Schoonmaakrooster en schoonmaaktips

Discussie in 'De lounge' gestart door Mooiezomer, 5 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DQueen

DQueen Niet meer actief

Stoomreiniger is dan ideaal om te dweilen dat is binnen no time droog namelijk.

Emotions vindt dit leuk.
  2. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Hier gaan ze dan gewoon in de bench :)
    (Twee drukke teckels die van alles mee naar binnen nemen en er dolgraag doorheen banjeren, precies waar je net aan het schoonmaken bent ;))

Emotions vindt dit leuk.
  3. DQueen

DQueen Niet meer actief

deze gebruik ik ook al een aantal jaar, voor alles eigenlijk. Bestel elk jaar een nieuwe stapel voor alleen de ramen want na zoveel keer wassen verliezen ze wel kun "kracht" vind ik. En de oude zijn poetsdoeken voor alles eigenlijk. Ik stof ermee af, ik poets ermee, ik ben ook groot fan.

Majo1983 vindt dit leuk.
  4. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Inderdaad :) Ideaal, wij gebruiken het ook!

DQueen vindt dit leuk.
  5. DQueen

DQueen Niet meer actief

Mijn dochter gaat maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 tot 11.15 naar de peuterspeelzaal. Die 4 dagen breng ik haar ga gelijk om 8.30 boodschappen doen en daarna thuis schoonmaken. Als ik haar moet halen ben ik helemaal klaar. De was doe ik altijd 1 als ze in bed ligt en 1 daarna klaarzetten met uitgestelde tijd voor de dag erna dat die klaar is als ik wakker word en strijken doe ik elke dag als ze in de avond onder de douche aan het spelen is maar omdat ik dat dagelijks doe is dat nog geen 10 minuten per dag. In het weekend doe ik alleen mijn dagelijkse rondje even en op woensdag als ze thuis is doe ik alleen de hallen en trappen extra dat kost het minste tijd van alle dagen dan speelt ze meestal even op haar kamertje maar dat is ook max. 30 tot 45 minuutjes of ik geef haar ook een doek en dan gaat ze op haar manier haar speelgoed schoonmaken.

6. PeAn

PeAn Niet meer actief

Hier ook een aardige structuur erin en inmiddels helpen de oudsten mooi mee!

Eerder deed ik nagenoeg alles maar ben sinds kort begonnen met 3 ochtenden tussen 5.30 en 7.30 uur werken en minimaal 1 avond van 18.00 tot 20.00 uur en heb daarnaast nog 2 poetshuizen dus mogen er meer mensen hier hun handen laten wapperen.

Middelste ruimt iedere ochtend de vaatwasser uit. Ik of man doen dit in het weekend.

Ik was bijna iedere nacht (groot gezin enzo) een was en die gaat of het plafonddroogrek op (bovenkleding) of de droger in (sokken, ondergoed)

Maandag werk ik bijna de hele dag dus op een beetje opruimen na en meerdere malen het aanrecht afnemen (Ik haat een rommelig aanrecht) doe ik weinig in het huis.
    De een na oudste stofzuigt en kookt en na het eten ruimen de kinderen af en de tafels, gasfornuis en aanrecht worden schoongemaakt.

Dinsdagochtend is 1 van mijn boodschappenochtenden (moet alles op de fiets doen). Doe daarna dan 1 van de maandelijkse of kwartaal klussen zoals ramen zemen of de koelkast/keukenkasten van binnen. De middag probeer ik vrij te houden.
    Ook dan wel meerdere malen het aanrecht en na het eten ruimen de kinderen af en tafels, gasfornuis en aanrecht worden schoongemaakt.

Woensdagochtend vroeg werk ik en daarna poets ik thuis. Ik maak de slaapkamers schoon en ruim deze op (behalve die van de oudste 2, die kunnen dat prima zelf) en stofzuigt de hele bovenverdieping (kamers pubers op zicht, die stofzuigen eens in de zoveel tijd zelf grondig)
    Beneden doe ik keuken, woonkamer en gang en grondig stofzuigen.
    De middag is tijd voor de kinderen.
    Ook dan meerdere malen het aanrecht en na het eten ruimen de kinderen af en tafels, gasfornuis en aanrecht worden schoongemaakt.

Donderdagochtend werken en de middag is vrij in te delen.
    Wel meerdere malen het aanrecht en na het eten ruimen de kinderen af en tafels, gasfornuis en aanrecht worden schoongemaakt.

Vrijdagochtend vroeg werk ik en daarna weer boodschappen. Verder wat allerhande klussen die maandelijks of per kwartaal moeten of lekker tijd met de meiden. De een na oudste stofzuigt en dweil.
    Meerdere malen het aanrecht en na het eten ruimen de kinderen af en tafels, gasfornuis en aanrecht worden schoongemaakt.

De oudste doet de badkamer, wc en strijkt. Ook zij kookt 1 keer per week maar dit is vanwege haar wisselde schema niet vast in te delen dus bepalen we zondagavond en voert ze naar eigen inzicht haar taken uit.

Zaterdag werk ik de was weg wat er nog is zodat de strijkmand gevuld is op maandag.

Manlief regelt het vuilnis en er is altijd wel iets te klussen in huis. Daarnaast werkt hij 40 uur of meer.

Verder wekelijks, doet degene die ruimte heeft even de tuinen onkruidvrij maken en aanvegen.

Ik heb een magnetisch whiteboard in de maak met alle wekelijkse taken en de vaste taken bij de persoon. Ieder krijgt een eigen kleur magneet zodat je de taak kan afvinken en er is 1 afwijkende magneet voor de maandelijkse/kwartaal taken.
    Deze heb ik op aparte magneetbriefjes en hang ik op in het vakje maandelijks of kwartaal en iedereen kan dan even zo'n taak uitvoeren.
    Afspraak is dat maandelijkse taken binnen 2 weken zijn gedaan en kwartaaltaken binnen een maand.

Een na jongste woont niet hier maar helpt gewoon in de weekenden met de 'na het eten opruimsessie' en de jongste hoeft nog niet maar wil wel graag helpen ;)

Zo blijft het schoon en als je ziet dat iemand vastloopt kan de rest bijspringen.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  7. Roosje35

Roosje35 Niet meer actief

Mag ik vragen welke dat zijn, gewoon de microvezeldoeken? Lijkt mij ideaal voor de ramen! Of gebruik je ze voor alles?

8. DQueen

DQueen Niet meer actief

Wat fijn om het met zijn allen zo samen te doen! Hoe oud zijn jouw kinderen? Mijn zoon van 11 ruimt de tafel af, zet dan de vaat in de vaatwasser en ruimt zijn eigen kamer op.

9. DQueen

DQueen Niet meer actief

Het zijn de microvezeldoeken, ik gebruik ze echt voor alles. Kan niet meer zonder.

10. PeAn

PeAn Niet meer actief

De oudste is 17 (jan). De een na oudste is 13 (dec). De middelste is 11 (mei). De een na jongste is 9 (feb) en de jongste 3 (jun)

Zodra de middelste naar de middelbare gaat moet ze ook zelf haar kamer schoonmaken.
    Zelf opruimen moeten ze hier vanaf kleins af aan waar ik in het begin actief mee help verander ik dit langzaam maar zeker steeds meer naar aansturen.

De jongste ruimt (op haar manier. Lees alles in haar speelkeukentje en op haar tafeltje gepropt en gekwakt) alles op zodra ik zeg dat de tafel gedekt moet worden. Dit ruim ik netjes op als zij op bed ligt.

Verder ruim ik veel, niet alles natuurlijk, graag op in bakken. Makkelijk en kost weinig tijd.
    Toch zijn er nog genoeg plekjes in huis die netter kunnen hoor hihi

Gewooniemand en DQueen vinden dit leuk.
  11. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    De microvezeldoeken! 10 voor 15 euro. En als zelfs @DQueen als professional er fan van is wil dat wel wat zeggen! :D als ze binnenkomen denk je he, wat een dunne doekjes. T lijkt wel papier. Maar met alleen water krijgen ze alles streeploos schoon. Zelfs mijn hoogglans zwart glas eettafel!

