Hoe lang moet! je nog borstvoeding geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door klingel, 21 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    So!
    Wat zeg je dan?

Ik wil eigenlijk geen moppertopic beginnen ;) maar hallo, ik ben zwanger :p dus hormonaal eerder ongesteld :x en ik merk dat ik gewoonweg begin te smoezen als het gaat om het feit dat ik ' nog steeds ' borstvoeding geef.

En dat vind ik vooral stom van mezelf. Ik ben zo overtuigd van lang BV geven, ben so dankbaar dat het so makkelijk en probleemloos gaat, en vind het vooral zo logisch om te doen, waarom ga ik dan wegwuiven van ' oh nog maar 2 keer per dag hoor '

Stom!

Herkennen jullie dit?
    Ook de irritatie bij de opmerkingen van mensen?
    Het zal deels mijn ' fanatisme ' zijn (die ik juist helemaal niet verkondig, heb ook geen BV banner bijvoorbeeld) dat zulke opmerkingen me dan zo frustreren.
    Ik zeg ook nooit tegen iemand van GOH flesvoeding, en dan wat ik ervan vind ;) maar blijkbaar is lang BV geven wel iets geks. Ondanks de paar goede vriendinnen die ik gelukkig heb die het ook doen met veel plezier.

Je lijf terug willen, wel eens een weekend weg kunnen (kan hier niet, elke tit=live want flesweigeraar), er klaar mee zijn, blabla.
    Het onsexy vinden hoorde ik laatst ook???

En nu dan: goh ga je ze straks tegelijk voeden dan? Dat is raar! (ben dit overigens niet van plan, en BV loopt helaas terug nu)
    En, JEE dan heb je straks wel 4 jaar achter elkaar BV gegeven.

Nou, eh, sorry?

En ga je dan discussie aan of wapper je het weg?
    Gewoon nieuwsgierig!
    (en pietsie hormoonig :))

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja ik herken het wel erg.. ik begin er nóóit uit mezelf over en anders idd "alleen 's ochtends nog hoor' (en af en toe tussendoor ;)) en "ik vind het lekker makkelijk" enz. IN plaats van: ja ik geef bv want dat is het beste voor mijn kereltje, ik vind het normaal, we genieten er van, het is toch normaal?

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hahahaha, grappig hoor!

Ik heb 9 of 10 maanden BV gegeven. Ik zag erg tegen het stoppen op, maar mijn zoon dacht er anders over. ;) Ik had toen trouwens al wel 1 voeding laten vallen.

Maar goed... ik ben niet écht een fanaticus. Ik vind BV beter, maar ik veroordeel KV moeders niet. Ik kijk wel een beetje raar (en vind het eigenlijk stom) als ze BV niet eens hebben willen proberen, maar ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje stom als kindjes van >2 jaar nog BV krijgen. Maar da's mijn mening.

Maar als iemand tegen mij zou zeggen: Hoelang MOET je nog? Of wordt het niet eens tijd dat je stopt? of zoiets.... Ik denk dat ik dan wel hels zou worden. :D

4. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    HA!
    Herkenning!
    Fijn, of misschien ook sneu ;)

@juju jij wappert het ook een beetje weg dus?

@lady precies, omdat ik mijn overtuiging ook niet ' maffia ' en al helemaal geen FVdiscussie aan ga (mits op andermans verzoek) vind ik het nog irritanter eigenlijk.

Doet me beetje denken aan dat je wel mag zeggen SO jij bent mager seg! Maar niet het tegenovergestelde.

Maargoed. Dat geheel terzijde ;)

Gek hè, dat zoiets intiems dan toch beledigd wordt. Of juist daarom waarschijnlijk..

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Goh, ik vertel het gewoon zelf wel eens, als het een link heeft met het onderwerp ofzo. En men reageert wel verbaasd, maar met twee zinnen uitleg is dat dan ook weer weg.

Tja, die twee zinnen zeg ik dan wel, dat is misschien al een zwaktebod. Ik zeg zoiets als: het is gewoon heel fijn en heel goed voor ze, en het is niet zo belastend hoor (dat vragen ze idd vaak wel), want ze "leeft" er natuurlijk niet meer alleen op.

En dan is het onderwerp ook weer afgesloten. Ik heb eerlijk waar nog geeneen afkeurende blik of opmerking gehad, ook niet bij voeden in het openbaar ofzo. Van vreemden dan he, de schoonfamilie heeft er helaas wel eens iets van gezegd, tot mijn GROTE irritatie (en teleurstelling).

6. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik kreeg laatst die vraag van mijn schoonmoeder en zei gewoon heel simpel:
    "Zolang als P en ik het nog willen."
    "Maar kan ze dan geen gewone melk krijgen straks?"
    "Nee, waarom? Ik heb toch zelf melk?"
    (ik ging maar even niet in op t woordje "gewone", nutteloze discussie namelijk ;))

En toen was het stil :)

Ik schreeuw het niet van de daken ofzo hoor, dat ik borstvoeding geef en het nog een hele tijd wil blijven geven (iig 1-2 jaar en daarna zien we wel), maar ik ga geen dingen uit de weg.
    Als het ter sprake komt of mensen vragen er wat over dan geef ik gewoon antwoord hoe het zit; ik schuif het niet onder stoelen of tafels of wuif het weg met "excuses".
    Waarom zou je?! Schijt aan wat andere mensen denken toch? :p :D

7. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Bij mij had ze er na 18 maanden zelf genoeg van, maar ik kreeg zelfs al dat soort opmerkingen. Als ik in een slechte mood was, kon er vaak niet meer dan een welgemeend "nou én??"af. De bijbehorende blik was dan vaak meer dan voldoende om de criticus/critica ( want het valt me wel op dat ook heeel erg veel vrouwen negatief kunnen zijn over BV) het zwijgen op te leggen.

Als dat niet hielp informeerde ik eens naar de hoeveelheid sex die men per week had. Als daar dan op werd gereageerd in de zin van "dat is privé" dat antwoordde ik dat dat óók gold voor mijn keus om te borstvoeden ;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.987
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik was afgelopen weekend redelijk verbaasd toen de vriendin van mijn mans beste vriend (Snappen jullie hem nog?) heel verbaasd zei
    "Maar normaal is dat toch na 2 of 3 maanden klaar toch?"
    Ik heb gekozen voor 'erger u niet, verwonder u slechts'. Ze bedoelde het ook echt niet slecht ofzo, ze was oprecht verbaasd want ze wist gewoon echt niet beter dan dan bv alleen de eerste weken / maanden werd gegeven. Het was in haar geval echt onwetendheid en dat is ergens ook wel logisch: het speelt voor haar niet dus waarom zou ze er iets vanaf weten. (Hoewel ik het logisch zou vinden als het een onderdeel zou zijn van seksuele voorlichting. Maar ik kan haar moeilijk kwalijk nemen dat dit blijkbaar niet het geval is geweest.)

Hoe dan ook, ik wilde er niet al te diep op ingaan maar ik wilde toch wel antwoord geven. Dus ik heb maar gezegd dat in Nederland de meeste vrouwen al vrij snel stoppen. Bijvoorbeeld omdat ze het lastig te combineren vinden met hun werk. Of omdat ze onvoldoende informatie hadden en slechte adviezen kregen. Maar dat moedermelk toch nog steeds allerlei stoffen bevat die de kv-fabrikanten niet na kunnen maken en dat het dus gezondere voeding is.
    Zij dacht dat vrouwen snel stoppen omdat borstvoeding toch best wel lastig was en ook pijn deed met "die tepelkloven enzo." Dus ook nog maar gezegd dat het de eerste weken vaak wel even aanbikkelen en wennen is, maar dat je er daarna ontzettend veel gemak van hebt. Ik heb ook nog even iets geroepen over de WHO-norm, maar dat dat in Nederland inderdaad niet vaak gehaald wordt, ook omdat het weinig bekend en daardoor helaas weinig geaccepteerd is.

Nou ja, mocht ze ooit zo ver zijn mag ze mijn borstvoedingsboek wel lenen, als ze dat zou willen. (Moet hem nog wel even terugvragen van de stagiair aan wie ik hem nu uitgeleend heb. ;)) Ze weet nu in ieder geval dat ze iemand in haar omgeving heeft die (positieve) ervaring heeft met borstvoeding. Dus als ze voor borstvoeding zou kiezen of er gewoon meer vanaf wil weten, weet ze dat ze bij mij terecht kan.

En volgens mij heeft ze wel ratelende eierstokjes want ze was erg geïnteresseerd en riep ook steeds tegen haar vriend; "P, als wij straks een kindje hebben, dan ..." :D

9. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Heel herkenbaar hoor. Mijn moeder riep dit weekend nog eens dat ik toch eens moest stoppen met die onzin. ;)
    Ik vind het jammer dat ik een weinig stimulerende omgeving heb.

Ik ga wel de discussie aan over 'gewone' melk ;) en bv. Dat in mijn beleveing bv gewone melk is, maar dan ben ik iedereen al kwijt :D.
    Melk komt toch van een koe!

Ik laat het een beetje afhangen van degene waarmee ik praat. Als ik denk kansloos, dan vermijd ik het onderwerp. Als iemand open staat, ga ik graag de discussie aan.

10. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Mijn moeder vroeg me onlangs als ik me ondertussen niet als een koe begin te voelen hahahah :D En dat pas na 4 maand, zal ze opkijken want ik wil het graag een jaartje volhouden!!!

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Even iets heel anders... Weet je wat ik wel leuk vind? Toen ik bv gaf, werkte ik bij een klant. Daar hadden ze een goede kolfkamer. Het is een groot bedrijf, dus soms zaten we er met z'n drietjes te kolven. :)
    Ik zit nog steeds bij diezelfde klant en vorige week kwam ik één van de 'die-hard' bv-mama's tegen in de kantine. 'Goh, zit je nog steeds hier?' vroeg ze. Omdat het niet vaak voorkomt dat externen er zo lang blijven werken. Anyhow, toch wel leuk om dan af en toe een bekend gezicht van de kolfruimte tegen te komen. :D

12. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Jeetje, ik verbaas me altijd als ik al die reacties van andere mensen lees! Nu leef ik in een heel borstvoedingsvriendelijke omgeving hoor. Mijn moeder heeft mij ook gevoed tot zeker 1 jaar...was in die tijd ook wel bijzonder geloof ik. Mijn schoonmoeder zou er nooit iets over zeggen. Vriendinnen vinden het heel normaal. Sommige vragen wel 'hoe lang ga je nog door', maar dat ervaar ik niet als vervelend. Mensen zijn gewoon geinteresseerd en ik geef dan normaal antwoord 'zo lang mijn zoontje het nog wilt'. Mensen begrijpen het eigenlijk gewoon in mijn omgeving en zeggen dat ze het knap vinden dat ik nog borstvoeding geef. Ook dit ervaar ik niet al beledigend ofzo, want het is ook wel zwaar soms (er altijd uit moeten in de nacht...dat ellendige kolfen op mijn werk :) ). Misschien als hij straks 1 is en nog borstvoeding krijgt dat ik wel meer reacties zal krijgen, maar ik zou dat dan met 1 zin uitleggen en afkappen. Ik ga er echt niet over in discussie. Er valt wat mij betreft ook niets te discussieren :)

13. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Hahaha Hoe herkenbaar! Hier zijn de vragen precies hetzelfde!

Waarom krijgt ze nog borstvoeding (Nou omdat ze er om vraagt) Hoelang ga je er wel niet mee door (Nou zolang ze er om vraagt)
    Ga je straks 2 tegelijk voeden (euhm als Lutje er nog om vraagt dan wel)

Het is overal hetzelfde. Langer voeden wordt gewoon door veel mensen als iets raars beschouwt. Want waarom zou je het doen als je de fles kunt geven.
    Mijn werdervraag is dan: Vervang je iets dat het goed doet/werkt voor iets wat jijzelf als iets minder beschouwt? 9 van de 10 vinden het geen vergelijking en is het antwoord nee. Als dat uitleg dat ik hun vergelijking ook niets vindt zijn ze snel uitgepraat.

Trouwens ben ik niet tegen fv hoor! Het is alleen niet mijn keuze en vind dat mensen dat maar moeten accepteren. Bv is niet hun keuze en dat accepteer ik ook.

Enne gefeliciteerd met je zwangerschap! (ben 1 dag korter zwanger :D)

14. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Hier over het algemeen ook positieve reacties!

Op het cb waren ze van de week wel heel verbaasd dat ik 'nu nog steeds' bv geef. En al helemaal toen ik zei dat ik er lekker mee door ga! Kreeg de indruk dat ze het maar raar vond, terwijl ze op het cb toch juist pro bv zouden moeten zijn...

En ik irriteer me mateloos aan 1 vriendin. Zij heeft ook 2 kindjes waarbij ze de 1e zo'n 6 weken bv heeft gegeven en het toen zat was, ze had nl spruw (dan denk ik, tja, kan een x gebeuren..). Vervolgens heeft dat kindje allerlei gezondheidsproblemen en allergieen, maar tijdens de zwangerschap van haar 2e zei ze dat ze absoluut direct fv zou gaan geven want bv was maar vreselijk. Dat snapte ik persoonlijk dus echt niet maar goed, haar keus.
    En nu krijg ik iedere keer te horen 'Jeetje, dat je het nog zo lang volhoudt' of 'Nee het zou echt niks voor mij zijn' of 'Het lijkt me zo'n gedoe'.
    Ben die opmerkingen echt helemaal zat, want nee, het kost me helemaal geen moeite en ik vind het juist heel makkelijk. Maar dat lijkt ze niet te kunnen (of willen) begrijpen.

Verder staat iedereen er helemaal achter, en het grappige is, dat hoor ik het meest van mijn werkgeefsters! Dus ik krijg ook alle ruimte om te kolven en straks na 9 maanden ook. Super!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Soms ging ik er op in, als ik zin had.
    Vaak glimlachte ik en zuchtte iets van 'ach, we zien wel...'

16. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    Hangt er vanaf wie het me vraagt.....

* ik MOET helemaal niks maar mijn dochter MOET wel drinken.....
    * zolang als we zin hebben

Dochterlief is echter eentje die overdag slecht drinkt (snel afgeleid zowel borst als fles) en die schade snachts inhaalt.
    * ik moet maar pap gaan geven
    * zie je nu wel dat ze niet genoeg heeft aan de bv anders sliep ze wel door...

Ik vraag me ook wel af nu of het gewenning is of gewoon de 11 maanden sprong want de nachten zijn deze week al een ramp....
    Maarja stoppen met bv, garandeert me niet dat het beter zal gaan dus waarom risico lopen he?

17. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    @babel je schoonouders? Lekker dan... Wat zeiden ze?
    :(

@Helen PROEST vragen naar sexleven :D das een goeie!
    Of, gewoon: ' hoe vaak moet jij nog kunstvoeding geven dan? '
    Vaak werkt een dom antwoord op een domme vraag het verhelderendst hè..

@Tupp goede en verstandige reactie ;)
    Het is voor mij gewoon zo logisch, net als voor jou en de meisjes hier, dat ik gewoon zo raar op kijk als mensen het gek blijken te vinden.
    En, zoals gezegd, ik ben daar nu kennelijk gevoeliger voor,
    Komt ws ook omdat ik vrees, nee weet :(, dat mijn BV door de zwangerschap aan het opdrogen is.... Meu

@Judith dank je!
    Lijkt me wel moeilijk als je eigen moeder dat zegt. Knuf

@iedereen hebben jullie eigenlijk van je moeders (lang) BV gekregen?
    Ik een paar weken, mijn moeder zei laatst ook al, ' zie en je bent een prachtig mens geworden '
    Toen kon ik het niet laten om met een knipoog te zeggen ' kan je nagaan hoe prachtig ik had kunnen worden met BV ' :p

Konden we allebei om lachen hoor :D

@Lady X zo zo een luxe kolfkamer! Wauw.
    Hier was het, bij potentiële nieuwe werkgever: ' eh hoe lang denk je eigenlijk borstvoeding te gaan geven?'
    Lees: ' ik wil niet meewerken aan kolfgedoe '

Het was de druppel die me deed beslissen de baan niet aan te nemen :p

@Mich ik heb een aantal heel BVriendelijke vriendinnen, het is meer de niet vriendinnen wereld die er soms raar op reageert.
    Maar ook een paar vriendinnen die me kunnen raken (of ik laat me raken...) door er even uit te gooien. ' nou mij niet gesien hoor, ik wil eigen leven/lijf hebben '
    :(
    Daarmee insinuerende dat ik dat niet zou hebben?
    Raar, ik ervaar dit leven met BV en meer ' opofferingen ' als de gelukkigste tijd van mijn leven! :)

@Nijn jij ook gefeliciteerd :)
    27/9 uitgerekend?:)

Ik ben ook niet anti KV, nou ja, ik uit het in elk geval niet.

@pinda lastig als je op dit gebied zo anders bent dan je vriendin hè..
    Ach verschillen mogen en zijn verfrissend, maar blijkbaar is dit voor ons zoiets intiems en moois dat we het lastig kunnen voorstellen dat vriendinnen het niet leuk vinden of zelfs afwijzen?

@dirks mama verstandig verstandig ;)

@Lucky heb ik ook wel eens gedacht, toen ze echt 3x per nacht wakker werd en ik steeds BV gaf. Ze was toen 7,8,9 maanden.
    Zeker, het werd gewenning.
    We hebben het uiteindelijk heel makkelijk kunnen doorbreken, ik was gewoonweg beledigd :p

So, ben weer bij!
    :)

18. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Gelukkig voor mij (nog) niet herkenbaar!

Mijn moeder heeft ons alledrie minimaal een jaar bv gegeven, dus die is behoorlijk pro haha. Sowieso mijn kant van de familie. Ze vind het wel stoer dat ik veel ga werken en dan kolf, dat hoefde zij niet omdat ze thuis bleef.

Ik "irriteer" me soms ook aan de mensen die vooraf voor kv kiezen, vaak weten ze niet wat ze missen en hoe makkelijk bv is. Wat ik ook wonderlijk vind is de commercie om de kv heen, krijg net de felicitas doos en daar zitten dus bijna alleen maar papjes en melk zakjes in. Uhmmm dat gaat hier dus niet gebeuren....over een maandje of drie gaan we eens kijken of wede bv kunnen combineren met rapley!

19. Amethist

Amethist Niet meer actief

@ Klingel: *GIL* Zwanger! Hoe fantastisch is dat?! Gefeliciflapstaart!

Ik heb zelf 7 maanden BV gegeven (Neuh...niet zo HEEL erg lang) aan mijn zoontje en het viel me op dat met 6 maanden mensen wel begonnen te vragen c.q. zeggen "OH :(? Geef je nog borstvoeding?". Ik snap dat ook allemaal niet zo hoor, zulke vragen. Waarom stoppen als zowel moeder als kind het nog fijn vinden? Ik ben ermee gestopt omdat ik het wél zat was. T. weigerde al een paar maanden mijn rechterborst en ik heb dus een hele tijd alleen maar met links gevoed. Toen hij daar ook begon te emmeren was ik er best klaar mee en heb ik alles afgebouwd. Ik vond het goed geweest en heb er geen spijt van gehad.

Ik heb zelf overigens geen BV gehad. Ik wilde niet ;). En mijn oudste heeft ook geen BV gehad, want dat zag ik zelf helemaal niet zitten. Nu kan ik dat van mezelf niet helemaal meer snappen, maar goed, dat was toen mijn gevoel en ik heb er geen spijt van dat ik haar geen BV heb gegeven. Een eventuele 3e gaat trouwens wel weer BV krijgen :D.

20. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    pfff heel herkenbaar!
    ik wordt op het moment vooral gek van de opmerking:
    je gaat nu zeker wel stoppen he nu de 2e eraan komt?

uh nee dus, ik wil graag tandemen! mijn dochter van bijna 2 drinkt nog erg graag bij me, al heb ik het wel beperkt tot een wakkerwordttut moment en een heerlijkrelaxedslaapdrink moment. we beginngen en eindigen de dag dus met bv. tenzij ze ziek is dan meer.

maar het idee dat ik met een dikke buik een peuter van bijna 2 nog bv geeft dat vinden mensen toch raar!

prima dat ze dat raar vinden maar laat ze zich er niet mee gaan bemoeien!

zolang het voor jezelf en je kindje(s) nog goed voelt dan doe je dat gewoon.:D

aan de andere kant kan ik me totaal niet voorstellen waarom er mensen zijn die bij voorbaad al zeggen dat ze nooit bv gaan geven want dat schijnt z'on gedoe te zijn en het schijnt zeer te kunnen doen en daar hebben ze dan geen zin in!

zucht.... laat maar...:(

Deel Deze Pagina