Het geslacht van je kind vooraf bepalen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Nummer4, 2 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.702
    6.602
    113
    Vrouw
    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4970536/scp-verwachtingen-voorspellingen-geslacht-baby-jongen-meisje
    Voorspellingen over 2020
    Het mag niet, maar het gebeurt: het geslacht van je kind vooraf bepalen
    Aangepast: 1 uur 18 minuten geleden
    [​IMG]Beeld © iStock

Tegenover het Sociaal- en Cultureel Planbureau (SCP) gaf in 2004 een meerderheid van de Nederlanders aan dat ouders in 2020 zelf het geslacht van hun baby konden bepalen. Wat is van deze voorspelling uitgekomen?

Zo'n dertig toekomstige ouders melden zich maandelijks via de mail bij Bert van Delen van de Genderkliniek. Hij adviseert mensen die een specifiek geslachtsvoorkeur hebben voor hun toekomstige baby. Met zijn voorlichtingswebsite adviseert Van Delen deze mensen hoe ze via de legale weg in het buitenland een kind van het gewenste geslacht kunnen krijgen.

Van Delen wijst geïnteresseerden de weg in een moeras van mogelijkheden en vertelt ze ook over de voor- en nadelen van genderselectie.

Naar het buitenland
    Maandelijks gaan zo'n drie Nederlandse stellen het hele traject van genderselectie in. Het is een omstreden methode om via IVF en embryoselectie het gewenste geslacht te baren. In Nederland is zo'n behandeling verboden, maar niet in landen als de Verenigde Staten, Cyprus of Malta. Het staat Nederlandse ouders vrij om daar hun behandeling te ondergaan. Alle vooronderzoeken, zoals bloedtests, mogen gewoon in Nederlandse ziekenhuizen worden verricht.

De keuze voor zo'n behandeling is niet voor iedereen weggelegd. "Alles bij elkaar moet je rekening houden met zo'n 10.000 euro. Dat omvat de medische kosten, de behandeling, de verblijfskosten en de reis", zegt Bert van Delen. Hij ziet dat dat bedrag voor veel geïnteresseerden een drempel te veel is.

Hoe dachten we in 2004 over 2020?
    In 2004 vroeg het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) aan een representatieve groep Nederlanders hoe zij keken naar Nederland in 2020. Hoe zou het dan gesteld zijn met Nederland op het gebied van veiligheid, politiek, integratie, onderwijs en zorg? Deze week kijkt RTL Nieuws wat er terecht is gekomen van de voorspellingen van toen.

Barbara (niet haar echte naam) is een van de vrouwen die naar het buitenland is afgereisd voor een behandeling. Ze had altijd een sterke voorkeur voor een meisje, maar kreeg telkens een jongen. "Toen baalde ik wel. Ik ben geen moeder die het leuk vindt om dagenlang hoge Duplo-torens te bouwen."

Voor altijd bepalend
    Ze doorliep het hele traject en zet, als alles goed verloopt, straks een dochter op de wereld. Ze voelt dat er een taboe heerst op het onderwerp, maar hoopt op begrip. "Mensen kunnen echt heel verdrietig zijn als het niet het geslacht is waar je op had gehoopt. Dat is iets voor het leven: het is niet dat je een lelijke bos bloemen krijgt die je na een week weggooit."

Meerderheid vindt geslachtsselectie onwenselijk

In 2004 vroeg het SCP Nederlanders naar voorspellingen voor 2020. 52 procent van de ondervraagden verwachtte dat op dit moment geslachtskeuze mogelijk zou zijn. 92 procent vond het overigens een onwenselijke ontwikkeling.

In opdracht van RTL Nieuws vroeg DVJ Insights vorige maand ruim 500 Nederlanders hoe wenselijk zij geslachtskeuze (om niet-medische redenen) vinden. 78 procent vindt het kiezen van het geslacht van je kind onwenselijk. 11 procent staat positief tegenover geslachtskeuze.

2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.702
    6.602
    113
    Vrouw
    Wat vinden jullie hiervan?

3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Tja het past wel een beetje in de maakbare wereld waar we in leven.
    Vind je je borsten te klein maak je ze groter, heb je een te dikke buik zuig je het vet toch weg.

