Hallo allemaal! Ik ga zaterdag beginnen met de Rapley-methode om Lucas groente en fruit te geven. Hij kan al van een lepeltje eten en ik weet dat ie een aantal groentes sowieso lust. Rapley lijkt me echter een goede methode en ook leuk voor hemzelf omdat ie zo echt zelf kan eten. Zijn er meer mama's die deze methode volgen? Hebben jullie nog praktische tips voor me? Ik heb het boek van Stefan Kleintjes (eten voor de kleintjes) in huis, maar het gaat me dus echt om mama-ervaringen!! Leuke verhalen zijn uiteraard ook welkom, een vriendin van mij noemde het al de 'smeerboel-methode', hahaha. Kortom: hoe ging het met jullie kindjes? Liefs!
Gisteren begonnen, Emma was toen precies een half jaar oud en heeft tot nu toe alleen nog maar bv gehad. In de kinderstoel, bordje worteltjes voor d'r neus en graaien maar Ze stopt alles in haar mond dus dit ook, beetje een raar gezicht van 'wat is dat nou weer' Maar ze heeft zich er prima mee vermaakt, natuurlijk lag het merendeel op de grond naderhand, maar ze heeft toch ook het eea naar binnen gespeeld, het bewijs zat vandaag in de luier. Ik vind het een hele relaxte methode, gewoon lekker zelf laten rommelen, geen gekokhals, geen gemalen smurrie (vind ik zelf zo vies) okee wat meer rommel maar een slabber met mouwen aan en een stuk afdekplastic of plastic tafelkleed onder de stoel en dat is ook zo weer opgeruimd. Tips heb ik dus nog niet aleen: verwacht alleen niet dat ze meteen een bordje vol opeten,het meeste komt echt op de grond terecht in het begin maar dat is niet erg, het is nog de tijd van oefenen en smaken leren kennen. Melk is nu toch nog het hoofdvoedsel. Madam en haar wortels
Hier doen we deels Rapley. Bij handige groenten (wortels, courgette) en fruit (mango, banaan) doen we het, en bij het brood uiteraard. Ze vindt het heel interessant, maar krijgt eigenlijk weinig naar binnen. Omdat ik graag ook wil dat ze goed aan nieuwe voedingsstoffen went, en omdat ze niet spectaculair goed groeit, geef ik het deels wel in een prutje. Ze vind het het fijnst om eerst even zelf te knoeien met een stukje (ik geef haar meestal een partje zo groot als zo'n worteltje van Emma hierboven), en vervolgens kent ze de smaak en eet ze haar prutje ook wel aardig op. Broccoli vond ik een crime. Veel te veel rommel en ik vond later nog overal groene dingetjes terug Banaan is heel handig uit de hand: neem 2/3 van een banaan, prak de andere 1/3 deel (doen wij dan van een lepeltje), snijd rondom met een mesje van dat grote stuk wat je over hebt de schil af, zodat je een soort handvatje overhoudt (1/3 met schil om vast te houden, 1/3 zonder schil om op te eten). Superhandig!
tip, geen tapijt op de grond gewoon een groot zeil Nee wel een makkelijk schoon te maken iets en ik had een slabber met mouwtjes die over de beentjes ging. Ideaal! Echt een top methode, vooral veel plezier en fototoestel in de aanslag houden
Het is echt fantastisch. En je kind leert zo goed te eten, smaken,geuren, groentes herkennen. Mijn kind wees met 14 maanden komkommers aan in de winkel: dieeeeeeeeeeeeeeeeeeeee mamaaaaaaaaaaaaaaaa. Ik weet het nog zo goed. En het is geweldig voor hun fijne motoriek. Mijn zoontje kon met 10 maanden een doperwt tussen duim en wijsvinger vasthouden.
