Mijn dochter eet al 5 maanden a la rapley. Naar mijn inziens gaat het super goed. Alleen vandaag op de creche vertelde een van de leidsters dat er bijna hele schijfjes champion in haar poepie zat en dat ze dit zeer verontrustend vond! Ik zelf dacht, oh dan zal ze wel een paar in een keer doorgeslikt hebben!!! Maar moet ik mij nu zorgen maken? Is dit ongezond? Pijnlijk???? Ze heeft niet gehuild ofzo! De leidster heeft me een beetje onzeker gemaakt. Alsof mijn meisje hier last aan ondervindt. Maar ze heeft nooit pijn of moeite gehad met haar ontlasting! Maken jullie dat ook mee, dat er hele stukjes eten in de ontlasting zit?
Ja hoor hier komen ook hele stukken paprika en maisjes eruit... Ook de champignons komen er in hele stukken uit. Geeft volgens mij niks. Het verteerd blijkbaar wat minder....
Ja hoor hier met regelmaat ook championnen, erwtjes, bruine bonen, stukken spercieboon, etc dat je in de ontlasting kan onderscheiden. Komt mi gewoon door dat het voedsel niet helemaal fijn is bij het erin gaan, en ook niet helemaal fijn is bij het doorslikken. Dan word het in de maag en darmen niet helemaal verteerd etc omdat ze het blijkbaar allemaal niet nodig hebben en dan komt het er weer uit! Overigens heeft die leidster weleens haar eigen ontlasting door zitten kijken en uit gespoeld? Haha! Lekker vies verhaal, maar ook daar zitten geregeld bij jezelf bijv hele erwtjes in omdat je ze niet helemaal fijn gekauwd hebt, of stukjes boon omdat je ze genoeg fijn gekauwd hebt om door te slikken. Tenzij ze echt altijd zelf haaf voedsel helemaal fijn maalt in haar mond alvorens ze het doorslikt!
Hier was het ook zo. Ze moeten gewoon even wennen aan het andere voedsel (kauwtechniek en het feit dat het geen melk is), maar het gaat vanzelf beter. Nu vind ik nog maar zelden echte stukken terug.
Vandaag heb ik het nog even met de crecheleidster erover gehad. Zij dacht dat het slecht is voor het maagklepje als daar grote dingen door heen komt (i.v.m. uitrekken) Normaal laat zo'n maagklepje alleen maar hele fijne dingetjes door! Wat weten jullie hier van? Is er inderdaad al het een en ander bekend over rapley op het lange termijn? Zijn er geen problemen bekend bij volwassen rapleygangers, maag en darmproblemen ofzo.... Ik weet het is vergezocht, maar ze heeft me wel een beetje aan het denken gezet
Ook wel benieuwd naar, wij willen binnenkort ook gaan bijvoeden volgens rapley, vandaag voorzichtig al wat ter sprake gebracht op het KDV, maar die waren erg verbaasd, ze vonden me volgens mij maar raar want daar hadden ze nog nooit van gehoord een baby van 6 maanden stukjes geven, daar werden pas stukjes gegeven als kindjes ongeveer een jaar oud zijn. Ze rade mij dan ook sterk aan om dat toch maar niet te doen en gewoon gepureerd eten te geven, want anders leerde hij niet van een lepeltje eten. Ik ben nogal snel onzeker en weet me met die situaties nooit zo'n raad dus heb verder mijn mond maar gehouden onder het mom van als het zover is dan horen jullie het wel ( hij gaat gelukkig maar 2 dagdelen).
Je niet onzeker laten maken, hoor! Rapley is juist goed voor de coordinatie, smaakherkenning enz.. En Rapleyen kun je ook met een lepel, hè? Lekker zelf laten kliederen met een lepel en een bakje kwark of yoghurt (ik raad kwark aan, schept makkelijker). Jelle heeft veel volgens rapley gegeten, al wist ik toen nog niet dat dat zo heette, en hij kan nu keurig met een lepel eten... Maar ik vraag me toch af: Zou die dame echt denken dat als je daar niet met de 6 maanden mee begint dat je het dan noooooit meer leert? Overigens geven ze hier op het kdv ook geen stukjes, ook pas vanaf een jaar. Ze willen het risico niet nemen dat er iets gebeurt... Ik kan het me wel voorstellen, thuis zit je alleen met je kind aan tafel, bij Jelle op de groep zijn het er 12 op 2 leidsters. Ze kunnen het daar niet zo goed in de gaten houden als thuis.
Ik snap het ook wel dat ze het daar niet doen, idd teveel kindjes met weinig leidsters, maar goed we wilde het zelf ook wel wat gaan combineren dus dat is geen probleem. Het was meer dat ze me zat aan te kijken of ik gek was geworden , om mijn baby stukjes geven. Heb wel zin om te gaan beginnen, ben zo benieuwd wat hij ervan vind