Hoi, Ik geef gecombineerd borst- en kunstvoeding en kolf zo af en toe mijn borsten leeg als mijn dochter ze niet heeft leeggedronken, of ik kolf een keertje als mijn dochter door omstandigheden maar twee keer per dag aan de borst kan (ik geef meestal 3 keer per dag borstvoeding). De afgekolfde melk bewaar ik en krijgt mijn dochter in een flesje, gecombineerd met kunstvoeding. Dat doe ik als volgt: de mamamelk gaat in haar flesje, er gaat een scheutje gekookt (heet, niet lang afgekoeld) water bij en het juiste aantal schepjes kunstvoeding voor de hoeveelheid water. Ik schud de fles goed en voel altijd met mijn (schone, uiteraard) pink in de fles en geef de fles natuurlijk op de juiste temperatuur. Maar.. gaan er op deze manier van opwarmen nu wel/niet voedingsstoffen verloren van de mamamelk?
Als moedermelk boven de 37 graden celcius komt gaan er stoffen verloren. Het is dan nog prima te drinken het is alleen zonde. Is het trouwen sowieso niet een idee om eerst moedermelk in de fles te geven en daarna kv ? Zo weet je zeker dat je kindje in elk geval alle moedermelk opdrinkt.
En daarbij, geklolfde borstvoeding niet schudden maar zwenken. Dus wat je doet na het toevoegen van het (mi te hete) water en de kv-poeder is niet goed voor je borstvoedng. Ik zou dus zoals Nemo al zegt eerst de bv geven en daarna de kv, weet je idd zeker dat de kleine de bv binnen heeft. En dan dus of even 2 flesjes in gebruik nemen of gewoon even na elkaar het flesje bereiden (en zeker dat flesje kv is niet zo moeilijk omdat je het water gewoon even in de magnetron kan verwarmen, of heet mengen met wat koud).
Ik bedoelde ook zwenken/ronddraaien, zoals op de verpakking van de kunstvoeding staat doe ik het altijd. Hm. Twee flesjes geven vind ik een hoop gedoe en eigenlijk onzin, want mijn meisje drinkt haar flesjes heel goed leeg. Ze krijgt nl. iets meer voedingen dan op de pakken kunstvoeding staat, omdat ik het combineer met borstvoeding. Dus gaat er automatisch iets minder in de fles en drinkt ze die eigenlijk altijd leeg. Ik vind borstvoeding opwarmen au bain marie zo'n gedoe, en zeker voor 30-60 ml voeding die ik dan 'over heb' en door de kunstvoeding wil doen.. Wat zouden jullie dan doen in dit geval: de borstvoeding weggooien? Of toch doen zoals ik beschreef? Of verschillende 'porties' (van verschillende dagen) bij elkaar doen (eerst apart koelen, dan bij elkaar doen) en invriezen? Op die manier heb ik volledige voedingen in de vriezer liggen natuurlijk.. Hoe lang mag je eigenlijk de bv in de koelkast bewarn vóórdat je het invriest?
Wat ik in zo'n geval nog wel eens doe, is eerst de kv maken, (koud water uit de kraan, opwarmen in de magnetron, iets warmer dan normaal) en dan bij de bv gooien. In het begin gebruikte ik de flessenwarmer, de bv in de flessenwarmer en intussen het flesje kv maken. Als de bv warm was bij de kv gooien. Voor Jitte hoeft de melk niet heel erg warm te zijn, dat scheelt ook wel weer, moet ik zeggen. Het komt niet zo nauw...
Nou zeker geen bv weggooien ! Liever dan nog bv waarvan wat stoffen zijn verloren dan helemaal geen bv. Melk moet je binnen 24 uur invriezen.
Bedankt voor jullie reacties weer. Ik heb geen flessenwarmer, heb er in de winkel ook nog geen een kunnen vinden waar mijn flesjes in passen (Tommee Tippee, als iemand een tip heeft voor een verkooppunt..?) @ Bluesky, ik maak de kunstvoeding altijd met water uit de waterkoker, dat meng ik dan met koud water tot de juiste temperatuur. Maar op die manier kan het natuurlijk ook zoals jij zegt: iets warmer dan normaal (maar niet meer kokend) en dan als de kv klaar is de bv erbij gooien. Ik dacht eerlijk gezegd dat het wèl nauw kwam met de temperatuur, dacht dat het persé 'handwarm' moest zijn? Aan de andere kant, mijn meisje pauzeert wel eens bij haar flesje en na tien minuten drinken en een kwartiertje pauze is dat laatste beetje melk ook niet meer op 'de juiste' temperatuur natuurlijk..
Wij doen altijd koud water uit de kraan (eerst laten stromen) en daarbij de kunstvoeding, draaien/zwenken hoe jullie het ook allemaal noemen en dan de BV erbij. Samen in de flessenwarmer. No problemo en zo op advies van CB gedaan. Door het te mengen zou het minder snel problemen geven bij de darmen (ik zeg: mínder snel) omdat het als één voeding naar beneden komt in een gecombineerde samenstelling. Het is een prima manier om over te stappen (misschien uiteindelijk) naar FV.
Als je niet in 2 porties wil werken dan zou ik eerst de kunstvoeding maken en dan iets te warm maken en dan de borstvoeding erbij doen. Zo hoef je verder niet meer te schudden ofzo, want ik vind dat je kunstvoeding met wat zwenken alleen niet gemengd krijgt.
Je kunt de BV toch ook in een ander flesje warmen en dan overschudden in de tommee tippee. Ik warm het op in een aventflesje en schud het dan over. Heb een flessenwarmer van de prenetal. Ik geef de BV ook altijd eerst en kijk dan hoeveel KV ik nog bij maak. Dit is ook zo klaar als je het water in de magnetron verwarmd.
@ Nynke31, dat is idd ook een idee. Maar ik heb inmiddels een webadresje gevonden waar ze de Tommee Tippee flessenwarmer verkopen, dus die ga ik bestellen. Tot dan toe doe ik het als volgt: - Borstvoeding bewaren bij kamertemperatuur - ik heb gelezen dat dat zes uur mag, en ik gebruik het toch altijd binnen die tijd want het gaat met de eerstvolgende fles mee. - Kunstvoeding klaarmaken zoals het hoort, maar dan iets warmer dan normaal. - Borstvoeding erbij gooien en mengen. - Flesje aan dochter geven Dan is het íets minder warm dan het zou moeten zijn, maar ook weer niet zo warm dat er antistoffen verloren gaan toch?
@Danabelle: Heb je geen magnetron om het water in op te warmen? Of wil je die liever niet gebruiken, dat kan ook. Toen Jelle nog heel klein was (tot de 6 mnd ongeveer) kookte ik 1 keer per dag een kan water en die zette ik dan in de koelkast. Zo had ik altijd afgekookt water bij de hand. (Dan in de magnetron om op te warmen.) Deze keer doe ik dat niet meer omdat dat eigenlijk niet hoeft, begreep ik van de kraamzorg. Ik wil je niet onzeker maken, maar ik had begrepen dat bv bij kamertemp maar 1 uur bewaard mag worden. Of geld dat alleen als het al een keer opgewarmd is? De voeding hoeft niet perse handwarm te zijn, je kunt het ook koud geven. Alleen mengt kv over het algemeen niet zo goed als het koud is en het verschilt ook van kind tot kind. Jelle wilde zijn flesje aan de hete kant, voor Jitte maakt het niks uit. Met die hitte van een tijdje terug had ik haar afgekolfde bv gegeven waar de kou net af was en ze dronk de fles zo leeg... En ik denk altijd maar zo, voor de antistoffen in bv is het beter om te koud te geven dan te warm.
Je geeft zelf het antwoord al ! Opgewarmd is het nog 1 uur houdbaar buiten de koelkast, maar vers gekolfde melk kan 5 tot 10 uur buiten de koelkast bewaard worden (zeg ik uit mn hoofd, kan een uurtje verschil zijn, op bv.com staat een mooi schema maar ben te lui om het op te zoeken nu).
Bedankt voor jullie reacties. @ Bluesky, ik heb wel een magnetron hoor maar ik vind een klein beetje water koken met de waterkoker net zo makkelijk. En als ik het wel in de magnetron warm maak, kook ik het niet vooraf want het laatste inzicht is inderdaad dat dat niet nodig is Maar ik begrijp dat het dus, zolang mijn dochter het wil drinken, geen punt is om bijvoorbeeld voor de helft warme flesvoeding in het flesje te doen en voor de andere helft borstvoeding op kamertemperatuur of uit de koelkast, aangezien voeding ook vrij koud gegeven mag worden.. Goed dat ik het weet dan. We zitten nu wel een beetje met een volgend probleem, mijn dochter heeft erg last van reflux en krijgt daarvoor deels verdikte voeding in haar flesje. Die voeding móet je met kokend water maken. Plus, ze heeft mogelijk koemelkallergie dus ik weet niet eens of ik er wel goed aan doe om haar die borstvoeding nog te geven
Je zou ook alles op kamertemperatuur kunnen geven Dus ipv dat je water kookt vantevoren of dat je het warm maakt in de magnetron, gewoon Bar Le Duc gebruiken vanuit de koelkast, alvast de hoeveelheid water die je nodig hebt voor een voeding klaarzetten buiten de koelkast zodra je klaar bent met de voeding en zodat t dus op temperatuur kan komen voor de volgende voeding En de melk dus ook alvast direct na de laatste voeding uit de koelkast halen zodat t op kametemperatuur kan komen, probleem opgelost toch En wat betreft de nutriton die je klaar zou moeten maken met gekookt water > ook Bar Le Duc op kamertemperatuur Zo duur is het niet en het bespaart je een hoop tijd! Op deze manier kan je ook gewoon de kv prima samen in een fles doen met de bv en tegelijkertijd opwarmen in een flessenwarmer/pan met heet water!
@ Kristel86, ik kan de voeding idd wel geven op kamertemperatuur, maar de verdikte voeding (Friso Comfort, geen Nutriton) moet echt met water gemaakt worden dat net van de kook af is (80 graden). En dan moet je het weer laten afkoelen of aanvullen met koud water, lekker ingewikkeld..