Vitamine D tekort

Discussion in 'De lounge' started by Kristel86, Jun 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Naast een vit. B12 tekort (waarvoor ik nu al bijna 4 jaar behandeld word met injecties) is er vorige week ook een vit. D tekort geconstateerd bij mij (ondanks dat ik al jaren extra vit D gebruik (600% ADH)).
    Ik heb al jaren allerlei klachten waardoor ik me regelmatig hoogbejaard voel en welke ook bij een vit D tekort passen; met name extreme vermoeidheid, lage weerstand (ik ben echt enorm vaak ziek), gewrichtspijn en spontane spierpijn.
    Nu word ik behandeld met een drankje met een hele hoge dosis vit D (25000% ADH) wat ik 1x per week in moet nemen voor 8 weken lang en dan 3-4 weken na de laatste inname moet mijn vit D waarde weer bepaald worden.
    Het zal dus wel even duren voor het aanslaat, maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of er hier mensen zijn die het ook hebben/hadden met bepaalde lichamelijke klachten?
    Hoe lang duurde het (met behandeling) voordat je verbetering merkte?
    Zijn de klachten volledig verdwenen?
    Welke onderhoudsdosis gebruik je?
    Is de waarde na behandeling stabiel gebleven met een goede onderhoudsdosis?

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Tot 2000 eenheden per dag slikken is "veilig"

Een tabletje is 400 eenheden. Ik slik het hele jaar door 2000 eenheden per dag en dan nog had ik een waarde van 23

Ook drankje gehad van 25000 eenheden 1x per week
    Na 8 weken is het dan 99% zeker wel weer op peil

Daarna gewoon doorgaan met 2000 eenheden per dag te slikken. Ik heb Devaron 400 tabletjes vd apotheek en neem er daarvan 5 per dag in = 2000 eenheden

Vrijwel 80% van alle NL'ers heeft een tekort. Vooral donkere mensen. Ook neem je geen vitamine D op als je bijv zonnebrand op hebt. NL heeft zo weinig zon uren en weinig vit D in eten dat een tekort bij vrijwel elke NL'er te vinden is

Mijn zoontje had ook een zeer ernstig tekort en heeft lange tijd 10 tabletjes per dag moeten slikken, anders krijg je de Engelse ziekte (vergroeide en weken botten) zijn alkalische fosfatase was iets van 50x verhoogd wegens een chronisch vit D tekort ondanks dat hij elke dag melk drinkt en ik hem dagelijks zijn vit D tabletjes toediende

3. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    @Daantje22: Was jij ook "ziek" van de lage waarde?
    Zo ja, hoe lang duurde het voor de klachten afnamen?

Ik gebruik nu 600 eenheden per dag; ik gebruik deze Bonusan / Vitamine D3 15 mcg / 600 IE - Orthomoleculaire therapie
    en als deze nu op is stap ik over op 1000 IE per dag; ook van dezelfde fabrikant. (ik ben een trouwe Bonusan-gebruikster ;) Gebruik alles hiervan)
    Maar misschien dan toch 2 capsules daarvan per dag gaan nemen? (2000 IE)

Ik moet me altijd heel goed insmeren (factor 50+) anders verbrand ik binnen no time; ik ben een echte rooie ;) (bleekscheet dus)
    Dus ja, ik moet het voornamelijk echt uit pillen halen..

Wat erg van je zoontje! Heb je op eigen verzoek laten bloed prikken bij hem?
    Ik zit eraan te denken om mn meiden ook te laten controleren zodat ik eventueel hun dosis ook kan aanpassen.
    Zij krijgen nu ook 600 IE per dag (ook Bonusan alleen dan in druppelvorm).

4. SeaShell

Hey meid

Na een week of 5 die 25000 eenheden voelde ik me al gauw stukken beter. De waarde normaliseert dan en dan zijn vaak alle klachten weg
    Ik was extreem moe, weinig spierkracht, maar heb ook b12 tekort dus weet het daaraan (zelfde klachten)

600 eenheden is vrij laag hoor voor een dagelijkse dosis, tot 2000 eenheden is dus veilig om dagelijks te gebruiken, ik zou dat dan ook aanraden, als je het drankje stopt en 600 eenheden per dag blijft slikken zal je waarde toch weer gaan dalen door de lage dagelijkse dosis

Mijn zoontje slikt dagelijks 2000 eenheden al 1,5 jaar en zijn waarde is nu 90 en super netjes. Bij een waarde van 250 ben je nog niet overgedoseerd en is vrij moeilijk om op die waarde te komen vandaar dat 2000 IE per dag veilig is

Een waarde van 100 is het meest ideaal. Mijn zoontje had krap 20 en heeft nu doorgezakte voetjes, scheefstand en beenlengteverschil wat dis veroorzaakt kán zijn door de lage D waarde en daardoor extreem hoge alkalische fosfatase waardoor de beenderen kunnen vergroeien

Omdat ik zo'n lage waarde heb en m'n zoontje veel moe was heeft de kinderarts het geprikt, en werd dus direct met spoed gebeld dat de uitslag alarmerend was, en dat terwijl ik hem gewoon zijn dagelijkse Davitamon D tabletjes gaf en melkproducten

5. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik had/heb ook een tekort aan vit d. de mijne was 17..*shameface*

ik kreeg toen de 50000IE drank en moet maandag weer bloed prikken om te kijken of het al een beetje in de buurt komt van de normale waardes.

6. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    @Daantje: 600 dus nog steeds vrij laag? Hmm, ik dacht dat t nog best hoog was omdat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 100 IE is..
    Misschien vanaf nu dan toch maar vast 2 capsules per dag gebruiken zodat ik op 1200 uit kom.
    Mn meiden krijgen dagelijks 2 druppels (1 druppel is 300 IE), maar ik durf niet zo goed zelf meer te geven.
    Ik wil eerst laten controleren; met name mn jongste dochter omdat zij 9,5e maand borstvoeding gehad heeft en mijn vit D dus niet denderend was/is.
    Ik heb sowieso van de week weer contact met de huisarts dus dan vraag ik meteen even bloedprikformulieren voor mn meiden.

Mijn waarde is wel wat hoger dan die van jou; namelijk 51, maar da's nog steeds niet goed natuurlijk.
    Wel fijn om te lezen dat bij jou de klachten met een week of 5 afnamen! Ik kan niet wachten!! ;)
    Ik kan me echt al niet meer voorstellen hoe het is om pijnvrij en vol energie door t leven te gaan (dit ligt echt in een ver verleden voor mij; zo'n 10 jaar geleden ;))

Heeft je zoontje er blijvende schade aan overgehouden?
    Of kan het weer teruggedraaid worden met een goede behandeling? (misschien een domme vraag, maar ik ben er nog niet zo in thuis)

@Lennylenn: jeetje, dat is wel erg laag! Voel je je wel beter sinds je bent begonnen met behandelen?
    Ik ben benieuwd hoe je waarde nu zal zijn; ik hoop dat het goed zal zijn!

7. jem1979

jem1979 Niet meer actief

Hmmmm mijn arts heeft laatst ook laten prikken op vitamine D en ik had een waarde van 32 en volgens de arts was dat goed...

8. kvinna

kvinna Niet meer actief

Voor degenen die een tekort hebben/hadden: kwamen/komen jullie dan ook weinig buiten?

9. SeaShell

de dagelijks aanbevolen hoeveelheid is 10 µg maar dat staat gelijk 400 eenheden ipv 100

maar mijn zoontje heeft idd doorgezakte voetjes en moet wellicht speciaal schoeisel, daar kijken ze 5 juli naar, en hij loopt heel moeilijk en heeft erge spierzwakte waarvoor hij wekelijks fysio krijgt. ze kunnen niet 100% zeker zeggen of het daar aan ligt, maar ze vermoeden van wel.

10. SeaShell

ook al lig je dagelijks in de volle zon, dan nog neem je vaak niet voldoende op en krijg je alsnog een tekort helaas.

vooral door de weinig zonuren in NL en door het insmeren van zonnebrand neem je 0,0 vit D op.

In california wonen mensen met het laagste vitD gehalte ter wereld terwijl daar 1 vd zonnigste gebieden ter wereld is

11. SeaShell

dan moet je arts echt terug naar school. waarde rond de 100 is normaal en goed, een waarde van 32 is veelte laag. je hebt nu kans op het ontwikkelen osteomalacie en rachitis;

De symptomen
    De symptomen van osteomalacie ontwikkelen zich gedurende maanden of jaren en zijn:

pijnlijke of gevoelige botten, vaak van de ribben, heupen en benen;
    moeite met trappenlopen of overeind komen uit gehurkte houding;
    botbreuken na een gering trauma.
    Een kind met rachitis kan dezelfde symptomen hebben, en bovendien:

achtergebleven groei;
    zwelling en gevoeligheid van de uiteinden van de botten daar waar ze groeien;
    verdikking van de ribben waar deze bij het borstbeen komen.
    Als dit niet wordt behandeld, kunnen bij kinderen X- of O-benen ontstaan.

zie onderstaande tabel voor de juiste waarden en de categorie waar jij in zit (27-50 deficiëntie, langdurig vitD tekort, gevaar voor rachitis en osteomalacie)

12. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    @Jem1979: Dat is echt veel te laag hoor! Waarde moet minstens 80 zijn, maar het liefst minimaal 100 om als "goed" bestempeld te worden..

@Kvinna: Ik kom dagelijks buiten, dus dat is het probleem niet ;)
    Het klopt idd wat Daantje zegt over zonnebrand; hierdoor neem je het niet/nauwelijks op. Ik moet me altijd met factor 50+ insmeren (sunblock - t zit m al in de naam) als t een beetje zonnig is anders verbrand ik binnen no time.

@Daantje: Hmm dan heb ik oude referenties denk ik :p Wat ik zo gevonden had was dat je normaal gesproken 2,5 mcg per dag nodig hebt (100 IE); dus als je niet zwanger bent of borstvoeding geeft.

13. kvinna

kvinna Niet meer actief

Dames, dank u voor dit topic. Even bloed laten prikken en inderdaad een wat te lage waarde: 53. Gelukkig ging mijn huisarts van 75 uit, dus ik moet nu eerst even zelf pilletjes gaan slikken en over drie maanden weer prikken. Hij wilde de apotheek nog niet inschakelen, zeg maar. Maar ben hier al heel blij mee, eens kijken of ik met extra vitamine D meer leven in mijn lijf krijg:D.

Share This Page