hallo allemaal, ik kolf fulltime, omdat mijn dochter de borst (nog) niet pakt. Ik had dit weekend goede hoop dat ze de borst ging pakken, maar tot op heden is het nog niet gelukt. Sinds gisteravond loopt opeens mijn productie terug. Ze kreeg flessen van 120cc, en nu krijg ik er met moeite 90 tot 100 cc uit. Hoe kan dat? Ik leg haar nog steeds aan om te blijven oefenen, maar het lijkt me sterk dat ze zoveel drinkt, dat er daardoor minder afgekolfd kan worden. Iemand een idee? En ik mag wel tussendoor een fles kunstvoeding geven toch, als onze voorraad op raakt? Alvast bedankt!
Hoe goed ben je verzekerd?? Sommige verzekeraars vergoeden lactatiedeskundige hulp. Ook als jouw verzekering dit niet vergoed, dan zou ik alsnog bij een goede lactatiedeskundige hulp gaan vragen. Ik kan je zelf geen advies geven, maar dit klinkt als dat je wel professionele hulp moet inschakelen wil je niet dat de BV straks stopt. Succes!!
je mag haar best een flesje kv geven als het op is ze zal toch moeten eten ik zou dan wel minder geven want kv is natuurlijk minder goed verteerbaar. met 4 weken zijn er regeldagen dus het klopt wel. ik zou wat meer kolven en mischien wat meer oefenen??????? tja ik noem maar wat hoor. een lk zou ik ook willen adviseren als het niet verzekerd is kost het je tussen de 70 en 100 euro en dan komt ze 1,5 uur thuis. verder even fenegriek halan of borstvoedings thee dat geef wat meer productie. maar het gaat lekker zo!! we hebben 1 flesweigeraar 1 die gewoon weg niet groeit en nu dan een mindere productie! aaaaaaarg we gaan afspreken met oud en nieuw drink de een uit de fles. de anders uit de borst en die van mij is 6 kilo
Even wat vraagjes hoor: Is je baby te vroeg geboren? Heeft ze de borst nog helemaal niet gepakt? Heb je al hulp gehad van een lactatiekundige? Mijn zoontje wou de eerste week ook niet aan de borst. Op dag 7 kreeg ik kraamzorg nr. 3; een door de wil geverfde dame. Ze zei: ik krijg je zoon aan de borst en dat deed hij! In dit stadium moet je echt geen kv gaan geven, dat verstoort het principe van vraag en aanbod zo dat het je productie helemaal om zeep zal helpen. Veel vrouwen kunnen niet goed kolven, dan krijgen ze geen goede tsr. Daarvoor bestaat een neusspray op basis van oxytocine, het heet Syntocinon, alleen op recept verkrijgbaar! Schakel hulp in, het is nog niet te laat!
kruimel en zogelukkig: dat van de borst niet pakken is weer een apart probleem. Ze was 2 weken te vroeg en erg klein, waardoor ze geen kracht had om uit de borst te drinken. We oefenen wel bij elke voeding en ze doet het steeds beter. De kraamzorg heeft in overleg met een LK mij verteld hoe we verder konden en op zich kon de LK niet veel meer doen. Maar nu dus die productie, ze heeft behoefte aan 6x120cc en ineens kolf ik maar 100 en nu vanmiddag zelfs 70. Dus de voorraad raakt op en ik in de stress(ook niet echt goed lijkt me). amfy: denk dat er vanavond inderdaad KV in moet en misschien moet ik wel accepteren dat het op is... Ik weet wel dat een kolf minder stimuleert dan een kindje die zelf drinkt. Ik drink venkelthee, ik eet muisjes op brood, maar nu dus nog minder dan gisteravond en vannacht. die flesweigeraar moet met Yanna gaat praten had ik al gezegd Wel vervelend dat jou kleine niet goed groeit Die van Skatje en mij krijgen tenminste wat binnen en groeien als kool, niet groeien lijkt me nog vervelender wordt een gezellig oud&nieuw ik zat ook al te denken aan verlate kraamtranen, heb zo'n gevoel dat het allemaal niet meer goed komt enzo (alsof kv vergif is, hihi)... we kijken het nog maar even aan en anders ben ik er klaar mee na al die moeite. Ben elke voeding 1 a 1,5 uur bezig, ben sinds vandaag echt op een punt dat ik moet gaan kiezen voor mijn gevoel. in ieder geval fijn om hier ook even te spuien.
en stel dat ik op kunstvoeding over moet gaan; dat is toch niet op verzoek? Kan iemand me daar alvast advies over geven?
die tip van syntocnon is wel goed dat geeft een een tweede tsr. ja tis echt ellendig dat niet groeien maar het gaat goed komen. en dat kv verhaal ken ik zo stond ik gister dus met tranen in mijn ogen bij de kruidvat
ow kan het me zoooo voorstellen, loop hier ook al heel de dag te janken Het komt hoe dan ook goed, links om of rechts om, bij jullie ook!
Is de lk bij je geweest?? IK vind het een raar verhaal: "kon niet veel meer doen". Je baby drinkt niet goed uit de borst, dan moet dat toch gaan gebeuren? Tenzij ze niet kan drinken omdat er medisch iets is of jin geen melk maakt, maar dat is zo te lezen niet het geval (komt ook maar in 2% van de gevallen voor). Ik zou toch nog eens bellen of er een lk kan langskomen. Hapt ze goed aan? Grote hap, over de tepelhof heen, lippen naar buiten getuit ("K van Kelloggs"). Zie en hoor je haar klokken? Hier nog een link voor je: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Je baby aanleggen en succesvol borstvoeding geven en vraag je ha om Syntocinon!! Succes!
Ik herken t probleem helemaal... Ik heb bij de oudste ook volledig gekolft (al begon t hier anders dan bij jou; na de bevalling lukte de bv totaal niet en ben ik vrij snel overgestapt op kv, 12 dagen na de bevalling had ik spijt en ben ik gaan relacteren dmv kolven, want ze wilde totaal niet aan de borst; was altijd een grote schreeuwpartij ) Heb er ook een LK bij gehad om haar aan de borst te krijgen, maar dit mocht ook niet baten, dus hield ik t maar bij fulltime kolven. Iig, mijn productie is dus nooit helemaal volledig op gang gekomen en ik gebruikte op advies van de LK domperidon om t zo nog meer te stimuleren (4x 2 tabletjes per dag). Hierdoor werd t al een stuk beter! Verder plande ik bijna elke avond een clustermoment in met de kolf om zo de productie te stimuleren. Ik ging gewoon met mn kolf op de bank, filmpje erbij, en dan elk half uur even 5 min. kolven en dit dan een keer of 4-5 achter elkaar. T is niet ideaal, maar t helpt wel! Ik weet niet hoe vaak je nu kolft per dag? Je zou kunnen proberen om even een paar dagen bijv. elke 2 uur te kolven. Een kindje komt tijdens regeldagen ook sneller/vaker voor een voeding, dus t is aan jou om dit zo goed mogelijk na te bootsen met je kolf door vaker te kolven dan gewoonlijk. Wat je ook nog kunt proberen is t volgende: Als je "klaar" bent met kolven je kolf uitzetten, even 5 min. wachten en weer aanzetten op de TSR-fase om zo weer een nieuwe TSR op te wekken en dan kun je weer even een paar minuutjes verder kolven. Mocht dit niet lukken dan kun je idd ook nog Syntocinon krijgen via je huisarts om zo een nieuwe TSR op te wekken. Het is een hele investering om fulltime te kolven (ik weet er alles van helaas) dus t zou heeeeel fijn zijn als je je kindje toch nog aan de borst zou kunnen krijgen. Succes ermee!
zogelukkig: de kraamzorg heeft telefonisch consult gehad met de LK en er waren geen extra dingen die we konden doen, gewoon blijven oefenen aan de borst. kristel: ik vind fulltime kolven best pittig, maar heb het er voor over. Maar zo'n dag als vandaag is gewoon erg vervelend. zojuist gelukkig weer wat meer gekolfd, mijn vriend heeft me blijkbaar gerust weten te stellen nu hij weer thuis is van werken. om het drink gedrag zo goed mogelijk na te bootsen, kolf ik altijd als ik haar de fles heb gegeven. Tijdens de fles leg ik haar ook nog even aan (niet ervoor, dan is ze te hongerig om goed haar best te doen). het clusteren deed ze nooit zo, maar dat doet ze nu vandaag ook. Net even aan de borst gelegd en dan is ze even stil, maar de tsr is in ieder geval weer uitgelokt. live voeden is toch beter voor de productie dan het kolven merk ik. nadeel is dat als ze nu weer wil drinken, ik ook weer moet kolven, terwijl ik daar weer net mee klaar ben. En dan ben ik bang te weinig te hebben. Ik moet proberen het een beetje los te laten in mn hoofd en ik moet nu sowieso de avond/nacht in voordat ik iets zinvols kan ondernemen.
Een baby moet niet oefenen, die moet even weten hoe het moet. Ik kan het weten. Ik wist niet wat ik verkeerd deed, ik 'oefende' me suf. Voor alles is een eerste keer; voor jou borstvoeding geven, voor je baby uit de borst drinken. Geen enkele baby is hetzelfde. Sorry dat ik zo doorzaag hoor, maar wil je het wel een kans geven om je baby aan de borst te krijgen of wil je echt ft gaan kolven? Lk's doen geen telefonische consults als een baby niet aan de borst wil, dan komen ze langs om mee te kijken en te helpen met aanleggen. Als ik hoest, moet ik ook niet kuchen door de telefoon, dan wil mijn ha me zien en naar mijn longen luisteren. Snap je wat ik bedoel?
Ft kolven op zichzelf is al "heftig", maar helemaal als je ondertussen ook nog elke voeding je kindje aan de borst last drinken om te stimuleren. Ik heb t ook een tijdje zo gedaan en ik moet eerlijk zeggen, ik werd er knettergek van! De hele dag was ik bezig met kolven, en aanleggen (wat vaak resulteerde in borstworstelen). Ik heb me er toen, met veel pijn en moeite, bij neergelegd dat ik haar niet meer aan de borst zou krijgen en ben dus gestopt met proberen en ben overgestapt op alleen kolven. Dit gaf mij zoveel rust! Ik wil hier absoluut niet mee zeggen dat je dit ook moet doen, maar misschien is t iets om over na te denken.. Of volledig gaan voor t aan de borst krijgen (en dus aanleggen aanleggen aanleggen en t kolven alleen doen op momenten als t echt niet gaat) of misschien je "rust" vinden in volledig kolven... Nogmaals, ik zeg niet dat je moet doen wat ik zeg ofzo, maar misschien kun je erover nadenken, want ik heb t idee dat je t niet meer zo ziet zitten zoals t nu gaat..? Het is ook niet wat om alles driedubbel te moeten doen..! Enneh, bel idd een lk en laat haar zsm langskomen! Succes en sterkte!
Wat ik van kolven weet is dat je kolfproductie niet echt wat zegt over de werkelijke hoeveelheid melk in je borsten, en dat je door een paar dagen te wissel voeden (in jouw geval kolven) je je productie kan verhogen. Op borstvoeding.com kun je veel lezen over kolven. Als ik het gevoel heb dat mijn melk terugloopt (ik voed live) dan wissel ik tijdens een borst een paar keer meer van kant en leg mijn zoon wat vaker aan. Als ik niet uitkijk krijg ik gewoon weer stuwing Ik heb niet alle berichten gelezen, maar is live gaan voeden geen optie? De neusspray heeft overigens op mij geen effect met kolven, ik kan heel moeilijk kolven. Alleen als mijn zoon aan de borst hangt en ik de andere dan kolf
zogelukkig: mijn dochter kan de hap wel maken, ze weet hoe het moet, maar had bij de geboorte nog niet de kracht om de melk eruit te krijgen. Inmiddels zie ik haar slikken en wordt ze rustig als ze merkt dat het lukt. Het kost haar alleen superveel energie en daarom zet ze niet door. Dat is waar we nu voor gaan. maar ik snap wel wat je bedoelt, dat telefonisch consult een beetje gek klinkt. Maar de kraamverzorgster kon aan de LK goed uitleggen hoe het ervoor stond en zo wist de LK dat het geen toegevoegde waarde had om ook nog te komen. ik heb serieus nagedacht over die LK, maar ik heb gisteren gemerkt waar mn grens ligt. Als het dan niet gaat, dan is het klaar. Ik was er gister echt klaar mee. Vannacht toch wel gekolfd en toen kwam er weer wat meer en vanmorgen weer een volledige voeding gekolfd. waarom het dus gisteren even minder was, joost mag het weten, maar het is nu dus weer op gang. kristel: Ik weet nog niet of ik het aanleggen ga blijven oefenen, het is af en toe brullen inderdaad. Gisteravond samen met mijn vriend aangelegd en dan gaat het beter. 's nachts leg ik haar niet meer aan, 's avonds doen we het samen en overdag kijk ik even hoe ze het doet. me: ik heb gisteren vaker aangelegd en wat vaker gekolfd en nu is het weer helemaal terug. wat ik al zei, joost mag weten waarom het gisteren niet ging...
He wat vervelend dat het niet helemaal lekker ging/gaat. Wat betreft die LK: een telefonisch consult is echt de grootste onzin!! Sorry dat ik het zo zeg hoor haha maar zij kan jou vertellen hoe je het beste kunt zitten, haar het beste kunt vasthouden en zij heeft echt wel tips en trucs maar dat KAN NIET telefonisch. Zij moet jou zien en persoonlijk helpen. Maar goed als je grens daar ligt en je voelt je er niet goed bij, dan moet je het niet doen. Wel fijn in ieder geval dat je weer goed kolft
Ha Sahi, ik snap dat je gisteren wanhopig was hoor. Je wilt het zooo graag en investeert zo'n beetje alle energie die je hebt, maar het wil gewoon (nog) niet lukken. Mijn dochter was flink te vroeg geboren en had dus ook geen energie om te drinken de eerste weken. Ik kolf dus vanaf haar geboorte fulltime. Toen ze wel kon drinken, werd het ook hier borstworstelen en na een hele tijd toch maar weer steeds aanleggen, werd ik er zo gestoord van dat ik ermee gestopt ben. Ik kolf nog steeds fulltime, nu al 17 weken. In het begin is het veel werk om de boel goed op gang te krijgen, ik heb ook Syntocinon gebruikt, wat me heel erg hielp, en ik kolfte zeven keer per dag. Pittig. Maar nu kolf ik nog maar vier keer per dag met een opbrengst van ruim een liter, en nu is het heel goed te doen en vol te houden. Het is maar wat je wil, denk ik. Als je het live voeden echt nog een kans wil geven, zou ik er zeker een LK bij halen. Dat over de telefoon-verhaal is raar, ze moet gewoon zien wat de techniek is van je dochter. Misschien kost die op zich al te veel energie en kan daar verbetering in komen zodat ze effectiever gaat drinken. Ben je er klaar mee, dan zou je fulltime kunnen kolven. Ook dat vergt nu een investering van de boel goed op gang brengen, maar dan kun je straks met minder kolven toe en heb je gezondheidsvoordelen van borstvoeding voor je kleintje, en het gemak van de fles. Wat je ook beslist, sterkte. In het begin is het gewoon allemaal superzwaar, maar het wordt beter! Suus
skatje: ja had echt een enorme baaldag, het gaat nu weer beter. Het punt is dat ik me afvraag of een LK in 1 consult Yanna aan de borst krijgt. Ik heb daar een hard hoofd in en wil ook Yanna niet overstuur hebben. Ze doet het verder prima, moet ik haar dan dwingen tot borst drinken? Dan kan ik beter zelf wat meer investeren dmv kolven en als dat niet gaat, dan maar KV. Die gedachte vond ik gisteren vreselijk, nu het beter gaat, kan ik daar wat nuchterder tegenaan kijken. en soms drinkt ze wel een paar slokken uit de borst en dan is ze rustig en tevreden. En dan vind ik het goed, maar ik hoef haar toch niet brullend aan de borst te dwingen? Maar dat zijn dus mijn eigen gedachtes, weet natuurlijk niet wat er allemaal haalbaar is. Ik was echt in de veronderstelling dat de kraam telefonisch goed kon overleggen met een LK, omdat zij ziet wat er gebeurt en dit tegen de LK kan vertellen. Maar ik begrijp wel jullie punt dat zij het niet heeft gezien en dus niet kan zeggen hoe het is. Ik vind het allemaal maar lastig en weet niet of ik een LK wil inschakelen... ps.: Skatje wat heb je een coole handtekening!
Als jij het prima vindt dat je dochtertje niet goed uit de borst drinkt, daar geen hulp bij wil van een lk en liever kolft en kv geeft, dan is dat natuurlijk helemaal prima!