Ik ben zwanger, maar kom mogelijk in aanraking met 5e ziekte.

Discussion in 'Zwangerschap' started by me1989, Mar 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Ik werk in de kinderopvang en 2 weken geleden heerste daar heel erg de 5e ziekte. Dit heb ik natuurlijk gelijk tegen mijn dokter gezegd nadat ik dinsdag een positieve zwangerschapstest had. Ik heb een bloedtest gedaan en alles was gelukkig goed.

Maar in mijn bloed zagen ze ook dat ik de 5e ziekte nog nooit gehad heb. Hier baal ik ontzettend van, want het is dus 'gevaarlijk' voor mij. De dokter had ook verwacht dat ik die ziekte al wel gehad zou hebben, want ik werk al ruim 6 jaar met kinderen en ben zelf natuurlijk ook kind geweest. Hij zei dat ik inderdaad moest uitkijken (als kinderen ziek worden dan hebben ze mij daar voor al kunnen besmetten, dus zou niet weten hoe ik moet uit kijken). Maar hij vertelde ook dat omdat ik het al die 6 jaren niet opgelopen hij ook niet verwacht dat ik het nu in eens wel op loop..

Over 2 weken moet ik weer bloed prikken vanwege de incubatietijd..

Hoe denken jullie hier over? En hoe gevaarlijk is de 5e ziekte nou echt? Ik baal behoorlijk.. En ik ben pas 5 weken zwanger, dus mijn werk weet het ook nog niet.

2. Tasje79

Tasje79 Lid

Oct 15, 2010
    55
    0
    0
    Jeetje meid, lastig!! Het is inderdaad gevaarlijk als je ook ziek word met de 5e ziekte terwijl je zwanger bent. Maar ik zou gewoon vertrouwen hebben, zoals de arts al zei dat je in al die jaren niet de 5e ziekte hebt opgelopen dan dat het heel sterk zal zijn dat je het nu wel op loopt.

3. exciting

exciting Fanatiek lid

Dec 10, 2013
    3,172
    983
    113
    Female
    Friesland
    http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/219431-zwanger-vijfde-ziekte.html

kijk daar eens op! Erg jammer dat je de ziekte nog niet hebt gehad! Ik kan me voorstellen dat je het niet fijn vind om nu op het kinder dagverblijf te werken, en ik snap ook dat je het nu nog niet wilt vertellen!
    en indd, als er een kindje ziek wordt is de kans er dat het voor de tijd al over is gegeven!
    anders moet je even je verloskundige vragen wat die zou adviseren..die heeft er meer verstand van dan je HA;)

4. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Bedankt voor het andere topic. Die meiden hadden alleen wel allemaal antistoffen en ik niet.. Ben er toch niet gerust op.

5. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Ik kan eigenlijk ook vrij weinig vinden op internet:( Iedereen lijkt wel antistoffen te hebben behalve ik:( De ziekte gaat ook via de lucht, dus kan er ook gewoon niks tegen doen.. Weet iemand of je een grote kans hebt om deze kinderziekte als volwassene zonder antistoffen te krijgen?

Over 2 weken weer bloed prikken, hopen op het beste!

6. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Zou het uvw eens bellen met wat je moet doen ivm "ziek" melden nu met de 5e ziekte voordat je het je werkgever meld. Ik zou iig niet gaan werken of vragen of je op een andere groep kan staan of ander gebouw (bso ofzo) als daar de mogelijk toe is. Maar eerst vragen aan het uvw dat als je nu niet gaat werken ivm die ziekte of je dan ook met 34 weken de ziektewet in moet. (Ik ben nu 27 weken en heb al vanaf t begin aangegeven met 34 verlof te willen want het is heel moeilijk om t vol te houden tot 36 in de kinderopvang) weet niet wat je zelf in gedachte had. Ik heb een vast contract maar als je inval bent krijg je die 2 weken dus ook niet "betaald".

Iig neem het zekere voor het onzekere en ga niet meer werken op die bepaalde groep.

7. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Ohja je werkgever mag niks zeggen tegen je collega's zeggen dat je zwanger bent en dat je om die reden niet kan komen werken. Die moet samen met jou bekijken wat het beste is om de rust te bewaren (vrouwen onder elkaar ;))

8. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Ik ben inval, dus ik kom echt overal. En op het kinderdagverblijf waar ik volgende week 4 dagen werk heerste het. Het vervelende is juist dat ziek melden geen zin heeft. Want de besmetting heeft al plaats gevonden voor dat de kindjes ziek worden. Op het moment dat ze de verschijnselen krijgen is het voor mij al niet gevaarlijk meer.

En helaas heb ik geen vast contract (is nu ook erg lastig in de kinderopvang). Mijn contract loopt tot november, dus van het ergste uitgaande heb ik vanaf 6 maanden zwanger zijn al verlof.

9. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Dat snap ik ook dat de incubatie tijd al is geweest maar evengoed zou ik er niet gaan werken tot dat je zeker weet dat niemand meer nieuwe verschijnselen krijgt. Als je nu ziek word dan kan je er niks aan doen, want dke incubatietijd is al geweest maar je kan t nu wel voorkomen om er niet heen te gaan en besmet te worden van kindjes die deze week de incubatietijd hebben.

Heb je gewerkt in die weken dat het heerste daar? Hoelang geleden is dat?
    Zijn er afgelopen week geen nieuwe kindjes meer bij gekomen met de ziekte?

10. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    2 weken geleden waren er op de babygroep meerdere kindjes met de 5e ziekte (ik stond op de peutergroep, maar we hebben wel gezamenlijke activiteiten). Toen hing er ook een waarschuwingsbordje en gingen er rondleidingen niet door bij vrouwen minder dan 20 weken zwanger. Maar eind vorige week was iedereen weer 'gezond' en is het waarschuwingsbord verwijderd.

Ik vind het lastig, kan me ook niet 'zo maar' ziek gaan melden en krijg ook niet betaald als ik niet werk.

11. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Dat is idd lastig en snap het helemaal.
    Als het twee weken geleden is geweest dan was je 3 weken zwanger waaronder 2 weken gratis als je nu 5 weken bent. Je wist toen ook nog niet dar je zwanger was (toch?) en kan er dan ook niks aan doen om het te voorkomen. Twee weken geleden kwamen de verschijnselen dus de incubatie tijd is geweest toen je nog niet zwanger was. Als er na die twee weken geen kindjes meer bij zijn gekomen dan zou je niet besmet kunnen zijn omdat het al zichtbaar was.
    Even voor de duidelijkheid;
    Week 9; positieve test 4 weken zwanger
    Week 8; 3 weken zwanger
    Week 7; iedereen weer gezond,2 weken zwanger (dus je eisprong)
    Week 6; kindjes verschijnselen, 1 week zwanger...net ongesteld geweest
    Week 4 en 5: incubatietijd van de ziekte. Als je deze twee weken daar hebt gewerkt dan zou je de ziekte nog kunnen krijgen wat mij niet echt logisch lijkt want dan had je zelf ook in week 6/7 de verschijnselen moeten hebben.

Maar zijn er stiekem toch nog kindjes die de ziekte ontwikkelde in week 8/9 dan en je hebt die weken daar gewerkt dan kan t zijn dat je van die incubatietijd deze week of volgende week verschijnselen moet krijgen.
    Wat mij echt niet logisch lijkt omdat ze het waarschuwingsbordje al weg hebben gehaald dus geen nieuwe gevallen bij zijn gekomen.

Als ik fout reken moet je t gewoon zeggen of als je er niks van snapt ;)

12. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Heej bedankt voor het mee denken en uitschrijven.. Ik vind het lastig om zelf een berekening te maken. 25 januari was de 1e dag van mijn laatste menstruatie en mij eisprong zal inderdaad +- 3 weken geleden zijn geweest. Dus het zal net rond mijn innesteling geweest kunnen zijn dat ik nog wel besmet had kunnen raken. Het hangt er een beetje om.. Op dat moment werden er wel kinderen ziek, maar toen was ik natuurlijk al zwanger zonder dat ik het wist.

Nu is het inderdaad hopen dat er maandag geen nieuwe kinderen zijn die weer door de vorige besmet zijn geraakt.

Ik heb dinsdag een functioneringsgesprekje en als er nou nog wel gevallen zijn met 5e ziekte ga ik mijn baas toch maar vertellen hoe het zit.

13. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Graag gedaan.

Hoen dat er komende week geen nieuwe gevallen bij komen.
    Succes met je functioneringsgesprek!

14. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Pfff wat een begin van de week.. Kom ik maandag dus op mijn werk, zijn er weer nieuwe kindjes met de 5e ziekte. Gelukkig niet op mijn groep maar toch..

Ik had vandaag natuurlijk al een gesprekje gepland staan en ik heb gister en tot net gewoon gewerkt (uiteraard met loot in mijn schoenen). Ik heb het net aan mijn baas verteld en ik ben gelukkig gelijk weg gestuurd. Moest ik tegen al mijn collega's gaan liegen dat ik in eens ziek was geworden;).

Nu moet ik vanmiddag BSO draaien en wordt ik niet meer op mijn groep ingedeeld waar ik vaak sta. Wel lief natuurlijk dat mijn baas gelijk inval regelde, maar wat ik niet werk krijg ik niet betaald..

15. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Verplaatst naar 'zwangerschap'

16. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Hee wat balen meid dat er nieuwe gevallen bij zijn gekomen maar je moet echt even aan je kindje denken en niet aan het geld. Snap zeker wel je gevoel!

Maar kunnen ze je niet ruilen met een andere inval?
    Dat zij op jou plaats gaat werken en andersom?

Maar je moet het ook maar zo bekijken, als je echt ziek was geweest was je ook niet kunnen gaan werken en volgende week is er weer een nieuwe planning met nieuwe locaties.

17. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,539
    1,551
    113
    Je kan deze situatie ook met je verloskundige bespreken. Zij kan zonodig contact opnemen met het rivm voor advies.

18. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Ik wordt ook wel ingezet hoor, maar nu vooral bso. Mijn baas reageerde wel heel lief hoor en ik moet inderdaad alleen maar aan de gezondheid van mijn kindje denken. Al kan ik niet ontkennen dat extra geld ook wel fijn zou zijn.

Volgende week en over 3 weken maar weer bloed prikken. En ik denk dat ik gewoon ga vragen of ik elke 3 weken mag prikken tot mijn 20e week, gewoon om het zekere voor het onzekere te nemen.

Gister stond ik trouwens nog flink voor schut. Ik kon gelijk gaan op de vestiging waar de 5e ziekte heerst en mijn baas had tegen al mijn collega's gezegd dat ik ziek was geworden. 'S middags kon ik bso draaien in een andere plaats. Dus ik ben daar aan het werk, hoor ik in eens achter me: 'Gaat het weer?' Stond er dus een collega die 's ochtends was verteld dat ik ziek was achter me. Ik werd knalrood en zei maar dat ik even had geslapen en het weer ging.. Lekker rare indruk maak ik nu natuurlijk.

19. me1989

me1989 Fanatiek lid

Dec 29, 2013
    3,444
    1,199
    113
    Ow en nog iets volgens mij hoeven volwassenen niet altijd symptomen te krijgen van de 5e ziekte? Of vergis ik me? Vandaar dat mijn bloed gewoon goed in de gaten gehouden moet worden, want straks heb ik het zonder dat ik het weet..

20. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Wat lastig voor je! Ik heb hier ook een topic over geopend laatst. Ik werk ook op een kinderdagverblijf waar het heerste, ik moest toen thuis blijven tot ik mijn bloeduitslagen had gekregen. Ik was positief op de 5 de ziekte maar negatief op een andere uitslag. Deze was minder erg dus ik kon gewoon aan het werk. Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat als ik negatief was voor de 5 de ziekte dat ik niet aan het werk was gegaan. Dat is voor mij persoonlijk, ik begrijp dat het heel erg moeilijk is om hier een keus in te maken! Succes!

Share This Page