Hoe is jullie tweede bevalling gegaan?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ster27, 9 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Bij Jesse ben ik ingeleid ivm mijn (hoge) bloeddruk en andere lichamelijke klachten. Om 7.30 uur 's ochtends zijn mijn vliezen gebroken, om 8.00 uur kreeg ik (dankzij de weeopwekkers) de eerste weeën. Deze waren eigenlijk bijna vanaf het begin heel heftig en er zat maar een minuut tussen twee weeën in. Om 12.00 uur had ik tijdens de weeën echt geen controle meer over mijn lichaam (lag te shaken in bed), had ik er geen ontsluiting bij (die 4 uur helse weeën hadden dus niets gedaan) en heb ik gevraagd om een ruggeprik, deze kreeg ik meteen en dit was een hele verademing. Om 16.00 uur had ik er nog geen ontsluiting bij en werd er gesproken over een keizersnede. Ze wilden het nog een uurtje aanzien, had ik er dan nog geen ontsluiting bij, dan zou ik richting de ok gaan (die was al gebeld). Gelukkig had ik er om 17.00 uur een cm bij en had ik om 21.00 uur volledige ontsluiting. Om middernacht moest ik gaan persen, de persweeen wilden maar niet echt komen, maar Jesse had het niet zo fijn meer binnen en moest er uit. Na 43 min persen is hij met een flinke diepe knip geboren.

Nu zie ik best wel op tegen de komende bevalling, niet alleen vanwege de ontsluitingsfase of het persen, maar ik ben ook heel bang voor weer een knip (of voor een ruptuur). De eerste keer heeft het herstel heel erg lang geduurd en heb ik veel pijn gehad.

Hoe is bij jullie de tweede bevalling gegaan? Sneller/langzamer, met of zonder knip/ruptuur en hoe is het herstel geweest ten opzichte van de eerste bevalling?

2. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Mijn eerste bevalling duurde in totaal 10,5 uur. Om 21.30 had ik 6 cm ontsluiting en om 0.00 had ik nog steeds 6 cm ontsluiting. Daarom ben ik toen door gestuurd naar het zh. Eenmaal in het zh ging het heel snel en is fabian om 02.30 geboren zonder knip of scheur.

De tweede bevalling ging super snel. De verloskundige vertelde dat ik kon bellen als ik heftige weeen had die ong 1 minuut aanhielden. Ik had wel weeen maar die duurde maar een halve minuut dus ik dat dat het allemaal nog voorweeen waren. Manlief had ik wel gevraagd om naar huis te komen maar dat hij nog rustig aan kon doen. Hij moest nog 1 uur rijden. Hij belde om 14.45 dat hij in de file stond:$ en of ik de vk al had gebeld. At had ik nog niet gedaan en dus om 15.15 maar gebeld en ze kwam gelijk. Om 15.45 was ze er en toen kwam manlief ook net binnen. Ik had toen inmiddels al 8 cm ontsluiting.

Om 16.08 is Lucas geboren ook weer zonder knip scheur of hechting. Ik ben ook veel minder bloed verloren waardoor ik veel sneller de oude was.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

de eerste bevalling was een lijdensweg van 47 uur om de 3 min weeën maar geen vorderende ontsluiting dus in het ziekenhuis doorgeleid met een infuus. had 4 cm ontsluiting om 5 uur en iets voor 8 uur was zoonlief er.wel 12 hechtingen

de tweede was wat dat aan gaat appeltje eitje. ik had al 6 cm zonder dat ik er erg in had (geen erge weeën ofzo) en toen in het ziekenhuis in 20 min der rest gedaan

4. AtraVim

AtraVim Bekend lid

22 nov 2011
    706
    0
    0
    Bij de eerste werd ik om 05.00u wakker met de eerste wee, om 08.00u 3cm ontsluiting, toen om 11.00u 6 cm, om 15.00u zijn vliezen gebroken door de vk, bleek dat dochter in vruchtwater gepoept had, dus naar zkh, was daar om 15.15, en had ondertussen al volledige ontsluiting en persweeen, en om 15.34 is dochter geboren.
    Die bevalling heb ik als heel fijn en prettig ervaren, vond de weeen ook goed te doen.
    Zeg altijd die bevalling was makkelijk en bijna pijnloos.

