Van BV naar FV maar kind wordt weer wakker 's nachts

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Prinsesje23, 18 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prinsesje23

Prinsesje23 Niet meer actief

Sinds een week ben ik helemaal gestopt met de borstvoeding. Ik ben nu volledig over op flesvoeding maar mijn zoontje wordt ineens weer 's nachts wakker!!! :$ En zijn ritme is totaal van de leg... zomaar, opeens.
    Hij krijgt nu 5 voedingen: 180 ml water, 6 scheppen voeding (Friso).

Mijn schema zag er zo uit:
    07:00 uur
    11:00 uur
    15:00 uur
    19:00 uur
    23:00 uur

Maar sinds ik helemaal over ben op flesvoeding wordt meneer tussen 03:00 en 05:00 uur weer wakker. Dit betekent dus ook dat zijn schema totaal in de war is als ik er weer 4 uur tussen wil laten. Hoe kan dit toch?

En is het goed om nu al te beginnen met wat pap/rijstebloem in het laatste flesje zodat hij wat meer bodem heeft voor de nacht? Wat raden jullie dan aan? Hij is nu 3 maand en 2 weken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik wil gewoon zijn vaste ritme terug. Zelf raak ik hierdoor ook van slag en en bekaf door die gebroken nachten. Meneer ziet er niet uitgehongerd uit ;) want hij is 6400 gram en 62 cm. Een flinke vent dus! Tussen de voedingen door is hij ook niet ontevreden maar hij krijgt gewoon weer honger...

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Volgens mij heeft doorslapen niet perse met voeding te maken. Evy ging rond 4 maanden ook rommelen. En dat duurde ongeveer 6 weken. Daarna zat ze op 4 bv per dag. Het kan ook een sprong zijn, een ontwikkelingsfase, een groeispurt etc. Geef er gewoon aan toe en geef een flesje of de borst als je zou willen, het gaat vanzelf weer beter.

3. Prinsesje23

Maar hoeveel geef ik hem dan 's nachts? Gewoon hetzelfde als overdag? 180+6 scheppen voeding? En een schepje rijstebloem erbij, kan dat? (op advies van oma ;))

4. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Even proberen denk ik wat werkt. Je kunt rijstebloem proberen in bijvoorbeeld de laatste fles. Maar je kindje is wel jong daarvoor. Meestal is het mamahonger en zijn 's nachts een paar slokjes genoeg. Er zit wel een maximum aan de fv, dus als je al 5 x 180/6 geeft kun je ook wat water proberen of een paar slokjes bv? Hier is het nooit echt honger geweest.

5. Prinsesje23

Hij slurpt 's nachts wel weer een hele fles leeg :$ en BV geef ik liever niet meer omdat ik dat nu dus afgebouwd heb...

6. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Doorslapen heeft idd niks met de voeding te maken ;)
    Mijn meisje sliep op borstvoeding net zo goed als op een fles kunstvoeding.

Wat betreft hoeveel je mannetje mag drinken 's nachts; kijk wat hij nodig heeft :)
    Wat op de verpakkingen staan zijn echt richtlijnen, t ene kindje heeft wat meer nodig, t andere kindje wat minder.
    De beste maatstaf is nog altijd je kindje ;)
    Biedt hem aan wat jij denkt dat hij nodig heeft.
    Als hij echt vol zit geeft hij dat wel aan! En als hij er niet genoeg aan heeft geeft hij dat ook wel aan en kan je altijd nog een beetje bijmaken :)

Succes ermee!

7. Arti13

Arti13 Niet meer actief

uhm,..tja. Dan weet ik het helaas niet :(. Ik denk alleen wel dat je niet te veel moet geven. Want dan went hij aan te veel fv. Misschien fv voor hongerige babies? Ik zou wel even overleggen met het CB. Misschien herkennen zij dit wel?

8. Prinsesje23

Ik heb het aan het CB gevraagd maar kreeg zo'n dom antwoord. Echt zo van: 'zoek het zelf maar uit'. Ik moest een hele volle fles maken en kijken wat hij opdrinkt. Maar als ik mijn kind een volle fles geef, lurkt hij dat ook leeg terwijl hij dan misschien geen honger meer heeft ;) en ik vind het zonde om steeds de helft weg te gooien. Daar had ik dus ook niks aan...

9. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik zou toch uitkijken met de totale voeding per dag. Die richtlijnen zijn er niet voor niets en dat heeft voornamelijk met de hoeveelheid zout en eiwit te maken in fv. Dat kunnen de organen nog niet aan als het te veel wordt. Als wij steeds meer gaan eten hebben we op den duur ook meer nodig en worden we dikker, terwijl dat niet altijd nodig is.
    Je hebt volgens mij voeding voor hongerige babies. Dan zou je kunnen proberen of kijken of het honger is en niet een natte luier, een wakker moment, mamahonger etc.

10. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Judith: Natuurlijk zijn er kindjes die idd gewoon doordrinken terwijl ze al lang vol zitten.
    Maar er zijn ook kindjes die het gewoon heel goed aangeven wanneer ze honger hebben en wanneer ze vol zitten (zoals mijn meisje dus)
    Zij drinkt op een dag in totaal ook gewoon wat een verpakking zegt als totaal voor een dag, alleen drinkt zij het in iets meer voedingen per keer ;) (en laten wij het gewoon aan haar over, zij regelt het dus helemaal zelf met de hoeveelheid en komt dus alsnog uit op de richtlijnen.. Als zij honger heeft, krijgt ze gewoon wat. Ik ga haar geen honger laten lijden)

Natuurlijk zijn die richtlijnen er niet voor niks, maar ze heten niet voor niets 'richtlijnen' he :p
    Het ene kindje drinkt gewoon meer/minder dan de ander!
    Net zo goed als dat niet alle vrouwen van 25 die 1.70m zijn en 60 kilo wegen hetzelfde op een dag eten, doen ook baby's dat niet van dezelfde leeftijd/gewicht ;)

11. Arti13

Arti13 Niet meer actief

@ Kristel,..tuurlijk moet je kijken naar je kindje. Ben ik helemaal met je eens. Alleen het zoutgehalte en eiwit gehalte van fv is moeilijk af te breken voor een babytje.

Deel Deze Pagina