roken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Samba25, 8 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja blijft een lastig onderwerp al zwanger en al.

Ik was echt kettingroker (60 siggies op een dag) maar ben voordat ik uberhaupt een pil liet staan al gestopt (en gezorgd dat ik dat minimaal een tijd was) gewoon cold turkey, niet makkelijk maar wel nodig, afbouwen is echt moeilijker dan helemaal stoppen.

En waarom jezelf moeilijk maken? ik heb eens een leuk filmpje gezien over een soort beesies in je lichaam die om nicotine vragen (beetje als in de reclame) en juist minder roken maakt ze gek en helemaal in 1 keer stoppen is makkelijker en beter (en vooral) langer vol te houden.

Nu ik gestopt ben zie ik geeneens in WAAROM ik ooit gerookt heb, check nu eens de feiten, wie gaat er nu voor de plezier (ontspanning) aan een uitlaatpijp hangen / lurken, trek dat vergelijk eens (het is net zo dom en nutteloos) pas als je echt ziet waar je mee bezig was zal je zien dat je nooit meer wilt roken.

Zoiezo zielig dat je voor iets wat je lichaam beschadigd nog moeite doet (buiten in de kou gaat staan, heel je huis stinkensvies laten worden) en nog geld daarvoor gaat betalen, een beetje perspectief (wat alleen kan als je niet meer verslaafd bent denk ik zo) maakt het allemaal erg makkelijk.

Als ik nu mensen in de kou buiten zie staan denk ik agossie zo was ik ook ooit mens wat was ik toch sneu, DAT nooit meer....denk ik dan bij mezelf.

ik WEET dus dat het supermoeilijk is maar met de juiste prioriteiten zijn dit soort dingen helemaal niet moeilijk.

2. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    Tuurlijk, het is ook afschuwelijk wat je zo'n kleintje aan kunt doen. Verslavingen worden alleen heel erg onderschat, en zie het in perspectief... liever 4 sigaretten dan 20... Liever 1 sigaret dan 4... en liever geen sigaretten dan 1.

Als iemand afbouwt van 20 naar 4 dan zeg ik, chapeau! nu die laatste 4 nog, maar die 16 per dag die niet meer gerookt worden, dat is alleen maar heel erg mooi.

Iedereen die met coaching en begeleiding te maken heeft zal moeten onderkennen dat het benadrukken van het positieve erg belangrijk is om ook de laatste loodjes te kunnen dragen. Aanmoedigen heet dat. Als je dan als minderaar naar je hoofd geslingerd krijgt dat je "nog steeds rookt" en hoe slecht dat wel niet is, dan is dat weinig motivatie om ook die laatste sigaret te laten staan.

toevoeging: In verslavingen maak ik trouwens onderscheid in lichamelijke en geesteiljke. Rook je minder dan 10 sigaretten op een dag dan ben je lichamelijk niet verslaafd en is het puur een kwelling tussen de oren. Rook je meer, dan ben je lichamelijk wel verslaafd en sommigen zullen dan baat hebben bij afbouwen. Denk hierbij ook aan nicotinepleisters en kauwkom enzovoorts.

3. Niet meer actief

Ok... ik lees hier over dames die gaan stoppen na hun 1e goede echo.
    Ze zijn al geminderd.

Dames ..... HEEL KNAP VAN JULLIE en dat meen ik echt!

Nou lees ik ook (volgens mij 1 dame) die wel minderd maar niet verder gaat stoppen, omdat het bij anderen om haar heen ook goed gaat. En de vk had er niks over gezegd? :confused: Volgens mij mag die vk een omscholing laten doen? Of ze zal het gewoon vergeten zijn.

Kijk dat vind ik persoonlijk niet kunnen. Dan denk je blijkbaar meer aan jezelf (eigenlijk ook niet want het is ook slecht voor jezelf, maar je kijkt meer naar je eigen 'behoeftes') dan aan je kindje.
    Of de behoeftes van je kindje.

En DAT is gewoon iets wat ik niet snap en nooit zal snappen.
    Maar goed, het is je eigen keuze en ik weet dat ik, of wie dan ook, daar niks aan kan veranderen.
    Ik zou het alleen jammer vinden als er wel problemen komen bij kindjes omdat de moeder tijdens de zwangerschap heeft gerookt.
    Dan zijn het in mijn ogen onnodige problemen, waar de schuld bij het roken ligt.
    En mijn vraag is dan, STEL dat je dat overkomt...
    Zou je het jezelf vergeven?

En ja ik zeg STEL want ook als je doorrookt heb je kans op een gezond kindje.

4. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Mymiracle:
    Ik vat jouw opmerking even persoonlijk op, dat is volgens mij ook de bedoeling dat mensen het persoonlij opvatten, maar ik zeg het maar even ivm mijn reactie ;)

Ik weet dat roken superslecht is voor mn kindje.
    En zoals ik eerder al zei, ik schaam me ontzettend en vind mezelf heel egoïstisch dat ik niet in 1x gestopt ben.
    Geloof me als ik dit zeg...
    En feit is: niet roken is 1000x beter!

