Hoe werkt ouderschapsverlof?

Discussion in 'De lounge' started by sharmila, Mar 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sharmila

sharmila Bekend lid

Jan 27, 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente
    Hallo dames,

Even een vraag betreft ouderschapsverlof. Ik weet dat je het 2 maanden van te voren moet aangeven bij je baas maar vraag mij af of dit ook ergens registreerd word. Op salarisstrook ofzo? Bij een instantie?
    Ik vraag dit namelijk omdat ik na mijn zw-verlof minder ben gaan werken. En nu zei iemand laatst tegen mij dat ik beter voor die 2 dagen minder ouderschapsverlof had op kunnen nemen. Dat is belastingtechnisch weer voordeliger. Ik vraag mij af of ik dit alsnog kan doen. Ik ben wel minder gaan werken maar heb daar geen nieuw contract voor getekend. Mijn baas weet ook niet echt hoe het zit. Niemand heeft ooit ouderschapsverlof opgenomen bij ons. (dat mocht niet:x:$) Heb hem ook uitgelegd dat het voor hem niet uitmaakt want minder werken doe ik sowieso dus met verlof of niet hij hoeft mij die dagen niet uit te betalen. Maar het is echt voor mijzelf met belastingvoordeel.

Oke dus ik vraag mij af of dit alsnog kan ook al ben ik al een aantal maanden parttime. Kan mijn baas dan gewoon zeggen dat ik al die tijd verlof heb opgenomen of staat dat dus ergens geregistreerd?

Beetje moeilijk uit te leggen hoor:(. Hoop dat iemand snapt wat ik bedoel.;)

2. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik denk niet dat het alsnog kan, maar als je ouderschapsverlof opneemt krijg je een bedrag terug van de belasting.

3. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Ouderschapsverlof kun je op elk moment opnemen wanneer je wilt, tot je kind 8 jaar is!
    Op mijn salarisstrook staat het inderdaad wel geregistreerd dat ik dit opneem.
    Je kunt inderdaad beter minder werken en dan ouderschapsverlof opnemen, ik doe dat ook. Ik werk op contract nog 36 uur, maar ik ben er maar 24 uur. Voor die overige 12 uur heb ik dus ouderschapsverlof, en ik krijg dit voor 75% uitbetaald. Maar dit hoeft bij jou niet zo te zijn, let op!
    Raar dat je baas het niet weet, maar is er geen salarisadministratie bij jullie? Daar moet je ook terecht kunnen met zulk soort vragen.
    Het is inderdaad ook belastingtechnisch gunstig, want je kunt hier later weer een bedrag van de belasting voor terug krijgen, wat je gemist hebt!
    Als ik je goed begrijp met je laatste vraag, je baas kan niet zomaar zeggen dat je verlof hebt opgenomen nu je parttime werkt hoor! Dat staat sowieso ergens geregistreerrd, het fijne weet ik daar ook niet van maar dit is niet iets wat je zo mondeling afspreekt. Volgens mij komt de isntantie uvw hier ook nog bij kijken.
    Veel meer kan ik je er ook niet over uitleggen het is inderdaad vrij ingewikkeld, maar succes, en laat het niet zomaar zitten zou ik zeggen, je hebt er recht op :)

4. Seth

Seth Niet meer actief

ik DACHT dat je het aan uren kon zien op je loonstrookje....
    het werd bij ons op een bepaalde manier geboekt... want ik had natuurlijk wel een volledige contract.....

met terugwerkende kracht gaat niet werken..., lijkt me!!!

bij ons mocht ik ook geen ouderschapsverlof opnemen....
    maar heb mn oude baas (de eikel) ff het wetboek voor zn neus gelegd...
    vervolgens wilde ze me dwingen welke dagen ik verlof zou nemen..... ze wilde dat ik ma,wo en vr, zou werken... jaaa daag
    bepalen jullie niet!!!

jammer dat veel werkgevers dit RECHT gewoon niet respecteren!!!

5. Seth

Seth Niet meer actief

hier heb ik toen mn info vandaan gehaald... en volgens mij ook het formulier gedownload wat ik dus 2 maanden voor het ik het verlof wilde ingaan bij mn werkgever heb gedeponeerd....
    staat ook voor werkgevers uitgelegd...

SZW – Ouderschapsverlof – Inleiding

6. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    3,369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    vergeet alleen niet dat als je ouderschapsverlof opneemt je daarna 3 maanden volgens je oude contract moet werken bij die werkgever anders moet je geld terug betalen.

dus mocht je na je verlof in uren terug willen dan kan dit pas na 3 maanden.

7. RiMa81

RiMa81 Actief lid

Apr 20, 2008
    131
    0
    0
    Bij mij ging het alsvolgt:
    Ik werkte full-time. Na mijn zwangerschapsverlof heb ik voor 2 dagen ouderschapsverlof opgenomen in de week. Ik werkte dus 3 dagen. Dit heb ik gedaan tot al mijn verlof op was. Omdat ik voor 2 dagen verlof had, hoef je na je ouderschapsverlof ook maar voor 2 dagen te blijven werken en dat doe ik dus want ik werk er 3. Het voordeel is dat je langer een full-time contract hebt, dat je premies (pensioen enzo) langer als full-timer betaald worden en inderdaad veel belasting voordeel. € 3,99 per uur krijg je terug. Ik had 578 uur opgenomen dus reken jij maar uit... Bij mij is alles prima geregeld heb het ook veel eerder dan 2 maanden van te voren aangegeven.
    Dit hele verhaal is anders als je na je zwangerschapsverlof nog helemaal niet wil werken. Stel dat je ooit naar 3 dagen wilt en je werkt er nog 5. Dan moet je eerst voor 2 dagen ontslag nemen en dan kan je voor 3 dagen ouderschapsverlof opnemen. Wil je dit voor 5 dagen hebben dan moet je idd ook voor 5 dagen terug komen na het verlof voor volgens mij zelfs 6 maanden maar dat kan per 2010 veranderd zijn, ik spreek over de situatie in 2009.

