hoi allemaal, Mijn dochter is nu 6 weken en ik geef volledig bv, sinds twee weken krijgt ze elke dag een flesje met bv om alvast te wennen voor als ik aan het werk ga! Ik heb de pump in style advanced van medela en kolf dus zo'n 1-2 x per dag! Nu is de opbrengst met moeite 100 cc, vaak minder! En ze drinkt met de fles zo'n 120 cc. Nu is mijn vraag, hoeveel kolven jullie per keer? Is het weinig wat ik per keer kolf? Hoe kan ik zorgen dat het meer wordt? Ik kolf zo ongeveer 10 minuten en stop dan omdat er echt niks meer uitkomt! Gr christa
Hoi Christa, Wanneer kolf je precies en hoeveel voedingen krijgt je kleintje normaal? Ik zelf voed nog zo'n 8 keer per dag en tussendoor kolf ik om een voorraadje aan te leggen en daarnaast ook te oefenen met een flesje. Ik kolf dan maximaal zo'n 60cc per keer. Wanneer ik in plaats van een voeding kolf dan kolf ik wel meer. Een hele voeding 90 tot 100 cc. Maar dat doe ik dus alleen als Nathan een voeding uit de fles krijgt. Dus misschien dat het hieraan ligt. Ik moet in ieder geval ook meerdere keren kolven om een volledige voeding te krijgen. Ik vraag me ook af hoe je aan 120 cc komt. Ik heb begrepen dat je de volgende formule kan gebruiken voor de hoeveelheid bv die ze nodig hebben in een fles. 150xkg (gewicht baby) en dit totaal delen door het aantal voedingen dat ze op een dag krijgt. Dan weet je hoeveel cc je nodig hebt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Misschien hebben anderen nog tips om je kolf opbrengst te vergroten, die zou ik zelf ook graag willen hebben. Groetjes Mariska
bij mij is de hoeveelheid afhankelijk van wanneer ik kolf. 's middags kolf ik 100 ml per keer maar 's ochtends kan ik wel 230 ml kolven. dat is dan wel vaak na de nacht en mijn zoon 4 tot 5 uur heeft geslapen. je zou een deel kunnen bewaren en een deel aan je kind geven zo bouw je wel een reserve op als dit in jouw geval ook zo zou zijn. ik doe er denk ik ook ongeveer 10 minuten per borst over. Wat nog wel eens wil helpen (bij mij in ieder geval) is om je borsten te masseren tijdens het kolven. nou ben ik zelf ook nog maar een beginneling dus niet heel ervaren. Ik heb een week fulltime gekolfd ivm spruw en merkte dat hoe vaker je het doet hoe meer relaxed je bent en hoe meer er ook uit komt. wat mij wordt geadviseerd is om je kind vaker aan te leggen om je produktie op gang te helpen en/of te vermeerderen. waar ik zelf ook wel benieuwd naar ben en hoop dat iemand daar antwoord op kan geven is hoe lang het duurt voordat je borsten weer vol zijn. mijn zoon slaapt 's avonds best lang van (7 tot 12 uur vaak). zou je dan om half tien/ tien uur wat kunnen kolven zonder dat je kind dan te weinig zou hebben als hij komt om te drinken? ik heb verder helaas niet echt tips voor je maar lees graag mee of anderen nog ideeen hebben.
Ik kolf fulltime en hier wisselt t nogal eens.. De ene keer kolf ik zo 170cc, maar de andere keer 'maar' 80. Tja, voor de een is 100cc veel, voor een ander is het weinig, het verschilt echt per persoon Als er na 10 minuten niks meer uitkomt, pas je dan borstcompressie toe? Dat moet ik ook altijd doen en het levert zo weer flink wat extra cc's op En probeer verder niet te veel naar de flesjes te kijken, maar ga lekker tv kijken, of een boekje lezen, achter de computer etc, dat scheelt ook een hoop hoor, want zo ben je lekker ontspannen! Wat ook nog kan helpen is als je merkt dat de stroom minder wordt, de kolf opnieuw aanzetten zodat er opnieuw een toeschietreflex opgewekt wordt! Je kindje doet dat tijdens het drinken namelijk ook als de stroom minder wordt (ik gebruik trouwens dezelfde kolf)
ik kolf ook minder dan dat ze in een flesje drinkt. Dat blijkt normaal te zijn. Vanaf 6 weken mag je ook tussen voedingen door kolven, tot dan is het ipv voeden. Dus vanaf 6 weken kun je mooi een voorraadje aanleggen. Ik heb trouwens 's morgens de meeste melk, zon 100 cc met gemak. Terwijl in de avond ik moeite moet doen voor 60 cc.
Hoi, Ik kolf fulltime en heb per keer zo'n 120 cc per borst, ik ben dus gelukkig met veel voeding Ik heb een paar dagen gehad dat het minder was en toen ben ik iedere 2 uur gaan kolven om mijn productie omhoog te helpen, dat hielp en nu zit het weer goed op peil. Je mag na iedere 2 uur weer kolven omdat dan je melkproductie weer goed op peil is, dat vertelden ze me bij het consultatiebureau! Succes, groetjes Ilse
waha en dan kolf ik 80 cc in 10 minuten uit 1 tiet. Stond gisteren op knappen en dochter lief sliep dus heb even afgekolft maar toen de druk er af was ben ik ook weer gestopt dus wie weet hoeveel er uiteindelijk uit was gekomen als ik door was gegaan. Borstcompressie helpt hier ook goed als de stroom minder wordt en even de kolf uit zetten en afhalen om daarna weer opnieuw te gaan beginnen werkt hier ook goed. Als ik Jaslene aan de borst heb dan voel ik op den duur haar kaakjes ook sneller bewegen en dan moet ze weer grote slokken gaan nemen omdat ze opnieuw een toeschietreflex opwekt. Ik begin dan ook op een iets sneller tempo als ik net begin om het op te wekken en dan zoek ik een tempo om door te kolven. Het is even zoeken voor jezelf maar ik vind het al best veel hoor wat je kolft.
@ Ikke20 : Ik voed haar nu zo'n 5 x per dag, probeer 's nachts vaak een keertje te kolven want overdag kom ik er vaak niet aan toe! Endan ben ik weer bang dat ik niet genoeg heb als ze komt! Die 120cc (mijn dochter weegt 4 kilo x 150 = 600cc gedeeld door 5 is 120 cc) @kristel86: hoe werkt borstcompressie precies? en echt heel erg ontspannen zit ik nu ook weer niet omdat ik allebij die flessen moet vasthouden! @ iedereen: Bedankt voor de reacties! Denken jullie dat die neusspray ook zal helpen? iemand ervaring mee? Liefs Christa
de neusspray is idd om je toeshciet reflex op te wekken dus zou kunnen werken. Borstcompressie:Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstcompressie - handleiding Enne die rekensom geld eigenlijk alleen voor fles voeding he. Je kindje kan de ene keer meer drinken dan de andere keer uit je borst dus echt een pel op trekken kan je niet. Ik kolf totaal 140 cc en de ene keer gaat dat schoon op en de andere keer blijft er over. Ik geef dan ook niet alles in 1 fles omdat ik dan de rest weg kan gooien.
Ik kolf overdag 40 tot 60 cc, meest uit 1 borst. Dat geklooi met twee flessen doe ik niet meer- ik gebruik nu een kolf en dan beide borsten twee keer. VOor borstcompressie moet je ook een hand vrijhebben: je legt je hand tegen je ribben (zodat je pink tegen je ribben zit) en de duim aan de andere kant, dan duw je wat naar elkaar toe. Zo kun je de hele borst bij langs. Bij mij gaat het dan weer wat beter stromen. En masseren tussendoor helpt ook goed. Hoe relaxter hoe beter- met twee kolven zit je echt opgeprikt vond ik, en met 1 is het gemakkelijker de aandacht ergens anders op te richten. Ik leg mijn zoon ook wel voor me neer in wipstoeltje of op het aankleedkussen, dat helpt ook goed! Succes!
Die neusspray zou je kunnen proberen nadat je eerste eigen tsr is 'uitgewerkt'... ik zou daar niet mee starten. Ik loste soms ook even een pauze in na een minuut of 10. Even met warmte er tegenaan, masseren en opnieuw de tsr-opwekstand aanzetten. En als dat niet lukte een spraytje syntocinon, maar ik had meestal wel voldoende melk van de eerste tsr.
Ik zat in het begin ook altijd te klooien om 2 flesjes vast te houden, maar toen las ik een tip van iemand om ze in je voedingsbh vast te maken en sindsdien heb ik lekker beide handen vrij om andere dingen te doen in de tussentijd (internetten, boekje lezen, eten, drinken, borstcompressie ) Flapje van je voedingsbh openmaken, kolf erop, en flapje langs de buitenzijde weer dicht doen en je kolf blijft netjes op zn plaats (je moet t even proberen om te zien wat ermee bedoeld wordt...) Succes!