Hier een niet z0 tevreden rapleyer. Dylan heeft verscheidene malen alles uitgek0tst 0mdat ie zich verslikte. Kind 0verstuur, m0eders flink geschr0kken. Ik ben na 1,5 maand van aankl00ien 0vergegaan 0p geprakt eten. Dat beviel 0ns beiden veel beter. En 00k hij staat zich bij de gr0ente en fruitafdeling te verlekkeren. En z0mers in de tuin bij 0pa helemaal!
Hey mama's! @ emmeken36: wat een superfoto! was vast aan het begin, ze is nog zo schoon, hahaha, wij beginnen ook met worteltjes! @ gentle: bedankt voor de tips van de banaan! ik vroeg me al af hoe dat handig te doen was, is toch wat glibberig... @ jopie: kan me voorstellen dat je dan overstapt naar gepureerd, een overgevend kind zit je ook niet op te wachten! ik ga zeker mijn fototoestel bij de hand houden! Alvast bedankt voor jullie reacties! Zijn er nog meer Rapley-mama's? Liefs!
Hoi, hier ook een Rapley mama! Wij zijn ook helemaal tevreden over de rapley. Iedereen altijd maar over hoe goed hij eet en hoe zelfstandig hij is. Hij vond alles altijd heerlijk en nu hij wel wat moeilijk doet eet hij nog steeds supergoed, alleen moet hij niet altijd de groenten zien. haha! @emmeken: wij hebben ook die stoel (in t blauw) maar die heb ik op een gegeven moment maar afgedekt met een stuk zijl, want ik kreeg de vlekken er soms maar moeilijk uit!! Vooral banaan! hier ook een fotootje (met dus een zijltje in de zitting):
Die foto was dat Luca een half jaar was. Deze is van deze maand. Hij was grappig aan het doen tijdens het eten :
Wij geven ook eten via de Rapley methode en we zijn er heel tevreden over. Het is misschien wel wat rommelig, maar onze hond genoot er met volle teugen van als Kyra ging eten. Ik heb het onderzoeken namelijk altijd toegestaan en dan gooide ze wel eens iets op de grond. Ook vind ik het erg praktisch dat je dan ook zelf rustig kan eten. Je kindje met zijn/haar eten in de kinderstoel en ik zat ernaast te eten. Dichtbij genoeg om meteen in te grijpen als dat nodig zou zijn (is het niet geweest), maar toch kreeg ik de gelegenheid om zelf mijn eten op te eten. Ook fruit dat in het begin moeilijk te eten is zoals appels hebben we gegeven. Gewoon eventjes stomen of koken zodat het wat zachter is (wel in parten gesneden, een hele appel lijkt me niet zo'n succes). De schil haalde ik er wel altijd vanaf omdat ik geen biologische appels had en hij wat taai wordt van het koken. Hou er wel rekening mee dat als ze een favoriet hebben dat je niet meer rustig je boodschappen kunt uitladen want dan gaan ze er mee vandoor, en het liefst nemen ze dan een hap uit iedere appel die ze kunnen vinden.
@sanaa: volgens mij hebben ze de bekleding van de fresco veranderd. Toen we hem de eerste keer in de winkel zagen had hij een soort suede look bekleding (leek me inderdaad lastig qua schoonmaken) maar die van ons is glad, leerlook zeg maar. Zit wel wat glibberiger maar je veegt het zo schoon met een doekje. Gisteren heeft ze bij opa en oma ook met een wortel geklooid, niet zo heel veel van gegeten nog maar dat geeft niet. Gelukkig zijn mijn ouders er ook heel makkelijk in (als ik 's avonds werk gaat Emma een paar uurtjes naar hun en hubbie haalt haar na zijn werk daar op en eet dan ook daar, vind hij wel lekker makkelijk en m'n pa die kookt wel ) die lieten mij vroeger toen het nog geen Rapley heette ook lekker zelf knoeien met een banaan en boterham met appelstroop etc. (geweldige foto's heeft dat laatste opgeleverd) Vandaag gaan we broccoli proberen, dat zal wel een lekkere troep geven, de wortel viel wel mee, de meeste stukjes 'proefde' ze even en verdwenen redelijk intact naar de grond (zoals alles wat ze te pakken krijgt )
Ik heb ook een vraagje over de Rapley methode. Ik heb mijn dochter nu een paar keer bijvoorbeeld een banaan, appel of wortel gegeven. Ze heeft 6 tandjes en bijt gelijk een stukje af. Dat komt vervolgens achter in haar mond, dan begint ze te kokhalzen en vervolgens gaat ze overgeven. Soms komt de hele fles er weer uit. Hebben jullie hier geen problemen mee? Gepureerd heeft ze veel minder last van overgeven. Tsja ik wil haar gaan bijvoeden en dan is het wel belangrijk dat de fles er in ieder geval in blijft .
