Waarom krijgen veel mensen zo'n vroege echo?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Dott, Jul 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jamaila

jamaila Bekend lid

Jun 27, 2011
    527
    0
    0
    friesland
    Hier is standaard rond de 8 weken een (inwendige ) echo, daarna met 10 weken de intake gesprek maar geen echo (tenzij het rustig is, dan willen ze nog wel eens een uitzondering maken) en dan met 12 weken nogmaals een echo. Daarna kom je gewoon 1 keer per maand en krijg je enkel met 20 weken een echo.

2. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

Oct 10, 2011
    1,341
    5
    38
    Ook moet ik zeggen dat dit mijn eerste zwangerschap is en ik (gelukkig en afkloppen) geen mk of iets heb gehad..

3. missiej

missiej Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,232
    0
    36
    NULL
    NULL
    ik krijg echo's standaard vanaf 6 weken omdat ik verhoogd risico heb op bbz ... ook niet voor de fun dus

4. tulip

tulip Niet meer actief

hier met de eerste ivm met hele lange onregelmatige cyclussen een datum geprikt en toen bleek op de echo dat ik al 9 weken zwanger was.

Bij de 2e zwangerschap weer lange/onregelmatige cyclussen en toen ik kwam voor de echo bleek ik nog maar net 4,5 week.

Bij deze zwangerschap door de mk mocht ik komen wanneer ik wilde, had nu een beter beeld van hoelang ik zwanger zou zijn en ben met 6,5 week gegaan, klopte precies. Met 9 weken weer een echo en met bijna 11 weken omdat ik gewoon ineens zo angstig werd. Ze zijn ontzettend lief daar en kon meteen komen. Vandaag weer geweest en gewoon hartje geluisterd, ook fijn.

5. johssa

johssa Actief lid

Apr 10, 2012
    236
    0
    16
    NULL
    Zeeland
    Bij mijn vk is dat standaard! Voor je intake gesprek willen ze graag dat je een echo heb laten maken om te kijken hoever je ongeveer bent en vervolgens rond de 12 weken weer een en van die echo gaan ze dan ook uit, hoelang je zwanger bent.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,558
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb bij de laatste twee zwangerschappen in Duitsland "gelopen". Daar wordt bij de eerste afspraak direct een inwendige echo gemaakt 1/ om vast te stellen of je daadwerkelijk zwanger bent en 2/ of het op de juiste plek zit. Termijnvaststelling is dan rond 10-11 weken.
    Dus ook hier geen medische "noodzaak" voor vroege echo's, maar ze doen het gewoon zo.

7. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Wat fijn dat alles weer goed was!:D

8. mama40

mama40 Fanatiek lid

May 30, 2012
    1,583
    5
    38
    Bij de intake vroeg de VK of ik nog vragen had en ik zei dat ik heel graag een echo wilde zodat ik ook kon zien dat ik zwanger was (was nl niet echt te bevatten voor mij) en ik kreeg dus met 8.5 weken een echo omdat ik dat graag wilde.

Geen medische reden bij mij.

9. Kleinduimpje

Kleinduimpje Actief lid

Oct 18, 2006
    462
    0
    0
    Hier ook vroege echo's wegens eerdere miskramen. Eerste was bij 6 wkn, tweede bij 7 wkn, derde bij 9 wkn. Nu mag ik ook gewoon naar de verloskundige omdat het allemaal goed gaat. Over 2 weken krijg ik m'n termijn echo bij de vk.

10. Naomi86

Naomi86 Bekend lid

Nov 28, 2011
    805
    0
    16
    fulltime mama en huisvrouw
    gemeente Buren
    ik heb 3 dagen nadat ik een positieve test in handen had de verloskundige gebeld. zij hebben de afspraak gemaakt. volgens hun zou ik die dag zo rond de 9 weken zijn, volgens mijn berekening rond de 7 weken ( lange cyclus). waarom zo vroeg weet ik dus ook niet. ben er achteraf niet blij mee want op de echo (uitwendig) was dus ook niks te zien. zit nu in de onzekerheid en mag morgen nog een (inwendige) echo laten maken.

