Een hondenvraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moedertjevj

Moedertjevj Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.351
    97
    48
    Bediende
    Hallo lieve dames,

Ik heb een chihuahua van 9 maanden oud, hij was al heel vlug proper, doet zijn behoefte op een puppytrainer, maar sinds kort heeft hij de smerige gewoonte om overal zijn poot tegen op te heffen en te plassen.

Echt op alles plast ie, speelgoed van mijn zoon, tafel, zetel, echt alles

waarom doe ie dat en wat kan ik ertegen doen?

2. happymama

happymama Niet meer actief

hey
    t kan zijn dat je hond jaloers is als je m niet genoeg aandacht geeft.
    of als je met je zoontje speelt en je hem bijv steeds weg duwt omdat ie er niet bij mag zijn.

mis toch proberen om als ie t doet meteen met z'n neus erin duwen (ookal lijkt dat zielig) en meteen buiten zetten daar na.

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    lijkt erop dat ie dominant is.
    9 maanden dus hij begint sexueel volwassen te worden.
    Je moet 'm streng aanpakken. In de nekvel en dwingen op zijn rug te gaan liggen ( is een onderdanige houding ). dan wachten tot ie niet meer tegenstribbelt want dan geeft ie zich over.

Veel met hem lopen zodat ie zijn overtollige energie kwijt kan.

En ik denk dat casteratie een goed idee zal zijn ;)

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Ja, zo te horen is hij gewoon in de puberteit en wil hij even zijn dominantie tonen door overal tegenaan te piesen.
    Ik zou hem er niet met zijn neus doorhalen, dat gaat een beetje tegen zijn natuur in en waarschijnlijk leert hij het daar niet door af.
    Ik zou een leeg frisdrankblikje vullen met wat steentjes en elke keer als je hem erop betrapt, zonder verder iets te zetten, dat blikje naar hem toe mikken. Probeer eerst eens of hij schrikt en stopt als je het naast hem mikt. Heeft dat geen effect, gewoon op je hond mikken. Dit hoef je als het goed is maar een enkele keer te doen, daarna is alleen even rammelen vaak al genoeg om vervelend gedrag te stoppen.
    Daarnaast zou ik hem door simpele regeltjes duidelijk maken dat jullie de baas in huis zijn en niet je hondje. Dus jij gaat eerst door de deur, dan je hondje, jij eet eerst, dan je hondje etc. Je hondje veel optillen en op schoot zetten, kan hem ook het gevoel geven dat hij hoog in rang is, hoger dan jij.
    Het is een heel verhaal geworden, maar goed, kijk wat bij zijn karaktertje past en pas daar je eigen gedrag op aan. Sterkte!

5. shanice81

shanice81 Actief lid

15 mei 2008
    321
    0
    0
    apeldoorn
    Ik heb ook een chihuahua een mannetje en hij deed dat ook,nadat hij buiten was geweest toch nog overal in huis zijn poot optrekken en plassen,ook bij een ander zijn terrein afbakeren zeg maar,heb aan de dierenarts gevraagt wat er tegen tedoen en indd straffen door als hij het doet gelijk in zijn nekvel pakken,maar alleen wel als je hem betrapt naderhand straffen heeft geen zin.Hij is er ook mee gestopt totdat ik ging samenwonen bij mijn vriend die heeft 2 staffords een reu en een teef en ook daar ging hij het ineens doen,vooral als de teef ging plassen ging hij bijna over de rug heen plassen zeg maar met andere woorden ze is van mij,.hij had echt een ego van een rotweiler ;) en liep de reu dan ook continu uit tedagen totdat hij hem een keer goed op zijn plaats heeft gezet en sindsdien is hij niet dominant meer en plast hij nergens meer tegenaan.
    We zijn erg consequent gebleven en het heeft wel geholpen.

6. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Dit klinkt gewoon als de puberteit idd.
    Dan worden ze baldadig.
    De beste tips zijn allemaal al gegeven.
    Hoop dat je er iets aan hebt!

7. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    De hond met de neus erdoorheen halen helpt wel degelijk.

Onze hond was héél moeilijk om zindelijk te krijgen en iedereen zei dat we haar niet mochten straffen, maar gewoon buiten moesten blijven totdat ze buiten eens wat zou doen en dan belonen.
    Nou dat werkte voor geen meter hoor ;)

Een keer is ze flink met haar neus erdoorheen gehaald en daarna heeft ze het misschien nog 2x binnen gedaan.

Verder idd laten castreren.
    En het kan jaloezie zijn idd. Dus probeer m ook eens te betrekken bij het spelen bijv en m elke dag even persoonlijke aandacht geven, door hem 's avonds bij het tv kijken oid op schoot te nemen ofzo.
    (als jullie dat al niet deden ;))

Succes ermee!

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind het erg zielig om een beest met zijn neus door de eigen pis heen te halen (en pijnlijk, want dat bijt als een gek)Mijn ervaring is dan ook dat ze er echt niet van leren.

Ik denk dat hij flink aan het puberen is, en als je verder geen "fok" plannen met hem hebt, zou ik hem laten helpen.
    Verder consequent zijn. Zodra je ziet dat hij zijn poot wil optillen, direct een duidelijke NEE en hem buiten zetten (als je daar de mogelijkheid toe hebt)
    De aanhouder wint ;)

9. maitestar

maitestar Lid

8 okt 2007
    91
    0
    0
    Hondenspeciaalzaak
    Meppel
    Oi wat worden hier een stel ouderwetse en achterhaalde adviezen gegeven zeg :rolleyes:

Het hondje is 9 maanden oud en volop aan het puberen... De meeste reuen, en sommige teven trouwens ook, beginnen dan te markeren en de grenzen een beetje op te zoeken.
    Gewoon simpelweg een tijdje de teugels even weer aantrekken en consequent zijn met de regels. Hij zal je op meerdere vlakken uitproberen en het is jouw zaak om vol te houden, de aanhouder wint immers ;)

Castreren is nergens voor nodig! Dit is gewoon een gedragskwestie wat makkelijk aan te pakken is, als je er maar de tijd en moeite voor neemt.
    En met de neus er doorheen smeren is ook onzin. Onze reu doet dit geheel vrijwillig en ziet dit absoluut niet als straf :rolleyes: Als de teven loops moeten worden drinkt hij het zelfs :)

Als je graag meer (goede en ook nuttige) info wilt, zou ik op zoek gaan naar hondenforum.nl.
    Daar zitten tenminste mensen met een beetje hondenkennis :rolleyes:

10. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    De een denkt er zo over en de ander denkt er weer anders over.

Denk dat de beste tip gewoon is: Doe wat je zelf denkt dat goed is ;)

11. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Dit is inderdaad dominantie.
    De onze is nu 10 maand en doet dit ook. Dit om zijn terretorium te verspreiden, met andere woorden: Hij wil laten 'zien' aan de andere honden dat hij daar geweest is en dat dat zijn 'eigendom' is.
    Wat je eraan kan doen? Tja, het is zowieso een puberteit probleem dus zowieso moet je het niet goedkeuren. Maja vaak is het leed al geschied als je even niet kijkt en dan heeft het al geen zin meer om te straffen want de hond is dan alweer ergens anders mee bezig en snapt niet wat hij gedaan heeft en waarom ie gestraft wordt.
    Gelukkig wordt het bij de onze al minder.

12. JennyS

JennyS VIP lid

14 dec 2007
    6.001
    0
    0
    Analist
    inderdaad op het moment van piesen bosje sleutels of een blikje vullen met iets en zijn richting op gooien, hoop dat het helpt

niet raken hè haha

13. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Dit slaat echt nergens op!

Op zijn rug dwingen heeft dus totaal geen zin.
    Je zal gewoon consequent naar de hond moeten zijn.
    Duidelijke regels, niet bijv. de ene keer wel op de bank, en de andere keer weer niet, want dan weet een hond niet meer waar ie aan toe is.

Onze hond is nu 10 mnd oud, maar hij heeft nog nooit ergens in huis tegenaan geplast.
    Ook niet als wij weg zijn.

14. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Er zijn erg goede tips gegeven en die ga ik niet herhalen.

Maar waarom in vredesnaam gelijk castreren? Als je man naast de pot piest haal je toch ook zijn ballen er niet af?
    Ik snap werkelijk niet waarom je in een gezond hondelijf wilt gaan snijden. Castreren KAN in sommige gevallen iets oplossen maar ook heel vaak niets.
    Consequent zijn, zorgen dat hij lager in rang staat als jullie, aandacht blijven geven zijn betere opties.

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Helemaal mee eens!

16. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Je haalt me de woorden uit de mond...

17. MamaUk

MamaUk Niet meer actief

naar een chihuahua zou ik geen sleutelbos of blikje gooien... qua formaat misschien niet helemaal lekker in proportie?!

door eigen urine halen is onzin.

consequent blijven reageren. Slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen.
    Zodra hij zijn poot optilt, naar buiten ermee. Misschien dat je dat 20 keer moet doen op een dag, maar dat is de enige manier. Als hij buiten een plasje heeft gedaan --> belonen. Doet hij het binnen, negeren en schoonmaken en de volgende keer sneler reageren door m buiten te zetten.

18. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Laatste 3 reacties helemaal mee eens.
    Castreren is laatste redmiddel. EN niet zonder gevaar! Mensen denken tegenwoordig dat t een simpele kleine ingreep is. Maar je hond moet wel onder narcose en sommige honden komen daar niet meer uit (gebeurt wel zelden maar het er IS nog steeds n kans) En het kan zijn dat er wat mis gaat en je hondje helemaal niet meer zindelijk is. Dan werkt het dus juist averechts!
    Mijn Dwerg pinchertje (wel n vrouwtje maar dat heeft ze zelf niet altijd door...) pieste ook steevast binnen. Heeft echt heeeeel lang geduurt voor ze eindelijk door had dat t niet mocht. En toen nog eens waar het dan WEL mocht.
    Consequent telkens als ze begon te "zoeken" met dr naar buiten en helemaal de hemel in prijzen als ze het deed (echt half vreugde dansje en snoepje erin) Toen ik dat consequent elke keer deed (en dat vergt idd veel energie) begon ze langzaam aan zindelijk te worden. 2 weken en het was klaar. Tja soms nog eens n ongelukje...maja t zijn nog "kindjes" dan.
    En als de hond al zindelijk was dan maar weer even terug naar af en dit weer doen. Zal minder lang duren als de eerste keer zindelijk worden maar op den duur werkt t wel weer. En idd duidelijk maken wie er daar het dominante vrouwtje/mannetje is!

Volgens mij kan neus doorhalen (of op andere manier straffen) juist tegen werken. Als je hond niet de plek waar hij plast maar het plassen zelf als de aanleiding ziet dan durft hij straks niet meer te plassen. Niet binnen maar ook niet meer buiten. Hij zal het dan ophouden tot hij ontploft...waar dat hij dan op dat moment ook is...
    Lijkt me al helemaal geen handige situatie want leer hem maar eens dat hij zn blaas mag legen ergens ;)

19. Niet meer actief

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
    Ik sla steil achterover van sommige adviezen, zoals neus erdoor halen, op de rug leggen en castreren enzo.

Ik ben het helemaal met Moor eens, dus goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren. Het ziet er naar uit dat het hondje in de puberteit aanbeland is en dat hij gewoon zijn territorium aan het afbakenen is. Onze hond heeft dit nooit gedaan (die deed weer andere dingen ;)). Gewoon aanpakken als toen je hem zindelijk maakte. als hij buiten plast gek staan doen en belonen, en binnen plassen schoonmaken en negeren. Succes!

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Als hij hiervoor gewoon zindelijk was, heeft het niets met zindelijkheid te maken, gewoon dominantie en zou ik dit gedrag zeker niet negeren, het is ook dominant naar jou toe.
    Buiten hoeft hij ook niet elke zoveel meter te piesen, tenzij hij een blaasontsteking zou hebben, maar dat is een ander verhaal.

Deel Deze Pagina