Gevoelsmatig is het een brug te ver, maar voelt dit zo omdat het nieuw is en ik het een gek idee vind. Of omdat het moreel verwerpelijk is.
    Ik ben er nog niet helemaal uit.

Zonnebloem92, Youtan en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Lynne182

Lynne182 Bekend lid

7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Mensen moeten lekker zelf weten wat ze willen. Eerlijk als het niet zoveel geld zou kosten hadden denk ik veel meer mensen het gedaan. Ik denk dat wij daar dan voor onze derde ook best overweging in zouden hebben gemaakt.

Maar 10.000 euro voor het gewenste geslacht.. Wat een geld zeg. Als je dat er voor over hebt dan wens ik je alle geluk van de wereld..

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Moeilijk...
    Als ik vanuit mezelf kijk dan zeg ik "Nee, dit gaat (mij) veel te ver", maar ik weet niet hoe (wens)ouders erin staan die deze keuze wel maken. Welke gevoelens en redenaties daarbij komen kijken. Misschien zou ik het dus wel kunnen begrijpen vanuit hun gevoel.
    Maar als algemene ontwikkeling op deze manier? Dat het mogelijk is en ook gebeurt?
    Daar ben ik persoonlijk nog niet over uit; ik neig nu naar "tegen" i.i.g.

6. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.481
    6.094
    113
    Vrouw
    Ik twijfel enorm of het ethisch wel verantwoord is. Als we dat kunnen beïnvloeden kan een invloedrijk persoon beslissen wat er geboren wordt in de toekomst. Dit is wel een doemscenario hoor maar in ethiek denk je daar wel over na.

Het past inderdaad in onze maakbare wereld, maar bloemen vergelijken met baby’s vind ik een brug te ver. Misschien moeten we ook leren omgaan met teleurstellingen en blij zijn met hetgeen je ‘krijgt’. Ik vind het dus belachelijk en tegen alle ethiek in.

Een jongen of meisje zou echt niet uit moeten maken.

YellowEyes, nosilla, Gewooniemand en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Geen idee wat ik ervan vind. Ik denk alleen maar als het maar gezond is ben ik al dolgelukkig. Meisje of jongetje. Als mensen daar 10.000 euro voor over hebben moeten ze dat lekker doen...
    Ik kan me er niks bij voorstellen. Mijn oma wilde altijd graag een meid maar kreeg 3 jongens en bleef proberen ;) toen kreeg ze ook nog 2 meiden. Zij zou het misschien in die tijd wel gedaan hebben voor een meisje haha.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.498
    21.908
    113
    Alleen in bepaalde gevallen kan ik het begrijpen. Bijvoorbeeld bij ziektes die enkel bij ofwel jongens ofwel meisjes voorkomen, dat zag ik ooit eens op zo'n zwangerschapsprogramma.

YellowEyes, Jo79, MaMa en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Ik vind vooral die geïnterviewde een triest figuur. Je wil geen duplo-torens bouwen? Waarom begin je dan überhaupt aan kinderen? Heeft toch geen bal met geslacht te maken? En verdrietig worden omdat het niet 'het gewenste geslacht' is? Bizar.

Het is m.i. ethisch onverantwoord, behalve in gevallen die @citroenrasp beschrijft: waarin er sprake is van geslachtsafhankelijke erfelijke ziektes. En dan nog is het op het randje.

Happyhope, YellowEyes, Jo79 en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Ik vind er alleen maar veel negatiefs van. Ik kan werkelijk niet begrijpen dat je zo ver zou willen gaan. Hoe ver wil je gaan in de maakbaarheid? Gaan ze dan straks ook selecteren op oog/haarkleur? Ik wil graag een meisje, maar ze moet wel blonde haren en blauwe ogen hebben. :confused:

Gewooniemand en Whoopy vinden dit leuk.
  11. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Volgens mij is dat allemaal al mogelijk en gebeurt het zelfs in Amerika. Als je maar genoeg geld hebt...
    Maar pin me er niet op vast :o:

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.498
    21.908
    113
    Helaas gebeurt dat al, en worden er speciaal donoren die bv een Brad Pitt lookalike zijn geselecteerd. Koekoek.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.247
    16.632
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk altijd maar die mensen hebben niks anders te doen en de nanny’s mogen hun prinsjes en prinsesjes opvoeden ;)
    Mbt erfelijke ziektes hoef je niet uit te wijken maar het buitenland dus ook niet relevant.
    Wees blij dat je kinderen kan krijgen.

