Thuis schoolwerk, hoe lukt het?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Kache, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    digiknuffel voor jou. Hier eenzelfde verhaal maar dat met een kindje met een paar pagina's tellende gebruiksaanwijzing. Alles is strijd en al lijkt de strijd enigszins beter te worden komt er elke dag rond 16u een knallende hoofdpijn opzetten die niet meer ophoudt totdat ik naar bed ga. Kan geen geluid meer verdragen en het uurtje dat ik dan voor mezelf heb 's avonds kijk ik tv met het geluid op stil. Ik vind het in ieder geval heftig. Had me voorgenomen er gezellige dagen van te maken, maar tot nu toe slaag ik er nog niet echt in voor mijn gevoel en daar baal ik enorm van. Hier overigens ook Squla, hebben een jaar abo maar iedereen van school heeft gratis codes gekregen nu. Net zoals op veel plaatsen.. Squla overbelast dus daar hebben we nog niks aan gehad deze paar dagen. Een printer mis ik nu echt wel.. dan had ik wat dingen zelf uit kunnen printen.
     
    Haje32 vindt dit leuk.
  2. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik heb gelukkig alle tijd dus hier gaat het prima. Nu is het voor de jongste in groep 6 vooral heel veel herhalen.
    En de oudste volgt online zijn klassen gewoon dus daar kan ik niet echt mee helpen.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  3. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.071
    113
    Ik heb mijn jongste vandaag een rustdag gegeven. Het gaat echt niet. Kind staat stijf van de stress en is alleen maar boos en in verzet. Na een grote meltdown had ik een zielig huilend hoopje kind op mijn schoot en kon ze best goed verwoorden wat allemaal het probleem is. Op school is alles anders, krijgt ze (veel, ze komt niet goed mee) begeleiding van juffen, weet ze beter waar ze aan toe is. Thuis schoolwerk doen aan de keukentafel klopt gewoon niet, alle details zijn anders en ze overziet het niet, zelfs niet met mij er naast.

    Daarnaast vind ze het heel moeilijk dat ze nergens heen kan. Geen zwemles, geen dierentuin, geen bioscoop, geen vrij zwemmen, geen bibliotheek bezoekje, geen bezoekje opa/oma, niet naar de stad (shoppen), ze mag zelfs niet mee naar de supermarkt (want ze hoest nog, is week geleden nog flink ziek geweest). Ze snapt ook de uitleg tav virus niet zo goed, omdat ze het niet kan zien, ze begrijpt er dus geen hol van waarom het allemaal zo is.

    Niets klopt nog in haar leventje. Alles is anders. Haar complete fundament is onder haar voeten uitgetrokken. Nu zoveel mogelijk ontspanning en leuke activiteiten en dan kijken we maandag wel weer verder wat we doen...
     
    tuc en bosi333 vinden dit leuk.
  4. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ik ben niet al te strikt,moet zelf ook gewoon werken. (Groep 2,hij is net 6 jaar) Thuispoort.nl heeft hij al af en een ander programma kan ik niet openen omdat Adobe niet wordt ondersteund.
    Squla konden we gisteren nauwelijks op komen. Niet om op te scheppen maar hij heeft al leesniveau van groep 4 dus ga er ook niet vanuit dat hij qua woordenschat enz.. achter gaat lopen.
    Gelukkig vindt hij schoolwerkjes maken wel geweldig.
     
  5. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.661
    113
    Wat fijn dat ze het zo goed uit kan leggen. Groot gelijk dat je vandaag rustdag doet.
    Iedereen doet wat ie kan. En wat niet kan kan niet. So be it!
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Hier precies hetzelfde.

    Vind het wel lekker gaan zo.
     
    puzzelstukje en Aszz vinden dit leuk.
  7. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    bosi333 vindt dit leuk.
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Dit zag ik voorbij komen op facebook van een juf:


    Gekopieerd en vertaald van een leraar in de VS.
    “Beste ouder met schoolgaande kinderen,

    Je hebt waarschijnlijk de neiging om een strakke minuut tot minuut rooster te maken voor je kinderen. Je hoopt op uren leren, online oefeningen, experimenten en boek verslagen. Je gaat schermtijd beperken tot alles klaar is! Maar er is iets belangrijks...

    Onze kinderen zijn net zo bang als wij op moment. Ze horen niet alleen alles wat er gebeurt maar ze voelen ook onze constante spanning en angst. Zij hebben nog nooit zoiets meegemaakt. Ja, het idee van 4 weken vrij vinden ze geweldig en ze hebben het idee waarschijnlijk dat het ontzettend leuke vakantie gaat zijn, niet zich realiserend dat de werkelijkheid is dat ze vast thuis zitten zonder hun vrienden te kunnen zien.

