Ik zeg het voor het eerst en daarbij kan het niet vaak genoeg gezegd worden. En wat je verder allemaal wel of niet doet maakt helemaal niet uit, alle kleine beetjes helpen. En bleek is gewoon onzin. Het doet niks meer (zelfs minder) dan een allesreiniger.
Is jouw mening. Ik ben van mening dat iedereen zelf mag bepalen waarmee hij poetst of wat hij gebruikt. Ben een beetje moe van al die milieu-knuffelaars...
Haha dat ben ik helemaal niet, maar bleek is gewoon onzinnig. Is mijn mening en ik mag dat als ik dat wil het hier 100x verkondigen. Als het je niet aanstaat wat ik zeg, reageer je toch niet? Buiten dat is het ook een feit dat bleek onzin is.
Heb vandaag meerdere stukken gelezen en heb inderdaad gelezen dat het minder effectief is dan ik dacht. Maaaaar... het heeft nog wel mijn voorkeur voor eens in de week een lekkere bleek sopbeurt aan de toiletruimte te geven. Schijnschoon, placebobeffect of wat dan ook, ik vind het heel fijn.
Als ze nou eens niet al die stomme geuren in schoonmaakmiddel zouden stoppen zou het voor mij ook echt veel makkelijker zijn om over te stappen Ga soms echt over m'n nek van al die "lekkere" geuren en bleek ruikt tenminste niet naar parfum (vind het niet per se heerlijk ruiken maar zeker ook niet stinken) dus voor mij scheelt dat heel veel prikkels. Ik heb nu ook een keukenreiniger gevonden zonder geur dus daar ben ik ook blij mee! Overigens is die schoonmaakgoeroe ook nogal anti azijn en dat snap ik ook niet hoor, azijn maakt echt supergoed schoon (als de oppervlakten waarop je het gebruikt azijn-bestendig is tenminste).
Daarom houd ik dus ook zo van afwasmiddel haha, het ruikt niet te sterk (geur trekt snel weg) en maakt heel goed schoon. In tests bij obsessive compulsive cleaners kwam er met een bacteriemeter respectievelijk 4 en 16 uit na schoongemaakt te zijn met afwasmiddel wat nagenoeg klinisch schoon is. Iemand vroeg tips mbt de gootsteen, ligt een beetje aan het materiaal maar ik maak de mijne schoon met afwasmiddel dus, óf afwasmiddel gemengd met azijn, soms een beetje keukenreiniger. Af en toe (sorry voor degenen die het niet begrijpen...) wat bleek om het wit te houden. Al mijn gootstenen in huis, heb er 3, zijn namelijk licht van kleur.
Ik heb zodanig veel nesteldrang dat ik de laatste dagen alles gepoetst heb. Voor vandaag staat er geen taak in de app dus ik ga maar stofzuigen (is altijd goed) en alles alvast een dag eerder doen.
Ik ben fan van groene zeep. Haalt alle aanslag weg. Is zacht voor de handen. Redelijk milieuvriendelijk en gaat super lang mee.
Ik vind groene zeep fijn bij vetvlekken maar voor andere aanslag vind ik dat ik met groene zeep harder moet boenen dan met andere producten.
Groene zeep gaat mijn huid enorm van irriteren juist Bleek vindt ik van tijd tot tijd het enige middel dat de wc weer fris laat ruiken (dus niet parfum fris, want ik heb een hekel aan alles wat parfum is). Ik sta open voor goede alternatieven. Bleek is het enige chemische middel dat ik gebruik bij het schoonmaken, verder alles natuurlijk. Gewoon vanwege de parfums, super ongezond en helemaal voor een astma patiënt als ik. Ik gebruik wel essentiële oliën trouwens bij het schoonmaken, maar ook die zijn natuurlijk.
Ha, eindelijk een medestander (ik word vaak voor gek verklaard met mijn geurovergevoeligheid dus wel "fijn" om te horen dat ik niet de enige ben). Ik vroeg me af of je wel eens zuurstofbleek hebt geprobeerd? Dat gebruikte ik in Nederland en vond ik een fijn alternatief. Lang niet zo slecht als chloorbleek. Je hebt het van Chlorix (heet O2, wel met een geur maar lang niet zo penetrant als de meeste schoonmaakmiddelen - vond ik tenminste), en ook een poedervariant van Ecover, maar die heb ik nooit geprobeerd omdat ik van veel Ecover-middelen nogal braakneigingen kreeg. Hier ook astma overigens, ik moet eerlijk zeggen dat ik van parfumgeur meer last heb dan van chloorlucht (daarbij zeg ik wel dat ik dunne bleek gebruik, die is veel minder geconcentreerd dan dikke bleek, misschien eens proberen? Volgens mij is die in Nederland te koop bij de Jumbo). Ik gooi ook regelmatig een fles cola door het toilet, maar dat is meer vanwege de kalk.
Soms laat het ook zo'n dof laagje achter vind ik, dus ligt er echt aan waarvoor je het gebruikt. Maar over het algemeen vind ik het wel een fijn product, hier hebben ze het overigens alleen in blokvorm dus niet vloeibaar/smeerbaar, zo'n stuk gaat best lang mee. Maar ik gebruik het dus lang niet voor alles. Voor vlekken in kleding vind ik het wel super: echt alles gaat ermee weg. Gewoon rijkelijk insmeren op de vlek en dan bij de rest van de was in de machine stoppen. Ik heb zelfs nooit Vanish o.i.d gebruikt om die reden haha. Je kan in plaats hiervan ook Aleppozeep of Sunlightzeep gebruiken maar die groene zeep (volgens mij is het ook te koop in Marokkaanse winkels in Nederland) blijft mijn favoriet.
