Subforum donorschap!

Discussie in 'Over deze site' gestart door Soturi, 10 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Moet er een subforum donorschap komen?

  1. Ja!

    102 stem(men)
    67,5%
  2. Nee!

    49 stem(men)
    32,5%
  1. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Omdat dit voor een aantal toch een grote wens was, gooi ik dit opnieuw op. Het lijkt me een goede plek om hier met @Beheer erover in discussie te gaan!
    Ik zou het erg op prijs stellen als @Beheer met open reacties aangeeft waarom iets niet kan eventueel. Een lijn trekt die voor iedereen in wat voor situatie dan ook hetzelfde is. Sta open voor persoonlijke redenen van leden en laat merken dat ook die worden meegenomen als iets uiteindelijk afgewezen wordt, want ik snap heus dat niet alles kan en mogelijk is.
    En voor de overige leden die hier gaan reageren, wil ik vooral vragen dit met respect naar elkaar te doen! Ook al deel je elkaars mening misschien niet.

    Oh, en misschien nog wel het allerbelangrijkste: @Beheer, als jullie hier iets beloven, laat zien dat jullie het ook waar kunnen maken en niet alleen maar mooie verhaaltjes kunnen ophangen om de leden tijdelijk even rustig te houden.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Misschien eerst even verder lezen voor je er weer een nieuw topic tegenaan gooit.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  3. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Ik zag dat het beheer daarop gereageerd had.
    Maar in de eerste post die online kwam van beheer, werd ook aan de leden gevraagd om mee te denken aan het verzoek voor een subforum donorschap. Daar is dit topic voor. Om verder te gaan. Niet om terug te kijken naar wat beheer in het andere topic wel en niet had moeten verwijderen.
    Die mensen kunnen dan in her gelinkte topic terecht.

    Hier is het de bedoeling dat leden én beheer gaan brainstormen over hoe de invulling eruit kan gaan zien. Zonder discussies over eerder. Een frisse start.
     
  4. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.664
    113
    Dit schrijft beheer net als reactie op de post ‘ even iets kwijt’:
    “Maar je kan je verhaal, als het goed is, straks in het nieuwe forumonderdeel over donorschap plaatsen. Mocht er nog behoefte zijn aan dit nieuwe forumonderdeel. “

    Het is dus nog helemaal niet zeker of dat forumonderdeel er komt. Alleen als er behoefte aan is. Lijkt me prima om dat hier in dit topic te checken en dat leden kunnen meedenken en argumenten kunnen aandragen.
     
    Ysabella en Soturi vinden dit leuk.
  5. Jess89

    Jess89 Fanatiek lid

    4 mrt 2009
    2.039
    1.744
    113
    Ik mis de optie "geen mening" in de poll. Persoonlijk heb ik geen mening namelijk, als mensen er behoefte aan hebben dat er een subforum komt zou het fijn zijn als deze er komt, als het beheer tegen is (om welke reden dan ook) en het er niet komt zou ik dat ook niet erg vinden.

    Verder zou het misschien netjes zijn als het beheer wordt gevraagd wat ze van dit topic vinden en of ze de behoefte hebben aan een topic waar ze in kunnen discussiëren, voordat een dergelijk topic geopend wordt. Als het beheer hier geen zin in heeft, heeft zo'n topic namelijk weinig zin.
     
    Hbz, Lelie89, Rosa5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. K00

    K00 Niet meer actief

    Ik heb me er nog niet eerder mee bemoeid... geen zin om "uitgekotst" te worden omdat ik soms iets anders vind dan anderen.

    Ik merk dat ik geneigd ben om nee te stemmen. Niet omdat ik het niet belangrijk vind, dat vind ik namelijk wel! Maar ik merk dat ik geïrriteerd ben door de manier waarop dit geëscaleerd is.. persoonlijk zou ik voor een minder openbare manier van communiceren kiezen, bijv door privé met beheer in gesprek te gaan wat jullie voor elkaar kunnen betekenen..
     
