Onze baby rolt om! en opeens besef ik dat ik langzaamaan mijn huis nu echt baby-proof moet maken. Een vraagje: hoe doen jullie het met de kattenbak? Bij ons moet de kattenbak in de woonkamer staan, we hebben er gewoon nergens anders plek voor, maar ik wil wel graag dat baby er niet (makkelijk) bij kan want eurghh. Heeft iemand tips om dit op te lossen?
Hier staat de kattenbak in de bijkeuken. En daar kan zoontje alleen bij als de deur open is. Kattenbak in de woonkamer heb ik nooit gehad...brrr.
Kattenbak hebben wij in de woonkamer, maar wel in de kast. Heb je geen hal dat je in de deur een kattenluik maakt? Of in de woonkamer wat om de kattenbak heen maakt als een een soort huisje?
Wij hebben geen andere ruimtes; we wonen klein. We hebben ook geen gang, alleen een afgesloten trap (bovenwoning).
Het enige wat ik kan bedenken is afschermen met een ren o.i.d. waar je kat wel tussendoor kan maar je baby niet. Maar ook dat zal maar tijdelijk werken, tot je kindje de ren los kan maken. Misschien een grondbox?
Een grondbox is wel het overwegen waard. Kattenbak hoog zetten zou ik niet weten waar; hij is best wel groot (net als onze kat / mini-tijger).
Wij hebben hop in kattenbakken. Het lijkt een beetje gek maar ze vinden het prima en het is ideaal met kinderen (en hond). En ook een stuk minder rotzooi
Je zou ook kunnen overwegen om hem in een kast te zetten en een gat te maken in de (zijkant/achterkant) kast zodat je kat er wel in kan maar je kleine er niet zo makkelijk bij. Op pinterest staan veel voorbeelden
Ja bij ons stond hij dan wel in de gang. Maar wij hadden een kist gekocht en daar een gat in de zijkant gemaakt. Zo konden de kinderen er minder makkelijk bij. En zag je dat lelijke ding ook niet.
Bij ons staat de kattenbak naast een dressoir in de hoek. Omdat de kleine er nog makkelijk bij kon hebben we de opening naar de muur gezet. Wel een stukje er vanaf natuurlijk, zo kunnen de katten erin en de kleine er niet bij!
We hebben al een ombouw van sloophout om de kattenbak heen. Ik denk dat we gaan proberen hem in de hoek te zetten zodat de kat er nog in past, maar baby er niet (makkelijk) bij kan. Is dat niet genoeg, dan kunnen we er altijd nog een hekje omheen plaatsen.
Niks omheen gedaan alleen de opening gedraaid naar een hoek (parallel met de muur) zodat dochter er niet in kan kijken. Staat ook onder een bureau dus makkelijk is ze er ook niet bij. Ze is nu 2,5, zeer ondernemend en onderzoekend maar nog nooit naar omgekeken (en mesjokke van de katten) is gewoon de bahbak en moet ze afblijven.
Hmm, ben ik dan zo raar dat wij hier nooit iets mee gedaan hebben in de zin van afbakenen? Bij ons staat de kattenbak in een dode hoek in de woonkamer en de kinderen hebben er nooit aandacht voor gehad. (Ik kan me ook niet voorstellen dat, eenmaal dichtbij, het iets interessants kan zijn als je reukvermogen enigszins werkt, maar goed, je weet het maar nooit ) Daarnaast hebben ze ook nooit echt een kans gekregen om er iets mee te doen; ik heb ze nooit zonder toezicht "los" in de woonkamer gehad. Als ik al even weg moest - toilet bijvoorbeeld - dan gingen ze gewoon in de box o.i.d. (En tegen de tijd dat ze de leeftijd hadden waarop ze best eventjes alleen konden zijn kwamen ze met hele andere streken, haha. De meubels en muren voltekenen bijvoorbeeld of alle kruidenpotjes leeg strooien over de keukenvloer ) Ik ben zelf in ieder geval iemand die zoveel mogelijk probeert om mogelijke problemen te beperken en hou dan ook met veel mogelijke scenario's rekening, maar hierbij heb ik altijd gedacht: "Ze leren maar dat het smerig is en mocht het nou écht een uitdaging worden, dan zien we tegen die tijd wel weer verder."
Nee hoor, niet raar, dat heet "opvoeden". Hier de kattenbak in de open keuken. Ze is er zeer regelmatig naartoe getijgerd, gekropen en gelopen, maar elke keer hebben we gezegd "bah", "poep van poespoes", "nee" en in alles die trant. En nu geeft ze er niks meer om (bijna 2)