@MamaAnna Hier hielp het tegen het kokhalsreflex als ik de groenten/het fruit net eventjes wat zachter kookte dan dat het eigenlijk hoeft met de Rapley methode (ook omdat haar tanden ver te zoeken waren). Ok het ziet er wat raar uit een spercieboon die slaap naar beneden hangt, maar het as nog prima te eten.
Een geweldige methode!! Ookal geeft het "wat" troep... Daar heb ik me eerlijk gezegd wel even overheen moeten zetten hoor! Vooral aardappel is lastig schoon te maken (zetmeel blijft lang overal aanplakken). Het is heerlijk om te zien hoe Thije steeds meer binnen houdt! En hij vindt bijna alles nog lekker. Tip: probeer eens (gehalveerde, want Thije krijgt ze nog niet doorgebeten, en zo krijgt hij toch de sappen en vruchtvlees) druiven! Echt heerlijk!! Alleen yoghurt en dat soort halfvloeibaar eten geven we hem met een lepeltje. Vanavond eten we o.a. aardappelpuree; dat zullen we hem ook geven met een lepeltje. Hoe doen jullie dat: hem zelf met het lepeltje laten spelen? Ik heb het geprobeerd, maar hij grijpt steevast met z'n handje in de lepel met eten, en stopt de steel n z'n mond...
Wij laten haar al een tijdje tijdens het eten spelen met een lepel en een bordje (kan heeeeeel goed op de grond 'vallen') en ze weet dus al redelijk hoe dat 'werkt' gisteren broccoli (haha dat geeft idd lekker zooi) en toen heeft ze samen met papa wat restjes broccolizooi met een paar korrels rijst van een lepeltje gegeten. Papa hoefde alleen maar wat bij te sturen verder deed ze het zelf. Alleen was nog een beetje moeilijk: op z'n kop, achterstevoren, op de grond )
Ja, hahaha, dat gespeel met die lepel: heel herkenbaar! Maar hoe doe jij dat met yoghurt enzo? Ook zelf laten doen, of echt "voeren" (wat een naar woord, net alsof je 't over de beestenboel hebt..)? Oja, nog een tip: pak een peer snijd hem doormidden (dwars, dus niet in de lengte). De dikke kant, zonder steeltje is voor mama , en de kant met steeltje schil je gedeeltelijk. Thije pakt hem zo bij het steeltje en eet de peer als een ijsje! En hij smult!! Zou het liefste het steeltje ook nog opeten!
@ duveltje: bedankt voor de tips over de druiven en de peer! Ik krijg er echt helemaal zin in! Enne, dat schoonmaken zal ik ook wel even overheen moeten stappen, maar het lijkt me echt heel erg leuk als die kleine lekker aan het genieten is van zijn geknoei Liefs!
Veel plezier!! enne...fototoestel in de aanslag! Oja, misschien stom hoor, maar wij doen na het eten altijd drie hoeraatjes met de (vieze) handen hoog in de lucht! Of hij nou "goed" heeft gegeten of niet (hoewel dat nog eigenlijk niet aan de orde is). Wij proberen hem op die manier te leren dat eten leuk is en dat hij het goed doet! maar misschien is dit stom....