De 2e bevalling begon 's middags om 16.00u nadat de vk me om 15.00u gestript had (1e keer strippen en sloeg dus gelijk aan)
    om 20.00u zat ik op 6 cm ontsluiting, vond de vk dus niet snel gaan en moest maar onder de douche gaan staan in de hoop dat het dan vlotter ging, om 23.00u zat ik op 8 cm, en toen heeft de vk me vliezen gebroken, die was gelukkig helder dus mocht thuis blijven, maar vanaf de 8 cm werd het naar mijn idee pittig.
    Ontsluiting bleef steken, had om 01.00u nog maar 9 cm, en de vk had het over een 'randje' wat weg moest maar nie wilde. :)?) maar ik had om 02.30u flinke pers weeen, alleen zat nog steeds op 9cm, dus mocht niks doen.. en dat was heftig.
    Toen om 03.00u zei de vk, bij 9,5 cm, dat ik mocht gaan persen, zij zou dat randje ondertussen weg masseren, en om 03.03u is zoonlief toen geboren.
    Die bevalling heb ik dus wel als wat zwaarder en pijnlijker ervaren.
    Al duurde die maar een half uur ofzo langer dan de eerste.
    (en nu achteraf zeg ik ook van ach viel mee :p)

Hoop in september van de 3e te bevallen, dus ben benieuwd hoe die gaat ;)

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Mijn tweede bevalling ging veel te snel en was veel pijnlijker dan de eerste. Geen hechtingen maar due had ik bij de eerste ook niet. Ik was gelijk topfit, dat was wel heel fijn!

Bij nummer drie kan de vk met 4 cm ontsluiting klaar gaan staan om de baby op te vangen, ik vrees dat die kaatste cm's dan in 5 minuten gaan en persen hoef ik nauwelijks. Baby valt er gewoon uit.

Maar het was iig een stuk sneller en makkelijker.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik ben ook benieuwd. Bij de eerste 11 uur er over gedaan. Om 1 uur wakker geworden met lichte weeën, om half 2 vliezen gebroken, om 4.45 5 cm ontsluiting, om 7 uur 7 cm en die uren waren toen erg zwaar! Om 12.00u is ze uiteindelijk geboren na 1,5 persen en een knip en hoop duwwerk.
    Tot een uur of 6 was het appeltje eitje maar kon daarna de weeën niet meer opvangen. Had rug, bekken en beenweeën.
    Hoop dit keer ook zonder knip te bevallen, heeft erg veel pijn gedaan door ontstekingen en duurde 10 weken voor het genezen was.

7. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    bij de eerste had ik een hoge bloeddruk en zou ik daarom ingeleid worden met 39+4 maar in de nacht braken de vliezen vanzelf. Ik kreeg gelijk weeen om de 5 min. De bevalling ging erg geleidelijk met 9 cm stopte de weeen wel waardoor ik aan de weeenopwekkers moest daarna ging het erg snel 30 min geperst.. de bevalling duurde 12 uur vanaf de gebroken vliezen.

Bij de 2de kwam ik met 33 weken in het zh met weeen die hebben ze gelukkig kunnen remmen maar bleef veel voorweeen houden. Met 39+1 kreeg ik in de avond krampen maar dat had ik dus wel vaker maar het werd wel pijnlijker. Dus toch maar het zh gebeld en mocht langskomen. Ik had al 4 cm maar niet echt weeen. Ik ben effe gaan slapen en om 3 uur werd ik wakker in een weeenstorm. Ik had nu 6 cm ik smeekte om pijnstilling want ik dacht dat het nog wel uren kon duren maar de vk zei dat ik zo mijn dochter zou vasthouden ik dacht echt ja tuurlijk bij sem duurde het ook nog ruim 6 uur daarna..maar ze had gelijk bij de 8 cm brak ze de vliezen en had daarna ook direct persweeen en 10 cm ik voelde haar gewoon naar beneden zakken. Ik heb 2 min geperst.. ze is om 5.44 geboren

Vanaf de echte weeen duurde het dus maar 2.44 min

8. brabantse1982

brabantse1982 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.137
    0
    0
    lerares
    west brabant
    Hmmm.....ik wil ook een snelle 2e bevalling ;)

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.263
    1.174
    113
    Mijn eerste bevalling was snel en soepel (totaal 4 uur, 20 min persen, 4355 gram), wat ingescheurd en gehecht. Naderhand echter vooral last gehad van enorme aambeien na het persen, 10 x erger dan die hechtingen ;). Zoonlief is om 7:17 uur in de ochtend geboren, dus een nacht niet geslapen en dat hakte er wel flink in.

Mijn tweede bevalling was nog sneller (totaal 2,5 uur, 4 min persen, nou ja, vooral zuchten omdat te snel ging en navelstreng om nekje zat, 4520 gram), wat ingescheurd en gehecht. Dochterlief is om 18:27 uur geboren na een middagdutje, dus ik voelde me echt enorm goed daarna. Helemaal niet moe en dit keer ook geen aambeien. Peanuts!

