Nee, dat vind ik niet kunnen. Ik zou er in ieder geval niet blij van worden als mensen in het alledaagse outfit op mijn bruiloft verschijnen. Een nettere zwarte spijkerbroek vind ik dan weer een ander verhaal.. En ik ben het eens met ratatosk, als ze verder hun best doen in de zin van; mooie blouse en nette schoenen dan scheelt dat ook een hoop.
Een stropdas zou voor mij echt een stap te ver zijn. Als er op de uitnodiging zou staan dat ik in pak moet komen is nog tot daar aan toe (heb toevallig een erg lekker zittend pak liggen dus helemaal feest-proof) maar een stropdas zie ik als een iets TË grote belemmering in het geheel. Ik ben van mening dat als de rest niet goed is (sommige pakken zijn echt superlelijk) je dat met een stropdas echt niet goed gaat trekken.
Uhhh, ja in het jaar 'o' .....nee, strikjes worden niet meer gedragen. Maatpakken moeten het zijn met een gewaagde stropdas
Hehe een strikje Mijn vriend vindt stropdassen ook vreselijk (sowieso alles wat strak zit, ringen/horloges etc). Maar hij doet m wel om bij de gelegenheden. Tussendoor en op het feest gaat ie dan los of af. Las trouwens ook dat sommigen vinden dan hakken ook horen? Dat vind ik dan wel weer onzin. Als ik de hele tijd moet staan, dan trek ik dat echt niet. Vroeger liep ik altijd op hakken hoor, maar tegenwoordig kan ik dat gewoon niet meer. Maar buiten dat, vind ik sowieso dat dat niets te maken heeft met netjes.
4 juli de bruiloft van me broer en schoonzus en jaaa speciaal daarvoor nieuwe pumps gekocht en op zoek naar een jurkje wat ik op die dag dan nog aan kan ivm een buik die hopelijk dikker word En nee dit word de eerste keer dat ik een jurk ga aantrekken speciaal omdat het voor hun een dag om niet te vergeten moet zijn Ook op een begravenis behoor je dr netjes bij te lopen gewoon uit respect En hoeft echt niet helemaal zwart of somber te zijn Wou nog wat zeggen over die "kringen" maarre never mind
haha, vind het wel grappig hoe iedereen er over denkt. Als mijn vriend en ik gaan trouwen dan komt er ook echt geen dresscode haha, me vriend zal dan nog niet eens een pak aan doen maar dat hoeft van mij ook niet! Ik zal ook niet "verkleed" gaan, voel me dan net zo'n huppel trutje. Ons iterreseerd het niet hoe je komt, als je maar komt.
Ik vind wel dat iedereen iets nets en feestelijks aan zou moeten trekken. Dat hoeft niet meteen tenue de ville te zijn, white tie of black tie, maar in ieder geval schone kleding, gepoetste schoenen, gekamde haren en gepoetste tanden. Dat kan soms best een spijkerbroek zijn, al zou dat niet mijn keuze zijn. Maar ik ken mensen die zich enorm opgelaten voelen als ze echt nette kleding aan moeten, en dat zou ook jammer zijn als zij dan niet meer van het feest zouden kunnen genieten. Ik neem aan dat het bruidspaar z'n gasten kent, en weet dat iemand zo in elkaar zit, en als je die dan uitnodigt betekent het dat je diegene laat komen zoals die komt, toch? Dan een spijkerbroek, maar dan wel een schone, zonder gaten of rafels, en niet al te vaal. Mooi overhemd erop (een topje of blouse voor de dames), misschien nog een jasje en klaar ben je. Geen afgetrapte gympies of pumps met kapotte hakken, maar gewoon nette schoenen. Of die nou plat zijn of met 12 cm hak, maakt niets uit voor hoe feestelijk/net de uitstraling is. Stropdassen vind ik zelf te zakelijk, het is een feest en geen netwerkborrel. Nou is de stropdas sowieso op z'n retour, ook op mijn werk (behoudende, zakelijke bestuurdersomgeving) zie ik ze steeds minder. Ik kijk er niet gek van op als iemand een stropdas omdoet naar een bruiloft, maar ook niet als iemand er geen om heeft. Strikjes kunnen sowieso niet overdag. 's Avonds eventueel, maar ik vind het al gauw overkomen als een verkleedpartijtje.
