Dat 'excuus', dat bedoel ik dan vooral bij de vrouwen die zonder het ooit maar geprobeerd te hebben, roepen dat bv geven niks voor hen is. Als je alles geprobeerd hebt, en het lukt écht niet, dan snap ik dat je kv gaat beschouwen als een goed alternatief! Dat bv de standaard zou zijn, dat geldt voor mij wel, maar ik heb wel de indruk dat dat lang niet voor iedereen zo geldt. Ik denk dat het, ondanks dat iedereen natuurlijk een eigen keuze moet maken, heel belangrijk is dat de voordelen van bv regelmatig onder de aandacht gebracht worden! Over het 'schokkende' aspect: ik vind het vooral schandalig dat ze mogen zeggen dat het zo op elkaar lijkt... Dat is namelijk niet zo! Er zitten veel substituten in, en heel veel stoffen ontbreken helaas.
Iemand die echt geen borstvoeding wil geven, die het helemaal niet ziet zitten laat zich ook door zo'n lijst niet overhalen. 't Probleem is vooral taalkundig. Zolang men blijft volhouden dat borstvoeding het BESTE is zullen mensen ervan afzien. Want iedereen weet dat het BESTE niet voor iedereen haalbaar is. De kv-industrie speelt daar in het taalgebruik ook handig op in 'je wilt het beste voor je kind', en wat wij maken is ook goed. Want als het beste niet lukt is GOED altijd nog goed genoeg. Pas als de algemene opinie borstvoeding niet als het BESTE gaat zien, maar als GEWOON, en het alternatief niet als 'goed', maar als 'minder goed van moedermelk' zul je hier een omslag in zien. Met zo'n lijst, hoe indrukwekkend ook, overtuig je iemand die niet wil niet. Want het levende bewijs dat al die dingen die wel in moedermelk en niet in kunstvoeding zitten niet nodig zijn hebben ze zelf op schoot zitten...
ik ben het zeker eens met dat bv beter is, maar ik verbaas me er wel over omdat ik me er nooit in verdiept heb en je "gezonde verstand gebruiken" ( ik citeer !! ) is dit ook niet altijd...je weet wel dat het beter is, maar als je hoort dat kv ook zo goed is bla bla bla en zelfs van je verloskundige dan verbaas je je echt als je de verschillen ziet in dit stuk. En ik heb niks tegen mensen die tegen bv zijn...er zijn mensen die het niet aan durven en ik weet dat ik zelf en mijn broertje ook gezond opgegroeid zijn met kv en dit is 23 jaar geleden dus. Ook zullen er genoeg mensen zijn die het echt niet kunnen of maar heel even en ik heb dan zoiets het is niet anders en dan moet je wel kv geven.
ik wil ook bv gaan geven als het kan.. alleen niet zolang als de meeste van jullie... ik werk in de gehandicaptenzorg en op sommige werkplekken is het nog wel te doen om te kolven maar op mijn werk is het echt geen doen om te kolven. dus ik wil graag een paar weken bv geven en dan afbouwen zodat ik voor ik weer ga werken afgebouwd ben.. het lijkt me ook wel heel speciaal om bv te kunnen geven...
Ik ben zelf ook groot geworden op kv (mijn moeder mocht niet zelf voeden ivm medicijngebruik, ik was de 1e, pas bij haar 3e kind had ze een gyn die eens ging uitzoeken of die medicijnen echt zo slecht waren en dat bleek reuze mee te vallen, dus ze heeft mijn zusje wel zelf gevoed) en ik ben zelden ziek, dus slecht is het niet. Toch heb ik er zelf nooit over nagedacht wat ik zou gaan doen, ik vind het normaal om bv te geven. De natuur regelt het allemaal zo mooi zelf, waarom zou ik daar dan niet in meegaan? Ik was vanmorgen bij de huisarts en die zag in mijn dossier dat ik bv geef en vroeg of ik nog steeds zelf voed. Toen ik dat bevestigde begon ze met complimenten te strooien en hoe fantastisch dat wel niet was en goed van me enz. enz. Ik had echt zoiets van, hoezo? ik vind het niet meer dan normaal. Vond het echt zo overdreven.
Als je van tevoren op je werk aangeeft dat je borstvoeding wilt geven, en dus moet kolven als je terugkomt van verlof, is je werkgever verplicht hier aan mee te werken, en te zorgen dat er een ruimte is waar je rustig kunt kolven!
Borstvoeding zou inderdaad 'normaal' en 'de norm' moeten zijn, maar naar mijn idee is dat niet zo, en zéker niet als je langer dan 6 maanden voedt.... jammer!
zoals ik in het andere topic zei.... bij mij op het werk is het geen doen ivm de bewoners.... werkgever is super makkelijk en ik kan ook apart zitten dus dat is het probleem niet... maar mijn bewoners zijn van erg laag niveau en snappen niet waarom ik dan daar apart zit waardoor ze elke 5 min voor de deur staan kloppen... vragen waar ik blijf etc
Als borstvoeding niet lukt (zoals in mijn geval) is flesvoeding een prima alternatief., niks mis mee. En ik las iets over dat de hechting van kind-moeder-kind beter zou zijn door bv. Nou ik kan je zeggen daar is hier niets mis mee!
Wat ik me afvraag: in de lijst staat dat in bv vitamine k zit en in kv staat vitamine k niet op de lijst. Nu dacht ik toch dat het andersom was. Waarom moeten je als je bv geeft anders extra druppeltjes vitamine k geven aan je kindje? De vroedvrouw vertelde mij dat vitamine k wel standaard in kv zit. Iemand die hier iets meer over weet? Verder vind ik ook dat bv zeker een stapje voor heeft op kv (eerder een hele wandeling zelfs). Toch moet ik even mijn ei kwijt: ik vind dat er vaak nogal 'makkelijk' wordt gedaan over bv door moeders bij wie het allemaal vanzelfsprekend gaat. Bv is 'natuurlijk', is makkelijk, bevordert de hechting... Dit geloof ik allemaal wel best (anders zou ik ook geen moedermelk aan mijn kindje geven) maar waarom staat men nooit even stil bij het feit dat het ook moeilijk is? Ik ben momenteel al bijna zes weken aan fulltime aan het kolven door een prematuur kindje dat niet genoeg uit de borst kan drinken. Tussendoor klooi ik af en toe nog wat met tepelhoedjes etc. Voeden is hier niet iets plezant geworden zoals bij de meeste van jullie maar eerder een heuse opdracht. Ik blijf volhouden omdat ik overtuigd ben van de meerwaarde van de samenstelling van bv maar het heeft me toch al veel bloed, zweet en tranen gekost. Soms vraag ik me af als het niet ontspannender zou zijn om gewoon kv te geven. Heb ik echt al meermaals overwogen maar toch telkens beslist om te blijven afkolven. Maar bij deze: toon toch ook wat respect voor mensen die kv geven. Iedere moeder wil het beste voor zijn kind en probeert ook het beste te doen!
Nog snel even: natuurlijk wil dit niet zeggen dat ik vind dat bv niet gepromoot mag worden! Hoe meer hoe liever, maar misschien moet het toch allemaal wat minder rooskleurig voorgesteld worden zodat de teleurstelling en frustratie minder is wanneer het allemaal even wat moeilijker gaat!
Hier wil ik wel even op reageren Het is een feit dat borstvoeding natuurlijk is, maar "natuurlijk" staat niet gelijk aan "makkelijk" he Iemand vergeleek borstvoeding tegenover mij met een bevalling. Bevallen is ook heel natuurlijk, maar je moet er wel keihard voor werken! (op uitzonderingen na waar een baby er in een poep en een scheet uit is ) Zo ook met borstvoeding. Er zijn mama's en kindjes waarbij het meteen loopt als een trein, maar over t algemeen is de eerste tijd gewoon keihard werken, helaas. Ik dacht ook altijd dat bv geven wel erg makkelijk was en toen dit bij mijn oudste niet zo bleek te zijn ben ik heel snel overgestapt op kv. Uiteindelijk wel gaan relacteren en ft gaan kolven omdat mn gevoel het niet eens was met de kv-keuze. Jongste dochter was een natuurtalentje en t aanleggen ging meteen goed! Maarja, ook hier allerlei problemen gehad (nog steeds), maar geen haar op mn hoofd die er nu serieus over nadenkt om te stoppen. Waarom? 9 vd 10 x dat je hoort/leest dat borstvoeding makkelijk is, is dit gezegd/geschreven door vrouwen die al wat langer voeden en de grootste "opstartproblemen" al achter de rug hebben. Ik ben er van overtuigd dat het hier op termijn ook makkelijk zal worden (met de goede investering) en dit houdt mij op de been om door te gaan. En ondanks de problemen geniet ik enorm van de momenten dat ze bij me drinkt! In de buik leefde ze van mij en buiten de buik ook.. Dat geeft zoveel voldoening! Helemaal als ze dan naar me lacht als ze klaar is (alsof ze wil zeggen "t was heerlijk mama, dankjewel!") of tijdens t drinken geluidjes maakt alsof ze er van geniet Je kunt gewoon niet verwachten dat alles in t leven maar op een presenteerblaadje aangereikt wordt. Voor de meeste dingen moet je nou eenmaal keihard werken (anders kun je er ook geen voldoening uit halen; ik iig niet ) En dit komt misschien veroordelend over: (bedoel het niet zo iig) Maar in onze samenleving wordt tegenwoordig wat voeding betreft vaak voor de "makkelijkste" weg gekozen, vaak vanwege tijd.. Veel vrouwen willen gewoonweg geen tijd vrij maken om te investeren in borstvoeding, want ze willen bijv. zsm na de bevalling weer alles oppakken als voor de zwangerschap: Werk, huishouden, hobby's, sociale contacten, etc. Prima, kan ik heel goed begrijpen in deze maatschappij, maar t is zo jammer!! Al die dingen kun je de rest van je leven nog doen namelijk (werken even buiten beschouwing gelaten, want niet iedereen heeft daarin een keuze, maar t valt wel te combineren) Zo ook bijv. met koken. Wie kookt er tegenwoordig nog alles zelf ipv uit pakjes? Dat zijn er niet zoveel hoor Ik ken maar weinig mensen die nog weten hoe ze helemaal zelf een groentensoep, een ovenschotel of een tomatensaus voor de pasta moeten maken oid
Moedermelk bevat in principe voldoende vitamine K voor een baby. Anders was de mensheid al duizenden jaren geleden uitgestorven. Maar met de westerse manier van voeden, niet vaak genoeg op een dag, vaak beperkte tijd, vaak toch met een of ander schema, is de kans dat een kind TOCH een tekort aan vitamine K (en ook D) oploopt eventueel aanwezig. Op zich is weinig vitamine K ook geen probleem, maar voor een kleine groep kinderen die problemen hebben met hun bloedstolling kan te weinig vitamine K dodelijk zijn. In Nederland gaat het dan om 2 a 3 babies per jaar. Vanwege die paar babies moeten dus alle kinderen in Nederland aan de vitamine K. Omdat je nooit zeker weet of jouw kind misschien eentje daarvan is. Ben ik niet met je eens. Mijn ervaring is dat juist moeders bij wie het 'makkelijk' en 'vanzelf' lijkt te gaan ook gemakkelijker met borstvoeding stoppen. Ik heb meer dan 10 jaar borstvoeding gegeven, en ja, de laatste jaren ging het bij de kinderen erg makkelijk. Maar daar ging aan het begin wel een stevige tijds- en moeite-investering aan vooraf. Het ging bij ons absoluut niet vanzelf. En juist daarom ga je dan ook niet al met 6 maanden of een jaar al stoppen. Je hebt er zoveel tijd en moeite ingestoken, dan heb je vind ik ook recht op voldoende tijd om te genieten als het eindelijk WEL gemakkelijk geworden is. Als je er veel werk en moeite voor moet verrrichten wordt borstvoeding geven iets veel kostbaarders voor je. En ja, juist omdat ik een aantal maanden echt heb moeten bikkelen om het allemaal op de rails te krijgen heb ik minder respect dan ze zouden willen voor moeders die bij de eerste kloof het niet meer op kunnen brengen. Vind je dat raar?
Moedermelk bevat in principe voldoende vitamine K voor een baby. Anders was de mensheid al duizenden jaren geleden uitgestorven. Maar met de westerse manier van voeden, niet vaak genoeg op een dag, vaak beperkte tijd, vaak toch met een of ander schema, is de kans dat een kind TOCH een tekort aan vitamine K (en ook D) oploopt eventueel aanwezig. Op zich is weinig vitamine K ook geen probleem, maar voor een kleine groep kinderen die problemen hebben met hun bloedstolling kan te weinig vitamine K dodelijk zijn. In Nederland gaat het dan om 2 a 3 babies per jaar. Vanwege die paar babies moeten dus alle kinderen in Nederland aan de vitamine K. Omdat je nooit zeker weet of jouw kind misschien eentje daarvan is. Ben ik niet met je eens. Mijn ervaring is dat juist moeders bij wie het 'makkelijk' en 'vanzelf' lijkt te gaan ook gemakkelijker met borstvoeding stoppen. Ik heb meer dan 10 jaar borstvoeding gegeven, en ja, de laatste jaren ging het bij de kinderen erg makkelijk. Maar daar ging aan het begin wel een stevige tijds- en moeite-investering aan vooraf. Het ging bij ons absoluut niet vanzelf. En juist daarom ga je dan ook niet al met 6 maanden of een jaar al stoppen. Je hebt er zoveel tijd en moeite ingestoken, dan heb je vind ik ook recht op voldoende tijd om te genieten als het eindelijk WEL gemakkelijk geworden is. Als je er veel werk en moeite voor moet verrrichten wordt borstvoeding geven iets veel kostbaarders voor je. En ja, juist omdat ik een aantal maanden echt heb moeten bikkelen om het allemaal op de rails te krijgen heb ik minder respect dan ze zouden willen voor moeders die bij de eerste kloof het niet meer op kunnen brengen. Vind je dat raar?