11. Kleinduimpje

Kleinduimpje Actief lid

Oct 18, 2006
    462
    0
    0
    Maar als je echt volgens jou berekening nog maar 7 weken was, kunnen ze volgens mij uitwendig ook nog niets zien. Ik zal duimen dat je morgen wel een mooie echo heb en dat je gewoon minder ver zwanger bent dan de VK denkt. :)

12. Naomi86

Naomi86 Bekend lid

Nov 28, 2011
    805
    0
    16
    fulltime mama en huisvrouw
    gemeente Buren
    dat hoop ik ook maar. maar ben er echt niet blij mee, brengt een hoop stress met zich mee!

13. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik kon een vroege echo krijgen omdat ik negatief teste eerst terwijl ik toch zwanger was en dus mijn zwangerschapsduur een beetje een vraagteken was. Echter had ik niet zoeen behoefte aan een vroege echo. :) Toen ik met 10+3 ging kijken vond ik het wel vroeg genoeg, anders is er zo weinig te zien...

14. e1987

e1987 Actief lid

Jan 19, 2011
    456
    0
    0
    Brabant
    Bij onze praktijk maken ze tegenwoorden standaard een echo met 8 weken en met 10 weken, omdat veel mensen behoefte hadden aan een vroege echo. Ons kleintje bleek iets minder ver te zijn dus onze 1e echo's zijn van 7+3 en 9+3.

15. luckybird

luckybird Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #35 luckybird, Jul 19, 2012
    Last edited: Jul 19, 2012
    Ik denk dat het er wel mee samenhangt of je zorgverlener een financieel belang bij heeft. En vk met echo wil dat dure ding toch graag zo snel Mogelijk winstgevend krijgen, dus hoe meer echo's hoe beter voor hun portomonnee.

16. Speentje

Speentje Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    1,343
    2
    0
    Hier altijd vroege echo's gehad omdat ik rond de 6 weken moet starten met Fragmin (een dagelijkse injectie bloedverdunners) en voordat ik daar mee begin, willen ze eerst een levensvatbare zwangerschap (voor die termijn althans) hebben gezien. Die injecties moet ik blijven gebruiken tot 6 weken na de bevalling. Dit is dus ook gelijk een indicatie om bij de gyn onder controle te staan en zodoende heel veel echo's te krijgen in de zwangerschap.

17. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Hier ook standaard met 12 weken. Toen ik mijn vk ernaar vroeg zei ze dat veel mensen pushen om toch een vroege echo te krijgen, en dan dus soms in de onzekerheid zitten. Maar eerlijk is eerlijk, ik zou nooit een echo met 6 weken willen, maar met 9 weken ofzo zou leuk zijn geweest.

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Dat geldt hier dus niet, hier krijg je ook de echo bij de vk en dus pas met 12 weken.

19. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,562
    14,129
    113
    Female
    Omdat ik wegens medicatie gebruik in de zwangerschap vanaf het begin bij de gyn loop kreeg ik bij mijn zoontje met 6 weken een echo, inwendig trouwens.

Voor deze zwangerschap had ik een vmk, erna weer gelijk zwanger dus met ongeveer 6 weken weer naar de gyn voor een echo. Toen bleek ik echter pas 4.3 te zijn, dus of het was weer een vmk of ik was minder lang zwanger dan dat we dachten. Dus na 2 weken weer een echo waarop het hartje gelukkig klopt en het kindje was gegroeid. Met 4.3 weken zag je trouwens wel al vanaf de uitwendige echo dat ik zwanger was maar moest de gyn inwendig kijken om te zien of het vruchtzakje in of buiten de baarmoeder zat. De echo erna was ook gewoon inwendig, dan heb je veel beter beeld.

20. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Hier ook vroege echo's beide keren, dit ivm herhaalde vroege miskramen (7 tot nu toe).
    Beide keren met 6w3d de eerste echo gehad, daarna met 8 weken nog een keer en 10 weken. Daarna kon ik door naar de VK en kreeg ik nogmaals een termijnecho rond 11/12 weken.

Share This Page