Hoi Dames, Op 19 mei j.l. is mijn zoontje geboren na 22 weken zwangerschap. Hij had het syndroom van Edwards, oftewel trisomie 18. Nu hebben wij een verwijzing gekregen voor een erfelijkheidsadvisering. Is er iemand die dit ook heeft gehad nadat er trisomie 18 was geconstateerd? Het zkh geeft ons geen duidelijk antwoord (we moeten maar wachten tot de volgende afspraak over 2 weken) maar we vragen ons af of er dan toch iets is gevonden in het vruchtwater dat op kweek heeft gestaan. Hoewel je nergens leest dat trisomie 18 erfelijk is, maak ik me toch erg veel zorgen. Kortom, is het normaal om doorverwezen te worden voor een erfelijkheidsadvisering? groetjes Channie
Mijn schoonzusje en zwager hebben ook een kindje verloren met 16 weken aan trisomerie 18. Zij hebben ook een erfelijkheidsonderzoek gehad en daar is niets uitgekomen. Het was puur toeval in hun geval. Een maand na de uitslag was ze weer zwanger en ze hebben nu een gezonde zoon van ruim 7 maanden.
Hier hadden we de vorige zwangerschap een kindje dat turner had. Ook wij zijn voor het erfelijkheidsonderzoek gegaan (er is materaal gebruikt van de punctie en bloed van ons) na ruim 4 weken waren alle uitslagen binnen en bleek de kans op herhaling net zo groot te zijn als bij ieder ander. Klein dus. Inmiddels zwanger van een gezonde baby. Niet helemaal het zelfde dus. Bij ons werd verteld dat deze onderzoeken in veel ziekenhuizen standaard zijn op het moment van een teleurstellende zwangerschap zoals zij het noemde. Dit zijn vooral de academische ziekenhuizen die dit doen. Ze hebben het materiaal toch liggen. Mocht je het niet vertrouwen kun je misschien je afsprak proberen te vervroegen? Wel heel veel sterkte gewenst met het verwerken van al het verdriet!
Hey Nataly1972, bedankt voor je reactie. Heel fijn om te horen dat zij al zo snel weer zwanger waren en nu een gezond kindje hebben! Dat geeft mij ook weer wat hoop... Snoeppapiertje, bedankt voor je reactie. Wat goed dat je nu zwanger bent, hoe ver ben je en gaat alles goed? Ik heb nogmaals gebeld met het zkh en ze hebben het toegelicht, er is een scan gemaakt van mijn zoontje en de uitslag hiervan wordt met ons besproken. Daarnaast is het inderdaad standaard om na een chromosoomafwijking een erfelijkheidsadvies te krijgen. Al met al was mijn ongerustheid dus niet nodig