Vroeggeboorte ten gevolge van groep B streptococ infectie, wie ook?

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door madelein, 17 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    #1 madelein, 17 dec 2013
    Laatst bewerkt: 17 dec 2013
    Hallo allemaal,
    1 december 2013 zijn wij onze Sam kwijtgeraakt. Het verhaal rondom mijn ziekenhuisopname en bevalling staat bij de vlindertjes. (http://www.zwangerschapspagina.nl/vlindertjes-17-t-m-24-weken/482789-vechter-sam.html)

    Vandaag hebben we te horen gekregen dat Sam te vroeg is gekomen doordat ik een flinke infectie bleek te hebben.
    Zowel in de placenta als op Sam zelf zijn groep B streptococcen gekweekt. In de placenta zaten flinke ontstekingshaarden.
    Ik wist al dat ik drager was doordat de bacterie uit een urinekweek was gekomen. Die hebben ze gedaan om te kijken of ik een urineweg infectie had die de harde buiken kon verklaren. Ik hoefde geen ab omdat ik verder niet ziek was, en het dus volgens de ha geen echte infectie was. Veel mensen schijnen drager te zijn, dus is op zich niet raar, alleen hoort deze bacterie normaal niet in je bm te komen. Waarom dit bij mij wel zo is weten de artsen nog niet.

    Door de infectie heb ik al vanaf het begin buikklachten gehad. Veel buikpijn en harde buiken, en later dus ook spontane weeen. Verder had ik geen symptomen. Geen koorts. Wel moe en futloos, maar ja das niet bijzonder in een zwangerschap...

    Ik ben op zoek naar mensen met een vergelijkbaar verhaal. Hoop dat jullie je ervaringen willen delen met me.
    Er zijn namelijk een hoop vragen gerezen bij me...
     
  2. Tinussie

    Tinussie Actief lid

    11 nov 2011
    151
    21
    18
    NULL
    NULL
    Beste Madelein,

    Ik heb hier nog nooit eerder over gehoord en ik kan mij voorstellen dat je hier veel vragen over hebt. Ik hoop dat iemand anders je meer kan vertellen.

    Veel sterkte.
     
  3. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Het schijnt ook heel weinig voor te komen. Meestal wordt een kindje geinfecteerd wanneer de vliezen gebroken zijn. Bij mij lijkt de infectie al binnen de vliezen gezeten te hebben, vanwege de uitgebreidheid van de infectie van de placenta.
     
  4. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Jeetje meid wat een rare uitslag ook nog eens!
    Hoe voel je je lichamelijk verder?
    Is dit kans op herhaling of weten ze er verder nog helemaal niets van?
     
  5. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Nou idd... Lichamelijk gaat het iets beter, maar nog niet veel. Komt volgens de gyn ook door de langdurige infectie. Daardoor is mijn lichaam al flink verzwakt, en daar de zware ziekenhuisopname en bevalling nog eens overheen. Kan nog wel een aantal maanden duren. Nou ja heb de tijd zullen we maar zeggen ;).

    Er is zeker kans op herhaling, maar hoe dit precies zit weten we nog niet. Ik ben drager van deze bacterie, net als 1 op de 5 andere zwangeren. Maar normaal hoort deze bacterie niet in je bm voor te komen, dat deze bacterie in de vliezen is gekomen is heel zeldzaam. Dus weet verder nog weinig over kansen. Hopelijk horen we dan de volgende afspraak.
     
  6. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Geen ervaring meid maar ik schrik toch wel even flink van je bericht :(
    Dus geen cervixinsufficentie?

    Dikke knuffel voor jou, vind het zo verschrikkelijk voor jullie dat ook dit wellicht voorkomen had kunnen worden.
     
  7. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    @deesdees: nee geen cervix insufficiëntie.
    Tja.. Ik probeer daar maar niet aan te denken.
     
  8. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Moet je ook niet doen..je weet het, je krijgt Sam* daar helaas niet mee terug :(
    Verdorie, ik ben er gewoon verdrietig om geworden :(
     
  9. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Sorry :(.

    Ik ben wel heel blij dat onze Gyn er zo achteraan gaat bij de vk. Dat geeft me rust. En eigenlijk ook wel rust doordat ik hier echt niks aan had kunnen doen, nog minder dan bij de eerste diagnose. Ik heb echt alles gedaan wat ik kon.


    Wij zijn er ook aardig van geschrokken. Hadden dit nooit verwacht. Al zo'n kleine kans dat het mis gaat met die termijn, zo goed als symptoomloos. En dan ook nog een flinke infectie, symptoomloos... Op de harde buiken na dan.
    Hopelijk kan het goed voorkomen worden voor de volgende zwangerschap. Daar maak ik me nu het meest zorgen om.
     
  10. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Niet sorry zeggen meid, geeft niks.
    Ik hoop heel erg dat ze jullie 6jan antwoorden kunnen geven op de nu ontstane vragen.
    Dat dit niet een volgende zwangerschap in de weg zal staan!
     
  11. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Volgende zw zal hoe dan ook medisch begeleid worden. Bij de minste buikklachten zullen ze hieraan denken.
     
  12. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Beste Madeleine, ik heb ook een vroeggeboorte gehad ten gevolge van een GBS-infectie. Had al langer buikklachten en bloedverlies, vanaf 19 weken, maar snelkweek bij HA leverde niks op. Toen vochtverlies, dat vond de gyn niet alarmerend. Bij 24 weken braken de vliezen nogal drastisch. Ik had een giga-blaasontsteking, zo bleek. Niemand heeft destijds gezegd dat het een met het ander te maken heeft, maar mij lijkt het nog steeds voor de hand liggend. Ik kreeg het gevoel dat men het niet chic vond om de andere arts af te vallen.

    Ik las jaren terug dat de zangeres van Within Temptation dre vroeggeboortes heeft gehad door een chronische streptokokkeninfectie. Wellicht kun je daar meer over vinden?

    Heel veel sterkte, ik lees je verhaal al wat langer mee en voel erg met je mee.
     
  13. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Dank voor je reactie. Bij jou zat de infectie dus echt alleen in je blaas? Bij mij helaas in de vliezen in de bm, daardoor is het mis gegaan.

    ik zal daar eens op gaan zoeken, dank!
     
  14. Kiwi2013

    Kiwi2013 Actief lid

    8 feb 2013
    269
    1
    0
    NULL
    NULL
    Tjee madelein wat een nieuws! Ik kanme voorstellen dat er heel veel vragen bij jullie opkomen. Fijn zo een gyn die zo zijn/haar best doet!
    Sterkte meid!!
     
  15. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Nee, hoogstwaarschijnlijk ook in de vliezen. Daardoor zijn ze gebroken.
     
  16. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Bah. Rot beest!!
    Weet je toevallig of het ook in jouw placenta gevonden is?
     
  17. Wendy188

    Wendy188 Bekend lid

    6 aug 2012
    675
    0
    0
    Farmaceutisch bedrijf
    Wat een klote nieuws zeg! Jullie krijgen Sam er inderdaad niet mee terug, maar wat een naar nieuws dat dat misschien wel had kunnen voorkomen als ze je medicijnen hadden gegeven! Gelukkig sta je de volgende zwangerschap onder medische controle...! Dikke knuffel voor jou... X
     
  18. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Beetje raar verhaal, maar mijn placenta was slecht te onderzoeken omdat hij er niet zelf uitkwam. Ik moest naar OK en hij werd er in ontelbare stukjes uitgehaald, naar verluidt.

    Maar het is mogelijk dat de AB het beest 'op tijd' gestopt heeft. Met 24 weken fikse kuur gekregen, steeds gecontroleerd daarna en bevallen net AB per infuus.

    Er is dus wel beleid als je met GBS besmet bent. Waarschijnlijk kom je sowieso in het vroeggeboorteprotocol (zie NVOG) en zul je geregeld op infecties worden gecheckt.
     
  19. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    @ wendy: dank je meis, knuf terug!
     
  20. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    @maria: oke vandaar. Mijn placenta is manueel verwijderd, maar zat echt vol met ontsteking. De gyn vond dit vrij uitzonderlijk omdat mijn vliezen intact waren tot een dag voor de bevalling. Het schijnt eigenlijk nooit te gebeuren dat de gbs binnen de vliezen komt bij intacte vliezen.
    Waarschijnlijk is de gbs bij mij vanaf het begin er geweest. Ik hoop hier over een paar weken meer duidelijkheid over te krijgen, ook hoe we dit een volgende zwangerschap kunnen voorkomen.

    Ik heb echt alleen een infectie in mijn bm, niet in de blaas. Dat maakt het voor mij zo lastig om te bedenken hoe ze dit de volgende keer gaan voorkomen.
     

Deel Deze Pagina