Maar dat neemt niet weg, hoe slap sommigen dit excuus misschien ook vinden, dat de stress die ik op dit moment al heb eigenlijk veel erger is.
    Ik eet slecht, drink slecht, slaap slecht, alleen maar omdat ik me zorgen maak om de echo komende woensdag ivm eerdere miskramen...
    Die 2 sigaretten die ik op dit moment nog rook per dag houden mij een beetje op de been en houden de stress een beetje in bedwang.
    Als ik op dit moment die 2 sigaretten zou opgeven zou het helemaal slecht met me gaan, misschien helemaal niet meer eten/drinken/slapen van de stress.
    En dat is nog veel erger..

Of je het nu begrijpt of niet, dat maakt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel uit op dit moment (ik snap het heel goed als je t niet begrijpt en neem t ook niemand kwalijk) maar dit werkt voor mij het beste en als woensdag alles goed blijkt te zijn, ben ik vanaf woensdag een non-smoker ;)

5. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ja maar, waarom pas als alles goed blijkt te zijn? wie weet schaad je je kindje op dit moment wel :( met alle respect, ik heb ook heel slecht, gegeten, geslapen en gedronken puur door de zorgen, ook ik had stress, en nee, sorry ik begrijp je niet, maar dat geeft niks, ik respecteer je mening uiteraard ;)

6. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    @kristel86,

dit heb je mooi gezegd en begrijp het helemaal!
    Voor mij geldt dit precies hetzelfde, ben net zo onzeker, ook al heb ik gelukkig geen MK gehad, het is allemaal nieuw en heel spannend!
    Als ik die sigaretjes die ik nu nog rook, laat liggen, dan weet ik zeker dat k dan helemaal als een dwaas rondloop. Het houdt me rustig en dat zal heel moeilijk te bevatten zijn voor sommige mensen maar laat iedereen in zijn waarde en respecteer iedereen! Ik vind het van de meiden die gelijk in 1x gestopt zijn, helemaal top, echt waar! En de meiden ( incl mijzelf) die veel minder roken ook, heel knap, als je gewend bent een pak weg te stomen op een dag!
    Ieder zijn manier, en als er meiden zijn die helemaal niet stoppen, ook hun beslissing moeten wij respecteren!

7. Niet meer actief

Daar heb je absoluut gelijk in.

Kijk, ik als niet roker heb makkelijk praten.
    Ik vind dat je gelijk moet stoppen na een posi test of zelfs al als je zwanger wilt worden!
    Maar ik kan goed begrijpen dat dit niet zo makkelijk is.
    Daarom heb ik respect voor iedereen die stopt, of dit nou bij 4 weken is of bij 16 weken.

En ja, ik heb weinig respect voor mensen die bewust de hele zwangerschap doorroken.
    Maar zoals eerder gezegd, ik heb er in principe niks mee te maken en heb er dus ook niks over te zegge haha.

8. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Omdat ik dan met een gerust hart die laatste sigaretten de deur uit kan sturen. Zonder zorgen bedoel ik dit..
    Op dit moment, of ik nu wel of niet rook, ik heb zorgen.
    Die paar sigaretten maken de zorgen alleen wat draaglijker.
    En ja, misschien schaad ik me kindje nu al...
    Daarom schaam ik me ook ontzettend en vind ik mezelf egoïstisch...

Ik kan zeggen wat ik wil, niks praat het goed dat ik het doe.
    Niemand gelooft me misschien zelfs dat ik het vet erg vind dat ik nog rook; want 'waarom stop je dan niet als je t zo erg vindt?!'
    Helaas weet ik daar geen antwoord op, behalve dat ik ziek, gek, gestoord en krankzinning ben misschien :( :oops:

9. mymiracle

nee joh! zo bedoel ik het niet hoor, je hebt het er duidelijk moeilijk mee, en ik duidelijk ook (op een andere manier) succes met stoppen meid en ik hoop op een goed echo woensdag voor je ;)

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tsja, roken... Nooit mee beginnen, maar daar is het een beetje laat voor ;) Ik heb zelf de grootste moeite met dames die de gevolgen van roken ontkennen. Gelukkig gebeurt dat in dit topic nauwelijks. Als niet roker kan ik me niet voorstellen hoe moeilijk het moet zijn om te stoppen met roken dus daar kan ik lastig over oordelen. Zolang de gevolgen maar worden erkend, zal ik mijn bek dus niet opentrekken.

11. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Ik begrijp geen kont van die redenering. Je bent bang voor een miskraam en dus heb je stress, dus blijf je roken, terwijl dat de kans op een miskraam vergroot of je baby schade toe kan brengen. Dan moet je nu toch juist enorm veel stress hebben van het feit dat jij dit nu zelf in de hand hebt en wellicht dus ook schuld hebt aan die eventuele miskraam?
    Als je jezelf zo egoistisch vindt doordat je doorrookt heb je daar ook stress van.

