Mijn wens is altijd kinderen krijgen geweest. Ook nu nog steeds, wij zitten alleen best met een enorme twijfel. Vanaf februari ben ik al wel met foliumzuur slikken begonnen omdat ik het eigenlijk niet heel lang meer wil uitstellen, maar wij zitten ook te wachten op een inschrijving voor een nieuwbouwhuis. Die inschrijving is eind april en dan is er nog een loting. Als we niet ingeloot worden is er over een jaar pas weer een nieuwe kans en stel dat ik over een jaar al een kindje heb.. dan kunnen we misschien helemaal niet meer inschrijven op een huis, omdat we het dan niet meer kunnen betalen. Tenzij ik gewoon niet minder ga werken (werk 36 uur) en dat zal ik dan na mn zwangerschap ook moeten gaan doen, want we hebben echt mijn werkgeversverklaring erbij nodig voor een huis. Mijn moeder heeft pas de opmerking laten vallen.. als je het nu doet komt je nooit meer uit je flat... en dat heeft me toch wel aan het denken gezet. We verdienen samen niet echt veel (netto 2400). en nu vraag ik me af wat jullie ervan vinden. Mijn vriend wil ook dolgraag een kind! Zouden jullie toch voor het kind gaan en blijven werken totdat het huis rond is. Of eerst zorgen dat je een huis hebt (wat nog ingericht moet worden, nog een keuken voor gekocht moet worden) en daarna pas aan kinderen beginnen? We hebben nu een koopflat met 2 slaapkamer, dus we kunnen hier altijd beginnen, maar ik zou toch snel 2 kinderen willen (als de natuur het toelaat) en dan zit je hier al te klein. zo misschien beetje lang verhaal, maar ik ben blij dat ik het eindelijk eens kwijt kan, want veel mensen begrijpen niet dat mijn wens van een kind zo sterk is de laatste paar maanden! ik ben trouwens nog niet gestopt met de pil omdat ik twijfel, zouden jullie mij aanraden dat wel te doen? ik vind het gewoon zooo moeilijk, en krijg te horen dat ik toch nog zo jong ben... daar schiet ik niks mee op, het gaat niet om mijn leeftijd, maar om mijn gevoel!
hee happygirl! je moet het natuurlijk zelf weten als jou gevoel zegt niet doen moet je het niet doen, Het is niet zomaar een kleine stap! maar 2400 is toch wel te doen? wij hebben 2200 en redden het makkelijk! maar wil je perse in de nieuwbouwwijk wonen? ik weet niet of je ingeschreven staat voor een gewone huurwoning? maar dan kan je toch altijd reageren en verhuizen? of is je flat zo klein dat je niet voor een kind kan zorgen? sorry meissie maar ik kan je verder niet echt helpen, denk dat je die keuze grotendeels zelf moet maken. liefs,
wij willen geen huurwoning, want we hebben nu een koopappartement (2 slaapkamers) en we willen naar een eensgezinswoning We betalen nu voor de flat 850 hypotheek en 200 servicekosten en dat vind ik eigenlijk erg veel!
als ik mijn verstand laat praten zeg ik: even wachten tot je helemaal rond bent met je huis. Maar als ik mijn gevoel laat spreken zou ik ervoor gaan. wie weet duurt het nog een tijd voordat het lukt en dan ben je nog eens 9 maanden kwijt. Vroeger thuis zeiden wij altijd als iemand zwanger was die weinig had of ook niet in een ideale situatie zat: het kind komt ook wel groot. (natuurlijk niet al te letterlijk nemen) Slaap er nog een spreekwoordelijk nachtje over en volg je gevoel met een beetje wijsheid
He happygirl, Ben je naar zo'n duur huis op zoek dat je daar zo veel meer aan kwijt bent? Je bent nu per maand 1050 euro kwijt aan je flat, dat wordt toch geen honderden euro's meer voor een huis? Of willen jullie echt een duur huis kopen? Je zou misschien ook eens naar bestaande bouw kunnen kijken. Die prijzen dalen op het moment sterk. En dat kun je ook kopen wanneer het jou uitkomt en heb je geen last van inschrijvingen/uitlotingen. Hebben jullie allebei nog geen vast contract? Want normaal is je contract toch genoeg en hoef je niet ook nog eens een werkgeversverklaring te overleggen? Succes met het maken van je keuze...
Waarom zou je het over een jaar met een kindje niet meer kunnen betalen? Als je t echt niet kan betalen straks als je nu een kindje zou hebben, dan kan je het ook niet betalen als je eerst het huis hebt en daarna het kindje... Als je snapt wat ik bedoel? Je gaat leven naar het inkomen wat je hebt en met een kindje word je vanzelf al een stuk zuiniger. Wat betreft dat je snel 2 kindjes achter elkaar wilt, dat kan je niet zeggen nog Ik zei dat ook altijd, tot deze zwangerschap... Ik heb vrij veel klachten en wacht dus liever een paar jaar voordat we aan een tweede willen beginnen.. Misschien denk jij er straks ook wel zo over.. Je kan een kindje ook op jullie flat hebben, ik zou er dus 'gewoon' mee beginnen. Er zijn altijd wel dingen die in de weg zullen staan.. Nu is het een eventuele woning, straks is het weer iets anders... Maargoed, dit is mijn mening; jullie moeten doen waar jullie je het beste bij voelen. En ik heb het egvoel dat dat gaan voor een kindje is, aangezien je al met foliumzuur begonnen bent Succes in ieder geval! P.S. Krijgen jullie geen hypotheektoeslag? Ik vind 850 hypotheek wel heel erg veel namelijk... Sowieso voor een flat..
hee happygirl. ik vind dat idd erg veel voor een flat! mag ik vragenwaarom je niet in een huurwoning wilt? hopen dat je een nhypotheek krijgt! is je flat zo klein dat er geen kindje bij kan? liefs,
Hey happygirl Ik vraag me af waarom een nieuwbouw huis. Er zijn genoeg andere huizen van een paar jaar oud en dan ben je waarschijnlijk minder voor kwijt da je flatje nu. kijk op funda.nl om te zien of er wat voor jullie tussen zit en of de kosten te doen zijn. Gewoon wat meer om je heen kijken. Ik weet t, een nieuwbouw huis is erg leuk maar er zijn ook andere manieren. en je hoeft dan niet op een loting te wachten. Ik hoop dat je er wat aan hebt. gemma
het is wel veel geld voor een flat dat vind ik zelf ook, en een huis op de grond zal ongeveer hetzelfde kosten vandaar dat we liever dat hebben, kan het kind ook lekker in de tuin e.d. ik heb een vast contract als alles goed gaat mijn man in juli ook. maar je hebt altijd een werkgeversverklaring nodig voor een koophuis, omdat daar opstaat hoeveel je werkt en wat je verdient, een contract kan inmiddels als je oude salaris zijn. het hoeft van mij ook geen nieuwbouwhuis te zijn (wat wel leuk is) maar ik vind de huizen op dit moment allemaal zo oud en ik ben helemaal niet van de oude inrichting en badkamer beneden enzo. ik houd het goed in de gaten, maar in veenendaal staat nog niet veel leuks.. misschien komt dat nog en ik heb wel steeds sterker het gevoel dat een huis ook kan met kind, want het eerste jaar heeft het nog geen tuin nodig e.d. dus waarom wachten? ik heb me al wel laten pendelen juli - jongen apr - jongen en ben nog niet gestopt met de pil.. dus ben benieuwd?! In ieder geval bedankt voor de reacties die er zijn en die nog komen
ik snap jou ook wel een beetje.......wij hebben ook heel graag een kinderwens en we willen misschien ook wel een koophuisje kopen maar ik zit dus met t probleem dat ik na de zwangerschap partime wil werken en dan ben ik dus ook bang dat we de hypotheek niet meer kunnen betalen ik denk dat jij daar ook mee zit? wij hebben nu voor een kindje op de eerste plaats gekozen en daarna zien we wel
Das een moeilijke keuze he. maar ik ebn er van overtuigd dat je beiden kunt doen. Al s e een niet te duur leuk huisje kunt vinden dan is dat waarschijnlijk goedkoper dan je woning nu. Een kind is duur maar als je goed kijkt wat je koopt scheelt het veel. op Marktplaats staan erg veel leuke meubeltje boxen die je kunt opknappen. Wij halen het ook van Marktplaats we hebben al een box en bedje er vandaan. babybadje is er ook goedkoop. Likje verf in de babykamer. en tada je kunt er dan ook wat leuks van maken hoor en je moet niet de kinderbijslag vergeten kun je ook weer voeding en evt kleding voor kopen is er altijd leuk bij. Maar ja ik weet natuurlijk niet hoe duur een normale gezinswoning in veenendaal kost. Succes met je beslissing.
wij hebben precies het zelfde. we wonen zelf ook in een oficieel 4 kamer appartement. 1 woonkamer 1 bijkamer en 2 slaapkamers. wij hebben er toen ook voor gekozen om voor een kindje te gaan, omdat wij allebei ook heel graag een kindje wilden. toen hij er eenmaal was hebben wij ook zitten kijken naar een ander huis een rijtjes woning, maar omdat ik maar 2,5 dag werk zit dat er niet in. we kunnen wel een hypotheek krijgen maar de maand lasten worden gewoon te hoog. we wilden eigelijk ook heel graag een 2de kindje maar hier op de flat gaat dat niet. dus het is een lastige situatie. maar aan de andere kant als jullie eerst voor een ander huisje gaan en de kleine komt daarna en je gaat halve dagen werken , halve weken werken is het huis dan nog wel optebrengen. en moet je het dan niet alsnog weer verkopen omdat het niet meer te betalen valt omdat er een kleine is en je minder gaat werken.
@ angelina: Nou inderdaad ik zit met precies hetzelfde probleem, en wat heeft jullie doen besluiten om toch eerst voor een kindje te gaan? @ diane: toch willen wij binnenkort een huis kopen en als het goed is zijn de lasten niet veel meer dan waar we nu zitten, alleen meer ruimte en ik heb erover gedacht om pas minder te gaan werken als het huis helemaal rond is. ik blijf dan nog 24 uur werken (nu 36)
Je werkt nu 36 uur, hoeveel uur wil je werken als je een kindje hebt. De overgang van 36 uur naar bv 20 uur, was bij mij niet zoveel. Je komt namelijk in een andere belastingtarief waardoor je meer netto overhoud, Ook kreeg ik meer zorgtoeslag en belastingvoordeel. Waardoor wij nagenoeg niet echt op achteruit gingen. Wat ik ook deed altijd bij AH boodschappen doen, dat doe ik niet meer, ga nu naar de Aldi en Dirk van de Broek, ook let ik nu op de actieproducten. Ben anders gaan leven, bewuster en dat bevalt mij heel goed, zonde wat ik eigenlijk heb weggegooid toen ik nog geen kindje had. Hoop dat je hier iets mee kan, trouwens ik woonde ook op een flat toen ik zwanger bleek, zijn toen op huizenjacht gegaan en heb een totaal bouwkeet gekocht en die hebben we geheel zelf opgeknapt ( heel goedkoop gekocht doordat het zo slecht was) en het huis was net voor dat ik beviel af.
Ik begrijp je twijfel. Mijn verstand zegt: wachten. Maar dat gevoel he... dat hou je niet tegen. "Eén kind kan altijd" zeggen 'verstandige' mensen in mijn omgeving. En daarmee bedoelen ze dat 1 kindje altijd moet gaan. Zoals hierboven ook omschreven: je gaat bewuster leven. Met minder werken kom je in een voordeliger belastingtarief, dat is ook een feit. Misschien toch inderdaad eens kijken voor een bestaand huis. Mijn vriend en ik wonen in een twee onder 1 kap huis, drie slaapkamers, enorme zolder, 700m2 perceel en wij betalen netto 780 euro hypotheek. Ook omdat het een wat ouder huis is, wat we zelf hebben geschilderd, zelf vloer erin gelegd (wij wisten van te voren ook niet hoe dat moest, maar gewoon beginnen en dan lukt het vanzelf). De keuken is nog altijd donker eiken en de badkamer 15 jaar oud.... maar alles voldoet en is schoon en dat vinden wij het belangrijkst. De tuin moet nog een keer gedaan worden... En zo blijf je toch aan de gang in een ouder huis én in een nieuwbouwhuis. Ik denk ook wel eens hoe het moet als er een kleine bij komt en ik minder zou gaan werken.... Maar als al die andere mensen het kunnen dan kunnen wij het ook. Ik weet zeker dat je mét een kindje echt nog uit die flat komt hoor! Ik ken een stelletje dat ook in een koopflat een kindje kreeg en na een jaar een koophuis vond, en zij verdienen samen hetzelfde als jij. Succes met jullie beslissing!
bedankt ik ben er voor 90% uit haha het is inderdaad dat gevoel en dat wordt ook steeds sterker, maar dat komt misschien ook omdat ik er continue mee bezig ben en er altijd aan denk, maar ik kan het gewoon niet uit mijn hoofd zetten.