Op mijn feest absoluut geen dresscode, ook al kom je in korte broek, zal me worst wezen, ik weet op voorhand al best van wie ik dit zou kunnen verwachten en weet perfect van die mensen dat ze het niet doen omdat ze geen repsect voor me hebben. Want hoeveel repsect heb ik voor hen als ik hen dwing om in maatpak te komen/kopen? Ok het is een speciale dag maar als die ene spijkerbroek je dag verkl**t denk ik maar dat je een heel flauw mensje bent.
O, ik dacht dat dat voor de heren was die geen interesse in dames hebben, of dragen die een cravatte?
Ik vind het persoonlijk ook niet kunnen en daarbij als iemand gaat trouwen is het toch leuk om een keer wat netjes aan te trekken en je haar en make - up leuk te doen. Toen wij trouwden hadden we geen dresscode ( dit i.v.m. moslim cultuur ) maar niemand had een spijkerbroek aan en iedereen zag er netjes uit, je kon duidelijk zien dat de gasten hun best hadden gedaan
Ik zou zelf nooit een spijkerbroek dragen naar een bruiloft en vind het ook niet mooi als een ander het doet. Ik heb eigenlijk geen idee of er mensen op mijn bruiloft waren met een spijkerbroek, had het te druk om daar op te letten.
Tja, ik vind een spijkerbroek ook wel erg dagelijks om naar een bruiloft aan te trekken. Ik ben ook geen rokken-/jurkentype, voel me nogal ongemakkelijk in een jurkje oid, dus ik trek ook altijd een broek aan, maar ik zou never nooit een spijkerbroek aan doen naar een bruiloft. (behalve op eigen bruiloft, toen droeg ik natuurlijk wel een hele mooie jurk ) Ik trek gewoon een mooie nette broek aan met een leuke top en eventueel een blazer, daarbij mooie ballerina's (op hakken lopen kan ik niet meer ivm rug), mooie sieraden, bijpassende tas; kortom, gewoon netjes waar aandacht aan besteed is Ik vind gewoon dat mensen best wel eens 1 dag hun spijkerbroek in de kast kunnen laten liggen en deze inruilen voor een nettere broek (eventueel een mooie zwarte spijkerbroek). Dit is ook een van de redenen waarom wij op onze uitnodiging hadden staan "gepaste kleding gewenst" Niet per se een dresscode, maar gewoon de vraag om wat netter gekleed te komen.
Dat zou ik zelf nooit doen. Wij hadden geen dresscode, want ik heb er een beetje een hekel aan om mensen wat op te leggen (zelf hou ik daar ook niet van), maar ik ga er gewoon vanuit dat mensen zelf wel inzien dat je bij een niet alledaagse gebeurtenis, dus ook niet in je alledaagse kloffie aan komt zetten. Op onze trouwdag zag zo'n beetje iedereen er verzorgd uit en hadden ze wel wat extra aandacht besteed aan hun kleding.
Daar zou je trouwens best wel eens gelijk in kunnen hebben. De gemiddelde Nederlander maakt zich er niet zo druk om hoe hij/zij eruit ziet. Net een beetje té pragmatisch ingesteld, denk ik. Al doe ik er zelf normaal gesproken ook aan mee; ik ga gewoon naar buiten (boodschappen doen, wandelen met de kids) met mijn haar door de war, een broek met verfspatten erop en schoenen die al héééél erg lang niet gepoetst zijn. Voor feesten en bruiloften doe ik wel m'n best overigens (al moet je zelf niet in een of andere galajurk komen als de bruid zelf iets vrij eenvoudigs aan heeft; heb ik ook wel eens gezien en dat vond ik nogal pijnlijk). Er zijn nog wel meer dingen typisch Nederlands qua trouwerijen: een receptie waarbij iedereen in de rij gaat staan om het bruidspaar te feliciteren en liedjes/stukjes (waar 90% van de gasten niets van snapt) tijdens het feest, aparte sets van daggasten / gasten voor de receptie / gasten voor het eten / gasten voor het feest. Ik ben op NL/Italiaanse, NL/Noorse, NL/Kroatische en NL/Indiase bruiloften geweest en dit waren de dingen waar de buitenlandse gasten zich altijd weer over verbaasden.
