Officieel valt gewone HA melk NIET onder de wettelijke vergoedingen. Alleen 'sterkere' voeding, die je op doktersvoorschrift geeft, zoals pepti en nutramigen, mogen wettelijk gezien vergoed worden.
Er zijn dus verzekeraars die het wel opnemen in hun polis. Overigens vind ik hypoallergene voeding van bijvoorbeeld de kruidvat helemaal niet zo duur.
Finn heeft ook een tijdje HA Intensief gehad van de KA...op recept...hij heeft ernstige KMA en dit gebruikten wij om te provoceren...dit werd ook gewoon vergoed door de verzekering. Maar helaas zit hij nu weer op de Allergy Care voeding..het ging niet zo goed allemaal! Je krijgt echt niet zo makkelijk een recept of een verklaring van je KA...hier heeft het ook echt even geduurd voordat we het kregen...zo'n 2 maanden (eerste andere dingen uitproberen) dus dat er veel mensen zijn die zonder langs de KA o.i.d. gegaan zijn alles vergoed lijkt me sterk (uitzonderingen daargelaten natuurlijk!) Als je kindjes het voorgeschreven krijgen moet je even naar je verzekeringsmaatschappij bellen hoe zij te werk gaan! Hier is alles via de Apotheek geregeld. Ik moet dus wel altijd de voeding daar halen. Ik hoef niet voor te schieten omdat ik een machtiging had van de KA en dat is dus allemaal geregeld met de Trias en de Apotheek (hoefde ik zelf ook niets voor te doen!) Het wordt alleen vergoed als de desbetreffende arts ook een machtingsformulier heeft ingevuld. Dus als het voorgeschreven is vraag dan om zo'n formulier!
Met een machtiging van de arts en de verzekering hoef je in principe er niet eens meer de deur voor uit, omdat je het dan ook kunt laten bezorgen! Maar nogmaals, dat geldt alleen voor sterke dieetvoeding. De gewone HA van huismerken is goedkoper dan de standaard van de dure merken (en precies even goed)!
Ik vind het super dat je dit bericht plaatst. Mijn zoontje krijgt ook hypo-allergeen. En dirksmama loopt op mijn bericht ook al zo te z.... dus niets van aantrekken. Komt op mij over als een moraalridder die alles precies volgens de regeltjes doet. Niets van aantrekken, en gewoon dit soort tips plaatsen! Bedankt.
Dankjewel Ellen en Jannn. Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Als je recht hebt op vergoeding van de dieetvoeding voor je kind vertelt je arts je dat echt wel hoor! Dus daar heb je een tip op een forum niet echt voor nodig. Denk dat een slotje op dit topic inderdaad een goed idee is, het gaat helemaal de verkeerde kant op.
Ze heb gewoon wel een beetje gelijk hoor, want soms dan heb je echt overal commentaar op! Soms dan komt het heel erg rot over. Maar ja ik zeg er verder niks van. Want je zal je ervaringen wel hebben met kinderen. Maar wij zijn nog moeder die nog niet veel weten en dan zitten we met vragen!!
Ik snap even niet waarom normale hypo-allergene voeding vergoedt zou moeten worden? Dit verkleint alleen maar de kans op een allergie (koemelk) en is dus géén dieetvoeding. (medicinale voeding om t zo maar even te noemen) Anders zou bijv. AR (Anti-reflux) of Omneo (Bij moeilijke stoelgang) ook onder dieetvoeding horen en dat is niet zo. Hypo-allergene voeding wat speciaal gemaakt is ter behandeling van KMA is wél dieetvoeding en wordt dus ook gewoon vergoed als er dus sprake is van een bewezen allergie. Deze voeding is namelijk gewoon niet te betalen. Mijn dochter krijgt Neocate (de zwaarste FV die er is ter behandeling van KMA) en dit kost ong. 800 per maand en dát is niet te betalen. Normale HA voeding is prima te betalen, t ligt er maar net aan van welk merk je t neemt En nogmaals, normale HA voeding valt gewoon NIET onder dieetvoeding want het is geen voeding ter behandeling ergens van maar ter voorkoming ergens van. Ik denk dan ook dat TS sterkere HA voedingen bedoelt (zoals Nutramigen, Pepti, Neocate etc) of heb ik dat verkeerd? Als ik het verkeerd heb, dan vind ik het idd profiteren van! Want anders zouden andere speciale voedingen als dus bijv. AR en Omneo ook vergoed moeten worden, ja, zo kan je wel héél ver gaan met ons zorgstelsel. Nog ff en je zou dan helemaal geen FV meer zelf hoeven te kopen En btw, waarom in godsnaam je kindje speciale dieetvoeding geven als het niet nodig is? Alleen maar voor het geld? (als t puur alleen om geld gaat had je in mijn ogen je financieën wat beter moeten bekijken voordat je aan kinderen begon) Zo gezond is het namelijk niet om je kindje speciale voeding te geven als t niet nodig is! Het lichaam went er dan namelijk aan dat t voedsel al gedeeltelijk voorverteerd is en op deze manier zal het lichaam de eiwitten niet herkennen (wat dus de bedoeling is als er sprake is van KMA!). Ga je lateraan dan normale voeding geven dan kan er alsnog een reactie op komen door t lichaam (want het is een vreemde stof) en dán zit je met de gebakken peren...
En als antwoord op de vraag hoe je het verder moet regelen als je een bewijs hebt van een KA of HA oid. Wij moesten ermee naar de apotheek, zij stuurden een kopie naar de ziektenkostenverzekeraar en wij halen elke 2 weken de voeding op en zij declareren het direct bij de verzekering. Nu weet ik niet of dit overal zo gaat, maar door onze 'ervaring' te delen is t misschien al iets duidelijker En hierbij wil ook nog even meedelen dat dieetvoeding (dus ter behandeling van; ter voorkoming van is géén dieetvoeding) gewoon in het basispakket zit van de verzekering en dit dus gewoon standaard vergoed wordt, mits je een bewijs hebt natuurlijk.
Precies, volgens mij word alleen de sterk verwerkte voeding vergoed hoor. En dat is echt dure voeding, duurder dan de gewone hyp-allergene. Als je die dure voeding al op dit moment gebruikt zal je er ook vast al een bewijs vergoeding voor gehad hebben.