Foliumzuur vraagjes

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Evie10, 25 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evie10

Evie10 Bekend lid

28 feb 2012
    672
    0
    0
    Nederland
    Potver woest, had ik heel verhaal ligt de hond naast me, slaat met poot op toetsenbord en alles weg :x:x:x

Haha nou maar opnieuw, ik had vraagje over foliumzuur.

Ik krijg de ene dag 400 wat de norm is en de andere dag 800 binnen.
    Op mn zoektocht of dit kwaad kon kwam ik tegen dat mensen met een hogere risico op openruggetje een in verhouding "extreme" dosis krijgen.

Waarom is voor die mensen de dosis zo hoog en de norm "maar" 4 a 500? Is het gek als ik denk dat dus in feite meer slikken alleen maar beter is voor vrouwen die zwanger willen worden??

Of moet ik die 800 dag zo veranderen dat het 400 word en is mn gedachte niet goed?

En de andere vraag is, moet je foliumzuur nou de hele zwangerschap slikken of alleen de eerste 3 maanden? Dat is ook overal anders.

2. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    800? 1 tabletje per dag is genoeg meis .
    Als je zwanger wil worden is het verstandig er na pil stop meteen mee te beginnen tot dat je zwanger bent.
    En dan nog 8 week van de zwangerschap.
    AH heeft foliumzuur voor 2,70 ,150 in een potje.
    Succes

3. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    ik snap niet hoe je 800 in een dag binnenkrijgt?
    je moet met foliumzuur starten 4 weken voordat je stop met de anticonceptie en daar slikken tot dat je 12 weken zwanger bent,dat heeft mijn ha gezegd en alles wat je teveel aan foliumzuur binnen krijgt plas je toch weer uit
    en de reden dat je 4 weken voor stop anticonceptie moet beginnen is dat t 4 weken duurt voordat je extra heb opgebouwd in je lichaam.
    succes

4. Ik slik zelf een hoge dosis omdat ik een tekort heb aan foliumzuur. En je moet erg veel foliumzuur binnenkrijgen wil je een overdosering hebben. Maar ik word geprikt om het in de gaten te houden.

Ik heb hier een stukje van de site vitamine-info.nl afgehaald:
    Wat jij in je hoofd hebt, is eerder de bovengrens dus. Het is na diverse onderzoeken gebleven dat een inname van 400mcg voldoende is om de kans op neuraalbuisdefecten te verkleinen. Daarom hoef je niet meer in te nemen. Je hoeft je geen zorgen te maken als je een dag foliumzuurrijk hebt gegeten, wat je lichaam niet nodig heeft neemt het niet op (muv synthetische foliumzuur, de tabletten dus: hiervoor geldt max 1000mcg).

Je moet foliumzuur slikken tot 8 weken na de conceptie dus 10 weken zwangerschap. Daarna is het je eigen keuze of je ermee door wilt blijven gaan.

Wat ook erg belangrijk is, is om voor voldoende vitamine B12 te zorgen. Veel vrouwen weten niet dat neuraalbuisdefecten óók kunnen ontstaan door een tekort aan vitamine B12.

Veel succes!

5. stiertje83

23 mrt 2012
    25
    0
    0
    Ook ik ben na de pil begonnen met foliumzuur (potje v.d. kruitvat).

Bij m'n 1e zwangerschap ben ik toen ook gelijk begonnen met foliumzuur tot een week of 12 zwangerschap geloof ik (weet het niet meer exact). De vk had toen op een gegeven moment gezegd dat ik ermee kon stoppen. Daarna ben ik gravitamon gaan slikken, speciaal voor zwangere vrouwen. (ook goed voor als je borstvoeding wil geven)

Succes!!

6. Evie10

Evie10 Bekend lid

28 feb 2012
    672
    0
    0
    Nederland
    hihi nee niet 800 pillen, 800 mcg bedoelde ik

7. Evie10

Evie10 Bekend lid

28 feb 2012
    672
    0
    0
    Nederland
    Ik ben al 4 jaar niet meer aan de pil, dus ontpillen enz zal ik geen last van hebben.

Slik nu 2 maanden foliumzuur, ik slik nu foliumzuur van de hema, maar ik neem om de dag ook een vitaminepil maar zag vd week dat daar ook foliumzuur in zit, dus slikte de foliumzuur pil van de hema er gewoon bij door zeg maar.

Maar dan kan ik beter gewoon de vitaminepil-dag geen foliumzuur pil nemen.

8. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik slik prenatale vitamines uit de VS, daar is de ADH 800 mcg. Ik heb ene multi waar de verhoudingen sowiezo anders zijn als in NL, veel meer b1, b2, b6 en b12 en D

9. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik zou ook even kijken naar de dosering vitamine a in je vitamine pillen. Want die is niet goed om binnen te krijgen als je zwanger wordt. Dus wellicht kun je beter stoppen met de vitamine pillen en elke dag een foliumzuur tabletje slikken (en eventueel vitamine d). of een vitaminepil speciaal voor zwangere vrouwen of voor als je zwanger wilt worden.

10. MommieD

MommieD Fanatiek lid

6 nov 2011
    1.496
    0
    0
    NULL
    020
    Ik heb ipv 0,5 5,0 geslikt op advies van de vu, wegens voorkomen open ruggetje, zat nl in de familie. Niemand heeft iets gezegd over overdosis of prikken om dit in de gaten te houden. Heb dit tot 12 weken zwangerschap gedaan volgens de bijsluiter. We moeten nog naar de 20 weken echo, maar laatst zag t ruggetje er met 16 wkn goed uit :). Veel succes!

11. Dat is ook beter eigenlijk, er zit hier in NL te weinig B en D in! Terwijl die zo belangrijk zijn in de zwangerschap, ook voor de moeder.. Eén van de redenen dat ik geen samengestelde vitaminesupplementen gebruik.

MommieD meestal kan het ook helemaal geen kwaad. Je moet dan langdurig een overdosering krijgen dan kan je lichaam het niet meer kwijt. Slikte jij ook aanvullend B12 bij? Als je nl wel veel B11 slikt maar een tekort aan B12 hebt dan heb je nog steeds een hogere kans op neuraalbuisdefecten..

12. Evie10

Evie10 Bekend lid

28 feb 2012
    672
    0
    0
    Nederland
    Stefanie, laat jij die pillen overkomen? Zijn die veel beter dan de nederlandse?

Deel Deze Pagina