Succes ermee

8. Trees

Trees Niet meer actief

Weet je of dit wettelijk of per cao verschillend is vastgelegd? Mijn werkgever geeft aan dat dit 6 maanden is als ik voor 25% betaald wil worden tijdens mijn opgenomen ouderschapsverlof. Als ik dit niet doe moet ik de 25% terugbetalen.

9. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,723
    1
    0
    Maar je krijgt toch alleen belasting voordeel als je meedoet aan de levensloop regeling?

Ik heb in 2008, 7 maanden lang 1 dag in de week ouderschapsverlof opgenomen en daar heb ik niets van terug gekregen.
    Kreeg trouwens ook niets betaald door mijn werkgever, maar dit is per bedrijf verschillend.

10. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    nee sinds 2009 hoef je niet meer te combineren met levensloop

11. Seth

Seth Niet meer actief

ik heb wel belastingvoordeel terug gehad over mn opgenomen ouderschapsverlof...
    (was in 2007 trouwens)

12. anne82

anne82 Bekend lid

Mar 16, 2008
    838
    0
    16
    Ik heb in 2007 en 2008 ook geld terug gekregen van de belasting voor mijn betaalde en onbetaalde ouderschapschapsverlof. Ik deed toen mee aan de levensloop omdat je dan per opgenomen uur 3,86 krijgt (onderwijs).
    Nu hoeft dat niet meer, maar ik was te laat met opzeggen. Ik krijg nu trouwens ook iets meer terug, 4 nog wat.
    Ik moet 6 maanden weer gewoon werken en dan hoef ik niks terug te betalen.
    Iedereen heeft recht op verlof, betaald en onbetaald.
    Terugdraaien gaat denk ik niet meer, alleen heeft hij je geen contract laten tekenen. Dus misschien kan je nog terug, maar of je dan nog een goede relatie met je baas houdt?

13. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hier op de site hebben we een heel stuk gewijd aan ouderschapsverlof. Zie hier Ouderschapsverlof - Zwangerschapspagina

Young Flower, staat dat in jouw CAO ofzo? Het is in ieder geval niet normaal ofzo. Je hoeft normaal echt niet nog drie maanden volgens je oude contract te werken.

TS, succes!

Groetjes,
    Josien

14. Bloemie80

Bloemie80 Actief lid

Aug 1, 2008
    452
    0
    0
    Bij mij wordt het ook niet op de loonstrook weergegeven, het wordt volgens mij ook nergens geregistreerd, dus misschien dat ze het nog kunnen terugdraaien. Dat terugbetalen is alleen als je een vergoeding krijgt van je werkgever voor de uren dat je ouderschapsverlof opneemt. Het geld wat je van de belastingdienst krijgt staat hier buiten. Dit krijg je overigens alleen als je minder verdient als het voorgaande jaar. Voor mij betekent dit voor 2009 dus geen voordeel, heb maar 3 maanden 1 dag per week ouderschapsverlof opgenomen in 2009... Tegenvaller! Maar voor 2010 gaat het wel wat opleveren. Trouwens over pensioenopbouw wat ik hier eerder las, dat klopt volgens mij niet. Ik bouw geen pensioen op over de uren dat ik ouderschapsverlof opneem, net als winstdeling, vakantiegeld etc. Dat werkt allemaal hetzelfde alsof je parttime zou werken. Alleen als je een vergoeding krijgt zal dit wel anders zijn. Ik zou als ik jou was eens in je CAO kijken (als die er is bij jou werk) of er wat geregeld is wat betreft het ouderschapsverlof en anders geldt gewoon de algemene wettelijke regeling. De website die al eerder genoemd is van Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is wel lekker duidelijk voor werknemer en werkgever. Succes!

15. sharmila

sharmila Bekend lid

Jan 27, 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente
    Bedankt voor de vele reacties. Wat is dus van de meeste begrijp is dat je het niet terug kan draaien. Wel jammer want had toch wel gescheelt met belastingvoordeel.(heb even een berekening gemaakt namelijk) Nou ik laat het voor de zekerheid mijn baas ook maar even uitzoeken. Als het niet kan jammer dan. Ik ga sowieso als we een personeelslid erbij hebben nog 1 dag minder werken dus dan neem ik die als ouderschapsverlof op. Baal wel enorm dat ik dit niet eerder wist zeg. Maar goed dat is met zoveel dingen achteraf gezien :)
    In ieder geval bedankt voor het meedenken.

16. Trees

Trees Niet meer actief

Dit geldt soms wel als je gedeeltelijk wordt doorbetaald door je werkgever over de opgenomen uren. In mijn CAO (gehandicaptenzorg) schijnt dat vastgelegd te zijn, maar dat ben ik nog aan het uitzoeken.

Share This Page