Mijn dochter is bijna 5 maanden en weigert pertinent alle lepeltjes. Wat ze wel heel interessant vindt is om op bijvoorbeeld een hard stuk peer te sabbelen. Ze strekt haar handjes al als ze ziet dat ik een stuk fruit haar voor houdt en begint als een gek te smakken haha. Ik wil hier graag op inspelen door haar straks dmv de Rapley methode te laten eten. Wie heeft tips, of weet een nuttige website, handig boek oid? Ik wil me er graag eerst enigszins in verdiepen.
Ons zoontje eet ook Rapley vanaf 6 maanden. Ik heb het boek ''Eten voor de kleintjes''. Van Stefan Kleintjes. Ben er erg tevreden over! Hier vind je wat informatie over Rapley. https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/blw/nederlands.html En een voedselintroductieschema. https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html Succes!
Super, bedankt voor je reactie! Hoe zit het met voedsel 'verspilling' als je een kindje Rapley laat eten?
Uhhh dat hoort er de eerste weken zeker bij! Het wordt echt een bende maar ik vind het wel heel waardevol!
Ik vraag me af of die verspilling zoveel meer is met rapley. Als je pureert en je kindje eet niet alles op, kun je de rest ook weggooien, verschil is dat met rapley het meeste op de grond belandt. En net als met pureren is het vaak erg variabel van dag tot dag hoeveel je kindje opeet.
Onze dochter eet ook vanaf 5 maand volgens rapley. Zij heeft een boek geschreven, is alleen jn het Engels. Hier krijgt ze: broccoli, wortel, courgette, zoete aardappel, tomaat, komkommer, sla, snijbonen, aardappel, brood, peer, banaan, meloen, appel. Er is een lijstje met wat ze al wel en wat nog niet mag. Ik gebruik de app van Graphico, dit is van Stefan kleintjes. Is wat meer toegespitst op het voorkomen van allergieën. Aangezien ik allergisch ben voor koemelk en soja leek me dat wel handig. En ja er gaat een hoop weggegooid worden, maar hoe had je dat anders gedacht? Een kindje eet niet ineens alles tot de laatste kruimel op. Het is nu vooral nog ontdekken en spelen ermee. Alles wat doorgeslikt wordt is mooi meegenomen. En het verbaast mij iedere keer hoeveel herkenbare dingen ik in dr luier vind
Bedankt voor alle reacties! Het zou dus al vanaf 5 maanden kunnen? Dat het een bende wordt is geen probleem, mijn zoon kan er ook wat van Dat van het overgebleven voedsel was gewoon een oprechte vraag... Overgebleven gepureerd fruit at ik vaak zelf op.
Voorwaarde voor Rapley is dat een kind goed rechtop kan zitten, de meeste kinderen kunnen dat nog niet met 5 maanden, maar ik dacht het kindje van madelein wel . Wij zijn hier met 5,5 maanden begonnen, de eerste week op schoot, daarna in de trip trap. Als ze niet goed rechtop zitten, is het verslikkingsgevaar te groot, dus dan kun je nog niet beginnen. Mijn man eet het fruit wat op de grond belandt gewoon op, ik vind dat dan weer niet zo lekker . Verder is ze hier gek op al het fruit, maar momenteel hebben we wel een beetje een op de grond gooi probleem (zie topic), dus er is zeker wel verspilling. Maar ja, ze is nu 1, dus zelfs als we niet met rapley waren gestart, zouden we nu waarschijnlijk ook wel stukken aanbieden, dus die verspilling hadden we sowieso gehad denk ik.
Haha ja R kon idd met 5 maanden al prima in de babyset van de trip trap. Kussentje erbij om de ruimte wat op te vullen en gaan . Foto is van 18/6, dus 5 maanden en 4 dagen. In een kinderstoel zitten is idd een dingetje. Ik wist dat ook niet en had dr in het begin in een wipstoel. Dat is dus gevaarlijk ivm grotere kans op verslikken. De kokhals reflex werkt het eten naar voren, en dat laatste gaat minder makkelijk als ze wat onderuit zitten. Eten op de grond gooien hoort er trouwens bij. ze schijnen te willen horen en zien wat er gebeurd als het valt. Normale ontwikkelingen dus .
@madelein, leuke foto zeg, lekker enthousiast. ik sluit me ook bij bovenstaande. Wij hebben nu vaak een zeil op de grond. Het viel mij mee met de verspilling de eerste maanden. Avocado prakte ik wel, dat vind ik net iets te duur om mee te spelen. Spinazie geef ik ook op een lepel, het moet wel leuk blijven. En ik dacht maar zo, op 500 gram groenten een paar stukjes groente op de vloer, dat is de prijs ook niet. En wij hebben een 3- seconden regel als het op het kleed komt.