Mijn vader kwam in een spijkerbroek op onze bruiloft, met redelijk sportieve schoenen er onder... Op die spijkerbroek droeg hij een overhemd en daar overheen een colbert. En ik lieg niet als ik zeg dat dat echt enorm netjes is voor zijn doen!! Behalve de getuige was niemand bij ons in pak en dat hoeft ook niet voor mij. Nu ik er zo over nadenk, een goede vriend was ook in spijkerbroek en een blouse met korte mouw. Tsja... Ik heb liever dat ze als zich zelf komen. Als ik of mijn man getuige (zouden) zijn dan zouden we nog iets netter gaan dan anders. Verder gaan we netjes, maar wel waar we ons prettig in voelen. Een spijkerbroek doe ik zelf niet omdat ik mezelf daar te gewoontjes in voel voor zo'n bijzondere dag, maar ik heb er echt geen problemen mee als anderen dat wel doen.
Perfect omschreven! Ik vind geen stropdas op een bruiloft ook niet perse misstaan, als het verder erg netjes is. Wij hadden laatst een NL/Z-Amerikaanse bruiloft, echt geweldig! Vooral het feest De dames trouwens wel allemaal op mega-naaldhakken, dat vind ik nou ook weer (juist?) niet perse netjes. Maar het paste erg bij de sfeer.
Hahaha wat een topic!!!! Zo te lezen blijven toch ook veel jongere mensen nog in de oudere tijden leven. Een spijkerbroek is echt geen werkbroek meer. Het een een van de grootste en belangrijkste mode items van dit moment. Maar goed, ieder zijn ding! En over de foto's op een bruiloft, vinden we de uitstraling van de mooie kleding tegenwoordig belangrijker dan vrolijke mensen met stralende en lachende gezichten? Als ik in een bepaalde dresscode "moet" waar ik niks mee heb kan diegene die mij uitnodigt kiezen uit 2, of ik kom zoals mezelf, en geloof me dat is echt wel netjes en verzorgt en nee niet per defenitie in een spijkerbroek, of ik kom niet. Maar iemand beslist niet dat ik iets moet kopen in een bepaalde kleur of stijl die ik daarna nooit mee zal dragen omdat ik mij daar niet happy in voel of omdat mij dat niet staat en ik dus ook niet vrolijk en stralend op foto's sta. Wij hebben bewust geen dresscode op onze uitnodiging voor onze bruiloft gezet en het is echt een superdag geworden, mensen waren gekleed van een cocktail jurkje tot een spijkerbroek met een t-shirt. En onze foto's zijn geweldig!!! Want iedereen straalt!!! Je wilt niet weten wat ik voorbij zie komen tijdens sollicitaties, en dat is dan voor verkoopster in een kledingwinkel! Heeft niks met opvoeding te maken. Wij gingen vroeger ook altijd in het zwart en over de top netjes, maar het hoort gewoon bij deze tijd, mensen kijken meer naar de persoon (feestvarkens of overledene) en passen daar hun outfit op aan. Als iemand die altijd veel keur heeft gedragen overlijdt, zou ik het een belediging vinden als iedereen in het zwart gaat. Vroeger had je gewoon niet zoveel kleur in kleding als tegenwoordig, dus als je dan een beetje genuanceerder gekleed ging, kwam je al heel snel uit op zwart.
Heb niet alle reacties gelezen, maar hier is het dus niet gebruikelijk om helemaal uitgepakt naar een bruiloft te gaan. Tenminste niet in mijn omgeving. Niet dat iedereen in zijn oude kloffie komt, maar ze hebben wel gewoon een spijkerbroek aan met een net blousje met giletje of weet ik wat aan, dus ze zijn wel gekleed. Ik vind het geen ramp als ze in spijkerbroek komen. Ik zie die mensen die bij ons op de bruiloft waren ook echt niet in een jurkje met hakjes etc. Dit was precies hoe ze zijn en vind dat prima. Ikzelf voel me dan helemaal overdressed als ik in een (cocktail) jurkje naar een bruiloft ga. Hier wordt dat gewoon niet gedaan en ben er ook hardstikke blij om . Ze zullen het overal anders vieren met andere dresscodes. Hier wordt er na afloop van de huwelijksvoltrekking vaak ergens wat gegeten met genodigden en dan 'savonds evt receptie met een (groot) feest erachter, maar er zijn ook streken waar ze de hele avond aan tafel zitten en helemaal niet feesten, of op een andere dag feesten. Nou vind het prima, ieder zijn eigen toch. En als jij je er lekker bij voelt om je helemaal op te dirken voor een bruiloft moet je het zeker niet laten .