nekplooimeting 3% kans.. wat nu?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door ozlem84, 27 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ozlem84

ozlem84 Lid

27 apr 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Wij hebben net een nekplooimeting gehad waarin de kans voor een downsyndroom op 3% is geschat.(en 97% niet...). Binnenkort moeten we naar het ziekenhuis voor een vlokkentest.

Het nekplooijtje was 3 mm (tegen het maximale aan...)

Ik ben 27 jaar...

wie heeft ervaring? Wie kan advies geven?
    Bedankt!

2. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik had een kans van 1 op 155 op een kindje met down (das nog niet eens 1 procent, maar wel een verhoogde kans). Wij wilden zekerheid en hebben een vruchtwaterpunctie laten doen. Deze kan wel pas vanaf 16 weken, maar de kans op een miskraam is kleiner dan bij een vlokkentest. Gelukkig een goede uitslag. Ik ben 32 jaar, dus zou ook nog niet echt in de risicogroep moeten vallen. Bij mij lag het trouwens aan mijn bloedwaardes, de nekplooi was normaal.
    Mag ik vragen waarom jij voor een vlokkentest hebt gekozen?

3. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Als je maar 3% kans hebt op het downsyndroom, waarom laten ze je dan een vlokkentest doen ??
    Dat doen ze vaak alleen als de kansberekening hoger is.

Heb je alleen een nekplooi laten doen, of de combitest (met bloedprikken) ??

4. ozlem84

ozlem84 Lid

27 apr 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons was het namelijk dat de waardevan pregnancy associated plasma protein-A (PAPP-A) vrij laag was en dat wij net onder de maximale grens van de dikte van de nekplooi zaten. Hij liet ons een grafiek zitten waarin wij net onder het max zaten. Hij adviseerde ons een vlokkentest te doen... vandaar

5. ozlem84

ozlem84 Lid

27 apr 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    de combinatie van bloed en dikte van de nekplooi is er een advies gekomen voor de vlokkentest

6. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik dacht dat ze in zulke gevallen eerder de punctie adviseerden (maar misschien scheelt dat per situatie?).
    Maar twijfel je of je dit dan wel of niet wil doen ozlem?

7. ozlem84

ozlem84 Lid

27 apr 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit in dubio... wil gewoon zeker zijn dat mijn kindje gezond is.
    we zijn namelijk best geschrokken van de uitslag.. wellicht is het dan toch verstandig om extra onderzoek te doen om zeker te weten..

8. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Als je zekerheid wil, moet je dat inderdaad doen.
    Laat je goed voorlichten over de mogelijkheden ( een vlokkentest geeft in een kein percentage van de onderzoeken namelijk ook een onbetrouwbare uitslag en dan moet je om zeker te zijn alsnog de punctie doen).

9. lies276

lies276 Niet meer actief

in Nederland noemen ze een half procent al een verhoogd risico en dan krijg je dus vervolgonderzoek aangeboden.
    wij hadden destijds een kans van 1;110 en hebben geen vervolgondezoek laten doen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
    alleen jij kan voor jezelf afwegen wat doorslaggevend is (bijv. wat zouden jullie doen als het kindje idd down blijkt te hebben??).
    3 procent is natuurlijk nog steeds heel weinig!

10. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Denk dat je voor jezelf moet overwegen wat je gaat doen bij een eventuele slechte uitslag. Als je je baby, ongeacht de uitslag, wilt houden, dan hoef je geen verdere onderzoeken te doen. Dat is een besluit wat jullie alleen samen kunnen nemen. Sterkte!

11. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    mijn broer heb down,maar hebben bewust de onderzoeken niet laten doen,een kindje is voor ons een wonder en dan maakt down voor ons niets uit.we zijn nu uit elkaar en denken hetzelfde.ik ben niet zo van het risico lopen maar was voor ons snel duidelijk dat wij ongeacht alles het kindje dan laten komen.en al dacht hij ander ik kan het niet over mijn hart verkrijgen

12. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    en wat is 3%

13. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Hier een nekplooi van 3,5 net over de grens en een slechte uitslag van m'n bloed. Ben 30 jaar. Eerste uitslag gaf 1:73 voor Down na een uitgebreide echo in het EMC veranderde het zelfs naar 1:5. Maar wonder boven wonder was alles na de vlokkentest goed en met de 20 weken echo ook

14. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    corina
    wat als je wist dat het zeker down was of vraag ik teveel nu

15. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Daar hebben we gelukkig nooit een definitief besluit over hoeven nemen. Onze gedachten wisselden heel erg.

16. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    zowiezo is dit altijd goed nieuwsd wat je had want een gezond kindje willen we allemaal

17. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

hoi dverheul
    ik had een nekplooi van 12mm en kans 1 op 5 op down, edwards en patausydroom,ik heb de vruchtwaterpuntie afgeslagen ,want ik wilde niks riskeren en wilde t kindje houden wat hij ook had.
    Hij is geboren nu is hij 11 weken hij heeft geen van deze 3 drie afwijkingen,maar wel een verdikt nekje.
    Wel misschien noonansydroom,maar krijg daar nog een dna onderzoek voor volgende maand in maastricht.

18. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    noahjoshua
    ik kan me in jou gevoel en beweegredenen goed plaatsen.wat is dat syndroom precies dan?

19. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

Hoi dverheul

de symtomen kunnen zijn.
    -hartafwijking heeft noah gelukkig niet.
    -kleine lengte
    -voedings problemen
    -ontwikkeling achterstand
    -verdikte nek hygroma colli in moeilijk woord dit heeft noah wel.
    -kunnen scheel kijken
    -andere stand van de ogen
    -slappe spieren, fisiotherapeut zei hij heeft slappe spieren.
    -grote neus brug
    -enz heb ik van internet gekeken er staan nog meer dingen bij,maar weet ik effe zo niet meer.

Hij is echt een wondertje van me wat hij ook heeft,ze hebben me zelfs geadviseerd om een abortus te plegen omdat ik al een kind met adhd heb werd te zwaar zei de verloskundige daar ben ik nog steeds kwaad om.
    groetjes

20. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    wat is zwaar?
    hoe deden ze het vroeger dan
    het gaat verdikkeme om een leven.
    kijk als het op geen enkele manier levensvatbaar is snap ik t een beetje maar ik ga ver,heel ver voor mijn kindje.
    ik heb er 2,5 jaar en 1 ivf en 1 icsi over gedaan om zwanger te worden.
    toen ik 8 weken zwanger was ging mijn partner weg,hij is wel in beeld en heb niks te klagen maar ook ik ga het zwaar krijgen. enne ik heb ook adhd en tis wel te doen als je weet hoe ermee om te gaan.
    ik neem mijn petje voor je af hoor!!!

Deel Deze Pagina