Ik gebruik het inderdaad ook op vlekken in kleding. Voor vlekken in witte kleding sunlight zeep (op bonte kleding durf ik dat niet heb het idee dat dat ook iets bleekt). Vanish gebruik ik preventief bij de witte was een schepje voor het geval ik een vlek gemist heb en zo blijft de witte was ook mooi stralend wit.
Ik ga eens kijken bij de jumbo, bedankt! Leuk om voor dat laatste dingetje dan ook een beter alternatief te hebben. Ik heb ook astma en ecover vind ik ook echt niet te doen. Op vakantie uit nood een fles gekocht omdat er niets anders was en ik er vanuit ging dat dit spul toch wel ok zou moeten zijn maar daar had ik me lelijk in vergist. Heb alle was opnieuw moeten doen Ik heb dat ook heel sterk als ik bijvoorbeeld kleren krijg voor de kinderen van familie, die wassen dan met robijn of zo en na drie keer wassen komen mijn longen nog in opstand, dat krijg je er gewoon niet meer uit. Eng spul.
Ja hier ook wel eens kleding gekregen met wasverzachter. Die geur blijft maar hangen tot in den treure... Ik word er overigens niet altijd benauwd van hoor (soms ook wel), maar kan gewoon de meeste geuren niet verdragen.
Ik heb ook astma en moet dus ook altijd opletten met geuren. Het enige wasmiddel waar ik wel tegen kan is waspoeder voor gekleurde was van de Lidl. Ook de vloeibare variant (witte/paarse fles) gaat prima. Ik heb ook weleens Neutral of een andere neutrale soort gebruikt, maar dan had ik het idee dat de was niet schoon werd.
De beste manier om jezelf ertoe aan zetten om te poetsen (en snel te poetsen) : visite uitnodigen. Nu ik tijdelijk niet meer werk ligt huis elke dag proper. Toen ik wel werkte was dit het geval niet en was het volledige huis in 1 uur schoon als er visite kwam.
Bij mij werd de was wel goed schoon met neutral, maar ik vond er ondanks hun claims nog een geur aan zitten. Een rare geur, beetje lijmachtig. Bij het afwasmiddel was dit precies zo. Heb je wel eens Klok geprobeerd? Of anders zelfgemaakt wasmiddel van Aleppozeep/Marseillezeep?
De geur vond ik ook niet fijn. Zolang ik die van de Lidl verdraag, vind ik het prima. Klok heb ik nog niet geprobeerd, jij wel? Zelf maken is denk ik niet echt mijn ding
Inmiddels lijkt de rust hier in huis terug te keren na een chaotische start van onze kleine man en ik ben door dit topic helemaal geïnspireerd geraakt! Ons huis is inmiddels toe aan een uitgebreide schoonmaakbeurt en dit is dan ook het eerste wat ik nu als project aanpak; ik heb die rust echt nodig (Een schoon en opgeruimd huis maakt al zoveel verschil als ik gestrest ben!) En ik ben zo iemand die dat soort dingen dan meteen "goed" (lees: groots/uitgebreid) aanpakt en de boel meteen compleet wil omgooien.... Zo ben ik eens kritisch naar onze schoonmaakmiddelen gaan kijken en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewoon "troep" gebruik. Nooit echt bij stilgestaan eigenlijk... Dit moet dus anders en ik heb dan ook een hele doos vol met ecologische alternatieven van Method, Ecover en Marcel's Green Soap gekocht Daarnaast kijk ik enorm uit naar mijn pakket van The Cleaning Academy (wordt morgen verwacht) met daarin een lading microvezeldoeken - n.a.v. dit topic de gratis doek besteld en ik wil nu al niets anders meer; ik wil ze voor het hele huis hebben! - vloerstofsysteem + -doeken en de dweil. Mijn man heeft dit weekend in ieder geval het grootste deel van de zorg voor onze kleine man overgenomen en ik ben sinds gisteren heerlijk bezig met de eerste ruimte > mijn (hobby)zolder (+ het washok). Inmiddels is het washok helemaal leeg, zijn de kasten weer gevuld en ben ik halverwege met de zolder schoonmaken Het gaat iets minder snel dan ik had gehoopt, maar ik maak dan ook echt álles schoon en ik geniet ervan (zeker ook van die overheerlijke geuren van de nieuwe schoonmaakmiddelen!). En als het klaar is? Dan gaan vanavond - als alle kinderen slapen - de kaarsjes aan, een rustig muziekje en ga ik heerlijk met een beker thee op mijn zolder genieten van de voldoening en rust wat het resultaat me geeft (Zo kon ik gisterenavond voor het eerst sinds weken weer eens direct slapen toen ik in bed lag, waar ik eerder steeds aan het malen was... Voor mij werkt schoonmaken, opruimen en organizen dus echt therapeutisch! En dat terwijl ik vroeger altijd dacht een "georganiseerde chaoot" te zijn en liever lui dan moe was... )