HVM ziekte bij peuter & bijna uitgerekend

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Nispie, 2 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nispie

Nispie Actief lid

24 mei 2012
    337
    0
    16
    Mijn zoontje van 3 heeft waarschijnlijk hand voet mond ziekte (hij heeft er nog weinig last van, heeft enkele blaasjes op zijn handpalmen).
    Echter ben ik over 4,5 week uitgerekend van ons 3e kindje.
    Is het schadelijk als ik nu hand voet mondziekte zou krijgen voor ons ongeboren kindje?
    En waar moet ik bij een pasgeborene op letten, want dat schijnt gevaarlijk te zijn bij kindjes tot 10 dagen (en besmettelijke periode zou maandenlang zijn?)

alvast bedankt

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Nispie,

heb je intussen je vk er al over gesproken?
    Op de site van het RIVM zie ik staan dat het niet vaak gedocumenteerd is, dat zwangere vrouwen besmet worden en wat dat dan voor gevolg heeft. De incubatieperiode is 3-6 dagen, dus dan zou je nu al klachten moeten hebben gehad. Als dat zo is, kun je je vk bellen en zei kan dan overleggen met het RIVM of de gyn om te zien of het risico's heeft voor het kind.
    Het kan ook goed zijn dat jij al eens HVM hebt gehad en dus antistoffen hebt.
    Als een kindje tot 10 dgn oud HVM krijgt, kan dat ernstige complicaties tot gevolg hebben, maar de kans is klein dat het dan nog rondwaart bij jullie.
    Goede hygiëne is het belangrijkste. Ik zou me niet druk maken als jij intussen geen klachten hebt gehad.

Groeten Brigitte

Deel Deze Pagina