Maar, grote MAAR, ik vond de naweeen na die 2e bevalling echt killing (100 x zo erg als bij de eerste :)). Net zo pijnlijk als echte weeen, moeten zuchten en puffen en hierdoor de eerste nacht niet geslapen van de pijn, gehuild van ellende. Ik heb echt dagen vol paracetamol (gaf BV dus mocht helaas niets anders) gezeten om het wat draaglijk te houden. Vooral het voeden, pffff... Na een dag of 4 was dat weer over gelukkig.

Op zich heb ik wel een beter gevoel over die 2e kraamperiode omdat ik geen pijnklachten had van onderen (voelde de hechtingen niet) en omdat de BV beter liep dan bij de eerste. En natuurlijk dat je al moeder bent, en je niet emotioneel zo overweldigd en onzeker bent door je moederschap (wat ik de eerste keer wel had).

10. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Ik ben erg benieuwd...!

11. Janjuul

Janjuul Lid

21 mrt 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    1e bevalling in 12 uur, vanwege sterrekijkertje uiteindelijk met de vacuum gehaald....
    2e bevalling in 24 uur, weer een sterrekijkertje, maar zonder vacuum of knipjes of scheurtjes geboren!
    Nu bijna bevalling nummer 3............. spannend!!

12. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    ken het helemaal qua knip, was hiervoor ook weer erg bang maar tweede is in 7 minuten persen geboren en geen knip (wel gescheurd maar herstel was echt zo snel en goed tegenover die knip!) weet nog dat ik binnen 10 minuten vroeg wat de schade was hihi

13. Bri

Bri Niet meer actief

De tweede bevalling was heftiger en veel sneller dan de eerste.
    Doordat het persen erg snel ging (nog geen 10 min) en ik dochterlief echt niet kon tegenhouden terwijl zij met navelstreng naast haar hoofd naar buiten kwam, ben ik iets meer ingescheurd dan de eerste keer (toen alleen schaafwondjes, geen knip of wat dan ook). Maar ook deze scheurtjes waren erg gering, en snel genezen.
    Door de snelle bevalling en minder bloedverlies dan de eerste keer was ik veel eerder weer op de been. Wel meer naweeën, die deden echt gemeen veel pijn.

Al met al waren er dingen die ik fijner vond dan de eerste keer en dingen die ik minder fijn vond. Het was vooral heel anders.

14. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #14 Kristel86, 11 apr 2012
    Laatst bewerkt: 11 apr 2012
    1e bevalling:
    Pijnlijke/heftige voorweeen vanaf 30 weken zwangerschap.. met 39 weken zat ik voor de zoveelste keer bij de gyn om te kijken of ze een handje konden helpen maar alles zat nog potdicht dus moest met 40 weken maar weer terug komen.
    Via VK doorverwezen naar een homeopaat met de vraag of zij iets kon betekenen om de voorweeen door te laten zetten.
    Daar zat ik met 39,3 weken en kreeg wat dingen mee naar huis die ik in moest nemen een paar dagen. Na de eerste pilletjes werden de voorweeen al heftiger en met 39,6 had ik een enorm rommelige nacht met pijnlijke voorweeen (tenminste, ik dacht dat t weer eens voorweeen waren ;)) Toen ik 's ochtends wakker werd braken mijn vliezen.
    Dochter had in t vruchtwater gepoept dus moest naar t ziekenhuis.
    Had flinke weeen maar ontsluiting stagneerde bij 4 cm, dus infuus waardoor ik heftige weeenstormen kreeg, maar ontsluiting bleef wederom hangen op 5 cm.
    Uiteindelijk ruggeprik gekregen en toen ging t ineens heel snel; van 5 naar 10 cm in 1,5 uur.
    Persen lukte niet meer, ik was helemaal op na 1,5 uur persen zonder resultaat dus uiteindelijk is mn dochter met behulp van de vacuumpomp geboren. (flinke knip ook daarbij..)
    Bevalling heeft vanaf t breken van de vliezen 14 uur geduurd.

2e bevalling:
    Ik had de hele zwangerschap al vaker harde buiken, maar dat schijnt vrij normaal te zijn bij een volgende zwangerschap.
    Met 38,1 weken weer eens last van harde buiken die niet echt meer weg gingen, maar deed helemaal geen pijn dus besteedde er geen aandacht aan.
    Tot ik met 38,3 's ochtends opmerkte dat ze wel erg regelmatig kwamen; zo om de 3-4 minuten. Ook merkte ik dat ik mn dochter wat minder voelde sinds de dag ervoor dus VK maar gebeld voor de zekerheid.
    Moest even langskomen voor controle en toen bleek ik 2-3 cm ontsluiting te hebben, maar omdat het helemal geen pijn deed werd er niet veel van verwacht.
    Ivm minder leven voelen toch naar t ziekenhuis gestuurd voor CTG en ik werd opnieuw getoucheerd en toen had ik ineens al 4-5 cm ontsluiting!
    Ik was dus gewoon aan t bevallen zonder dat ik t in de gaten had haha.
    In t ziekenhuis werd ik gestript en snel naar huis gestuurd om te gaan bevallen.
    VK kwam vrij snel ook langs thuis en zij heeft mn vliezen gebroken; toen ging t ineens heel snel ;)
    Ik ben in t bevallingsbad gaan zitten (erg fijn!!) en 3 uur na t breken van de vliezen is mn meisje in bad geboren :)
    Bewuste bevalling van 3 uurtjes :)

Kortom, een wereld van verschil!!

