Hallo dames, ik ben van huis uit gewend om met het warme eten eerst zelfgemaakte soep, aardappels, vlees, groenten en dan nog een zuiveltoetje te eten. Ik ben benieuwd wat jullie eten? En vooral waarom? Ik las ergens dat een zuiveltoetje eigenlijk niet zo goed is na het warme eten? Weet iemand waarom? Heb ook wel eens gehoord dat eiwit en koolhydraten niet goed samen te verteren is... maar dat geldt dan voor groente en vlees ook... En fruit als toetje zou ook al niet goed zijn omdat groente en fruit niet altijd goed gaan samen? Daar wordt je toch niet wijs uit.... groetjes!
Wij eten nooit soep vooraf (terwijl ik dat vroeger wel deed bij mijn ouders thuis) en een toetje eten we ook zelden na het eten. Meestal gewoon alleen de warme maaltijd.
Wij eten gewoon warm en dit kan vanalles zijn; van een keer gewoon aardappels, groente en vlees tot een lekkere maaltijdsoep of tortilla's bijv. Een voorgerecht hebben wij alleen bij bepaalde gelegenheden (en ik dan zin en tijd heb om uren in de keuken te staan ) en toetjes alleen wanneer het ons uit komt. Zelf eten we weinig toetjes; de kinderen krijgen soms een yoghurttoetje (soja-yoghurt ivm kma) met wat jam of fruit erdoor, gewoon wat appelmoes of fruit. Niet dagelijks en ook niet op vaste dagen, gewoon wanneer het ons uit komt.
Wij eten meestal rond half 4 iets van yoghurt of kwark met vers fruit. En dan 's avonds eerst soep en dan het avondeten (vrijwel nooit aardappels, groente, vlees). We eten dan geen toetje meer. Heel soms haal ik ijs of iets dergelijks als toetje.
Ook ik ben van huis uit gewend: soep, dan aardappels, vlees en groenten en dan een toetje. Maar tegenwoordig eet ik gewoon een hoofdmaaltijd, niet zo vaak meer avg, en de kinderen krijgen altijd een toetje, wij zelf bijna nooit.
Zuivel direct na t eten is niet zo goed omdat het de ijzeropnamme van de maaltijd tegen gaat volgens mij.
De reden dat er gezegd wordt beter geen zuivel direct na het eten te nuttigen is omdat ijzer dan minder goed opgenomen wordt door je lichaam. Je kunt het beste nog een half uurtje wachten.
Wij eten aardappelen met groente en vlees of we eten rijst met groente en saté. Als toetje yoghurt met fruit/vla/waterijs.
Ik eet meestal overdag yoghurt enzo, in de avond eet ik gewoon rijst of aardappelen en groente en vlees. Soep is bij ons eigenlijk altijd een hoofdmaaltijd, nooit een voorgerecht.
Wij eten een eerst de avondmaaltijd (aardappelen, groenten met vlees of iets met rijst, pasta ed) en na een uurtje ofzo een toetje als vla, kwark en soms ijs. Maar het toetje zeker niet iedere dag, hooguit 2x per week.
"Vroegah" bij oma aten we op zondag idd soep, aardappelen, groente, vlees en toetje na. Thuis was het gewoon aardappelen, groente, vlees en toetje na, meestal vla of yoghurt. Op zondag meestal soep, vlees en lekker toetje (pudding oid) Nu: aardappelen, vlees, groente en de kinderen meestal iets van yoghurt/kwark. Ik sla meestal toetje over of neem een beker karnemelk. Maar idd zuiveltoetje direct na het eten heeft te maken met het opnemen van bepaalde vitamines en mineralen in je lichaam.
Mijn man en ik eten geen zuiveltoetje. De kinderen krijgen elke dag Turkse yoghurt voor toe en af en toe iets anders. Zelf eet ik wat fruit of helemaal niets na het eten. Ik geloof dat volwassenen met af en toe wat kaas op brood etc voldoende zuivel binnenkrijgen. Mijn meiden drinken geen melk dus vind ik het wel van belang dat ze elke dag yoghurt eten. Wat betreft avondeten, wij eten eigenlijk nooit aardappelen groenten vlees; vind het zo saai en echt niets aan. Als ik kijk wat wij de afgelopen dagen hebben gegeten: - vandaag: barbecue met kip, gehakt en worstjes, salade, brood - gisteren: stamppot boerenkool met kip-rookworst - mihoen met roerbakgroenten, kip en kruiden (bami) en atjar, ketjap etc - stoofpotje van rundvlees met daarbij rijst en doperwtjes - verse lahmacun (Turkse pizza's) met veel gemengde salade Morgen eten we gebakken zalmfilet met groene salade en brood We eten gevarieerd, minimaal 1 keer in de week vis en vaak salades of rauwkost als groenten. Mijn man eet, als hij thuis is, vaak tussen de middag ook wat warms (soep, macaroni, tosti, omelet...), zelf houd ik daar niet zo van.
Wij eten gewoon de warme maaltijd. Soep is ofwel voor op een feest, ofwel voor tussendoor als vieruurtje. En dessert is toch echt ook wel voor op een feest of een verjaardag. Warme maaltijd kan hier overigens vanalles zijn. Aardappelen / rijst / pasta / noedels / ebly / griekse pasta / ... met groenten en met iets van vlees / vis / ei / vleesvervanger. 's Middags eten we voornamelijk brood met beleg. Een enkele keer een gebakken eitje ofzo, maar da's bij mij misschien 3 keer per jaar (bij vriend iets vaker). Of heel soms en bij hard brood maken we van 't brood een croque monsieur.