Van gedachten veranderd en nu tips nodig

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door pluk, 31 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Tja hoe moet ik het zeggen, dit was/is namelijk onze kraamverzorgster en verloskundige nog nooit gebeurt.

Vorige week dinsdag ben ik bevallen van een dochter (geplande keizersnee) en net als onze zoon nooit getwijfeld en meteen begonnen met flesvoeding (Friso Comfort).

Bij onze zoon was dat de juiste keuze, hij deed het er goed op, nooit last gehad van stuwing/lekkende borsten of ontstekingen.

Kinley blijft echter maar afvallen (ondanks de flesvoeding), ik kreeg eergisteren last van een behoorlijke stuwing en sinds gisteren hoeft Kinley maar een kik te geven of de melk begint te stromen bij mij.
    Vannacht dus ontzettend aan het twijfelen gegaan, heb ik wel de juiste keuze gemaakt dit keer.

Vanmorgen de knoop doorgehakt en besloten om (ja ik weet het klinkt raar) over te stappen op borstvoeding.
    In overleg met de kraamverzorgster en de verloskundige besloten om (voor de kikstart en mijn gemoedrust over de hoeveelheid) te kolven en dus meteen een schema opgezet (om de 2 uur).

Ze krijgt dus straks het gekolfde (eerste kolf heeft ongeveer 10 cc opgeleverd) en dan haar flesvoeding (hoeveel ze dan wil)

Omdat ze dus blijft afvallen wordt nu alles op verzoek gegeven (ook de flesvoeding) en als ik mij er comfertable bij voel mag ik haar ook aanleggen (om te troosten).

Maar goed ik ben dus een complete leek hierin dus alle tips om de borstvoeding goed op gang te laten komen zijn welkom.

Groetjes Anita

2. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    veel aanleggen!!!!!!
    heel veel
    hoop dat je er snel van kunt gaan genieten!

3. Angelina

Angelina Niet meer actief

Aanleggen, aanleggen, aanleggen,aanleggen, dat is het enige wat ik als advies kan geven. Hoe vaker je aanlegt hoe beter en sneller de bv op gang komt. Verdere tips kan ik je niet geven, maar er komen vast dames die nog veel meer tips hebben!;)

Gefeliciteerd met je dochter trouwens!

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter.

Wat jij wilt heet relacteren. Ik denk dat het verstandig is om je te laten begeleiden door een lk. Dit om een goed plan op te stellen om je productie op te krikken en op een verantwoorde manier de kv af te bouwen.

Je kunt het beste een lk IBCLC zoeken. IBCLC wil zeggen dat diegene een opleiding heeft gehad en een diploma heeft gehaald. Iedereen mag zichzelf n.m. lk noemen, en lk IBCLC mag alleen met diploma. Je kan een lk IBCLC hier vinden: Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen

Wat algemene tips om je productie op te krikken is veel aanleggen en veel huid op huid contact.
    Mag ik trouwens ook vragen wat voor kolf je hebt ? Om ft te kolven is het verstandig om een kolf te huren. Deze kolfen zijn daar het beste geschikt voor.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou geloof ik niet zozeer kolven alswel gewoon steeds aanleggen en nageven met KV: kijken of ze na het drinken bij jou nog honger heeft.
    En verder een lactatiekundige erbij halen! Zij kan je gewoon goed begeleiden bij alle ins en outs en het wordt vergoed door de meeste verzekeraars!

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik heb zo'n dubbele kolf gehuurt (eentje die dus beide borsten tegelijk kolft).
    Ik kolf nu om de 2 uur en mag de kleine zo vaak aanleggen als ik zelf wil.

Groetjes Anita

7. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    De beste tip heb je al gehad.... namelijk een gecertificeerde lactatiekundige erbij halen!

Maar wil even zeggen dat ik waanzinnig veel respect voor je heb... echt kei goed joh!

8. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik vind het ook echt super van je! Dikke pluim en hopelijk doet je kleintje het beter op jouw melk!
    Hoe gaat het aanleggen? Drink hij al goed voor je gevoel? Denk dat een van de problemen is waar je tegenaan kan lopen is dat hij uit een flesje nauwelijks hoeft te zuigen en er komt al wat, bij BV moet hij wat harder werken voor het toeschietreflex...;)
    En daar helpt alleen inderdaad heel veel aanleggen. Je kan eventueel ook met de kolf de melk op gang helpen, zodat het al stroomt en dan aanleggen mocht het in het begin niet zo goed lukken.
    Ik neem aan dat je wel weet hoe je goed aanlegt enzo?
    Heel veel succes! :)

9. Angelina

Angelina Niet meer actief

En? Hoe gaat het nu?

10. 4days

4days Niet meer actief

Ik zou dit stukje eens lezen over relactatie (bv weer opstarten nadat je gestopt bent, of dus nooit begonnen):

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstvoeding weer op gang brengen nadat je gestopt bent, oftewel: relactatie

Verder kan ik me aansluiten bij de rest, aanleggen aanleggen aanleggen. Het is sowieso altijd al een hele klus om bv goed op gang te krijgen, laat staan als je er ook nog niet direct mee begint. Het is echt een kwestie van volhouden. Ik zou ook zeker een lactatiekundige erbij halen. En zelfs dan heb je geen garantie dat je het weer helemaal op gang krijgt en je kindje fulltime kunt voeden. Maar desondanks vind ik het wel supergoed van je dat je het toch nog eens wil proberen, en wie weet zit het mee en voed jij over een paar weken je kindje al helemaal alleen!

11. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik heb precies hetzelfde gedaan!
    Ik ben na 2 weken pas begonnen met bv geven en heb nu weer een voleldige productie en kan mn meisje nu dus volledig voeden met mijn melk :)
    Wel gekolfd, maar daar gaat t niet om ;)

Als je vragen hebt, vraag maar raak! Desnoods in PB :)
    Ik zou je heel graag willen helpen hiermee voor zover dat kan (als jij er ook behoefte aan hebt natuurlijk) want het is niet niks :)

12. elmo28

elmo28 Fanatiek lid

11 apr 2009
    2.803
    0
    0
    Inderdaad wat al veel gezegd is, lekker veel aanleggen op verzoek.
    Zodra je kindje begint te mopperen of huilen, oppakken en aanleggen.

Superstoer van je dat je op de borstvoeding bent overgestapt!!!

13. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    De tips zijn al gegeven, wil je alleen nog even veel succes wensen voor nu en straks veel plezier met borstvoeden!

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Eerst het goede nieuws

Kinley is 50 gram aangekomen.

Gisteren een hele speen vol bij elkaar weten te kolven, helaas is het vandaag een stuk minder (15 minuten kolven voor 3 druppels :x).
    Maar goed we houden gewoon stug vol en hangen om de 2 uur aan het apparaat.

gisterenavond was Kinley jengelig en heb ik haar lekker aangelegt, gelukkig hapt ze heel goed en ze krijgt er ook wel wat uit want haar mondje zat lekker vol toen ze los liet.

Hier op het cb zit ook een lactatiedeskundige dus die kunnen we ook inschakelen ga zo alleen nog even mijn polis nakijken of we dit ook nog vergoed krijgen of niet.

Groetjes Anita

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ha al gevonden, gelukkig heb ik in dit geval pakket 3 en wordt de lactatiedeskundige ook nog eens geheel vergoed, das dan weer mooi meegenomen.8)

Groetjes Anita

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Doen dus :)
    De eerste dingen klinken goed zo! :)

17. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Eventueel nog wat tips ;)

- Ik gebruik bijna vanaf dat ik dus ben gaan kolven Syntocinonspray. Dit zorgt vor een betere toeschietreflex.
    Ik merkte ook echt verschil als ik het niet gebruikte, dan stroomde de melk veel langzamer en daardoor kolfde ik veel minder. De melk was er wel, maar het kwam er niet goed uit.

- Domperidon gebruiken om je productie omhoog te krijgen. Dit gebruik ik nu ook sinds 1,5 week op advies van de Lactatiekundige die bij mij thuis geweest is. Officieel is dit een middeltje tegen misselijkheid, maar het heeft als bijwerking dat er prolactine aangemaakt wordt en dit hormoon zorgt voor melkaanmaak ;)
    Dit kun je vrij verkrijgen bij de apotheek en de gehanteerde dosis is 4x per dag 10mg (4 tabletjes per dag dus).
    Ik kan me voorstellen dat je dit niet zomaar gaat halen (zou ik ook niet gedaan hebben als de LK het me niet verteld had) maar dan kan je het iig met een LK oid over hebben!

- Nou, zo vaak mogelijk aanleggen en kolven natuurlijk, met een dubbelzijdige kolf, maar dit doe je al dus dat is al hartstikke goed!

- Probeer zo ontspannen mogelijk te zijn tijdens het kolven. Probeer dus niet continu naar de flesjes te kijken hoeveel eruit komt, maar ga in de tussentijd iets anders doen, dit werkt heel goed!
    Ik ga ondertussen gewoon tv kijken, of achter de laptop zitten en focus mn aandacht dus op die manier ergens anders op :)

Tja, als je verder nog wat wilt weten (hoe het bij mij bijv allemaal verlopen is), laat maar weten ;)

18. Remmar

Remmar VIP lid

25 mrt 2008
    5.181
    0
    0
    Overijssel
    Wilde alleen ff tegen je zeggen: wat ongelooflijk super dat je dit doet zeg!! :)

Geweldig!!!

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Kinley is vandaag weer 20 gram aangekomen, kleine beetjes maar de vooruitgang is er.

Gisteren was erg teleurstellend met maar een paar druppels opbrengst.

Vannacht en vanmorgen nog een keertje aangelegd, het enige probleem dan is dat ze er zo lekker moe van wordt dat ze haar flesje ook niet meer wil en dus niet genoeg voeding binnen krijgt (en die heeft ze op dit moment echt nodig).

Vanmorgen ging het alweer wat beter en we hebben zowaar weer een speentje vol weten te krijgen en net ook weer zo'n 3 cc.

Morgen komt de lactatiedeskundige bij ons (kraamverzorgster en een leerling komen ook want dan kunnen hun ook weer van leren)

Ondertussen begin ik wel moe te worden om de 2 uur kolven en om de 3 uur een kindje dat gevoed moet worden en op 1 of andere manier alleen wil drinken als het bij mama op de arm ligt.;)

De enige tip die de verloskundige vandaag voor me had was thee drinken (ze zei niet eens welke thee), gelukkig wist de kraamverzorgster mij te vertellen dat het rooibosthee moest zijn, alleen lust ik dus geen thee :(, en dan zo erg niet lusten dat ik ervan moet overgeven dus of dat zo'n goed idee zal zijn.

En dan nog 1 vraag je is het normaal dat als je kleintje gaat huilen jij spontaan in zweten uitbarst en dan bedoel ik echt zweten met straaltjes langs je rug.

Groetjes Anita

20. Nemo

Nemo Niet meer actief

Deel Deze Pagina