Overigens waren beide meiden sterrenkijkertjes.. Bij de eerste dus flink ingeknipt ivm vacuum en bij de tweede heeft de VK haar tijdens het persen (wat maar 15 min duurde), bij de laatste pers, gedraaid (auw ;)) en toen ben ik oppervlakkig ingescheurd naar achteren...

15. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Eerste bevalling 4 uurtjes met veel bloedverlies, met een cervixruptuur (baarmoedermond die gescheurd was).
    Bij de tweede om deze reden met 39 weken ingeleid, in 2,5 uur bevallen. 2 liter bloed verloren, maar maar 1 hechting.

16. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    bij daniel was het 2.10 vliezen breken, 3.30 in het ziekenhuis, infuus en hele ratteplan (had gepoept), 9.30 nog uur om te laten indalen en ontsluiting te laten vorderen, 10.45 niks veranderd, 11.44 met keizersnee geboren.
    Bij lydia: vr. rond 12u begonnen weeën, za.dag 5.30 naar ziekenhuis, net 2cm ontsluiting, za.avond nog niks veranderd. zondag 00.30 gingen weeën wat doen, 7u vliezen laten breken bij 4cm, 7.30 spuit tegen pijn, 7.55 geboren, 2kleine scheurtjes in schaamlippen, voor de rest geen schade. Spuit ging pas werken toen ze al op mn buik lag, laatste deel ging erg snel :)

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Eerste: weeen begonnen rond 20.00 uur. 0.00 uur naar het zkh met 5 cm ontsluiting (poliklinisch), eenmaal daar vliezen gebroken, dochtertje had in vruchtwater gepoept dus medisch geworden, om 2.00 uur start persen, duurde erg lang, vanwege hartslag dochtertje die steeds meer dipte vacuum gezet door gynaecoloog en toen om 3.41 dochtertje geboren. Daarna 3 lagen hechtingen waar ik nog veel last van heb gehad de weken erna.

Tweede: weeen begonnen rond 14.30, 15.30 was de VK er en meteen naar het zkh want had al 5 cm ontsluiting. 16.00 in het zkh vliezen gebroken, 17.30 start persen, 18.09 geboorte tweede dochtertje zonder knip of scheur.

Persen viel me bij de tweede erg tegen, ik vond dat bij de eerste heel zwaar (omdat het zo lang duurde) en ik had me 'verheugd' op minder persen maar omdat mijn tweede een sterrenkijkertje+voorhoofdsligging was duurde het persen alsnog 40 minuten. Maar achteraf gezien ging het eigenlijk heel snel en doordat ik geen knip/scheur had was ik lichamelijk gezien bijna meteen weer de oude.

18. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    eerste bevalling een rustige bevalling van 7 uurtjes...( persen 40 min)

tweede bevalling een heftige bevalling van 53 min ( van eerste wee totdat hij er was) persen:: 10 min:)

Afschuwlijk heb 1000000 keer liever mn eerste bevalling dan mn 2 e bevalling

19. knorretje84

knorretje84 VIP lid

7 okt 2008
    6.636
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    #19 knorretje84, 17 apr 2012
    Laatst bewerkt: 17 apr 2012
    1e bevalling: (7uur in totaal)
    03.00 = vliezen spontaan gebroken (weer gaan slapen!)
    07.00 = wakker worden, weeen zijn begonnen
    11.00 = meneer is geboren! (ben ingeknipt omdat ik 1,5uur aan het persen was)

Heel goed te doen, heb geen "pijn" gehad...Vond de weeen erg "meevallen"....

2e bevalling: (3 uur in totaal)
    23.00 = "buikpijn"
    01.30 = vliezen gebroken
    02.00 = mevrouw is geboren!

Deze bevalling vond ik heftiger omdat het laatste half uur (nadat mijn vliezen spontaan waren gebroken)....de weeen erg pijnlijk waren en het ik het staan van het hoofdje heel goed voelde!

Maar des al niet te min:
    Ik gun iedereen mijn bevallingen!

Deel Deze Pagina