MyMiracle, Gewooniemand en Whoopy vinden dit leuk.
  14. AnnemarieK77

AnnemarieK77 Actief lid

6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Nou inderdaad. Mijn dochter speelt meer met Duplo dan mijn beide zonen bij elkaar.
    Ben het ook met @citroenrasp eens. Lijkt mij de enige ethisch verantwoorde reden. Maar zelfs dan moeten de kaders duidelijk en afgebakend zijn.

GossipGirlxoxo, Gewooniemand en Whoopy vinden dit leuk.
  15. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik snap gewoon niet waarom je zoiets zou willen (wanneer evt ziektes geen rol speelt). Is je kind dan alleen goed genoeg met een bepaald geslacht? Ik vind dat gewoon ziekelijk.
    Ik snap wel dat mensen een voorkeur kunnen hebben. Maar uiteindelijk maakt het toch helemaal niks uit? Ik heb een zoon en dochter dus makkelijk praten misschien voor sommigen. Maar bij mijn dochter wou ik graag nog een jongen. Dat leek me zo leuk 2 broers. Maar toen ik op de echo zag dat het een meisje was, was ik die gedachte al gelijk helemaal vergeten. En als ik 2 meiden had gehad maakte dat ook niks uit.
    Ik snap ook niet dat mensen helemaal moeten rouwen omdat het geslacht van hun kind niet overeenkomt met hun droom. Wel dat je misschien even moet omschakelen.
    Die klinieken zullen het ook alleen maar voor geld doen, en heus niet omdat ze zo liefdadig zijn.

Heartofhope en citroenrasp vinden dit leuk.
  16. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.702
    6.602
    113
    Vrouw

Inderdaad, je wilt niet weten hoeveel Duplo torens mijn dochter bouwt :rolleyes:
    Ze speelt met autootjes en dino's en krijgt nu pas (5) interesse in wat vrouwelijke actiefiguren maar dan alleen om de kleertjes uit en aan te doen. :roflmao:

Gewooniemand vindt dit leuk.
  17. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Die klinieken zullen het ook alleen maar voor geld doen, en heus niet omdat ze zo liefdadig zijn.[/QUOTE]

Maar dit geldt voor alle IVF klinieken, toch? :)

citroenrasp vindt dit leuk.
  18. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Ik lach alleen maar heel hard in mijn vuistje als blijkt dat het bewuste meisje geen meisjeMeisje is en geen pop aanraakt, geen vlechtjes wilt en alleen maar in bomen klimt en met auto’s speelt :) en het jongetje natuurlijk met poppen en prinsessenjurkjes, nageltjes lakken, enz..

YellowEyes, Melief, Novi en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.481
    6.094
    113
    Vrouw
    Ja of zich geen meisje voelt maar jongen en zich laat ombouwen! Haha.

Gewooniemand, Whoopy en Mammielove vinden dit leuk.
  20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Heel erg leuk. Tot je meisje opeens geen jurkjes meer aanwil. Of die stoere jongen in werkelijkheid een zachtaardig watje blijkt te zijn dat niets van voetbal wil weten. Of je bestelde een lief meisje dat opeens een beperking of gedragsstoornis heeft).

En nog erger wat als dat zo gewenste meisje lesbisch blijkt of transgender!

Niet goed geld terug? Kind maar afstaan dan?

Het leven is niet maakbaar en geslacht zegt niets over karakter of persoonlijkheid. Wat een verwachtingen worden er al voor de geboorte op de schouders van dit dure wenskind gelegd zeg... Wat als dit kind hieraan niet kan of wil voldoen? Ouders die zo ver gaan, zoveel geld betalen, speciaal naar het buitenland en zich echt bewust zijn van hun moreel verwerpelijke gedrag verwachten natuurlijk wel kwaliteit.

Happyhope, YellowEyes, A new day en 9 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina