Verzakking na zwangerschap

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Anne2019, 11 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    In mijn zwangerschap heb ik helaas een verzakking gekregen
    Week terug bevallen en toen ging er echt een grote bobbel uit
    Nog niet weer zo erg gezien maar wel nog iets aanwezig als ik goed kijk
    Wie heeft hier ervaring mee? Ik doe mijn bekkenoefeningen goed
    Is dit bij jullie nog beter geworden of hangt mij een operatie boven het hoofd??
    Ik heb een baarmoeder verzakking en achterwand verzakking
     
  2. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ik heb verzakking van de de voorwand. Blaas.
    Heel naar. Ik ben er speciaal nog voor naar een gynaecoloog geweest, omdat ik me ook zorgen maakte, dit was een 6 mnd na de bevalling.
    Ze heeft onderzocht en bleek te gaan hier om een lichte variant.
    Ik kon er wel van huilen. Zo naar voelde het.
    Je bevalling is echt nog maar heel kort geleden. Blijf zeker je oefeningen doen en over een maand of 6 even weer kijken.

    Ik heb er nu weer meer last van rond menstruatie periode.
    En urine ophouden is ook een dingetje.
    Je topic zal.verplaatst worden vermoed ik naar 'na de bevalling.
     
    Anne2019 vindt dit leuk.
  3. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb een voor-en achterwandverzakking. Bekkenbodemtherapie hielp niks bij mij. Ik heb nu al een paar jaar een steunring die ik bij elke menstruatie zelf verwijder en schoonmaak. Een week later doe ik hem weer in. Scheelt heel veel dat ik niet 2x per jaar naar de gyn hoef daarvoor.

    Het helpt zeker wel, maar het is geen wondermiddel. Bij veel hoesten of verkoudheid heb ik tenalady nodig en ik heb vaak verstopping. Maar omdat een operatie geen garantie is voor succes laat ik dat voorlopig niet doen. Ook omdat het medisch gezien niet gevaarlijk is om een operatie uit te stellen.
     
    Anne2019 vindt dit leuk.
  4. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #4 Kristel86, 12 dec 2019
    Laatst bewerkt: 12 dec 2019
    Ik heb sinds mijn eerste bevalling een baarmoeder- en voorwandverzakking.
    De eerste jaren heb ik er best veel last van gehad, vooral tijdens menstruaties. Dan voelde het alsof er een enorm gewicht aan mijn baarmoeder hing en deze er, bij wijze van spreken, zo uit zou vallen. Staan ging de eerste dagen van mijn menstruatie dan ook heel moeizaam.
    Verder gaf het vooral veel pijn, zowel in mijn buik als in mijn onderrug en bekken.
    Ik heb tijdelijk een steunring gehad, maar had daar uiteindelijk veel meer last van dan dat het goed deed. Het gaf vooral enorm veel pijn, ongeacht de maat...
    De enige optie die nog overbleef was een operatie, maar omdat wij nog een kinderwens hadden was dit voor dat moment geen optie. (Na een volgende bevalling is de kans zeer groot dat zo'n operatie weer herhaald moet worden.)
    Uiteindelijk komt het er dus op neer dat ik het op z'n beloop heb (moeten) laten gaan en ik moet zeggen: Voor mij heeft dit heel goed uitgepakt!
    Na ongeveer een jaar na mijn eerste bevalling waren de ergste klachten verdwenen; ik had nog wel veel last tijdens menstruaties, maar verder viel het eigenlijk wel mee.
    Ik ben daarna ook nog weer zwanger geweest en vooral de eerste tijd, tot +- 20 weken, was enorm zwaar voor mijn baarmoeder en bekkenbodem. Langer dan 5-10 minuten staan ging dan ook bijna niet in deze periode. Maar, als de baarmoeder eenmaal op een formaat is dat je bekken het ondersteunen kunnen (i.p.v. puur spieren in het begin) dan merk je er niets meer van!
    Na mijn tweede bevalling is de verzakking gelukkig niet erger geworden, maar "terug gegaan" naar zoals dit was na mijn eerste bevalling.
    Ik heb het dus wederom de tijd (en rust) gegeven en ik moet zeggen: Met de jaren is het zeker enorm verbeterd en ben ik me er inmiddels niet eens meer bewust van dat ik een verzakking heb...
    Ja, ik kan alleen maar maandverband gebruiken - al die dingen als tampons en cups blijven voor geen meter zitten - maar dat ben ik inmiddels al zo gewend, dat ik daar dus niet meer bij stil sta.
    Verder werd ik er eigenlijk pas weer aan herinnerd toen ik zwanger was van ons zoontje; de eerste +- 20 weken kon ik "ineens" niet meer langer dan 5-10 minuten staan en toen moest ik dus echt even nadenken waar dat nou door kwam... :roflmao:

