het kindje in mijn familie waren vrouwen die wel rookte tijdens de zwangerschap en nu zeggen ze tegen mij dat het geen kwaat kan dus zeg ik tegen hun dat ik het zelf wel bepaal en ik heb geen behoefde aan een sigaret dus punt uit. haha nou dit was me reactie ik ben nu 9 weken en 1 dag zwanger en rook nog steeds niet ik hou dat echt wel vol

gr erris

13. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Zo uitgeraast? ;)
    Ik vind dat je nu wel een beetje doordraaft, ze heeft er netjes een link bij geplaatst zodat je kan lezen wat ze bedoeld.
    Ik praat ook uit eigen ervaring en maar ook niet stoppen ivm mijn crohnse colitus. Zodra ik stop beginnen mijn darmen gelijk te ontstekken. Moet ik dan stoppen zodra mijn darmen rustig zijn? Nee dat kan niet want dan begint de aanval gelijk weer.

Ik vind dat je ieder zijn of haar mening moet respecteren en niet gelijk moet afkraken met "je bent zwak".

14. verena87

verena87 Bekend lid

9 dec 2006
    605
    0
    0
    Ff een off topic vraag, een vriendin van mij is juist moeten stoppen met roken ivm crohn, hoe zit dat dan?

15. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Bij de ziekte van crohn verhoogt roken juist de kans op ontstekkingen, bij colitus Ulserosa verminderd dat juist.
    Er zit een groot verschil tussen crohn en CU, Crohn is van de mond tot de kont en CU beperkt zich tot de dikke darm. Ook de ontstekkingen zijn anders, bij crohn boren de onstekkingen zich in de darmwand waardoor er perforaties kan ontstaan, bij CU blijven de ontstekkingen aan de darmwand en groeien niet diep in de darmwand.

Ik zelf heb een crohnse colitus dus zit er tussen in. Samen met mijn arts hebben we gekeken wat het beste was en dat deden we door te stoppen en elke week mijn bloedwaardes te controleren. Zo zijn we er achter gekomen dat het voor mij beter was om te blijven roken ipv de prednison of andere pillen.

16. verena87

verena87 Bekend lid

9 dec 2006
    605
    0
    0
    aaah ok, ik wist niet dat daar ook nog verschil in zat. Dank je wel voor je uitleg...

17. Niet meer actief

Maar wat jij dus zegt is dat je met crohn nooit meer kan stoppen..

Dat is niet waar.. mijn nichtje is ook gestopt voor ze zwanger was terwijl ze crohn heeft.

18. Niet meer actief

Het is maar net wat je belangrijker vind denk ik..

Ik zeg niet dat je dan moet stoppen als je zwanger bent.. maar een zwangerschap plan je IN DE MEESTE gevallen.. dan zorg je toch dat je daarvoor stopt.. En dan hopen dat de ontstekingen niet lang aan houden.

Tenminste dat is echt mijn kijk er op hoor..
    Een ziekte als crohn is in mijn ogen geen excuus om nooit te stoppen.. als je graag kinderen wilt... dan stop je voordat je er uberhaupt aan begint.

Tja, misschien ben ik dan wel heel extreem ofzo..

Ik ben nooit aan roken begonnen omdat ik dan toch zou moeten stoppen als ik kinderen wou...
    Ok, ik had wat minder vrienden op school daarom, ik was niet cool genoeg omdat ik niet rookte, maar ik noem het vooruit denken ;)

19. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Nee bij crohn is het beter om wel te stoppen bij CU niet.

o ja als ik wel wil stoppen dan houd de arts dat niet tegen hoor zo is het niet, alleen de keuze medicijnen of roken was voor mij heel duidelijk gezien de ernstige bijwerkingen van de medicatie.

20. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    met die rotziekte pak je elke kans om zwanger te raken, helaas moet je met crohn of CU elke maand die je toestemming hebt van de arts benutten omdat je elke dag weer opkan staan met een aanval. De kans is helaas door de verminderde weerstand ook nog eens minder om zwanger te worden. Dus plannen met Crohn of CU om zwanger te worden zit er niet in, je ben al onwijs gelukkig als je zonder aanval zwanger raakt.

Deel Deze Pagina