    Hbz, bozoe, Roos12 en 19 anderen vinden dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Mhaw daar wen je aan:|:roflmao:
     
    Youtan, Oceanna, Rosa5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik snap je wel. In de eerste poll die hierover ging heb ik met volle overtuiging ja gestemd, maar beheer heeft nu gereageerd dat ze het overwegen dus ik zou ze eerst even de kans geven. Ik neem aan dat die mensen ook nog een leven hebben naast dit forum. En inderdaad als ze er zelf niet op terug komen een pb sturen ofzo. Mocht er dan weer zo kortaf gereageerd worden vind ik het een ander verhaal. Maargoed daarom stem ik nu maar gewoon niet bij deze poll.
     
    Paardenbloem en K00 vinden dit leuk.
  9. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Hoi Soturi,

    Dank je voor het aanmaken van het onderwerp over het donorschap forum.
    Ik stel voor dat we eerst even kijken of er nog behoefte is nu er een aantal leden geen lid meer zijn op Zwangerschapspagina.nl. Als er voldoende animo is, zullen we dan kijken wat de beste plek is binnen het forum en of 1 plek voldoet of dat we meerdere plekken zouden moeten aanmaken (gaat onze voorkeur niet naar uit). Onze voorkeur gaat uit naar 1 plek waar we alles fases kunnen ondervangen.

    We houden dit topic in de gaten, we kunnen alleen niet direct reageren op elke suggestie.
    Zullen we woensdag even kijken hoever we zijn?
     
    Rosa5, Diazz, Ysabella en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Directe reactie is ook niet heel belangrijk. Ik snap ook wel dat jullie ook nog andere dingen te doen hebben. Zolang er maar reactie komt als er belangrijke vragen zijn. :)

    Ik spreek sowieso niet vanuit eigen belang, want gelukkig werkt het bij mij en mijn vriend zoals het moet. Maar ik vond het wel belangrijk om dit nog eens te noemen omdat toen de behoefte duidelijk aanwezig was. En voor zover ik daarbij kan invullen, was er ook juist de behoefte voor een vaste plek. En niet overal verspreid.

    Ik ben hier ook nog eens over begonnen omdat de leden die hier de laatste keer kenbaar behoefte aan hadden dan misschien (deels) weg zijn. Maar ik wel het vermoeden heb dat er ook in de toekomst leden zullen komen die hiernaar op zoek zijn. En dan is het toch super mooi als het er is? :D

    Mocht er uiteindelijk toch reden zijn dat het niet mogelijk is, dan denk ik dat ook dat wel geaccepteerd wordt. Maar waar het vooral om ging, en wat de spreekwoordelijke druppel was, was dat beheer een beslissing gemaakt leek te hebben en daar absoluut niet meer van terug wilde komen, terwijl er nog duidelijk aangegeven werd waarom mensen zich niet in het gegeven antwoord konden vinden. Het kwam op mij in ieder geval al over alsof beheer dat helemaal niet meer wilde lezen omdat de beslissing al gemaakt was. En er werd geen lijn getrokken. Het zou confronterend zijn voor adoptie/pleegzorg mensen als het daarbij kwam, waar volop begrip voor was. Maar het feit dat het voor sommigen totaal niet voelde als een vruchtbaarheidsbehandeling en ze het daar confronterend vonden, werd volledig genegeerd. En daarnaast ook dat ze in theorie overal wel terecht konden, maar daardoor elkaar vaak misliepen. Dat werd ook als lastig ervaren. En dat zijn eigenlijk ook de twee hoofdargumenten die ik behoorlijk logisch vind, maar die volledig genegeerd werden, want beheer had al beslist.

    Dus ik denk ook dat als reacties zoals deze blijven komen vanuit jullie én dat er geen beloftes gemaakt gaan worden die uiteindelijk niet nagekomen worden, er uiteindelijk wel een punt komt waarin iedereen zich kan neerleggen bij de uitkomst, wat deze ook mag zijn. :)

    Mij lijkt het dus ook een prima idee om woensdag weer terug te komen op de stand van zaken. :)
     
    Diazz, Syane en Djoess vinden dit leuk.
  11. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Eerder in het andere topic had ik ‘nee’ gestemd.

    Omdat ik zelf geen behoefte voelde: ik kon mijn lotgenoten ook zonder wel vinden en zij mij ook. Ik heb regelmatig PB’s gekregen van mensen die her en der of vanuit mijn handtekening hadden gelezen dat ik ervaring met ECD heb en mij vragen wilden stellen.

    Maar de wijze waarop vervolgens het beheer met de groep mensen om is gegaan die wel enorm graag een eigen subforum wilden vind ik heel verdrietig te noemen. Die mensen gun ik nu extra hun eigen subforum. En wellicht scheelt het mij in de toekomst ook wat PB’s van mensen die graag meer info willen omdat er dan al een plekje speciaal voor dat soorten vragen dan is ;)
     
    Youtan, Oceanna, Nataly1972 en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Het lijkt mij inderdaad ook prettig voor toekomstige leden of leden die daar pas later in hun ‘reis’ aan toe zijn. Het leek mij vooral prettig als er al wat ‘oudgedienden’ /ervaringsdeskundigen hadden rondgescharreld eer ik in zo’n topic terecht kwam. Dus ik ben nog steeds voor!
     
    Madelie, Syane en Soturi vinden dit leuk.
  13. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Ik heb ja gestemd.
    Ik heb al een heel verhaal geschreven waarom ik op ja heb gestemd. (In het vorige topic). Dat is helaas door beheer verwijderd. Ik lees nu dat niet alle reacties zijn nagelezen maar gewoon zijn verwijderd. Daar stond naar mijn mening hele wezenlijke info over de behoefte. Daar wordt nu niks meer mee gedaan, de reacties zijn immers weg. Dat houdt niet in dat ik het initiatief van deze poll niet wil ondersteunen. Vandaar mijn stem. Ik snap dat mensen het niet eens zijn met de rel maar vind het wel jammer dat er dan tegen wordt gestemd vanuit een irritatie. Dat als je zelf geen belang hebt bij wel of geen subforum. Dus vandaar wat tegengeluid
     
    Djoess, Zara75, Lisa280887 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    #15 Lisa280887, 10 dec 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2018
    Ik geloof dat mijn eerder geopende poll genoeg duidelijkheid gaf... om eerlijk te zijn heb ik het vertrouwen in dit beheer verloren. Voor de dames die hier blijven hoop in van harte dat er een donorhoekje komt! Het zou zo fijn zijn!

    Redenen waarom zijn allemaal al eerder genoemd en waarschijnlijk verwijderd.

    Edit: jammer dat het allemaal hiervan af hangt beheer. Veel dames zullen nu een wat ‘gekleurde’ mening tav dit onderwerp. Dames die nu nee zullen stemmen door de gehele onvrede, die voorheen ja hadden gestemd. Naar mijn mening niet heel eerlijk.
     
    Djoess, Tuttebella, DQueen en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Hoe groot is de groep op zo die hiermee bezig is of het heeft gedaan (van een van beide kanten) en er actief over wil meepraten? En is er steeds nieuwe aanwas hiervoor of zijn er nu toevallig even meerdere dsmes mee bezig? Ik denk dat je een soort "kritieke massa" nodig hebt om een subforum gaande te houden. Anders is het al snel een nieuw dood draadje.
    En misschien ook zaad-donatie meenemen om de doelgroep nog iets groter te maken?
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat is dus wat ik vanaf het begin al denk en waarom hier nog geen apart gedeelte voor was. Ik denk dat de groep heel erg klein is. Iedereen die er nu zo beledigd over was zijn niet degenen die met dit "probleem" zitten. Het was uit een soort steun naar degene die er naar vroeg. Ik geloof niet dat die (als ze niet allemaal vertrokken waren) mee gekletst hadden. En dan heb je dus idd zo een dood draadje.
    Kunnen we daarna weer tegen beheer gaan klagen dat ze al die dode topics laten staan;)
     
    Anna009 vindt dit leuk.
  17. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Ik heb geen verstand van hoe het allemaal precies werkt en hoeveel mensen hier nu daadwerkelijk belang bij hebben. Maar dit is toch wel een van de argumenten die ik goed kan snappen als die bij een 'nee' gebruikt gaan worden.

    Hoewel ik aan de andere kant denk dat zodra het er eventjes staat, dat google het denk ik ook wel oppikt en dat er daardoor nieuwe leden hier komen die hierop googelen. Maar dat ben ik dus als leek die daarop gokt.
    En dit is ook een van de redenen waarom ik voorstander ben om tenminste te proberen of zo'n subforum loopt.

    Hoe het er in mijn ogen uit kan zien, is denk ik in eerste instantie net zo'n kopje bij 'kinderwens' als dat nu 'ovulatie en zwangerschapstests' is bijvoorbeeld.
    Ik snap dan dat je dan eigenlijk nog niet alle doelgroepen dekt. Maar misschien dat daar dan in eerste instantie ook de mensen gewoon kunnen komen die zwanger zijn van een donor of die al kinderen hebben ontstaan uit donatie.
    Mocht het echt drukbezocht worden, dan zou er in mijn ogen verder gekeken kunnen worden om er ook eentje te zetten bij 'zwanger zijn' en bij 'na de geboorte' ofzo. Of er dan toch echt een eigen stukje van te maken. Nu staat er bij 'kinderwens' ook het stukje voor adoptie. Terwijl dat eigenlijk ook breder is dan dat. Maar dat werkt ook denk ik?
     
    Diazz, Zara75, Jess89 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Moeten we nu weer helemaal opnieuw beginnen met deze discussie? @Beheer , in de oude topics staan enorm veel redenen waarom het donorhoekje er zou moeten komen en ook ideeën hoe. Ja, de groep dames die er behoefte aan hebben is misschien niet mega. Maar dat zijn wel meer hoekjes niet en die mogen er wel/ook zijn. Gevoelsmatig valt er veel winst te behalen als het hoekje er is.
     
    Oceanna, maliro, Faithful en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. peque

    peque Bekend lid

    26 feb 2013
    828
    827
    93
    Vrouw
    Omg. Arnhem
    #20 peque, 11 dec 2018
    Laatst bewerkt: 11 dec 2018
    Ik heb zelf een ECD gehad en zou er veel baat bij hebben gehad als ik daar meer over had kunnen praten. Een apart sub forum is vooral voor die mensen die het overwegen of er net in zitten van grote toegevoegde waarde daar men niet langer een heel ander subforum door hoeft te spitten van totaal andere onderwerpen, alles zou op een plaats staan.

    Het grote verschil met de normale vruchtbaarheidsbehandelingen is dat er genetisch materiaal gebruikt wordt dat NIET van jezelf is (en/of niet van je partner) waardoor het door vele een veel grotere stap mentaal is om er aan te beginnen. Je wordt door een donatie zelf niet vruchtbaarder namelijk. Eigen materiaal waardoor het iedere keer misgaat, wordt vervangen door materiaal van iemand anders waarna je, als je geluk hebt, 9 maanden met dat materiaal in je eigen lichaam rondloopt.

    Hetzelfde argument dat gebruikt wordt voor het forum voor adoptie en pleegouders (niet geconfronteerd worden met ouders waarbij het wél lukt), geldt voor ECD en spermadonatie.

    Hoe groot is de groep die er behoefte aan heeft? Geen idee. Wat ik wel weet, is dat het een steeds grotere groep mensen is die hun laatste hoop vestigen op donatie materiaal om hun grote wens uit te laten komen en het dus handig is om een apart subforum te creëren waar die mensen en de velen die ermee geholpen zijn in de toekomst, een plek te geven om hun informatie en ervaringen te delen en steun kunnen hebben aan elkaar.

    Je vraag of er steeds nieuwe aanwas is of dat er toevallig een aantal dames zijn die er nu mee bezig zijn, zet het donorschap weg alsof het ware een tijdelijke hype. Een mode dingetje. En dat terwijl het een ontwikkeling is die steeds vaker gebruikt wordt na een vaak al slopende voorgeschiedenis en vele hartbrekende verhalen.

    Wel of niet willen delen -> zolang er een taboe op ligt (en voor mijn gevoel, is dat er nog steeds, zeker nu ik zie hoeveel weerstand er is om dit subforum op te zetten), is het moeilijk om er open over te praten.

    Hoe meer mensen er over praten, hoe meer er dat zullen durven en hoe meer mensen er uiteindelijk mee geholpen zijn.

    Is dat niet het grote doel van een forum?

    Verder snap ik niet waarom mensen tegen dit subforum stemmen als ze zelf geen donormateriaal hebben gebruikt of erover denken het te gaan gebruiken.

    Betutteling? Omdat ze tegen donorschap zijn? Vinden dat het in de maatschappij niet past? (Een forum is toch de weerspiegeling van de maatschappij, of niet?)
     
    KleineLai, Phoebe, Lisa280887 en 12 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina