Deze week moet ik voor een HSG en zie er best wel tegen op. Al die spook verhalen die je leest, volgens mijn gyn is het niet echt een prettig onderzoek. Hoe hebben jullie een hsg ervaren en hebben jullie pijnstillers genomen. Kon je de dag erna gewoon weer werken? Alvast bedankt!
Ik vond het wel meevallen, het was vervelend omdat de stagair die er was het niet goed deed, Maar goed, het deed wel even pijn het doorspuiten. de dag erna weer aan het werk gegaan! Kreeg in het ziekenhuis twee pijnstillers van te voren. Succes!!
Ik heb vooraf idd een pijnstiller geslikt, maar had vooral heel veel last van m'n zenuwen. Had zoveel negatieve verhalen gelezen op internet en had mezelf daar behoorlijk bang mee gemaakt. Maar bij mij viel het dus hartstikke mee. Het is af en toe even een vervelend gevoel, maar dat was gelukkig van korte duur. Maak jezelf dus niet helemaal gek (de mens lijdt het meest door het lijden was hij vreest!!). Succes!!
Hoi Julia, Probeer je niet te druk te maken! Ik had ook veel spookverhalen gelezen en was best nerveus. Uiteindelijk viel het reuze mee. Het is niet zo prettig, maar wel voor een goed doel. Ik vond het eigenlijk nog het meest vervelend dat ik met mijn benen in de beugels lag met de schijnwerper erop terwijl de gyn binnenkwam om zich voor te stellen en me een hand gaf. Dat zegt genoeg Gewoon maar ondergaan dus en de maanden erna heb je extra kans om zwanger te worden! Bij ons heeft het die eerste maanden niet mogen baten maar uiteindelijk is het ons een stuk later toch nog zelf gelukt! Heel veel succes!!!
Hey Julia, De ervaringen van een hsg zijn voor iedereen persoonlijk. Ik moest op voorhand antibiotica nemen door mijn verleden en best ook een pijnstiller. Ik heb maar één eileider en eierstok meer. Ik heb mijn hsg vorige maandag gehad en spijtig genoeg moet ik je vertellen dat ik een onuithoudbare pijn heb gehad. MAAR dit had wel zijn reden,mijn eileider zat volledig afgesloten,en dat veroorzaakte die pijn. Bij mijn hsg in 2009 waren mijn eileiders open en had ik er amper iets van gevoeld,kleine krampjes maar zeer doenbaar. Het hangt dus ook echt veel af van de staat van je eileiders. Veel succes alvast met je onderzoek en hopelijk niet te veel last! Oh ja,de dag erna voel je er niks meer van
Ik vond het een vervelend en best wel pijnlijk onderzoek, misschen wel een goed idee om vooraf pijnstillers in te nemen. Dit had ik niet gedaan, daarna een ongi gevoel en na een paar uur was dat ook weer over. De volgende dag kon ik gewoon weer werken hoor. Succes!
Meiden, allereerst bedankt voor jullie reacties! Tachake, ik heb ook nog maar 1 eileider, wel 2 eierstokken. Heb in het verleden een eileiderontsteking gehad en verschillende buik OK´s. Ik moet de avond van te voren ook AB innemen. Had gebeld over pijnstillers en ze zeiden dat ik paracetamol en dicolofinac in mocht nemen, dus dat doe ik dan maar een uur van te voren. Ben super bang dat mn enige eileider dichtzit en daardoor dus pijn ga krijgen.....moet het maar een beetje van me afzetten, want wil na 12 mnd toch wel eens weten waarom wij nog niet zwanger zijn.
nou hier geen horror verhaal hoor. ik heb een uur van te voren pijnstilling genomen aleve fenimax ofzo iets voor menstruatie pijn. plezierig is anders maar echt pijn heb ik niet gehad, die eendebek is ff vervelend, van t slangetje inbrengen voel je niks. en die vloeistof tja, t is ff vervelend. voelt aan als goeie menstruatiekramp. toen de behandeling klaar was, bleef ik even lichterlijk krampjes houden, maar verder... valt reuze mee.. doe liever dat nog een keer dan een punctie ofzo.
bij deze nog mijn eigen geopende topic toen der tijd. http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/365589-ervaringsverhalen-gezocht-hsg.html oh en btw, ik ben na het onderzoek zwanger geworden!
Niets van gemerkt eigenlijk. De gyn vertelde me dat het ook afhankelijk is van welke methode ze gebruiken. Met een cupje schijnt erg pijnlijk te kunnen zijn. Nu zat bij mij niets dicht. Ik ben de ronde na de HSG zwanger geworden, helaas ging het toen erg snel mis maar dat zal aan mijn leeftijd gelegen hebben.
Ik vond het wel te doen, ontspannen met de gyneacoloog gepraat tijdens het onderzoek. Bij mij zat niks verstopt en toen het net wat pijn begon te doen was het klaar. Ik kon zelf meekijken op een scherm naar het rontgenbeeld. Wel een paar dagen daarna nog een licht branderig gevoel gehad.
Hoi Julia, Bij mij was de hsg wel zeer pijnlijk. Het gevoel alsof mijn eileiders gingen ontploffen. Alleen direct na de hsg was deze pijn weg en hield ik een lichte kramp over. Bij mij was alles goed, dus als je pijn hebt hoeft dat niet te beteken dat het niet goed zit. Succes!
Hoi Julia, Hier ook een meevaller. Had me van tevoren enorm zenuwachtig gemaakt wegens de horrorverhalen op internet. Het inbrengen van de eendenbek was niet fijn, maar dat is omdat een röntgenarts in opleiding, een jong ventje van amper 25, het deed en er niet zo'n goed gevoel voor had Bovendien was de eendenbek die hij gebruikte te groot. Na een paar mislukte pogingen heb ik om de hulp van een gynaecoloog verzocht (vriendelijk doch dwingend haha) en toen zij kwam helpen, was het zo gepiept. Van het inbrengen van het slangetje voel je niets en ik heb geen centje pijn gehad van het doorspuiten van de vloeistof. Had van tevoren wel goed pijnstilling ingenomen, dat heeft wellicht gescheeld. Liefs, Lonit
Het is mij heel erg meegevallen... ondanks dat het mis ging... en het ook nog een keer over moest. Ik voelde wel even toen er een klem gezet werd... en het inbrengen van de vloeistof, toen ik dacht: 'nu is het wel genoeg', was het ook klaar. Ik ben 's middags gewoon weer aan het werk gegaan.
Ik vond het emotioneel heel zwaar omdat ik heel laat in het traject (na al 9 IVF's) deze behandeling heb ondergaan. Het voelde zo nutteloos, maar ik moest weten of ik open of gesloten eileiders had. Het bleek dat bij mij eentje volledig dicht zat. Ook door door te spoelen kregen ze die niet open. Ik vond het plaatsen van het cubje (wat niet in 1 keer goed ging) en toen ze dachten dat het goed zat dus begonnen maar uiteindelijk bleek niet goed te zitten en het sprong dus los en weer opnieuw moest erg pijnlijk. Het doorspoelen voelde als een flinke mentruatie pijn. Maar ik vond het emotioneel zwaarder dan fysiek, al heb ik ook wel ff gejankt van de pijn Maar weet je, er zijn ook mensen die fluitend door dit onderzoek heen fietsen. Neem voor de tijd je paracetemol in, probeer te relaxen en het over je heen te laten komen. Good luck!!
Ik zou het zo weer doen. Ik zag er heel erg tegenop en het is mij 100% mee gevallen. Het enige wat bij mij een beetje pijn deed was het inbrengen van het klemmetje op de baarmoedermond. Maar op het moment dat ze hem klemmen, moet je hard kuchen, dan voel je het niet zo. Ik heb vooraf 1 aleve intense op. Al vraag ik me af of ik daar iets ana gehad hebt. Als er niet veel aan de hand is doet het meestal geen pijn, omdat het goed door kan lopen. Succes en probeer je niet te druk te maken. Al wet ik hoe moeilijk dat is.
Welke pijnstillers hebben jullie gebruikt. Lees overal andere medicijnen. Ik zat zelf te denken om vanavond gelijk met de AB, 2 pcm in te nemen. En dan morgenochtend 2 pcm en 1 diclofinac. Volgens de poli gynaecologie mocht dit! Lees veel verhalen over naproxen! Kan ik dit gewoon bij de drogist halen?