Gewooniemand, Luna86 en DQueen vinden dit leuk.
  12. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ik heb de dweilset van jemako. Eerst natte dweil en daarna een droge dweil erna. :)
    En eer dat madam kruipt staat de vloerverwarming aan. En dan is het al helemaal snel droog.

Haha! Zo herkenbaar. Hond van mijn ouders doet dat ook. (Rottweiler)
    Wij hebben een beagle. En die drinkt vrij netjes.

13. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Ik ben fan van de Vileda professional doeken, kun je ook eens proberen.

DQueen vindt dit leuk.
  14. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hier fan van Jemako.
    Inmiddels heb ik bijna alles ervan. :oops:

Gewooniemand en Luna86 vinden dit leuk.
  15. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    @Emotions
    Dank je voor het meedenken. Ik ga denk ik maar een lijstje maken van wat er moet gebeuren en dan elke dag iets doen.

16. DQueen

DQueen Niet meer actief

Ik kijk net op de website maar er is zoveel keuze dat ik al niet kan kiezen. Wat zijn echte aanraders?

17. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Raamdoeken, maar die gebruik ik alleen voor de spiegels en kleine raampjes van bijv. De buffetkast.
    De raamwisser gebruik ik liever. En die is streeploos. :D
    Met leifheit had ik altijd strepen op de ramen.

Dweilset ben ik erg blij mee!
    Groene handschoen, ideaal met ramen zemen en met de badkamer tegels schoonmaken
    Gele handschoen/lap, ideaal met stoffen. Stof blijft echt op de doek liggen.

Gele (dweil)doek. Gebruik hem dagelijks als swiffer.

Droogloopmat!!!

Qua schoonmaakmiddelen: citroensteen, krijg je je wasbak erg mooi schoon mee en je polijst hem. Dus je hebt dat afparel effect. En hij mag gebruikt worden op de inductie kookplaat.

Kraftreiniger. Dat is de allesreiniger. 2 spuitjes in een emmer water en het doet zijn werk!

Intensive reiniger. Die is helemaal geweldig! Zeker in combinatie met de staalwol. Die krast niet, kan je zo over je panty heen halen zonder haaltjes.
    Oven krijg je er super schoon mee.

Als je veel kookt met uien en knoflook is de keukenzeep een uitkomst.
    Die haalt de nare luchtjes weg van je handen. :)

En natuurlijk de 1001 dingen doekjes. Laat geen strepen achter op je houtwerk. En als ze nog droog zijn kan je je kranen mooi oppoetsen.

En de kalkex is een absolute aanrader. Geweldige ontkalker. Doet zijn werk al in warm water.

Ik kan nog wel even doorgaan. :p

18. DQueen

DQueen Niet meer actief

Ik ga na het weekend wat dingetjes bestellen om te testen. Ben heel benieuwd. Zag een grote flexinele stok met doek eromheen om boven op kasten af te stoffen, die zag er wel erg handig uit.

19. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Je kan altijd een afspraak maken met een distrubutiepartner. Kan je vrijblijvend producten uittesten.
    Voordat je van alles aanschaft. ;)
    Zo kwam ik erachter wat ik prettig vind en wat niet.
    En ze doen ook van die party's. Maar daar moet je net van houden natuurlijk.

Gewooniemand en DQueen vinden dit leuk.
  20. DQueen

DQueen Niet meer actief

Op zich vond ik tupperware en kleding party's altijd wel gezellig dus een schoonmaakspullen party vind ik ook niet erg. Ik ga eens inventariseren om me heen of ik meerdere mensen kan vinden die dit willen proberen en kijk of ik dan zelf een party kan organiseren.

Meisje93 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina