Hallo! Een tijdje terug kwam ik er achter dat ik een vitamine D tekort heb en ben ik extra vitamine d gaan slikken. Mijn waarde was in september 2011 40. Na extra slikken en de winter was mijn vitamine d gehalte eigenlijk alleen maar gedaald en eind maart was mijn waarde nog maar 38, niet gestegen dus. Inmiddels slik ik 32,5 ug bij en is mijn waarde nu 56 (inclusief een aantal weken zeer zonnige vakantie en daarna nog veel zon in Nl). Volgens de assistente van de HA is deze waarde normaal, maar ik twijfel. Ik lees ook op internet dat vaak de waarde 80 als minimum wordt gehanteerd. Sinds vorige week zijn mijn man en ik ook begonnen met het vitamine regime dat is Dusseldorf wordt voorgeschreven (vooral voor mijn man). Ik slik nu: 1x zwangerschapsmulti (prenafem orthica) 1x vit d 25 ug (+7,5 ug uit multi) 1x extra foliumzuur 400 mcg (plus 400 uit multi is 800 in totaal) omega-3 ong 1200 mg totaal (uit multi en morepa-plus) Ik overweeg om dus toch nog extra vitamine d te gaan slikken om mijn waarde nog wat op te krikken. Weet iemand welke bloedwaardes geadviseerd worden? En of er een max is wat je mag nemen per dag. Zit er over te denken om of 2x 25 ug te gaan slikken of 1x25 en 1x10 naast de multi. Zijn er naast bovenstaande vitamines nog meer die voor vrouwen aangeraden worden? Ik las ook over vitamine E, maar durf dat niet zomaar te nemen. Ik heb ook progesteron tekort en hoop ergens dat dat misschien verdwijnt door inname van juiste voedingsstoffen en vitaminen... Alvast bedankt!
Ik zat in oktober 2011 op 29 en slik sinsdien 2000 IU (50 ug) bij naast mijn multi waar ook wat in zit, waarde was in april 49 maar dat vond ik te langzaam gaan dus gebruik nu een drankje (colecalciferol) en dan neem je 1 keer per maand 1 ml met 50.000 IU in maar dat mag niet meer nu ik zwanger ben dus slik nu ongever 1000 IU per dag. 50 ug/2000 IU is een heel normale dosis als je D te laag is maar veel huisartsen willen hier niet aan, die van mij heb ik zelf ook moeten instrueren Ik haal sowiezo mijn multi's uit de VS, daar heb je niet van die watje doseringen zoals in NL, de DAH is daar ook veel hoger bij vooral vitamine B voor zwangere vrouwen. Ik bestel altijd via I-herb
De immunoloog adviseerde mij nog voordat ik de onderzoeken naar mijn immuunonderzoek had laten ondergaan om vooral niets van vitamine C te nemen. Weet niet of dat in jouw multi zit. In die van mij, welke ik eerst had wel. Ik moest daar mee stoppen. Vitamine E kan weinig kwaad, ik gebruik het ook. Ik gebruik: Vitamine D (waarde was 19 ofzo, nu dik 50, moet tussen de 80 en 120 zijn) Visolie Dubbele foliumzuur B-suppliment B12 injecties
Door vitamines en mineralen in te nemen kun je volgens mij niet je progesteronwaardes opschroeven. Ik slik al jaren een multivit. sinds vorig jaar vit.d3, en al bijna 2 jaar vit.b12 verder gebruik ik af en toe (in tijden van stress) magnesium. Ik heb hier alles een tekort van. Ook mijn progesteron is te laag. Dit is nooit beter geworden door de vit/min. Ik loop al 5 jaar bij een orthomoleculaire arts (voorheen ha.) Deze hanteren andere waardes dan de regulliere artsen. Ik heb pcos en daardoor een teveel aan mannelijke hormonen. Wel gebruik ik dagelijks mijn vit/min om me beter te voelen. Vit.d3 moet min.80 zijn, ik zat daar ook ver onder (weet niet meer precies hoeveel). Dus ik vind 56 wel heel erg laag hoor!!! Mag nu 2000ie,50 mcg per dag nemen,dat zijn 2 capsules. Vit.d is ook heel goed voor een eventuele zwangerschap, eigenlijk is het overal heel goed voor! En met die zon in nederland (lees geen) kunnen we wel wat extra gebruiken!!! Sterkte!
dnk jullie wel voor jullie reacties! Ik denk dat ik inderdaad ook maar gewoon overga naar 50 vit D boven op mijn multi. Ik dacht inderdaad al dat het minimaal 80 moet zijn. @maartje: er zit wel wat vitamine c in mijn multi, maar niet zo veel, ong 60 mg. Kan dat kwaad? Ik had in een van jouw eerdere posts inderdaad al gelezen dat vit c inderdaad niet goed is (dank daarvoor!) en ben dus maar gestopt met de glaasjes verse jus die ik juist bewust elke dag probeerde te nemen. je schrijft dat vit E geen kwaad kan, maar voegt het ook iets toe? Het is nl allemaal toch wel redelijk prijzig... en kan ik dan de 268 mcg nemen die mijn man ook neemt? En krijg jij b12 injecties ivm een tekort? Ik heb in het verleden wel een tekort gehad, maar dat is inmiddels overgegaan. Heb het laatst ook weer laten meecontroleren en het was 382, hoogste waarde die ik ooit heb gehad! Dus die zit wil goed toch? Mijn B6 waarde moet ik nog terug krijgen (die duurt wat langer vreemd genoeg). Maar weten jullie wat de waarde daarvan moet zijn? Want ik heb ook ergens (weet absoluut niet meer waar!) gelezen dat die erg belangrijk is voor een zwangerschap... En jij neemt dus een b-complex. In mijn multi zitten ook diverse vit b, is dat dan hetzelfde? Of moet het een bepaalde, veel hogere dosering zijn? Ik gebruik als multi 1x daags een prenafem van orthica. Zo... veel vragen, hoop dat jullie nog wat kunnen helpen ermee toch! Alvast in elk geval heel erg bedankt, ben al weer heel wat wijzer geworden
hoe kom je aan dat drankje? En mag het dan wel als je zwanger wilt worden en met behandelingen bezig ben? Je weet dan immers de helft van de tijd nooit zeker of je niet zwanger bent...
Ik heb het gewoon via de huisarts gekregen, ben naar hem toegegaan en gezegd dat ik dat wilde hebben. Je neemt het 1 keer per maand, als je dat gewoon net doet na een menstruatie of negatieve test zit je altijd goed. Volgens mijn HA kon ik het wel blijven gebruiken maar aangezien het wel een heel hoge dosis en de bijsluiter zegt van niet neem ik geen risico's
ja, het klinkt wel heftig ja. Slik je dan daarnaast niet meer bij? Ik betwijfel of mijn HA het zo zal voorschrijven, aangezien mijn waarde dus "officieel" goed is. Misschien is het ook een idee om het gewoon 1x te doen en daarna gewoon de pillen te blijven slikken om het bij te houden...
o, maartje: wilde je net feliciteren met de punctie en vragen hoe het was gegaan, maar zie het al in je handtekening niet echt wat je gehoopt had denk ik he? Maar goed, je krijgt er wel 1 terug, dus duim, duim, duim dat dat hem wordt! Sterkte iig met de WW!
Ik las hier iets over vitamines, vandaar dat ik me hier begeef. Dat je niet teveel vitamine C mag, geldt dat alleen als je vruchtbaarheidsproblemen hebt en in een zwanger-worden-traject zit of altijd? Ik heb nl. een zwak immuunsysteem en slik 2000mg per dag.
Hi Vasca, Hihi daar was ik eindelijk dan weer in dit topic. Je had (per PB) helemaal gelijk, denk ik, dat sinds de scheiding van clubs en vruchtbaarheidsbehandelingen, dat er een hoop minder 'oude rotten in het vak' in dit gedeelte komen. Jammer he. Maar goed, hier dan alsnog mijn visie op de vitamines, hoop dat ik je er weer iets verder mee heb weten te brengen. Ja, het voegt ook wat bij om vitamine E te slikken Ik kan mij wel vinden in de essentie van http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/172368-vitamine-e-vruchtbaarheid-bevorderen.html Ik slik zelf de vitamine E van de Albert Heyn. Zijn capsules welke ik makkelijk weg krijg en niet al te duur waren. Sterker nog, ik heb wat potjes aangeschaft toen ze twee voor de prijs van een waren Of 60 ug vitamine C kwaad kan is denk ik niet zo zwart wit te zeggen. Zgn breezermeisjes, welke al zwanger worden van te zwemmen in een zwembad waar toevallig vorige week een man gezwommen heeft raken uiteraard ook zwanger ondanks dat zij vitamine C tabletten nemen of ondanks hun dagelijkse glaasje coolbest. Echter, zowel dr. Uber. S. als dr. Pfeiffer hebben mij gezegd dat ik vooral geen vitamine C tabletten (dan wel multi's met vitamine C) moest innemen. Beiden zeiden dit nog voordat ze wisten dat ik een immunologisch probleem heb. Blijkbaar is dit een algemeen advies welke zij sowieso al geven aan één ieder welke al zonder succes langere tijd proberen zwangeren te worden. Ik heb in mijn zwangerschap wel vrij veel tomaten gevreten, was mijn 'zonde', terwijl in tomaten ook nogal veel C zit. Wellicht scheelde het bij mij dat ik aan de prednison zat en dat de C door dat medicijn geen kans maakte Desondanks... Ik let er bij de supermarkt wel op dat ik sapjes mee neem zonder toegevoegde vitamine C... Weet je hoe lastig hihi. Overal wordt die vitamine aan toegevoegd. Ja, helaas ook aan Taksi!! Heb je al eens nagedacht om je bloed door dr. Pfeiffer in Dusseldorf te laten onderzoeken? @ Vitamine B12: Ik spuit het idd vanwege een tekort. Jij schrijft zelf dat je het ooit hebt gekregen vanwege een tekort, maar dat dat tekort nu weer opgeheven is en je het niet meer hoeft te gebruiken. Hier wil ik heel graag wat uitgebreider op inhaken. In principe kan dat niet! Een vitamine B12 tekort wordt veelal niet door huisartsen, en zelfs door internisten erkend. En als het al wel erkend wordt, is vaak de behandeling niet volgens de juiste richtlijnen. Veel informatie over dit onderwerp kun je vinden door Hindrik de Jong te googlen. Je zult dan de website van een meneer vinden. Hij heeft veel informatie laten uitzoeken, is het zelf gaan uitzoeken en op die site gaan bundelen om 'de strijd aan te gaan tegen een verkeerde aanpak van B12 problematiek'. Veelal krijgen mensen bij een tekort niet eerst al 5 weken lang elke week 2 injecties. Jij wel? En als mensen het wel hebben gekregen, dan prikken HA'en vaak hierna de bloedwaarde en als die hoog is, dan stopt dan daarmee de behandeling. En dat is verkeerd. Je bloedwaarde is na 1 injectie voor zeer lange tijd niet meer als betrouwbaar te meten. Een waarde van 382 is prima, indien deze waarde gemeten is zonder dat je het laatste jaar een injectie hebt gehad. Maar deze waarde is niet uitstekend formidabel. Vergelijk een Juulzon: zij heeft zonder injecties een waarde van ruim 700. Dat is een mooie waarde. Ik zelf schommel zonder injecties tussen de 78 en 199. Dat is een slechte waarde. Ik zal daarom ook de rest van mijn leven moeten blijven injecteren. Ik heb het, weet het niet precies op de dag af, maar ik denk een dik jaar 2 keer per week moeten blijven spuiten, daarna nog heeeeel erg lang 1 keer per week en nu mag ik naar om de 10 tot 14 dagen een spuit. Mijn arts en ik hopen dat ik ooit naar eens in de zoveel weken tot maanden zal kunnen gaan, maar helaas voel ik me al snel lamlendig als ik iets langerniet injecteer. Dus... Wees kritisch naar je waarde! Heb je wel het laatste jaar B12 gespoten, dan is jouw waarde niet echt betrouwbaar te noemen. En weet je je B12 waardes van hiervoor? Je hoort een grote voorraad in je lever te hebben. Helaas als je het niet voldoende opneemt maak je die langzaam op. Blijf dus op deze waarde controleren en als hij wel weer gaat dalen, probeer dat dan eerst met vitaminepillen op te krikken. Mocht je in 3 tot 6 maanden geen significante verbetering zien, hamer dan op goede onderzoeken + daarna injecties. Welke regio woon je? Ik hoor namelijk hele goede verhalen over een bepaalde internist, maar hij heeft een patientenstop... Maar misschien kun je je preventief op zijn meer dan 1 jaar durende wachtlijst zetten @B complex: is eigenlijk hetzelfde als jouw pillen, denk ik. Alleen zit er bij mij niets anders dan B vitaminen in Ik neem de 100% lijn van een bepaald merk. Je hebt hem ook in 300 procent. Daar heb ik eerst 1 doosje van gebruikt en toen het wel redelijk opgeschroeft was ben ik weer over gegaan op 100%. @B6 waarde: ik kan hem zo ff voor je opzoeken, als je dat perse wilt weten. Ik weet hem nl niet uit mn hoofd. Groetjes, Maart
Hi maartje: ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie! @b12: mijn waarde is gelukkig wel van het laatste jaar, zonder injecties. Het is bij mij vrij gek gelopen. Het is nooit een hele, hele lage waarde geweest, ik dacht uit mijn hoofd iets van 125-140 ofzo? Dit was een aantal jaren geleden in 2005. We kwamen er toen achter en ik heb een tijd lang injecties gehad. Na enige tijd gecontroleerd en het was inderdaad dus even (mogelijk schijn) beter volgens mij. Het slop kwam er ook in en heb het zelf een tijd niet gedaan. Toen weer eens laten controleren en weer een tijdje injecties. Wederom het slop erin volgens mij (weet gewoon echt niet meer waarom ik gestopt ben! Heel slecht). Maar toen wij enkele jaren later besloten om zwanger te willen worden, heb ik mijn bloed weer laten controleren, oa op b12, ivm het tekort van vroeger. Toen kreeg ik te horen dat mijn waarde ok was, weet de exacte waarde niet. Omdat ik het niet zo vertrouwde, omdat ik nooit echt een oorzaak van het b12 tekort had, laat ik het sindsdien af en toe prikken (elk half jaar ofzo). De laatste 2 jaar is het dus goed geweest. Ik denk wel dat die score van in de 300 nu ook komt omdat het in mijn multi zit. Als ik eerlijk ben, vermoed ik nu achteraf dat het bij mij toch echt een opname gebrek is geweest. Ik moet bekennen dat in de jaren ervoor, mijn studententijd, ik aardig wat alcohol kon wegwerken (werkte elke avond in de horeca en dan gaat het hard). Gelukkig is dat nu verleden tijd en ik ben zeker sinds het zwanger worden gebeuren, heel braaf. Maar misschien dat ik toch maar ga proberen mijn waarde nog iets op te krikken met b12 pillen. Gewoon ff zien of dat werkt of niet. Wat houdt jij aan als ideale waarde? @b6: ik heb mijn waarde net terug en das best wel bizar! Die is namelijk belachelijk hoog: 326 en de range is dus 26-102 (volgens de assistente van de HA). Het komt zws door mijn multi waar 10 mg in zit (weet niet of dat veel is). Volgens mijn HA kan het geen kwaad, omdat het nog geen toxische waarde is en ik mag de multi gewoon blijven slikken. Maar misschien ga ik toch wel op zoek naar eentje met geen vit c en minder b6. Ik moet toch nog ff googlen of ik er wat meer over kan vinden. Ik vraag me af of het geen relatie heeft met een andere vitamine ofzo, die ik bv te weinig heb dan... @internist: wat doet die dan precies? is dat voor het b12 tekort? In welke regio zit hij? (ik zet liever mijn woonplaats etc niet op internet). Op zich is een autoritje voor een goed doel ook niet zo'n heel groot probleem (als het niet dagelijks hoeft). Nederland is gelukkig ook niet zo heel groot. @bloed laten onderzoeken in DD: tja, ik weet eigenlijk niet goed hoe dat in zijn werk zou gaan en op zich heb ik er ook nog geen echte reden voor gehad. Ik heb progesteron tekort, maar verder is eigenlijk alles goed officieel. Weet niet zo goed wat mijn vraag dan zou zijn. We moeten ivf nog proberen en voor nu hebben we besloten om het eerst minimaal 1x op de reguliere manier te doen en dan verder te gaan kijken. Maar ben altijd ook wel erg nieuwsgierig naar waardes en het waarom het toch niet lukt bij ons... Dus vind het wel verleidelijk klinken. @vit e: ik ga dat stukje eens even goed doorlezen! bedankt voor de link!
hmmm... na het (her-) lezen van de site van vitamineb12tekort (de site van hindrik de jong doet het niet bij mij ?), ga ik me toch idd een beetje zorgen maken. Ik lees oa dat het gebruik van foliumzuur een tekort kan maskeren en ik slik natuurlijk al langer foliumzuur (ook al toen ik het de 1e keer weer liet prikken). Twijfel een beetje wat te doen ermee, want ik denk niet dat mijn HA veel meer kan doen dan die bloedwaarde bepalen en die concludeert dus dat het een mooie waarde is... Misschien toch goed om het nog eens verder uit te laten zoeken. Blijf het wel vreemd vinden dat mijn b6 zo hoog is! want op die site wordt genoemd niet meer dan 50-200 mg per dag in te nemen. Dan is de 10 mg in mijn multi toch niet echt veel en lijkt me niet de reden dat ik zo hoog zit. En meestal is de b6 ook juist laag bij b12 tekort... snap het niet meer!