    In de komende weken zul je steeds meer gedragsproblemen zien ontstaan. Of het nou angst is of boosheid of protest omdat ze niets ‘normaals’ kunnen doen - het komt eraan. Ze gaan meer ‘meltdowns’ krijgen, woedeaanvallen, en tegendraadse gedrag in de komende weken. Dit is normaal en te verwachten onder deze omstandigheden.

    Waar kinderen nu behoefte aan hebben is om zich veilig en geliefd te voelen. Het idee hebben dat het allemaal goed gaat komen. Dit kan betekenen dat je je perfecte rooster moet gaan vergeten en je kinderen iets meer kind laten zijn. Speel buiten en ga met ze wandelen. Bak koekjes en klieder met verf. Speel bordspellen en kijk films. Ga samen een experimenteren of zoek virtuele rondleidingen van musea of dierentuinen. Begin een boek te lezen samen met het hele gezin. Ge lekker onder een deken knuffelen en doe helemaal niets.

    Maak je geen zorgen over achterstand op school. Alle kinderen zitten in hetzelfde schuitje en ze zullen het allemaal wel redden. Als we terug zijn in het klaslokaal, gaan we hun koers corrigeren en ze tegemoetkomen op hun niveau. Leraren zijn hier experts in! Ga op dat moment geen ruzie met ze maken omdat ze geen zin hebben in rekenen. Ga niet tegen ze schreeuwen als ze niet de rooster volgen. Verplicht ze op dat moment niet om 2 uur te leren als ze dat niet willen.

    Als ik je een ding kan meegeven het is dit: als dit allemaal afgelopen is, is de mentale gezondheid van je kind veel belangrijker dan hun academisch niveau. En hoe ze zich nu voelen zal ze veel langer bijblijven dan wat ze precies gedaan hebben in die 4 weken. Hou dat in gedachten ieder komende dag.
     
  9. Nehneh

    Nehneh Niet meer actief

    Zoon groep 3 gaat als een razende zn werkboekjes door. Wat ook de verwachting is. Op school is hij veel meer afgeleid.
     
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Thanks @bosi333 Dat is precies wat ik zie bij mijn kinderen. Vooral bij oudste.
    Jongste lijkt het allemaal prima op te vatten. Voor hem lijkt deze periode juist heel goed uit te pakken.
    Hij is heel prikkelgevoelig en even geen school met 30 kinderen om zich heen is heerlijk.
    Verder hebben we een vaste structuur gebouwd met eerst een poosje ontspannen (Dan heb ik online werkoverleg)
    Daarna schoolwerk en tussendoor buitenspelen in de tuin.
    En na de lunch een gezamenlijke activiteit. (Bakken, klussen in huis of tuin, etc)

    Voor oudste staan de vaste schoolwerkjes online. Jongste zit in groep 2 en heeft geen speciaal werk op gekregen. Ik heb wat doe-boekjes gekocht voor hem. En verder bestaat zijn werk uit puzzelen. Schrijfkaarten van dolfje weerwolven, voorlezen, tekenen en spelen.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  11. maliro

    maliro Niet meer actief

    School kan het ook overdrijven. We kregen net huiswerk door voor het weekend (school van dochter, voor mijn zoon laat ik school even los). Heel veel ouders boos, en terecht. Ja we hebben een paar dagen gemist. Maar om dat nu in te halen in het weekend terwijl alles al anders is, gaat mij te ver. Weekend is weekend.
     
    HappyRabbits, puzzelstukje en bosi333 vinden dit leuk.
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ah, dank je. :oops:
     
    Syane vindt dit leuk.
  13. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Je mag het gewoon aan ons doorgeven. Dan zetten wij het er wel bij.
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Ik heb de tips die jij in dit topic hebt gegeven er uitgefilterd en in de betreffende topics gezet: kleuters of basisschoolkinderen per groep.
     
    tupp en Syane vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    O ik voel zo met je mee. Hier een kind met hetzelfde gevoel. Hij snapt het niet en wil het niet. Zn schoolwerk gaat hem gelukkig makkelijk af dus is het minder erg als hij zich niet heel erg in zet.
    Ik denk dat de juf het verwacht had, want ik kreeg al een appje met hoe het gaat na deze week. Vond ik erg lief.
     
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Ik ben ziek maar de kinderen willen geen vrij. Gelukkig kunnen ze veel zelf doen dus ze gaan gewoon door ipv klieren:thumup:
     
    zigzag, Syane en maliro vinden dit leuk.
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Knap van ze!
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Misschien hebben jullie iets aan de site van breinhelden. Er hoort eigenlijk een boek bij, maar ook zonder het boek kun je misschien wel een paar van de filmpjes gebruiken. Bekijk de filmpjes van doorzetkracht en de doorzetladder eens. Misschien helpt het je kind.
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Beterschap!
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dank je wel, ik ga er zeker naar kijken.
     

Deel Deze Pagina