Ik werk in het onderwijs. Ook geen kolfvriendelijke omgeving. Maar hoeveel ik ook van mijn werk en mijn leerlingen houd, mijn eigen kind gaat altijd voor! Dus daarom heb ik alles op alles gezet om gewoon voor mijn kind te kunnen kolven. Geen haar op mijn hoofd om het belang van mijn leerlingen voor te laten gaan op het belang van mijn kind! Ik neem aan dat jouw werkgever meerdere werkplekken heeft. Je werkgever is verplicht om je in de gelegenheid te stellen in alle rust voor je kind te kolven, je kind op de werkplek te voeden of naar je kind te gaan om te voeden. Als dat op je huidige werkplek niet kan, dan kun je beter nu meteen al bij je werkgever aangeven waar het probleem zit, zodat je werkgever nog voldoende tijd heeft om je (tijdelijk) een geschiktere werkplek te geven. En vergeet niet, de eerste 6 maanden heb je, of je nou wel of geen borst geeft, ook recht op extra rustpauzes. Je werkgever is verplicht daarin te voorzien!
Ik wil ook nog wel even reageren: 'ondanks' dat ik bv heel erg promoot, en daarom ook dit onderwerp open, is het bij mij ook zeker niet van een leien dakje gegaan. Ik heb in het begin heel dicht tegen een borstontsteking aangezeten, maar verder viel het bij mijzelf gelukkig wel mee. Mijn zoontje begon daarentegen met een week of 8 te weigeren, waardoor ik anderhalve maand fulltime gekolfd heb, en uren per dag bezig ben geweest om hem weer aan de borst te krijgen (weigeren betekende bij hem: keihard brullen en afzetten, krabben etc.). Uiteindelijk dronk hij met 5 maanden weer helemaal normaal, en toen ben ik ook tot ruim 11 maanden doorgegaan. Inderdaad geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om met een half jaar te stoppen, na al die moeite! En tóch kan ik niet wachten tot ik straks weer mag! Ik vond het echt onwijs bijzonder!
Ik vind dat inderdaad raar. Ik ken toch zeker een handvol mama's uit mijn omgeving die behoorlijk snel zijn overgestapt op kv. Sommigen van hen met spijt in het hart maar het leek hen de beste oplossing. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ook zij het beste willen voor hun kind en hun kind dat ook proberen te geven. Het zij dan in hun geval met kv. Mijn kindje is te vroeg geboren en had (en heeft nog steeds) behoorlijk veel problemen met drinken. Ik doe alle moeite om hem aan de borst te krijgen en vind het dan natuurlijk ook jammer als er iemand uit mijn omgeving waarbij de bv heel makkelijk ging, stopt met bv geven maar ik heb daarom niet minder respect voor hun keuze. En geloof me ik heb ook al hard gezwoegd, mijn kereltje drink zeven keer per dag, heeft moeite om te drinken en drinkt heel langzaam, daarna ga ik opnieuw kolven, flessen uitkoken, ... Ik ben zo'n twee uur bezig. Als je rekent dat hij om de 3,5u drinkt dan heb ik 's nachts maar héél weinig slaap. Reken daar nog een borstontsteking bij, pijnlijke kloven in het begin en vorige week een verminderde productie waardoor ik om de twee uur moest kolven bij en je snapt waarom ik misschien een beetje gefrustreerd raak van bv geven. Het is natuurlijk mijn bedoeling niet om hier een welles-nietes topic van te maken maar wou dit gewoon nog even toevoegen. Want natuurlijk heb ik enorm veel respect voor jullie dames die ook bloed, zweet en tranen hebben gelaten om de bv goed op gang te krijgen. Daarom een welgemeende proficiat aan jullie allemaal! Ik hoop dat jullie er allemaal zo lang mogelijk kunnen en mogen van genieten!
Waaruit concludeer jij dat het bij veel moeders vanzelfsprekend gaat of meteen is gegaan? Moet dat de boventoon voeren? Ik heb bijna alle mogelijke problemen gehad het eerste half jaar. Kennelijk moet je ze oplepelen, dan oogst men hij jou respect, maar ik hoef daarvoor helemaal geen respect omdat ik mijn kind gewoon borstvoeding geef! Trouwens: ik heb - ondanks alle lijfelijke problemen- het borstvoeden altijd fijn gevonden.