    Voor nu zou ik dus zeker zeggen: Geef het zeker de tijd. Maar, trek wel aan de bel wanneer het voor jou niet leefbaar is. Er zijn namelijk wel gewoon mogelijke oplossingen, al dan niet tijdelijk :)
    (En probeer bepaalde handelingen zoals tillen en langdurig staan/lopen zoveel mogelijk te beperken; zeker 6-12 maanden)
     
  5. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Bedankt voor jullie reacties nog geen verloren zaak dus ☺️
     
  6. mevrouwtje

    mevrouwtje Bekend lid

    11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Ik twijfel of ik een verzakking zou kunnen hebben maar heb afgelopen tijd een onderzoek met eendenbek (vulva zag er normaal uit) inwendige echo en hysterscopie gehad. Zouden ze het dan gezien hebben?
     
  7. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Denk het niet als je ligt kan hij terug zakken.
    Als je echt een verzakking heb zie je een bult uit je vagina
     
  8. mevrouwtje

    mevrouwtje Bekend lid

    11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    En bij de blaas verzakking ?
     
  9. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    922
    218
    43
    Vrouw
    Het hoeft niet dat er dan echt een bult aan de buitenkant zit. Ik heb ook een blaasverzakking en voel wel dat het wat anders is dan ervoor, maar het is geen bult. Aan de voorkant/ binnenkant voel ik dat het geribbelde deel van de vagina voorheen meer aan de binnenkant zat en nu 'lager' ligt. Verder niet. Wel merk ik dat ik bij mijn menstruatie een zwaarder gevoel heb, zoals eerder ook al genoemd werd door anderen. Verder wel wat oppassen met niezen, gaat best oké, maar 5 keer achter elkaar wordt lastig omdat de volledige blaascontrole te houden..
     
  10. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.459
    113
    Huu ook ik vind ik herkenning.. ik voel, zeker sinds ik weer zwanger ben, een soort balvormig aan de achterkant van mn vagina.

    Sinds de eerste bevalling kan ik mijn urine niet goed ophouden. Moet ik spugen? Dan weet ik zeker dat ik een natte broek er aan over houd. Bij een hoestbui blijf ik niet droog en niezen doe ik liever zittend.

    Daarnaast heb ik dat zware gevoel regelmatig. Trekkend, pijnlijk. Ik heb het wel eens aan iemand uit proberen te leggen maar niemand herkent het. Zou dit het dan zijn? Toevallig besloot ik deze week, na een hoestbui, om na deze zwangerschap naar de huisarts te gaan.

    Edit: als ik mn kegels probeer te doen krijg ik amper beweging in mijn spieren.
     
  11. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Liggend kan het inderdaad heel lastig te ontdekken zijn. Staand is uiteindelijk het beste i.v.m. de zwaartekracht.
    Een voorwandverzakking kan eventueel wel liggend "ontdekt" worden, maar niet als er gebruik gemaakt wordt van een eendenbek of echokop, omdat deze de voorwand automatisch terugduwt bij het inbrengen.
    Voor zover ik weet is een manueel inwendig onderzoek, bij voorkeur staand, of in ieder geval recht(er) op, de beste methode om het te bevestigen of uit te sluiten.
     
  12. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Ik heb een tijdje terug ook ontdekt dat ik een verzakking heb. (mede door mijn extreem snelle bevallingen). Net zoals @Driessen21 ontdekte ik ineens dat het geribbelde deel van mijn vagina wat lager zat. Ik dacht in eerste instantie aan wildvlees. Afspraak gemaakt bij de ha en bleek een lichte verzakking. Ben bij de fysio geweest en ook zij bevestigde een lichte verzakking. Mij werd aangeraden om dagelijks oefeningen te doen. Heb er verder gelukkig geen last van en ik mag lekker door gaan met trainen/sporten, zolang ik mijn ademhaling goed onder controle heb.
    Ik moet nog langs de gyn om de graad van mijn verzakking te laten beoordelen, maar zit vast aan een drukke wachtlijst :rolleyes:
    Sinds ik dagelijks mijn oefeningen doe, lijkt het beter te gaan; ik kom geen tot weinig ribbels tegen nu.

    Ik zou er sowieso naar laten kijken als ik jou was ts. Weet je iig waar je aan toe bent en wat je er allemaal aan kunt doen om je situatie te verbeterden. Ik geloof wel dat het beter kan worden in jouw geval. Jij bent pas kort geleden bevallen. Maaaaaar ik ben geen expert...
     
  13. mevrouwtje

    mevrouwtje Bekend lid

    11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    voelde je dat aan de buitenkant of binnenin?
     
  14. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Ook een beetje aan de buitenkant, anders was het me nooit opgevallen natuurlijk
     
  15. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Bedankt voor jullie reacties
    Ik hoop echt dat het nog wat wegtrekt
    Ik zie af en toe ook echt een gladde bal eruit komen
    Dat schijnt mn baarmoeder mond te zijn
     
  16. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    nog even een vraagje kwam jou baarmoeder er ook uit? Bij mij is die in de kraamweek er helemaal uit gekomen nu gelukkig niet weer gezien
    Ik zie nu eigenlijk allemaal ribbels maar geen bobbels meer.
    Het ligt heel laag en puilt iets uit
     
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Nee hoor. Dat hoeft helemAal niet. Ik heb een fikse verzakking. Blaas, baarmoeder en darm. Dus voor en achterwand en baarmoeder. Er hangt bij niks eruit.
    Als je ligt dan ziet het er inderdaad minder ernstig uit omdat het terug kan zakken.
    Ze laten mensen dan ook vaak op hun hand blazen/even persen. Of staan en dan kijken.
     
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Een week na bevalling is nog heel vroeg. Een lichaam heeft minimaal een jaar nodig om te herstellen. Ik zou contact opnemen met een bekken fysio want dit ga je echt niet alleen redden met een paar bekken oefeningen.
    Een goede fysio laat je neuro feedback doen. (Dacht dat het zo heette)
    Je moet een soort apparaatje inbrengen die vervolgens aangesloten wordt aan een computer. Op de computer kan je dan dmv een lijntje precies zien wat je bekkenbodem doet. Want vaak denken mensen dat ze hun oefeningen goed doen maar dat blijkt dan niet zo te zijn. Ik dacht ook dat ik prima controle had. totdat ik het lijntje op het beeldscherm zag. Bekkenbodem was gespannen. Heeft een tijd geduurd voordat ik leerde hem te ontspannen. Fysio liet me oefeningen doen en ik kon dan precies op de monitor zijn wat er gebeurde. Erg fijn hulpmiddel.
    Mijn verzakking is ontstaan tijdens/na eerste bevalling en is na 2e bevalling verergerd. Fysio raadde aan om niet te snel aan een tweede te beginnen. Boel moet eerst goed herstellen anders mogelijk blijvende schade.
    Advies: Voorlopig geen zware dingen doen. Niet tillen want dan vererger je het.
    Veel rusten met benen omhoog zodat de boel daar beneden ontlast wordt. Zodra je zwaar gevoel van onderen voelt dan is dat al een teken dat je te lang door gegaan ben en dat het tijd is om te rusten.
    Ik heb na een half jaar een ondersteunende ring gekregen maar die lag er na een half uur al uit. Half jaar na de bevalling was volgens fysio ook te vroeg om zoiets te plaatsen. Daarna nog 1x geprobeerd maar voor mij was het niks.
    Nu 6 jaar later is het flink bij getrokken. Vooral nog last tijdens menstruatie en wanneer ik teveel gedaan heb.

    Operatie is echt het uiterste, als ik problemen /pijn ga krijgen.
    Teveel ellende gezien na zo'n operatie.
    + Na operatie mag je niet meer zwanger raken
     
  19. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Bedankt voor de uitgebreide reactie!
    Heb een afspraak bij de fysio gemaakt ben erg benieuwd! Hoop dat het allemaal meevalt
    Ben alleen wel geschrokken dat mijn baarmoeder er zover uit is gekomen , nu gelukkig niet weer gezien dus hoop op natuurlijk herstel
    Wat goed om te horen dat het bij jou zo opgeknapt is hooo dat dat bij mij ook zo gebeurd
    Jij zegt dat jij een fikse verzakking hebt maar er geen bal te zien is
    Dan heb je toch een lichte tot matige ? Tenminste als je naar de graden kijkt?
     

Deel Deze Pagina