Bizar! :confused:

12. Niet meer actief

Mooi gezegd!

13. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @bellabella: idd! Kan je nagaan hoe ik me nu dus voel! :cry:
    Op het moment zit ik in een visuele cirkel waar ik even geen uitweg uit weet :(
    Ja stoppen, maargoed, dan val ik weer in herhaling met vorige berichten... :(

14. Niet meer actief

Ok dames,

Vind het wel jammer dat iemand aangevallen wordt die al meerdere keren heeft gezegd dat ze over 2 dagen zal stoppen met roken.
    Die 2 dagen maken dan ook niks meer uit hoor.

Ok, roken is slecht.. dat ontkend ze ook niet.
    Over 2 dagen is haar echo, die zal gewoon goed zijn (aan haar klachten te zien) ;) en dan kan ze met een gerust hart stoppen.

Als ze volgende week, na een goede echo, nog rookt... zijn de aanvallen terecht.

Met roken kan je beter in 1 keer stoppen (net als met de rest van de verslavingen) maar ik onten niet dat ieder persoon verschillend is.
    En kijk eens naar haar banner.
    Er zijn zoveeeel dames die veeel later stoppen dan de 7 weken dat zij dan is.

Kristel, als je over 2 dagen echt stopt.. heb ik ondanks mijn afkeur van roken tijdens de zwangerschap respect voor je.
    Misschien ook omdat ik van dichterbij heb meegemaakt wat de vorige mk-en deden met jou en de stresslevel.
    En ik vind het goed dat je de realiteit onder ogen ziet, het is gewoon slecht. Maar dat je graag wilt heb je laten weten.
    Dus over 2 dagen ben jij gewoon rookvrij :)

15. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Maargoed...
    Ik weet dat mensen het er niet mee eens zijn, ik weet dat het slecht is, ik weet dat ik er vanalles mee kan veroorzaken, maar feit is; op dit moment rook ik nog en ik doe mn best om ermee te kappen.

Alleen waar ik eerlijk gezegd nog meer spijt van heb is dat ik aan dit topic mee gedaan heb en gezegd heb dat ik rook...
    Sommige opmerkingen (ookal begrijp ik ze) doen me namelijk echt pijn.. Alsof ik een slechte moeder oid zou zijn, alsof ik mijn vorige miskramen zelf veroorzaakt heb, etc etc. Als het zo niet wordt bedoelt, sorry, maar zo komt het wel over op mij..
    En ze helpen niet echt om te motiveren van die sigaret af te blijven :(
    Maargoed, ik hou er maar over op voordat ik het nog moeilijk ga maken voor mezelf en anderen..

Feit is: roken is slecht en als je zwanger bent moet je stoppen, liefst al eerder!
    Alleen een ander feit is dat de een er wat meer moeite mee heeft dan de ander, maar dat de meesten wel voor hetzlfde doel gaan; stoppen!
    Maar dat maakt die persoon echt niet minder waard dan een ander!

En hier laat ik het maar even bij denk ik :)

16. Niet meer actief

Zie mijn bericht hierboven Kristel ;)

17. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Tinkerbell:
    Dankje :)
    Weet even niet wat ik er anders nog op kan zeggen zonder steeds in herhaling te vallen.. :(
    In ieder geval mag je aannemen dat ik na een goede echo woensdag geen sigaret meer zal aanraken :)

En misschien ter verduidelijking nog even...
    Ik rookte altijd cabalero sigaretten, best zware sigaretten dus..
    Op het moment rook ik menthol light sigaretten.
    Niet omdat dat misschien beter zou zijn dan gewone sigaretten (omdat t light is), maar omdat ik het hartstikke smerig vind en het mij op deze manier helpt om automatisch al minder te roken ;)

18. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb ook veel miskramen gehad, en alle stress of deze zwangerschap wel goed bleef gaan en toch ben ik ervan af gebleven, maargoed iedereen is natuurlijk anders.

19. mymiracle

respect! :thumup:

20. babygirl27

babygirl27 Actief lid

8 dec 2008
    257
    0
    0
    leerkracht
    Sinds afgelopen donderdag zijn mijn vriend en ik zwanger. Ik ben meteen gestopt met roken zodra ik het testresultaat af had gelezen. Mijn vriend rookt ook niet meer binnen. Ik heb er totaal geen moeite mee. Heerlijk zo fris als mijn kleren nu ruiken, en ons huis. Ik moet er ook niet aan denken dat kleine "iets" in je buik, te beschadigingen doordat ik zo nodig zou willen roken.
    Succes allemaal met stoppen. Weet waarvoor je het doet. Je zult je meteen fitter en opgeluchter, schoner en frisser voelen zodra je bent gestopt.

Deel Deze Pagina