recht op ww bij zwangerschap en vaststellingsovereenkomst

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lichtje28, 30 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtje28

Lichtje28 Bekend lid

28 jan 2011
    596
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goede avond,

Ik werk nu bijna 8 jaar voor een werkgever. Aangezien er in het verleden veel problemen tussen mij en werkgever waren, wil de werkgever ontslag aangaan omdat de relatie is verstoord en niet meer hersteld kan worden.
    Deze gaat per 1 juli in..
    Dit wordt gedaan via een vaststellingsovereenkomst, die zoals ik 'm nu heb gezien er goed uit ziet. De Vakbond kijkt er nog naar.
    Momenteel ben ik 11 weken zwanger.
    Ik heb 2 vragen:
    - heb ik recht op WW als ik de vaststellings overeenkomst onderteken terwijl ik zwanger ben? Of ben ik verwijtbaar als ik onderteken doordat ik zwanger ben (het gaat mij nu alleen om het zwanger zijn en ondertekenen. De vakbond bekijkt de overeenkomst verder, maar ik voorzie daar geen problemen mee).
    - Als ik onderteken en ik moet me (gedeeltelijk) ziek melden wegens zwangerschapskwalen, nadat ik ondertekent heb, maar nog voor 1 juli, is dit dan van invloed op mijn WW uitkering/ziektewetuitkering? (word ik dan alsnog als verwijtbaar gezien, omdat ik niet beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt en wist dat ik zwanger was toen ik ondertekende?)

Met vriendelijke groet,
    Lichtje

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lichtje,

Tijdens je gehele zwangerschap, gedurende de zestien weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) én in de eerste zes weken na het zwangerschapsverlof heb je ontslagbescherming. Je werkgever mag je dan niet ontslaan en je hoeft ontslag niet te accepteren.

Ga je akkoord met ontslag terwijl je niet ontslagen had mogen worden? Dan kan je aanvraag voor een een ziektewet-uitkering worden afgewezen. Je doet dan immers een onnodig beroep op een uitkering, want je had nog loon van je werkgever kunnen blijven ontvangen.

Actuele informatie over ontslag tijdens zwangerschap vind je hier. Ik ben zwanger en heb een werkgever - UWV - Voor Particulieren

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Lichtje28

Lichtje28 Bekend lid

28 jan 2011
    596
    0
    0
    NULL
    NULL
  4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lichtje,

Het is zoals Robert hierboven schrijft: wanneer je ontslagen wordt terwijl er een ontslagverbod geldt, kan je als verwijtbaar worden gezien. Het kan zijn dat jouw Ziektewet-aanvraag daarop wordt afgewezen. Er geldt inderdaad een ontslagverbod in de periode rond je zwangerschap en bevalling.

Ik heb het andere bericht gelezen, en zie dat mijn collega daar niet specifiek is ingegaan op het ontslagverbod dat geldt in de periode rond de zwangerschap. Wel heeft hij genoemd dat er akkoord kan worden gegaan met ontslag als er geen sprake is van verwijtbare werkloosheid. Daar zit het hem dus in, in jouw situatie.

Je kan er dus helemaal van uitgaan dat het antwoord van Robert hierboven juist is.

Ik zou echt uitkijken akkoord te gaan met ontslag. Het is goed dat de vakbond dit al voor je nakijkt.

Actuele informatie over het ontslagverbod in de periode rond de zwangerschap vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina