Ik ben vandaag voor de 4e x ongesteld geworden sinds de bevalling en dit zag ik een week geleden al aankomen doordat mijn productie steeds minder werd weer (kom net uit de bekende 4-maanden dip en nu dit weer ) 2 dagen geleden was het zelfs zo erg dat er bijna niks meer uitkwam en ik dus echt mijn mini-vriezervoorraadje moest aanspreken, omdat mn dochter (5 maanden bijna) niet tevreden was en ze op t moment ook nog ziek is, dus wel behoefte had aan wat extra's. Zo gaat het eigenlijk elke keer als ik ongesteld ga worden; een week lang productieproblemen totdat ik op een gegeven moment mn voorraadje moet gebruiken omdat het anders niet te doen is. Ik vroeg me af of er meer zijn die er zo erg last van hebben elke keer? Wat doen jullie? Als het hier te erg wordt pak ik dus wat uit de vriezer en ga de hele dag elk uur kolven ('s avonds elk half uur), want aanleggen is geen doen helaas. P wordt erg ongeduldig als t wat langer duurt, dus haar vaker aanleggen is helaas geen optie. Ook zit ik momenteel al weer weken aan de domperidon (mede door 4-maanden dip en nu dus weer dip; ik lijk er maar niet af te komen), maar nog blijven de productieproblemen. Ik vroeg me af of dit na verloop van tijd beter zal worden? Dat je dus op een gegeven moment geen erge dips meer zal hebben tijdens menstruatie/eisprong? Ook zit ik er momenteel heel erg over te twijfelen of de pil geen optie is? Ik zie het eigenlijk helemaal niet zitten ivm de hormonen, maarja, ik wil gewoon graag borstvoeding blijven geven. Alleen op deze manier wordt t zo'n opgave; continu die dips! Ik heb t namelijk rond mn eisprong ook een aantal dagen (soms een week) en dan rond menstruatie ook minstens een week. Het is gewoon niet leuk meer zeg maar Ik kan op deze manier namelijk ook bijna geen voorraad opbouwen; want zodra ik weer een beetje heb (zegge 300-400 cc) moet ik t alweer gebruiken tijdens een dip omdat mn meisje t nodig heeft! En we willen binnenkort een dagje met de oudste naar de Efteling, dus ik zal dan toch iets moeten hebben zodat P daar een hele dag mee kan doen (zij gaat dan voor t eerst een dagje naar opa en oma) Stoppen zal ik sowieso niet doen, maar ik zou zo graag willen weten of er niet iets is wat ik nog kan doen om t minder heftig te "maken"?
Hee wat vervelend. Ik weet nog wel dat het hier ook steeds sappelen was rond die leeftijd. Mijn productie is echt wel stabieler geworden hoor, maar het hield nooit over . Gelukkig worden ze na de 6 maanden langzaam ietsje minder afhankelijk van de bv... Het beste is natuurlijk om haar gewoon steeds aan te leggen als ze niet genoeg heeft, dat stimuleert je productie het beste. Maar ik begrijp dat ze dat niet pikt als ze trek heeft en er niet snel genoeg meer melk uit komt? Wisselvoeden doe je ook al? Dus 4 of 6 borsten aanbieden ipv 2? Daarnaast geloof ik zelf altijd meer in nakolven na een voeding dan in elk uur kolven. Dat lijkt nl het meeste op je dochters natuurlijke patroon en stimuleert je productie op die momenten dat zij wil drinken. Bovendien zit je dan ook nooit met lege borsten als ze wil drinken doordat je net gekolfd zou hebben. Gebruik je ook syntocinon bij het kolven?
Als ze genoeg geduld zou hebben om een tsr op te wekken tijdens die dagen dan zou elke keer aanleggen idd het beste zijn, maarja, helaas heeft ze niet erg veel geduld als ze trek heeft Daarbij gebruik ik al syntocinon-spray, maar als mn borsten praktisch leeg zijn komt die tsr daarmee ook bijna niet Wisselvoeden is geen optie tijdens die dagen, helaas. Ik mag blij zijn als ze 10 slokjes per borst eruit krijgt en als ik dan weer terug ga naar de 1e borst krijgt ze er gewoon niks meer uit, ondanks borstcompressie. Ze drinkt ze de eerste keer dus ook meteen helemaal leeg in die paar slokjes.. Wat betreft het kolven; ik doe dat puur om de boel op te krikken. Nakolven werkt niet, komt dan echt geen druppel meer uit en ze heeft dan toch honger nog steeds, dus ze krijgt dan gewoon een hele middag voeding uit de vriezer en ik ga ondertussen de hele dag elk uur kolven om zo een regeldag na te bootsen Het is dus niet tussen voedingen door, maar echt als "vervanging" van live voeden omdat continu aanleggen averechts werkt (ongeduldig meisje wat dan steeds overstuurder wordt) Ik zal maar even met wat cijfertjes gaan gooien Ik mag echt blij zijn als ik op zo'n dag 20 cc per uur kan kolven... (en dan kolf ik dus alleen maar he, zonder live voedingen ertussen) Ik sta dus echt bijna letterlijk droog dan
Als je niet in een dip zit, kolf je dan wel makkelijk, of is het altijd afzien? Maakt je kolf nog goed vacuum, en past hij nog goed? Bij mij ging dat rammelen nl na een aantal maanden, rubbertjes waren wat versleten en maakten geen goed vacuum meer, en de "trechter" paste ook niet goed meer omdat mijn borsten veel soepeler waren geworden. Met wat nieuwe onderdelen kolfte ik gelukkig weer. De baby krijgt natuurlijk meer uit de borst dan de kolf, dat sowieso. Lastig dat ze zo ongeduldig is, wat had ze dan gedaan als er geen kolf bestond?? Waarom niet een echte regeldag (weekend) inlassen? Veel huid op huidcontact, ontspanning, samen op de bank of beter nog in bed, wat speeltjes erbij, boekje voor jou, etc. En dan minimaal elk uur aanleggen, of eigenlijk gewoon zoveel als ze wil om genoeg te krijgen. Dat lijkt me dan effectiever dan dat gekolf om niks. Als je nauwelijks opbrengst hebt van het kolven weet ik niet of het uberhaupt "regelend" werkt, zo'n kolfdag. En ontspannen is het al helemaal niet -> toch ook erg belangrijk voor je productie. Maar goed, dat is mijn mening maar Misschien krijg je nog betere tips.
Ik had dit ook steeds, niet zo heftig als jij volgens mij, maar zoonlief was tijdens de menstruatie duidelijk minder tevreden en kolven ging ook moeizamer. Rond de 9 maanden was het ineens over en had ik geen dips meer. Ook nu ik nog maar 1 a 2x per dag voed heb ik er geen last van.