Vacuoles in eicellen. Wat nu? (Gent, Dusseldorf?)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door thousandoaks, 15 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. thousandoaks

    thousandoaks Actief lid

    15 feb 2019
    239
    261
    63
    #1 thousandoaks, 15 feb 2019
    Laatst bewerkt: 15 feb 2019
    Hoi iedereen,
    Meestal zoek ik oude topics als ik met een vraag zit, maar hierop kan ik nergens antwoord vinden.
    Wij (allebei 31 jaar) hebben in november 2018 IVF gedaan, kort protocol:
    Gonal F 150, 6 eicellen, 3 bevruchtingen, 1 matige verse tp en 0 cryo's
    Volgens onze arts werd er gedacht aan een eicelprobleem, maar wilden ze me nu Meriofert 225 voorschrijven om te kijken of dat beter resultaat gaf, plus ICSI en weer kort protocol.
    En we hebben net gisteren de uitslag gekregen van die ICSI. We begonnen met 11 eicellen, maar ik werd gisteren gebeld dat we 0 embryo's hadden.

    Gelukkig mochten we direct langskomen en de dienstdoende (overigens super lieve en fijne) arts vertelde dat mijn eicellen er niet goed uitzien, ze zitten vol met vacuoles, een soort vochtblaasjes. Ze gaan ons bespreken in ons team, maar ze zei wel dat we er rekening mee moeten houden dat ons wordt aangeraden om eiceldonatie in overweging te nemen. Ze zei dat ze het niet vaak zien, maar dat het bij onze vorige ivfpoging ook al zichtbaar was.

    Eenmaal thuis heb ik met behulp van een vriendin wat wetenschappelijk onderzoeken kunnen lezen, al lijkt er beperkt onderzoek gedaan te zijn naar het probleem. Daar in stond ook dat ICSI er waarschijnlijk voor zorgt dat de vochtblaasjes kapot worden geprikt, én dat het een gevolg kan zijn van hormoonstimulatie. Alleen tja, dat zou niet verklaren waarom ik niet gewoon zwanger ben geworden van alle pogingen thuis en de aantal keren IUI in natuurlijke cyclus.

    De vraag voor ons is natuurlijk: wat nu? Sowieso hebben we over twee weken onze evaluatie. En het is nogal een raar gedoe, van 11 eicellen naar nadenken over eiceldonatie. Maar ik wil alle sporen goed uitzoeken en daarbij hoort denk ik ook een blik van een ander ziekenhuis.
    Dus drie vragen eigenlijk:
    1) hoe werkt zo'n second opinion?
    2) kennen jullie dit probleem?
    3) welk buitenlands ziekenhuis zouden jullie ons dan aanraden?

    Alvast super bedankt voor het lezen, dat waardeer ik echt.
     
  2. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.718
    9.375
    113
    Vrouw
    Ik lees even mee in dit topic. Mogelijk hebben wij hetzelfde probleem. Zijn jouw eicellen ook kapot gegaan bij het injecteren van de zaadcel?
     
  3. thousandoaks

    thousandoaks Actief lid

    15 feb 2019
    239
    261
    63
    Niet fijn om te lezen, maar wel fijn om een beetje herkenning te vinden. Goede vraag, ik moet je wel eerlijk zeggen dat we alle details pas bij de evaluatie gaan krijgen over twee weken.

    Maar vanuit wat ik nu weet: ik geloof wel dat er in de eerste instantie bevruchting was opgetreden (bij jou ook zo te lezen?). Maar het klinkt wel plausibel dat dat het geval is, dat de binnenkant dus kapot ging omdat die vochtblaasjes werden aangeprikt. Wat ik al schreef, bij onze IVF poging is er dus wél één matige embryo ontstaan, terwijl alles bij ICSI gelijk onbruikbaar is geworden.

    Heb jij intussen al een gesprek kunnen hebben met een arts hierover of meer kennis kunnen vergaren?
     
  4. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.718
    9.375
    113
    Vrouw
    Ik kom meer te weten bij mijn evaluatiegesprek, die vindt 21 maart pas plaats. Ik weet namelijk nog niet of bij de overige 10 eicellen bevruchting heeft opgetreden, alleen 1 eicel is bevrucht en een embryo ontstaan. Maandag mag ik officieel pas testen, maar mijn menstruatie is al begonnen door de utrogestan heen sinds gisteren.

    Mijn vriend en ik hebben wel besloten eerst ons evaluatiegesprek af te wachten en daarna mogelijk een second opinion aan te vragen in Düsseldorf. Behandeling zal dan nog even op zich moeten laten wachten omdat mijn zorgverzekering niet gecontracteerd is bij VivaNeo.

    Ik hoop dat jullie over 2 weken meer duidelijkheid krijgen over de stand van zaken omtrent het traject en of er nog behandeling mogelijk is. In jullie geval zal ik er zeker voor kiezen om naar het buitenland uit te wijken omdat men daar wel verder is en naar jou gekeken wordt als persoon en er niet een vastgesteld protocol gevolgd wordt.
     
  5. thousandoaks

    thousandoaks Actief lid

    15 feb 2019
    239
    261
    63
    Is het misschien mogelijk om het gesprek naar voren te halen? Ik weet dat wij na onze eerste IVF ook weken moesten wachten, en dat voelde echt niet goed. Wel was het stof neergedaald hoor, dat was wel weer fijn. Maar misschien kun je erover nadenken.
    Wij zouden in de eerste instantie ook pas ons gesprek over vijf weken hebben, maar de arts bij wie we gisteren welkom waren, heeft er voor gezorgd dat we eerder terecht kunnen.

    Wat betreft VivaNeo (daar valt onze huidige kliniek ook onder), je zou ook nog kunnen denken aan Gent, maar ik heb zo het vermoeden dat Dusseldorf voor jullie een stuk dichterbij is of niet? Voor ons is het allebei ongeveer even ver, al vinden we Gent een veel leuker stad, haha ;)

    Bij mij werd na de eerste IVF dus gezegd dat het wisselen van hormonen kan zorgen beter resultaat. Ik zou absoluut echt heel duidelijk vragen bij je gesprek wat ze hebben aangetroffen, want dan is ook duidelijker waar je aan moet denken.
     
  6. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.718
    9.375
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het wel mogelijk is. Aan de ene kant wil ik de afspraak wel eerder, maar aan de andere kant is een beetje rust ook wel goed.
    Fijn dat jullie arts zo sympathiek was om de afspraak naar voren te halen!

    Haha, Gent is nét een beetje te ver weg inderdaad. Wij zijn nu onder behandeling van het Radboud in Nijmegen, dat is voor ons een klein uurtje rijden en Düsseldorf is voor ons ook ongeveer een uur rijden. Ik lees wel veel goede dingen over Gent inderdaad.

    Maar wat moet het een klap zijn geweest voor jullie gisteren.. 0 embryo's.. Een hele behandeling met alle toeters en bellen voor niks dus eigenlijk.
    Ik heb onlangs ook een topic geopend, daar zijn best wat reacties op gekomen. Wellicht heb jij ook wat aan deze informatie.
    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/eicelkwaliteit-eicel-gaat-kapot-bij-injecteren-zaadcel.688587/
     

Deel Deze Pagina